Sper e36 m3

Technische problemen? Of gewoon een algemene technische vraag? Dan ben je hier aan het juiste adres.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Sjef
Berichten: 1181
Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:56

Sper e36 m3

Bericht door Sjef » 24 aug 2006, 09:12

Om maar meteen met de deur in huis te vallen.
Gisteren een sperdifferentieel aangeschaft van een m3, 3.15 overbrenging voor op de 328.
Sper bekeken, het spert, serienummer begint met een S en het ziet er goed droog uit.

Het heeft echter wel onder een auto gezeten die een binnenbrandje heeft gehad vanaf de accu. Ik heb de fotos gezien, de auto staat gewoon op zn wielen echter kofferbak, achterscherm en dak zag er wel ontzettend zwart/verfikt uit. Welke invloeden kan dit gehad hebben op het sper?
Zowieso vervang ik de olie, zit echter te twijfelen hem toch even open te halen eerst en nieuwe pakking te leggen?

Verder nog: als je gaat draaien aan het sper, hoeveel weerstand moet het dan bieden. Iemand zei mij dat een diff echt met nix moet draaien. Hier moet je toch even kracht zetten met duim en wijsvinger. Vooral het aandraaien is stroever, daarna draait het gemakkelijk.

Gebruikersavatar
Bert ///M3
Berichten: 9418
Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30

Bericht door Bert ///M3 » 24 aug 2006, 12:23

Je olie zou wat te warm geweest kunnen zijn, verder denk ik niet dat een sper er al te veel schade van zal ondervinden.

Het kan sowieso geen kwaad om dat ding een revisie te geven voor je hem onder je auto doet, dwz sperplaten vernieuwen enz. Vooral als het al een vrij oude auto was met hoge km stand.

Gebruikersavatar
Knot
Berichten: 40199
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Bericht door Knot » 24 aug 2006, 13:06

Ik zou zeker de olie vervangen (ff opletten dat de juiste erin gaat voor sper) en m gewoon eronder gooien.

Gebruikersavatar
Sjef
Berichten: 1181
Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:56

Bericht door Sjef » 25 aug 2006, 15:21

Olie wordt vervangen en voor de zekerheid de keringen ook. Aan één kant lijkt ie ook een beetje olie klam toch. Sper staat nu te weken in de wd40, morgen haal ik em open en dan kijk ik ff hoe de binnenkant er uitziet. Voor mijzelf ook een leerzame bezigheid. Het sper zat onder een m3 die ongeveer 140k kms gedraaid heeft, beetje gemiddeld verhaal dus, veel zal afhankelijk geweest zijn van de eigenaren. Hou jullie op de hoogte!

Gebruikersavatar
Peter Tunissen
Berichten: 8386
Lid geworden op: 01 feb 2006, 14:47
Locatie: Weert

Bericht door Peter Tunissen » 25 aug 2006, 18:41

Als je dat sper toch open gaat maken, kun je het net zo makkelijk meteen opwaarderen?
Ik weet niet wat een E36 standaard als sperwerking heeft, dacht 25%?
Had mijn 75 ook, toen die open moest is dat meteen opgewaardeerd naar 50% (gewoon twee sperplaatjes erin i.p.v. één), wereld van verschil qua rijden; zou nooit meer terug gewild hebben en als je diff toch open is is het een fluitje van een cent.

Gebruikersavatar
Knot
Berichten: 40199
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Bericht door Knot » 25 aug 2006, 19:17

En ik vind 25% al prima.... :shock:

Gebruikersavatar
Bert ///M3
Berichten: 9418
Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30

Bericht door Bert ///M3 » 26 aug 2006, 02:05

ik zou allen voor meer als 25% gaan als je wilt driften of op semi slicks/slicks wilt gaan rijden :)

Gebruikersavatar
Sjef
Berichten: 1181
Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:56

Bericht door Sjef » 27 aug 2006, 15:15

Eens met bert, en heb vorig weekend nog lekkr met knot meegedrift met 25% sper, lijkt me meer dan genoeg om mee te beginnen. Heb regelmatig in een m3 e36 gereden, ook gespeeld met het sper en ik moet zeggen dat ik het een fijn diff vind en dat het een goede upgrade voor een 328 is. (Semi)slicks komen er toch niet onder en driften op droog gaat em ook niet 365 dagen per jaar worden. Het gaat me puur om de extra grip en het spelen op nat wegdek.

Gisteren nieuwe keringen gestopt, binnenwerk zag er erg goed uit, maandag nieuwe sperolie erin. Ik ga het zometeen opzoeken in mijn BMW pdfjes maar zit er verschil in sperolie? en is dit alleen bij de bmw dealer te halen of kan ik het voor de helft van de prijs bij de brezan o.i.d. halen?

Gebruikersavatar
Bert ///M3
Berichten: 9418
Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30

Bericht door Bert ///M3 » 27 aug 2006, 15:26

Andere olieboeren hebben het ook wel, Motul of zo.

Shakes
Berichten: 8315
Lid geworden op: 02 feb 2006, 13:02
Locatie: 036

Bericht door Shakes » 27 aug 2006, 20:13

Deze week komt er Castrol Xxxx-xx 75 W 140 in het diff. Duur spul maar dat moet het ongeveer zijn.

N.

