Wereldwijde crisis + halfslachtige aanpak NL/Europa

Wil je even gezellig kletsen of dat ene grappige (auto)filmpje delen? Dat kan hier.
Plaats reactie
RVV

Re: Wereldwijde recessie op komst, of niet?

Bericht door RVV » 10 okt 2008, 23:44

Rob Schouten schreef:
Fernando schreef:en de link is offline gehaald dus geen PrintScreen meer, helaas peanutbutter...... :bag:
Ik was net op tijd, toch fijn om m'n virtuele centjes nog even gezien te hebben :shakeit:

Dus je centen zijn nog niet in rook opgegaan..

Eigenlijk is het goed en wel beschouwd diefstal... 1,6 miljard euro lospeuteren bij Nederlanders.. die dus daadwerkelijk het geld hebben overgemaakt en dan zeggen sorry maar vanwege de krediet crisis is het geld "verdampt" maar het geld is helemaal niet verdampt.. de IJslandse overheid die de bank heeft overgenomen heeft het geld, de eurootjes gewoon gestolen.

Want het is gewoon aanwezig. Alleen niet meer voor diegene van wie het geld is.

IJsland doet alsof zijn neus bloed, maar ondertussen is dit gewoon een vette hoax en goed en wel beschouwd de grootse roof ooit.

Een land/regering die gewoon 1,6 miljard steelt van de bevolking van een ander land..

Dexter

Bericht door Dexter » 11 okt 2008, 07:10

Fernando schreef:en de link is offline gehaald dus geen PrintScreen meer, helaas peanutbutter...... :bag:
Hier kan je ook nog inloggen: https://online.icesave.co.uk/ofis/login.aspx" onclick="window.open(this.href);return false; en snel een printscreen maken.

En de onderstaande quote komt van hun blijkbaar bijgewerkte 'Legal' Pagina:
Regulatory & Other Details

Icesave is a registered trading name of Landsbanki Islands hf, incorporate in Iceland (id no. 540291-2259), whose registered address is Austurstraeti 11, 155 Reykjavik, Iceland. Registered in the UK under Company Number FC26112 at Beaufort House, 15 St Botolph Street, London EC3A 7QR.

Landsbanki Islands hf is Authorised by the Fjármálaeftirlitið (FME) in Iceland and by the Financial Services Authority and is Regulated by the Financial Services Authority for the conduct of UK business. FRN: 207250.

If we cannot pay any amount we owe you on your savings accounts, you will be able to claim compensation. The maximum compensation is limited to 100% of the first £35,000 (rising to £50,000 with effect from 7 October 2008) of your total deposits held with us (the same as every FSA regulated bank and building society in the UK). In the unlikely event of a claim.

The compensation itself is provided by two schemes (sometimes referred to as a passport scheme) – the end result being that the total amount protected is the same as if your savings were only protected by the UK Financial Services Compensation Scheme. The protection works as follows:

* The first level of protection is provided under the Icelandic Depositors’ and Investors’ Guarantee Fund (http://www.tryggingarsjodur.is" onclick="window.open(this.href);return false;). The maximum protection under this scheme is 100% of the first €20,887 (or the sterling equivalent) of your total deposits held with us.
* The second level of protection is provided by the UK Financial Services Compensation Scheme (http://www.fscs.org.uk" onclick="window.open(this.href);return false;). This scheme tops-up your protection so that the protection under both schemes, is equal to 100% of the first £35,000 (rising to £50,000 with effect from 7 October 2008) of your total deposits held with us.
* Under EU law compensation for any losses incurred due to the failure of a bank should generally be paid within three months - regardless of whether it is through a passport scheme or the UK Financial Services Compensation Scheme.

