BMW Swirl flaps haal die zooi eruit: (demi) DIY.

Technische problemen? Of gewoon een algemene technische vraag? Dan ben je hier aan het juiste adres.
Plaats reactie
Niels
Auto: Prius+

BMW Swirl flaps haal die zooi eruit: (demi) DIY.

Bericht door Niels » 18 okt 2008, 17:39

Onlangs heb ik een 318D Touring uit 2004 voor mijn pa gekocht. Deze auto bezit de M47N motor die vanaf 2002 ook in de 320D is geleverd alleen dan in terug getunede uitvoering naar 115pk/280nm. Tijdens mijn speurtocht naar zoveel mogelijk info over de 320D kwam ik op het Engelse forum http://www.BMWLand.co.uk" onclick="window.open(this.href);return false; het probleem tegen dat er vanaf de M47N motor kleppen in het inlaatspruitstuk zitten waarvan me de reden nog niet 100% duidelijk is. Er wordt genoemd dat dit voor koppel toename is maar ook voor het DSC systeem.

Het probleem is echter dat je het risico loopt dat deze kleppen (Swirl flaps) na verloop van tijd kunnen afbreken en in de motor terecht komen. Ernstige motorschade is dan onvermijdelijk…Het probleem is dat je niet bij BMW hoeft aan te kloppen voor een nieuwe motor als ik de verhalen mag geloven.

Op bmwland.co.uk vind ik heel veel draadjes maar de volgende lijken me het meest interessant:

Kapot gelopen blokken (120 pagina’s):
http://www.bmwland.co.uk/talker/viewtopic.php?t=53451" onclick="window.open(this.href);return false;

Hoe de kleppen te verwijderen:
http://www.bmwland.co.uk/talker/viewtopic.php?t=67930" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.bmwland.co.uk/talker/viewtopic.php?t=80648" onclick="window.open(this.href);return false;

Brief naar BMW UK en antwoord:
http://www.bmwland.co.uk/talker/viewtop" onclick="window.open(this.href);return false; ... 584#658584

Ik werd weer even wakker geschut na een verhaal van een 320D bestuurder die er onlangs achter is gekomen dat ook zijn motor zo'n swirl klep heeft ingeslikt en nu genoodzaakt is om het blok te laten reviseren :goodnight: Hij heeft me wat foto's laten zien en daar word je niet blij van :?

Nou vraag ik me een aantal dingen af:
Zijn er meer gevallen bekend van afbrekende kleppen?
Is het inderdaad zo dat BMW geen coulance geeft?
In 2004 zou een modificatie zijn geweest maar vanaf welke datum en is deze mod afdoende?
Kun je die kleppen zo maar verwijderen zoals de Engelse forummers zeggen?

Het liefst trek ik die zooi er meteen uit namelijk :thumbup:
Laatst gewijzigd door Niels op 01 mar 2009, 13:49, 1 keer totaal gewijzigd.

Fabian

Re: BMW inlaatspruitstuk problemen: Swirl flaps

Bericht door Fabian » 18 okt 2008, 23:05

Ken het probleem alleen van de eerste 530d-tjes uit eind 2003 begin 2004.

Gebeurd vooral bij een stevig bereden auto.

BMW wilde (in mijn gevallen) vaak buiten de garantie uit coulance nog veel doen. Nou is de zakelijke relatie wel groot naturlijk, maar toch.

330d-tjes hadden het ook wel eens. Bij de 320d nog nooit meegemaakt eerlijk gezegd tijdens een leasecontract.

Ik weet dat er dealers waren die dit probleem kenden en gewoon tijdens een beurt de kleppen als garantie claimden en zo gemodificeerde kleppen konden monteren op kosten van BMW. Mag niet, maar het heeft veel klanten veel geld bespaard denk ik zo maar eens.