Gebruikersavatar
Sjef
Berichten: 1181
Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:56

Bericht door Sjef » 27 aug 2006, 21:35

1.7 liter castrol SAF-XJ SAE 75w-140 om precies te zijn nandor, aanbevolen door BMW :)

Gebruikersavatar
Sjef
Berichten: 1181
Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:56

Bericht door Sjef » 27 aug 2006, 21:39

kostenplaatje 32 euro in totaal bij Dutch Power Trading:
http://www.dutchpowertrading.nl/index.p ... s=1&mid=87

Gebruikersavatar
Sjef
Berichten: 1181
Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:56

Bericht door Sjef » 28 aug 2006, 12:18

Hmm, net naar bmw dealer hier in de buurt gebeld. Die castrol was niet snel leverbaar bij de brezan, dus ik dacht laat ik hun even bellen voordat ik bestel bij DPT. Ze leveren natuurlijk niet 2 liter want ze hebben een vat: 12 euro per liter (Ja voor sper). Goedkoop afvulbeurtje lijkt me dan toch?

Shakes
Berichten: 8315
Lid geworden op: 02 feb 2006, 13:02
Locatie: 036

Bericht door Shakes » 28 aug 2006, 15:45

Uh ja dat is niet duur.

Ik heb wat meer betaald. Dacht overigens dat het 1.3 liter was.

Succes!

N.

Gebruikersavatar
Sjef
Berichten: 1181
Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:56

Bericht door Sjef » 28 aug 2006, 16:06

ga het ook zeker vragen vrijdag of het castrol of ander merk is. Het is 1.7 liter volgens mijn haynes manual, echter ook dat zie ik vrijdag wel als ie weer bij het afvulgaatje staat ;)

Gebruikersavatar
Bert ///M3
Berichten: 9418
Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30

Bericht door Bert ///M3 » 28 aug 2006, 16:25

Nandor, jou diff is groter omdat je een 3,2L hebt. Die hebben een Type 210 3.23 diff en de M3 3.0 heeft een type 188 3.15 diff.

Gebruikersavatar
Sjef
Berichten: 1181
Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:56

Bericht door Sjef » 28 aug 2006, 16:30

Aldus de rondforumende haynes manual!! :lol: heerlijk die cijfers opdreunen, bedankt bert ! 8)

Gebruikersavatar
Sjef
Berichten: 1181
Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:56

Bericht door Sjef » 01 sep 2006, 22:43

Nou, sper afgevuld hoor :?
Naar de bmw toe, ooh ja sper opvullen.
Ik: ja het is wel echt sperolie he, anders loopt het nie zo lekkr.
hun: ja hoor
Vreselijk ongeinteresseerde gast die het afvult
ik: wat voor olie is het precies
hij: ja cardan/sper olie, staat op het blik
ik: ja 75w-140?
hij: dat weet ik niet hoor, staat sper op het blik toch

Heerlijk die interesse, ga toch lekker verder werken aan die 316s die je hele dag mag doen zeg, ik kan zo chagrijnig raken van die desinteresse daaro. Het is bijna bij elke dealer hetzelfde :(
zag wel 75w op het vat staan, 140 niet te bekennen, leek lager???

Gebruikersavatar
Knot
Berichten: 40199
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Bericht door Knot » 02 sep 2006, 00:42

Een vat met 75watt spaarlampen was het gevuld met oude motorolie :)

Gebruikersavatar
Sjef
Berichten: 1181
Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:56

Bericht door Sjef » 02 sep 2006, 13:49

Goed, volgende stap:

http://www.bimmerdiy.com/diy/e36diffswap

Ik kan momenteel niet onder de auto kijken totdat ie op de brug staat en ik het diff ga wisselen. Wie hier weet of de aansluiting van een 328 cardan wel geschikt is om direct het m3 3.15diff op aan te sluiten? Of moet ik ook ff gebruik gaan maken van een draaibank?

Gebruikersavatar
Knot
Berichten: 40199
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Bericht door Knot » 02 sep 2006, 16:27

Pfff, als ik dit zo zie was ik er niet eens aan begonnen.... maarja, ik haat sleutelen.

succes :)

Shakes
Berichten: 8315
Lid geworden op: 02 feb 2006, 13:02
Locatie: 036

Bericht door Shakes » 02 sep 2006, 17:12

zag wel 75w op het vat staan, 140 niet te bekennen, leek lager???
75W90 I assume. De E46M3 heeft iig 140. De mijne ook, W90 werkt niet echt lekker.

N.

Gebruikersavatar
Sjef
Berichten: 1181
Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:56

Bericht door Sjef » 02 sep 2006, 20:24

Ik dacht ook dat het 75w-90 was. Wat maakt het precies voor verschil uit?
Temperatuurbestendigheid en dikte?

Gebruikersavatar
Erick
Berichten: 395
Lid geworden op: 12 jun 2006, 20:29

Bericht door Erick » 03 sep 2006, 09:35

Sjef schreef:Goed, volgende stap:

http://www.bimmerdiy.com/diy/e36diffswap

Ik kan momenteel niet onder de auto kijken totdat ie op de brug staat en ik het diff ga wisselen. Wie hier weet of de aansluiting van een 328 cardan wel geschikt is om direct het m3 3.15diff op aan te sluiten? Of moet ik ook ff gebruik gaan maken van een draaibank?
Ik zit met het zelfde probleem dat de aansluiting van het 325 cardan anders is dan van de M3, 4 bouts vs 6 bouts. Het los halen van de flens vond een maat van me niet echt verstandig omdat je je pignon kan verplaatsen en dan je hele diff aan gort rijdt en al je tandwielen naar de knoppe gaan.

Waar ik aan zit te denken is om er een M3 cardanas onder te zetten?? Maar of die op de zelfde plek past daar ben ik ook nog niet zeker van.

Gebruikersavatar
Sjef
Berichten: 1181
Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:56

Bericht door Sjef » 03 sep 2006, 21:37

Weet bijna zeker dat als je heel de cardanas overzet dat het allemaal past. De vraag is hoe mijn cardanaansluiting van een 328 er uit ziet. Ik krijg er ook geen uitsluitsel over en zal em binnenkort even opkrikken!

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: GRzep en 6 gasten