Further details are available on request.
Voor de Engelsen is het allemaal al geregeld zo te zien.
Nu de Nederlanders nog...... :hmmm:

PS: Ook de 'Intrest Rates' pagina is nog online trouwens..... :sealed:

RobS

Bericht door RobS » 11 okt 2008, 08:59

Fernando schreef:
Rob Schouten schreef:
Ik was net op tijd, toch fijn om m'n virtuele centjes nog even gezien te hebben :shakeit:
lol, wat ging er door je heen? hallo geld, hoe gaat het met jullie? Ik hoop dat ik jullie snel weer bij me heb. Wel leuk dat we nu op deze manier even kunnen praten. Ik kom jullie vaker opzoeken. Hou vol daar... :wink:
Inderdaad, ik kan niet wachten op de dag dat we samen weer een biertje kunnen drinken :beer:
Laatst gewijzigd door RobS op 11 okt 2008, 11:05, 1 keer totaal gewijzigd.

RutgerK

Bericht door RutgerK » 11 okt 2008, 10:42

Dexter schreef:
Hier kan je ook nog inloggen: https://online.icesave.co.uk/ofis/login.aspx" onclick="window.open(this.href);return false; en snel een printscreen maken.

En de onderstaande quote komt van hun blijkbaar bijgewerkte 'Legal' Pagina:
Regulatory & Other Details

Icesave is a registered trading name of Landsbanki Islands hf, incorporate in Iceland (id no. 540291-2259), whose registered address is Austurstraeti 11, 155 Reykjavik, Iceland. Registered in the UK under Company Number FC26112 at Beaufort House, 15 St Botolph Street, London EC3A 7QR.

Landsbanki Islands hf is Authorised by the Fjármálaeftirlitið (FME) in Iceland and by the Financial Services Authority and is Regulated by the Financial Services Authority for the conduct of UK business. FRN: 207250.

If we cannot pay any amount we owe you on your savings accounts, you will be able to claim compensation. The maximum compensation is limited to 100% of the first £35,000 (rising to £50,000 with effect from 7 October 2008) of your total deposits held with us (the same as every FSA regulated bank and building society in the UK). In the unlikely event of a claim.

The compensation itself is provided by two schemes (sometimes referred to as a passport scheme) – the end result being that the total amount protected is the same as if your savings were only protected by the UK Financial Services Compensation Scheme. The protection works as follows:

* The first level of protection is provided under the Icelandic Depositors’ and Investors’ Guarantee Fund (http://www.tryggingarsjodur.is" onclick="window.open(this.href);return false;). The maximum protection under this scheme is 100% of the first €20,887 (or the sterling equivalent) of your total deposits held with us.
* The second level of protection is provided by the UK Financial Services Compensation Scheme (http://www.fscs.org.uk" onclick="window.open(this.href);return false;). This scheme tops-up your protection so that the protection under both schemes, is equal to 100% of the first £35,000 (rising to £50,000 with effect from 7 October 2008) of your total deposits held with us.
* Under EU law compensation for any losses incurred due to the failure of a bank should generally be paid within three months - regardless of whether it is through a passport scheme or the UK Financial Services Compensation Scheme.

Further details are available on request.
Voor de Engelsen is het allemaal al geregeld zo te zien.
Nu de Nederlanders nog...... :hmmm:

PS: Ook de 'Intrest Rates' pagina is nog online trouwens..... :sealed:
Volgens mij is dit verhaal precies gelijk aan het Nederlandse verhaal, behalve dan dat de garantie in Nederland tot €100.000,- loopt.

Ik hoorde gisteravond een verhaal van een verre kennis die hun huis hebben verkocht en nu zitten te wachten op de oplevering van hun nieuwbouw. De overwaarde is bij Icesave geparkeerd....helaas long term parking zonder rente.

RutgerK

Bericht door RutgerK » 11 okt 2008, 13:58

Hij is fijn! Binnenkort een vacature voor financieel directeur denk ik.

http://frontpage.fok.nl/nieuws/100805/-Financi" onclick="window.open(this.href);return false;ële-strop-dreigt-voor-gemeente-Asten.html

romo
Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back

Bericht door romo » 11 okt 2008, 17:18

104 Teletekst za 11 okt
Akkoord met IJsland over Icesave

` IJsland zal alle Nederlandse tegoeden
bij de noodlijdende bank Icesave tot
een bedrag van 20.887 euro vergoeden.
Minister Bos heeft dat afgesproken met
de IJslandse regering.Om de regeling
mogelijk te maken,zal Nederland geld
lenen aan IJsland.

