Zo moeilijk is die materie niet (te vinden). Er zijn genoeg websites die uitleggen hoe beleggen in aandelen werkt, tot in detail hoe je een beleggingsrekening opent en je eerste aandelen koopt en verkoopt.
Maar een eigen visie ontwikkelen, daar doe je wel langer over. Je moet gewoon eens beginnen. Ik ben als klein kind opgegroeid met eigen aandelen, maar pas veel later toen ik ze niet meer had, begon de echte interesse in beurzen en de economie in algemene zin, zowel korte als lange termijn. Ik vind 't gewoon leuk om dat bij te houden erover na te denken, maar desondanks stap ik niet snel in aandelen. Dat ga ik echt pas doen als ik er of 24h per dag mee bezig kan zijn om te daytraden, en/of als ik genoeg geld heb om 't middels aandelen weg te zetten om dividenten uit te laten keren en verder zo nu en dan met een deel wat actiever kan handelen. Komende weken/maanden zullen we weten of we nog richting de 200 vliegen op 't Damrak, of dat we weer op gaan klauteren. Na afgelopen weken heb ik in ieder geval nog niet 't idee dat we er al zijn. Dit krijgt nog een nasleep. In hoeverre dat op de beurs allemaal zichtbaar wordt, ik heb echt even geen idee. Die is zo hard onderuit gegaan in korte tijd, dat je gevoelsmatig zegt: even kopen en omhoog corrigeren, dan weer uitstappen en wachten op het echte dieptepunt binnen een half jaar tot 2 jaar. Maar goed, of ik daarin gelijk heb, geen idee!
Een vriend van me begon 10 jaar geleden met pharming. Hij had wat geld verdiend in het leger met wat oorlogen in Bosnie enzo en had toen wat collega's gehoord over aandelen. Hij las wat over pharming en kreeg het idee dat dit de kip met het gouden ei zou zijn. Dus flink wat geld in pharming gezet en vervolgens gaan wachten tot 't meer waard was geworden, maar dat gebeurde maar niet.
Ik had zelf ooit mijn Philips aandelen verkocht voor 20 gulden (gekocht voor 10) en na mijn verkoop ging die koers opeens volle pijp omhoog, 3 keer gesplitst (dus 4 keer zoveel aandelen gratiesj), koers van 200 euro ipv guldens per aandeel in 2001! Daar had ik dus een leuk rendement mee kunnen halen, GRMBL!
Mijn levensles + rekensom: stel je had in 1985 1 aandeel philips, dan had 'ie +- 5 euro gekost. Datzelfde aandeel waren er in 2001 4. Per aandeel was dat 200 euro waard, dus 800 euro in totaal. Dus voor 5 euro kocht je iets wat 800 euro waard was. En ik verkocht mijn aandelen toen het 'maar' 10 euro waard was, omdat we verwachtten dat Philips wel op de top zou zitten. Wel winst gemaakt dus, na aftrek van kosten, maar DAMN DAMN DAMN.
P.s. Luco: Je had vanochtend vroeg in moeten stappen, dan had je vandaag gratis kunnen oefenen met kopen en verkopen.