Sper e36 m3
- Sjef
Sper e36 m3
Om maar meteen met de deur in huis te vallen.
Gisteren een sperdifferentieel aangeschaft van een m3, 3.15 overbrenging voor op de 328.
Sper bekeken, het spert, serienummer begint met een S en het ziet er goed droog uit.
Het heeft echter wel onder een auto gezeten die een binnenbrandje heeft gehad vanaf de accu. Ik heb de fotos gezien, de auto staat gewoon op zn wielen echter kofferbak, achterscherm en dak zag er wel ontzettend zwart/verfikt uit. Welke invloeden kan dit gehad hebben op het sper?
Zowieso vervang ik de olie, zit echter te twijfelen hem toch even open te halen eerst en nieuwe pakking te leggen?
Verder nog: als je gaat draaien aan het sper, hoeveel weerstand moet het dan bieden. Iemand zei mij dat een diff echt met nix moet draaien. Hier moet je toch even kracht zetten met duim en wijsvinger. Vooral het aandraaien is stroever, daarna draait het gemakkelijk.
Gisteren een sperdifferentieel aangeschaft van een m3, 3.15 overbrenging voor op de 328.
Sper bekeken, het spert, serienummer begint met een S en het ziet er goed droog uit.
Het heeft echter wel onder een auto gezeten die een binnenbrandje heeft gehad vanaf de accu. Ik heb de fotos gezien, de auto staat gewoon op zn wielen echter kofferbak, achterscherm en dak zag er wel ontzettend zwart/verfikt uit. Welke invloeden kan dit gehad hebben op het sper?
Zowieso vervang ik de olie, zit echter te twijfelen hem toch even open te halen eerst en nieuwe pakking te leggen?
Verder nog: als je gaat draaien aan het sper, hoeveel weerstand moet het dan bieden. Iemand zei mij dat een diff echt met nix moet draaien. Hier moet je toch even kracht zetten met duim en wijsvinger. Vooral het aandraaien is stroever, daarna draait het gemakkelijk.
- Bert ///M3
Je olie zou wat te warm geweest kunnen zijn, verder denk ik niet dat een sper er al te veel schade van zal ondervinden.
Het kan sowieso geen kwaad om dat ding een revisie te geven voor je hem onder je auto doet, dwz sperplaten vernieuwen enz. Vooral als het al een vrij oude auto was met hoge km stand.
Het kan sowieso geen kwaad om dat ding een revisie te geven voor je hem onder je auto doet, dwz sperplaten vernieuwen enz. Vooral als het al een vrij oude auto was met hoge km stand.
- Sjef
Olie wordt vervangen en voor de zekerheid de keringen ook. Aan één kant lijkt ie ook een beetje olie klam toch. Sper staat nu te weken in de wd40, morgen haal ik em open en dan kijk ik ff hoe de binnenkant er uitziet. Voor mijzelf ook een leerzame bezigheid. Het sper zat onder een m3 die ongeveer 140k kms gedraaid heeft, beetje gemiddeld verhaal dus, veel zal afhankelijk geweest zijn van de eigenaren. Hou jullie op de hoogte!
- Peter Tunissen
Als je dat sper toch open gaat maken, kun je het net zo makkelijk meteen opwaarderen?
Ik weet niet wat een E36 standaard als sperwerking heeft, dacht 25%?
Had mijn 75 ook, toen die open moest is dat meteen opgewaardeerd naar 50% (gewoon twee sperplaatjes erin i.p.v. één), wereld van verschil qua rijden; zou nooit meer terug gewild hebben en als je diff toch open is is het een fluitje van een cent.
Ik weet niet wat een E36 standaard als sperwerking heeft, dacht 25%?
Had mijn 75 ook, toen die open moest is dat meteen opgewaardeerd naar 50% (gewoon twee sperplaatjes erin i.p.v. één), wereld van verschil qua rijden; zou nooit meer terug gewild hebben en als je diff toch open is is het een fluitje van een cent.