De afspraak is gemaakt in Washington,
waar dit weekend een vergadering is van
het Internationaal Monetair Fonds.

Icesave heeft ruim 120.000 Nederlandse
spaarders.De Nederlandse regering heeft
banktegoeden gegarandeerd tot 100.000
euro,maar minister Bos heeft steeds
gezegd dat IJsland de eerste 20.887
euro voor zijn rekening moet nemen.

Joy

Bericht door Joy » 12 okt 2008, 21:54

Afbeelding

Niall

Bericht door Niall » 13 okt 2008, 09:24

Voor de liefhebbers, leuk leesvoer

http://www.rgemonitor.com/blog/roubini/ ... e_meltdown" onclick="window.open(this.href);return false;

Niels
Auto: Prius+

Bericht door Niels » 13 okt 2008, 11:24

All aboard :!: Je kunt alles kopen vandaag, behalve Philips :lol:

RutgerK

Bericht door RutgerK » 13 okt 2008, 11:35

Spyker Cars maar weer dumpen voor de lunch? :mrgreen:

romo
Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back

Bericht door romo » 13 okt 2008, 14:08

106 Teletekst ma 13 okt
Goes heeft 12 miljoen in IJsland

` Na de gemeente Asten hebben nu ook
Goes en Zundert bekendgemaakt dat ze
geld op een spaarrekening hebben staan
bij de IJslandse bank Landsbanki,die
zijn verplichtingen niet kan nakomen.

Goes heeft twaalf miljoen euro uitstaan
in IJsland.Wethouder Van 't Westeinde
zegt dat de gemeente niet direct in de
problemen komt.Wel bekijkt Goes of het
spaarbeleid moet worden aangepast.

Zundert heeft 2,5 miljoen euro bij
Landsbanki.Volgens wethouder Meulman
bleek Landsbanki destijds betrouwbaar
en bracht de bank de beste offerte uit.
Hij gaat ervan uit dat de problemen
door IJsland en de EU worden opgelost.

Michel P

Bericht door Michel P » 13 okt 2008, 14:59

Nee, de gemeente komt niet in moeilijkheden, maar de inwoners uiteraard wel, ze graaien die 12 miljoen gewoon weer binnen, beetje meer locale belastingen en klaar is kees :bag:

Michel

Dennis Cavallino

Bericht door Dennis Cavallino » 13 okt 2008, 15:30

Op gummen zei ik 't net ook al: vooral geen advocaat inhuren, want de EU regelt 't allemaal wel voor deze gemeente. LOL :bag:

Luco

Bericht door Luco » 13 okt 2008, 15:36

Eigenlijk is nu de tijd bijna rijp om weer in de beurshandel te stappen, maar ik durf niet, heb er te weinig kaas van gegeten :'(

Dennis Cavallino

Bericht door Dennis Cavallino » 13 okt 2008, 17:54

Zo moeilijk is die materie niet (te vinden). Er zijn genoeg websites die uitleggen hoe beleggen in aandelen werkt, tot in detail hoe je een beleggingsrekening opent en je eerste aandelen koopt en verkoopt.

Maar een eigen visie ontwikkelen, daar doe je wel langer over. Je moet gewoon eens beginnen. Ik ben als klein kind opgegroeid met eigen aandelen, maar pas veel later toen ik ze niet meer had, begon de echte interesse in beurzen en de economie in algemene zin, zowel korte als lange termijn. Ik vind 't gewoon leuk om dat bij te houden erover na te denken, maar desondanks stap ik niet snel in aandelen. Dat ga ik echt pas doen als ik er of 24h per dag mee bezig kan zijn om te daytraden, en/of als ik genoeg geld heb om 't middels aandelen weg te zetten om dividenten uit te laten keren en verder zo nu en dan met een deel wat actiever kan handelen. Komende weken/maanden zullen we weten of we nog richting de 200 vliegen op 't Damrak, of dat we weer op gaan klauteren. Na afgelopen weken heb ik in ieder geval nog niet 't idee dat we er al zijn. Dit krijgt nog een nasleep. In hoeverre dat op de beurs allemaal zichtbaar wordt, ik heb echt even geen idee. Die is zo hard onderuit gegaan in korte tijd, dat je gevoelsmatig zegt: even kopen en omhoog corrigeren, dan weer uitstappen en wachten op het echte dieptepunt binnen een half jaar tot 2 jaar. Maar goed, of ik daarin gelijk heb, geen idee! :)