Niels

Bericht door Niels » 18 okt 2008, 23:29

M'n pa rijdt gelukkig rustig :wink: De 320D die nu aan de beurt is heeft tegen de 2 ton gelopen volgens mij. De kleppen preventief vervangen is natuurlijk ook een oplossing maar ik blijf het wat eng vinden zeg maar. Is er ook een verband met kilometerstanden, tussen de 150K en 200K bijvoorbeeld?

EG

Bericht door EG » 19 okt 2008, 01:42

Fabian schreef:Ken het probleem alleen van de eerste 530d-tjes uit eind 2003 begin 2004.

Gebeurd vooral bij een stevig bereden auto.

BMW wilde (in mijn gevallen) vaak buiten de garantie uit coulance nog veel doen. Nou is de zakelijke relatie wel groot naturlijk, maar toch.

330d-tjes hadden het ook wel eens. Bij de 320d nog nooit meegemaakt eerlijk gezegd tijdens een leasecontract.

Ik weet dat er dealers waren die dit probleem kenden en gewoon tijdens een beurt de kleppen als garantie claimden en zo gemodificeerde kleppen konden monteren op kosten van BMW. Mag niet, maar het heeft veel klanten veel geld bespaard denk ik zo maar eens.
330dtjes: ouwe type's bedoel je? Dus 2003-2005? (204 pk, E46). Echt informatie waar je wat aan hebt hiero, super.

Niels

Bericht door Niels » 19 okt 2008, 01:44

Bij de 330D's komt het ook voor idd. Klik anders maar eens een http://www.BMWLand.co.uk" onclick="window.open(this.href);return false; linkje aan. Er zijn er nogal wat gevalletjes in de UK.

erwin20vt

Bericht door erwin20vt » 19 okt 2008, 12:48

Ik heb vorig jaar ook een 320D uitelkaar gehaald, ook de kleppen afgebroken en in de cilinders gekomen, gevolg de cilinderkop konden we weg gooien en 2 cilinders en zuigers zo ver beschadigd dat het onderblok opnieuw gehoond moest worden. Dus complete revisie van het onderblok en een nieuwe cilinderkop.....heel duur grapje.

De kleppen zitten erin om de lengte van het inlaat spruitstuk te veranderen, lang inlaat spruitstuk meer koppel, kort inlaat spruitstuk meer pk`s door die kleppen te verstellen kunnen ze dus de lengte van het inlaat spruitstuk aanpassen.

Wat het probleem met die motor was dat de kleppen vast zijn gaan zitten door het roet wat vast is gaan zitten op die kleppen (kleine blikken klepjes) op het moment dat die echt vast zijn gegaan en ze toch zijn aangestuurd zijn ze idd afgebroken en rechtstreeks de cilinder ingegaan met alle gevolgen van dien.....

Ik zou het inlaatspruitstuk eraf laten halen die kleppen goed laten reinigen en de egr dicht laten zetten, dan ben je volgens mij van het hele probleem af en kan je een kosten besparen, eraf halen is natuurlijk ook een optie maar dan meer je het wel in het vermogen.

Niels

Bericht door Niels » 19 okt 2008, 13:15

@Erwin: bij wat voor kilometerstand was dat?

De kleppen verwijderen zal in theorie moeten resulteren in minder koppel maar aangezien het spruitstuk verder niet een lang en en kort inlaat traject heeft wat met de kleppen geregeld wordt denk ik dat de koppeltoename in de praktijk maar zeer beperkt is. Daarnaast vervuild het inlaatspruitstuk enorm waardoor de ideale (ontwerp) situatie vervalt, ik heb dan ook al gelezen dat de auto na het verwijderen van de kleppen gewoon beter rijdt. Persoonlijk ben ik niet zo'n fan van de EGR buiten werking zetten vanwege het stijgen van de NOx-en, je moet toch een beetje om het milieu denken :wink: De kleppen schoonmaken lijkt me zeker niet afdoende. Het materiaal kan al vermoeid zijn en om dat te zien moet je wel heel veel geluk hebben. Vervangen lijkt me dan een betere optie.