- Bert ///M3
- Sjef
Eens met bert, en heb vorig weekend nog lekkr met knot meegedrift met 25% sper, lijkt me meer dan genoeg om mee te beginnen. Heb regelmatig in een m3 e36 gereden, ook gespeeld met het sper en ik moet zeggen dat ik het een fijn diff vind en dat het een goede upgrade voor een 328 is. (Semi)slicks komen er toch niet onder en driften op droog gaat em ook niet 365 dagen per jaar worden. Het gaat me puur om de extra grip en het spelen op nat wegdek.
Gisteren nieuwe keringen gestopt, binnenwerk zag er erg goed uit, maandag nieuwe sperolie erin. Ik ga het zometeen opzoeken in mijn BMW pdfjes maar zit er verschil in sperolie? en is dit alleen bij de bmw dealer te halen of kan ik het voor de helft van de prijs bij de brezan o.i.d. halen?
Gisteren nieuwe keringen gestopt, binnenwerk zag er erg goed uit, maandag nieuwe sperolie erin. Ik ga het zometeen opzoeken in mijn BMW pdfjes maar zit er verschil in sperolie? en is dit alleen bij de bmw dealer te halen of kan ik het voor de helft van de prijs bij de brezan o.i.d. halen?
- Bert ///M3
- Sjef
kostenplaatje 32 euro in totaal bij Dutch Power Trading:
http://www.dutchpowertrading.nl/index.p ... s=1&mid=87
http://www.dutchpowertrading.nl/index.p ... s=1&mid=87
- Sjef
- Bert ///M3
- Sjef
Nou, sper afgevuld hoor
Naar de bmw toe, ooh ja sper opvullen.
Ik: ja het is wel echt sperolie he, anders loopt het nie zo lekkr.
hun: ja hoor
Vreselijk ongeinteresseerde gast die het afvult
ik: wat voor olie is het precies
hij: ja cardan/sper olie, staat op het blik
ik: ja 75w-140?
hij: dat weet ik niet hoor, staat sper op het blik toch
Heerlijk die interesse, ga toch lekker verder werken aan die 316s die je hele dag mag doen zeg, ik kan zo chagrijnig raken van die desinteresse daaro. Het is bijna bij elke dealer hetzelfde
zag wel 75w op het vat staan, 140 niet te bekennen, leek lager???

Naar de bmw toe, ooh ja sper opvullen.
Ik: ja het is wel echt sperolie he, anders loopt het nie zo lekkr.
hun: ja hoor
Vreselijk ongeinteresseerde gast die het afvult
ik: wat voor olie is het precies
hij: ja cardan/sper olie, staat op het blik
ik: ja 75w-140?
hij: dat weet ik niet hoor, staat sper op het blik toch
Heerlijk die interesse, ga toch lekker verder werken aan die 316s die je hele dag mag doen zeg, ik kan zo chagrijnig raken van die desinteresse daaro. Het is bijna bij elke dealer hetzelfde

zag wel 75w op het vat staan, 140 niet te bekennen, leek lager???
- Sjef
Goed, volgende stap:
http://www.bimmerdiy.com/diy/e36diffswap
Ik kan momenteel niet onder de auto kijken totdat ie op de brug staat en ik het diff ga wisselen. Wie hier weet of de aansluiting van een 328 cardan wel geschikt is om direct het m3 3.15diff op aan te sluiten? Of moet ik ook ff gebruik gaan maken van een draaibank?
Ik kan momenteel niet onder de auto kijken totdat ie op de brug staat en ik het diff ga wisselen. Wie hier weet of de aansluiting van een 328 cardan wel geschikt is om direct het m3 3.15diff op aan te sluiten? Of moet ik ook ff gebruik gaan maken van een draaibank?
- Erick
Ik zit met het zelfde probleem dat de aansluiting van het 325 cardan anders is dan van de M3, 4 bouts vs 6 bouts. Het los halen van de flens vond een maat van me niet echt verstandig omdat je je pignon kan verplaatsen en dan je hele diff aan gort rijdt en al je tandwielen naar de knoppe gaan.Sjef schreef:Goed, volgende stap:
Waar ik aan zit te denken is om er een M3 cardanas onder te zetten?? Maar of die op de zelfde plek past daar ben ik ook nog niet zeker van.