Een vriend van me begon 10 jaar geleden met pharming. Hij had wat geld verdiend in het leger met wat oorlogen in Bosnie enzo en had toen wat collega's gehoord over aandelen. Hij las wat over pharming en kreeg het idee dat dit de kip met het gouden ei zou zijn. Dus flink wat geld in pharming gezet en vervolgens gaan wachten tot 't meer waard was geworden, maar dat gebeurde maar niet.

Ik had zelf ooit mijn Philips aandelen verkocht voor 20 gulden (gekocht voor 10) en na mijn verkoop ging die koers opeens volle pijp omhoog, 3 keer gesplitst (dus 4 keer zoveel aandelen gratiesj), koers van 200 euro ipv guldens per aandeel in 2001! Daar had ik dus een leuk rendement mee kunnen halen, GRMBL! :hammer:
Mijn levensles + rekensom: stel je had in 1985 1 aandeel philips, dan had 'ie +- 5 euro gekost. Datzelfde aandeel waren er in 2001 4. Per aandeel was dat 200 euro waard, dus 800 euro in totaal. Dus voor 5 euro kocht je iets wat 800 euro waard was. En ik verkocht mijn aandelen toen het 'maar' 10 euro waard was, omdat we verwachtten dat Philips wel op de top zou zitten. Wel winst gemaakt dus, na aftrek van kosten, maar DAMN DAMN DAMN. :hammer:

P.s. Luco: Je had vanochtend vroeg in moeten stappen, dan had je vandaag gratis kunnen oefenen met kopen en verkopen. :)

Luco

Bericht door Luco » 13 okt 2008, 18:11

Dat bedoel ik ook Dennis, we hebben een rekening en kunnen handelen, maar de visie en de kennis is het probleem. :mrgreen:
In het verleden soms gewonnen maar ook verloren.

romo

Bericht door romo » 13 okt 2008, 19:42

Ik heb tijd noch zin om me daar mee bezig te houden. Omdat eveneens wetenschappelijk bewezen is dat een aap beter in beleggen is dan de expert, heb ik maar besloten om het bij ouderwets sparen te houden..............................

Niels
Auto: Prius+

Bericht door Niels » 13 okt 2008, 19:48

Dit lijkt me een mooi moment om in te stappen in het Shell spaarplan wat via m'n werk wordt aangeboden :D

Joy

Bericht door Joy » 13 okt 2008, 20:10

Luco, je moet je eigen concentreren op aandelen van 1 à 2 gezonde bedrijven. Volg het nieuws, volg de koersen, als er dalingen zijn is dat sentiment of loopt er iets spaak in het bedrijf zelf. Ik zit zelf op de Noorse beurs in drybulk en diepzee toebehoren voor olieplatformen. Een van de bedrijven is ook genoemd door de analist van het jaar 2008. Een week of wat terug nog een grote bank die zeer positief was over het aandeel. Het geeft vertrouwen dat wat je zelf vaststelt ook bevestigd wordt door derden.
Ook al is de koers nu gezakt, elk kwartaal komen de cijfers vrij en keren ze grofweg 8% dividend uit. Op jaarbasis dus ongeveer 30% van je inleg. Koerswinst is natuurlijk leuk, maar het dividend is waar je van kan leven cq backup als de beurs in een dip zit. Daytraden kan leuk zijn, alleen heb ik daar geen tijd voor.