Mijn 280nm sterke pre facelift (zonder kleppen) heeft nagenoeg hetzelfde koppel karakter als de 280nm sterke 318D waar het hier om gaat. Qua snelheid maakt het mekaar ook niet veel en voor m'n gevoel is de pre facelift zelfs een fractie sneller van 1800 - 3000RPM. Die kleppen geloof ik dus wel m.b.t. koppel/vermogen :nah: Ik ben nu alleen nog aan het kijken wat de kleppen doen ivm het DSC systeem :hmmm:

erwin20vt

Bericht door erwin20vt » 19 okt 2008, 14:34

Kilometerstand weet ik niet exact, maar was rond de 170K

Voor zover ik weet werd er altijd netjes met de auto gereden, maar wel veel korte afstanden en heeft altijd goed onderhoud gehad.

Ik denk zelf ook dat in de praktijk het koppel/vermogen verhaal best mee valt.
ik zou er zelf in elk geval niet op besparen om een keer het inlaat spruitstuk eraf te halen en de kleppen te verwijderen/vervangen......

Voor zover ik me het kan herinneren worden de kleppen via vacuum bediend, mischien dat dit eenvoudig vast te zetten is en je op deze manier kan zien wat het met het karakter van de motor doet. Maar ik werk te weinig met dit type bmw`s om het met zekerheid te zeggen.

Bert ///M3

Bericht door Bert ///M3 » 19 okt 2008, 15:07

Volgens mij is dat niet moeilijk om te testen, er zal een soort van actuator op zitten electrisch of op vacuum idd. Gewoon stekker er af of vacuum slang er af en kijken wat het doet. Alleen als het electrisch is weet ik niet wat je motormanagment daar van vind.

Jan Visser

Bericht door Jan Visser » 19 okt 2008, 15:33

Ik ben ook niet super bekend met die BMW motoren, maar ik denk dat het met koppelverloop wel mee gaat vallen als je de kleppen eruit haalt. Opel heeft ook zo'n soort systeem en daar merk je het amper bij. EGR uitschakelen gaat helaas niet op denk ik, aangezien je luchtmassa meter dit gaat zien, en een foutcode gaat zetten.

Niels

Bericht door Niels » 19 okt 2008, 19:32

Bij 170K al :? Dan mag ik wel opschieten :wink:
Bert ///M3 schreef:Volgens mij is dat niet moeilijk om te testen, er zal een soort van actuator op zitten electrisch of op vacuum idd. Gewoon stekker er af of vacuum slang er af en kijken wat het doet. Alleen als het electrisch is weet ik niet wat je motormanagment daar van vind.
Het systeem werkt op een vacuum inderdaad maar de slangetjes loshalen zal resulteren in dichte kleppen denk ik en dat is weer niet wat je wilt simuleren :D Ik zal eens kijken of ik het kan achterhalen want eigenlijk wil je een lang traject bij lage toeren en een kort traject bij volgas :hmmm:
Jan Visser schreef:Ik ben ook niet super bekend met die BMW motoren, maar ik denk dat het met koppelverloop wel mee gaat vallen als je de kleppen eruit haalt. Opel heeft ook zo'n soort systeem en daar merk je het amper bij. EGR uitschakelen gaat helaas niet op denk ik, aangezien je luchtmassa meter dit gaat zien, en een foutcode gaat zetten.
De EGR uitschakelen laat volgens de verhalen idd een motorstoring zien :wink:

erwin20vt

Bericht door erwin20vt » 19 okt 2008, 21:17

Vacuum slang er rechtsteeks op aan sluiten.....

Is idd wel een kans dat hij het chekt via de lmm.

alpinadrachten

Bericht door alpinadrachten » 19 okt 2008, 23:13

Fabian schreef:
Fabian,

Er zijn dus inderdaad gemodificeerde kleppen gemaakt? Ik heb begrepen dat eind 2004 begin 2005 de typenummer iets gewijzigd zijn. Was dit de update?

Zijn de kleppen los te bestellen? Ik heb begrepen dat je alleen een complete nieuwe inlaat kan krijgen.

