Wat bleek? De 318D had GEEN swirls

En het ding rijdt prima dus ik kan alleen maar adviseren om ze eruit te trekken. Geen onmogelijke klus :!: De DIY die ik op het e46forum geplaatst heb:
Het slachtoffer is een een 318D uit 2004 met 170.000km op de klok:
Het sleutelen gaat op zich vrij gemakkelijk maar de kappen rondom de motor gaan er wat lastig af. De boutjes zijn gemakkelijk te vinden alleen voordat je bij de motor kunt moet je demonteren:
1) Voorste motorkap => easy
2) Pollenfilterbak => easy
3) Achterste motorkap => not easy, je moet daarvoor een extra plaat demonteren voor het kachelhuis. Deze plaat zit onder de pollenfilterbak:
Deze plaat zit met drie torxen vast:
De "extra" plaat:
Als je deze plaat en de bak van het pollenfilter vasthoud dan snap je dat de E46 zo zwaar is.... (|
Aan de achterste motorkap zitten nog wat dingetjes aanvast. Het is al wat frummelen om de kap er af te krijgen zorg dus dat alles los is voordat je begint te roppen en te scheuren
Motor aanzicht zonder kappen:
Het inlaatspruitstuk kun je op zich gemakkelijk losdraaien:
Wat moet verder los? Mijn volgorde:
I) De EGR; dit is vrij gemakkelijk en je kunt er redelijk bij. Vergeet bij het in elkaar zetten niet het vacuum slangetje weer aan te sluiten. Verstandig is om het slangetje met iets van een wasknijper even aan vast te klemmen.
II) De dingen aan het spruitstuk loskoppelen (slangetjes, oliepijlstok e.d.) en het kabelboompje er overheen. Het kabelboompje kun je losdraaien met een dopje 5 (geloof ik).
III) De bouten en moeren van het inlaatspruitstuk losdraaien:
De EGR bleek een beetje vies...
Het kabel gootje:
Aan de achterkant ff losknippen en het tayripje vervangen als je het weer vast zet:
Pijlstok ff losdraaien:
Alle bouten rondom het inlaatspruitstuk zitten handvast op een paar na. Bij het vastzetten heb ik voor deze bouten/moeren dan ook geen ratel gebruikt om te voorkomen dat er dingen kapot gaan:
Na alle bouten los gedraaid te hebben (Goed checken of alles los zit!) plakken de pakkingen nogal goed dus heb ik voorzichtig hier en daar ff met een kunstof hamer getikt:
Vervolgens aan de rechterkant wat geduwd en gewrikt. Het spruitstuk komt dan vrij gemakkelijk los:
Het spruitstuk los ennnn GEEN swirl flaps :X : Rechtsboven zie je een stekker aansluiting wat nogal priegelen kan zijn om em (de stekker) los te krijgen (en er weer op..)
Ik kon al geen vacuum slangetjes vinden aan de onderkant van het spruitstuk dus ik vermoedde al dat er geen swirls (meer) in zaten. Ik kwam op
http://bmwfans.info/" onclick="window.open(this.href);return false; al twee spruitstukken tegen, eentje met en eentje zonder. Aangezien de 318D meer dan prima rijdt met veel mooier koppelverloop dan mijn eigen 136pk 320D zie ik het nut niet echt in van de swirls en nadat de boel weer in elkaar zat met een schone EGR liep het ding als een trein :amen:
Het kale blok:
**Update**
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Onlangs heb ik zelf een 320D gekocht uit 2003 en afgelopen weekend zijn de swirls verwijderd:
Actuator welke aangestuurd wordt door een vacuum los gehaald:
Stangetje los halen
Swirls eruit
Plaatjes eraf m.b.v. Torx 6. De torx boutjes knappen waarschijnlijk af en dat is volgens mij ook de bron van het probleem...
ff een beetje schoonmaken
Draad tappen (M5),
Daarna nogmaals schoonmaken
Beetje kit/pakking welke ik heb gebruikt bij het indraaien van het boutje
Et voila :duim:
De swirls worden aangestuurd m.b.v. een stangen mechaniek welke wordt bewogen door een membraam. Dit membraam wordt weer aangestuurd door een pressure converter met een vacuum. Zelf heb ik er voor gekozen dit membraam te laten zitten en te laten aansturen ook al heeft het verder geen functie. De pressure converter wordt elektronisch aangestuurd en ik weet niet of er een fout melding optreedt op het moment dat je deze afdopt. Vandaar deze keuze.
***Opmerking***
Gisteren zagen we bij een gechipte 530D dat er wat lekkage optrad langs de rubbers en het asje. Gelukkig werden de hele units vervangen door "Blanking plates" van PMW (er zijn ook nog andere leveranciers, deze waren wel goed afgewerkt e.d.)
Het kan dus zijn dat je verrast wordt door lichte lekkage en nieuwe O ringen moet kopen. Misschien verstandig om deze vooraf aan te schaffen! De E46 heeft 22mm
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Erg moeilijk is het niet. Met het uitpuzzelen hoe sommige dingen los moesten was ik een uurtje of 4 kwijt. Moeilijkheid op een schaal van 10.....een 7,5 maar je moet wel wat sleutel ervaring hebben.