Nog iets, in de beurscrash van de jaren 30 zijn miljoenen mensen failliet gegaan toen ze hun aandelen massaal verkochten. De mensen die zijn blijven zitten, die hebben in de jaren erna alles terug verdiend en than some more. Echt typisch dat in al die jaren, mensen nog steeds verkopen op het laagste punt. Kijk met die banken is een ander verhaal, dat is iets wat onvoorspelbaar is. Niemand komt op de gedachte dat het spaartegoed ineens foetsie kan zijn en een bank omvalt incl. aandeel.

Luco

Bericht door Luco » 13 okt 2008, 20:31

Ja ik zou op het moment echt niet weten wat ik zou moeten kopen :stom:

romo

Bericht door romo » 13 okt 2008, 21:16

Amstelveen: 15 miljoen bij Landsbanki
13 oktober 2008, 19:53
AMSTELVEEN (ANP) - Amstelveen heeft drie deposito's uitstaan bij Landsbanki ter waarde van 15 miljoen. Dat heeft de gemeente maandag gemeld. Volgens een woordvoerster ,,bestaat er geen acuut gevaar voor de financiële huishouding van de gemeente, maar kan de situatie de uitgaven op termijn beperken''.

Amstelveen is voorlopig de Nederlandse gemeente met het meeste geld bij de omgevallen IJslandse bank. De stad heeft haar tegoeden van in totaal 90 miljoen ondergebracht bij vijf partijen. Het gaat om BNG, BNG Capital Management, Landsbanki, Leaseplan en de Rabobank.

Volgens de zegsvrouw zet Amstelveen ,,alle denkbare stappen om het geld terug te krijgen'', maar de stad bereidt ,,zich ook voor op het slechtst denkbare scenario, namelijk dat de bank de tegoeden niet kan terugbetalen''. De provincie Noord-Holland is, als toezichthouder van de gemeente, op de hoogte gebracht van de situatie.

Naarden

Ook de gemeente Naarden heeft geld uitstaan bij de IJslandse bank Landsbanki. Het gaat om een bedrag van 1 miljoen euro. Dat heeft de wethouder van financiën Jan Landsaat maandagavond gezegd. Bij Landsbanki stond eerder nog een bedrag van 1,75 miljoen van de gemeente, maar dat is ,,op tijd teruggehaald''.

De gemeente Naarden heeft al haar uitstaande geld uit andere landen inmiddels teruggehaald.

Shakes

Bericht door Shakes » 13 okt 2008, 21:30

En waar woon ik :)

Maar wat Joy zegt inderdaad. Dividend, that is what matters!

N.

romo

Bericht door romo » 13 okt 2008, 22:24

Wil ik even inloggen, lees ik dit;

Storing
ABN AMRO Internet Bankieren is door een storing tijdelijk niet beschikbaar. Wij proberen dit zo spoedig mogelijk te verhelpen.

Wij bieden onze excuses aan voor het ongemak en verzoeken u om het op een later tijdstip nogmaals te proberen.

Tja, laat ik het zo formuleren; dit is niet het meest handige tijdstip................................................

:shithappens: :please: ..............................Bestaat de bank morgen nog.............................

JohanH

Bericht door JohanH » 13 okt 2008, 22:37

romo schreef:Wil ik even inloggen, lees ik dit;
Storing
ABN AMRO Internet Bankieren is door een storing tijdelijk niet beschikbaar. Wij proberen dit zo spoedig mogelijk te verhelpen.

Wij bieden onze excuses aan voor het ongemak en verzoeken u om het op een later tijdstip nogmaals te proberen.
Kwam er ook net achter, maar boeiend. ABN is nu in handen van de staat, ik zou me geen zorgen maken om het voortbestaan ervan. Een toekomstige (her)privatisering is een ander verhaal...

Je moet niet overal beren op de weg zien ;)

Dennis Cavallino

Bericht door Dennis Cavallino » 14 okt 2008, 10:11

3 weken geleden lagen de postbank en rabobank er ook regelmatig uit. Zegt helemaal niets.

Plaats reactie