EG

Bericht door EG » 20 okt 2008, 02:13

Jan Visser schreef:Ik ben ook niet super bekend met die BMW motoren, maar ik denk dat het met koppelverloop wel mee gaat vallen als je de kleppen eruit haalt. Opel heeft ook zo'n soort systeem en daar merk je het amper bij. EGR uitschakelen gaat helaas niet op denk ik, aangezien je luchtmassa meter dit gaat zien, en een foutcode gaat zetten.
Bij bepaalde VAG diesels kan de melding softwarematig verwijdert worden, dit kan alleen een chipper doen (dus met VAG com kan het niet). Sterker nog, de hele EGR zooi kan via software 100%* uitgeschakeld worden.

Misschien dat het bij andere merken ook zo werkt.

*100% indien de klep niet zodanig vervuild is dat ie niet helemaal dicht gaat...

Fabian

Bericht door Fabian » 20 okt 2008, 09:07

alpinadrachten schreef:
Fabian schreef:
Fabian,

Er zijn dus inderdaad gemodificeerde kleppen gemaakt? Ik heb begrepen dat eind 2004 begin 2005 de typenummer iets gewijzigd zijn. Was dit de update?

Zijn de kleppen los te bestellen? Ik heb begrepen dat je alleen een complete nieuwe inlaat kan krijgen.
Geen idee! Ik weet alleen wat de dealers zo aan me vertelden en wat mijn ervaringen zijn. Welk typenummertje eraanvast hangt etc zou ik echt niet weten.

Of de kleppen lost te bestellen zijn: http://www.realoem.com" onclick="window.open(this.href);return false; , daar zou je een heel eind moeten komen. En anders kan de dealer je dat ook vertellen denk ik zo maar eens.....

Niels

Bericht door Niels » 01 mar 2009, 13:47

Wat bleek? De 318D had GEEN swirls :D En het ding rijdt prima dus ik kan alleen maar adviseren om ze eruit te trekken. Geen onmogelijke klus :!: De DIY die ik op het e46forum geplaatst heb:

Het slachtoffer is een een 318D uit 2004 met 170.000km op de klok:

Afbeelding

Het sleutelen gaat op zich vrij gemakkelijk maar de kappen rondom de motor gaan er wat lastig af. De boutjes zijn gemakkelijk te vinden alleen voordat je bij de motor kunt moet je demonteren:

1) Voorste motorkap => easy
2) Pollenfilterbak => easy
3) Achterste motorkap => not easy, je moet daarvoor een extra plaat demonteren voor het kachelhuis. Deze plaat zit onder de pollenfilterbak:

Afbeelding

Deze plaat zit met drie torxen vast:
Afbeelding

Afbeelding

De "extra" plaat:
Afbeelding

Als je deze plaat en de bak van het pollenfilter vasthoud dan snap je dat de E46 zo zwaar is.... (|

Aan de achterste motorkap zitten nog wat dingetjes aanvast. Het is al wat frummelen om de kap er af te krijgen zorg dus dat alles los is voordat je begint te roppen en te scheuren ;)

Afbeelding

Motor aanzicht zonder kappen:
Afbeelding

Het inlaatspruitstuk kun je op zich gemakkelijk losdraaien:
Afbeelding

Wat moet verder los? Mijn volgorde:

I) De EGR; dit is vrij gemakkelijk en je kunt er redelijk bij. Vergeet bij het in elkaar zetten niet het vacuum slangetje weer aan te sluiten. Verstandig is om het slangetje met iets van een wasknijper even aan vast te klemmen.
II) De dingen aan het spruitstuk loskoppelen (slangetjes, oliepijlstok e.d.) en het kabelboompje er overheen. Het kabelboompje kun je losdraaien met een dopje 5 (geloof ik).
III) De bouten en moeren van het inlaatspruitstuk losdraaien:

Afbeelding

De EGR bleek een beetje vies...
Afbeelding

Afbeelding

Het kabel gootje:
Afbeelding

Afbeelding

Aan de achterkant ff losknippen en het tayripje vervangen als je het weer vast zet:
Afbeelding

Pijlstok ff losdraaien:
Afbeelding

Alle bouten rondom het inlaatspruitstuk zitten handvast op een paar na. Bij het vastzetten heb ik voor deze bouten/moeren dan ook geen ratel gebruikt om te voorkomen dat er dingen kapot gaan:
Afbeelding

Afbeelding

Na alle bouten los gedraaid te hebben (Goed checken of alles los zit!) plakken de pakkingen nogal goed dus heb ik voorzichtig hier en daar ff met een kunstof hamer getikt:

Afbeelding

Vervolgens aan de rechterkant wat geduwd en gewrikt. Het spruitstuk komt dan vrij gemakkelijk los:

Afbeelding

Het spruitstuk los ennnn GEEN swirl flaps :X : Rechtsboven zie je een stekker aansluiting wat nogal priegelen kan zijn om em (de stekker) los te krijgen (en er weer op..)

Afbeelding

Ik kon al geen vacuum slangetjes vinden aan de onderkant van het spruitstuk dus ik vermoedde al dat er geen swirls (meer) in zaten. Ik kwam op http://bmwfans.info/" onclick="window.open(this.href);return false; al twee spruitstukken tegen, eentje met en eentje zonder. Aangezien de 318D meer dan prima rijdt met veel mooier koppelverloop dan mijn eigen 136pk 320D zie ik het nut niet echt in van de swirls en nadat de boel weer in elkaar zat met een schone EGR liep het ding als een trein :amen:

Het kale blok:

Afbeelding

**Update**
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Onlangs heb ik zelf een 320D gekocht uit 2003 en afgelopen weekend zijn de swirls verwijderd:

Afbeelding

Actuator welke aangestuurd wordt door een vacuum los gehaald:
Afbeelding

Stangetje los halen
Afbeelding

Swirls eruit
Afbeelding

Plaatjes eraf m.b.v. Torx 6. De torx boutjes knappen waarschijnlijk af en dat is volgens mij ook de bron van het probleem...
Afbeelding

ff een beetje schoonmaken
Afbeelding

Draad tappen (M5),
Afbeelding

Daarna nogmaals schoonmaken ;)
Afbeelding

Beetje kit/pakking welke ik heb gebruikt bij het indraaien van het boutje
Afbeelding

Afbeelding

Et voila :duim:

De swirls worden aangestuurd m.b.v. een stangen mechaniek welke wordt bewogen door een membraam. Dit membraam wordt weer aangestuurd door een pressure converter met een vacuum. Zelf heb ik er voor gekozen dit membraam te laten zitten en te laten aansturen ook al heeft het verder geen functie. De pressure converter wordt elektronisch aangestuurd en ik weet niet of er een fout melding optreedt op het moment dat je deze afdopt. Vandaar deze keuze.

***Opmerking***

Gisteren zagen we bij een gechipte 530D dat er wat lekkage optrad langs de rubbers en het asje. Gelukkig werden de hele units vervangen door "Blanking plates" van PMW (er zijn ook nog andere leveranciers, deze waren wel goed afgewerkt e.d.)
Afbeelding

Het kan dus zijn dat je verrast wordt door lichte lekkage en nieuwe O ringen moet kopen. Misschien verstandig om deze vooraf aan te schaffen! De E46 heeft 22mm
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Erg moeilijk is het niet. Met het uitpuzzelen hoe sommige dingen los moesten was ik een uurtje of 4 kwijt. Moeilijkheid op een schaal van 10.....een 7,5 maar je moet wel wat sleutel ervaring hebben.

frank de jonge

Re: BMW Swirl flaps haal die zooi eruit: (demi) DIY.

Bericht door frank de jonge » 01 mar 2009, 18:07

Goeie DIY!

Arthur
Auto: Nr.51

Bericht door Arthur » 02 mar 2009, 09:27

:thumbup:

alpinadrachten

Bericht door alpinadrachten » 02 mar 2009, 09:39

erg goede DIY.

bedankt!

jamiejame

Bericht door jamiejame » 28 nov 2011, 17:46

onlanks een 530D 2004 e60 gekocht,
geweldige machine! voor 6 maanden dan...

laten tunen bij tunex in s-herenberg gelijk problemen met optrekken.
niet constant en coursecontrol ging er vanzelf af.
nadat gemeld te hebben 3weken later software aangepast en turboslangen zouden vervangen moeten worden.
5 dagen later BOEM! 5cilinders over.
meteen gemeld bij tunex waarop de reactie was, had ik al wel gedacht jammer dan.
ik had al iets gehoord over de swirlkeleppen dus voelde ik al nattigheid.
zaterdag het inlaatsysteem losgehaald, wat bleek de motor had inderdaad honger en heeft er 1 opgegeten.
scheelde niet veel of de 2e ging er achteraan. BMW gebeld, schade, tussen de 4 en 6000 euro.

Marc R

Bericht door Marc R » 28 nov 2011, 18:45

Tunex is wel een van de slechtste tuners uit de branche....reputatie van lik-me-vest.

PS Niels heeft de E91 320D hier ook last van? of is die motor gemodificeerd?

alpinadrachten

Bericht door alpinadrachten » 28 nov 2011, 19:53

Inderdaad ik roep het ook al tijden eruit die kleppen. Heb hetzelfde geintje met mijn e46 gehad. Ik moest een nieuwe motor want tweedehands onder blokken zijn er bijna niet. Als er iets kapot gaat is het namelijk het onderblok..

Nu een e91 320d en heb vorige maand gelijk de kleppen eruit gesloopt..

Tristan

Bericht door Tristan » 28 nov 2011, 19:54

Heeft de 123d ze ook eigenlijk?

Niels

Bericht door Niels » 28 nov 2011, 20:26

Exact weet ik dat niet Marc. Het schijnt dat ze wel gemodificeerd zijn maar of het daarom 100% safe zit weet ik niet....

Jan Speed

Bericht door Jan Speed » 28 nov 2011, 21:27

ik heb ongeveer 7000km geleden ook deze swirl flaps (drallklappen) eruit gemikt (e46 320d 150pk 6spd, nu 250kkm op de klok) en vervangen door pluggen:
http://www.pmwltd.co.uk/
Daarnaast ook de EGR klep schoon gemaakt, disabled en spruitstuk schoon gemaakt.
- ietsje minder koppel bij heel laag in toeren, zelfs met een 320d goed mee te leven.
- iets meer topspeed (was 210, na klus 220)
- iets zuiniger geworden 0,5km/l
- veel minder roetuitstoot.
- geen invloed op andere systemen, geen errorcodes opgeslagen
- koud stinkt de uitlaat iets meer. (NOx-en?) bij warme motor is dat weg.

de oorzaak van dit probleem moet gezocht worden in het aankoeken van carterdamp/roetresten-uit-EGR in het spruitstuk bij ZUINIGE/RUSTIGE rijstijl (dan doet EGR volop mee en zijn de swirlklepjes DICHT. Precies de omstandigheden waarbij ze vast kunnen koeken.)
En nu komt het: de klepjes breken af wanneer deze vastgekoekt en alsnog open worden geforceerd als er eens incidenteel een keer flink gas/boost wordt gegeven.
Dus: hoe meer er getrapt wordt met deze motoren, hoe kleiner de kans dat de swirlklepjes vast gekoekt raken en hoe kleiner de kans dat ze afbreken...ironisch genoeg loop je het meeste risico bij rustig zuinig gebruik van de motor!

BMW heeft deze klepjes gemodificeerd in de nieuwere modellen. Maar ik vertrouw er niet op.

OUDE stijl swirl flap
Afbeelding
NIEUWE stijl swirl flap
Afbeelding

Plaats reactie