The legend: 500 E by Das Haus

Alles over Duitse auto's, van Beierse fapmobielen via VAG klonen tot achteruit de strontbult in Porkers.
Gebruikersavatar
500E
Berichten: 250
Lid geworden op: 30 sep 2008, 23:25
Auto: S 63 AMG
Locatie: IJmond

Re: The legend: 500 E by Das Haus

Bericht door 500E » 02 okt 2008, 14:50

Een C 36 is niet traag; hij is in staat om het een 500 E behoorlijk lastig te maken.

Robin
Berichten: 55109
Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
Auto: Fun Damn Mentally
Locatie: Where the neons turn to wood

Re: The legend: 500 E by Das Haus

Bericht door Robin » 02 okt 2008, 15:05

Naast de E34 M5 was ein'80 begin'90 voor mij 500E time, I loved that car.Nog steeds eigenlijk.

Had bijna deze gedaan, maar automaat.

:love:


Gebruikersavatar
RVV
Berichten: 32209
Lid geworden op: 01 feb 2006, 11:44
Locatie: Rudi Rolex@Basel

Re: The legend: 500 E by Das Haus

Bericht door RVV » 02 okt 2008, 15:32

500E schreef:Tja Rico... Ooit komt iedereen tot inkeer 8) Maar overweeg je nieuw dan?

Nee joh, ben net voorzien.. nog een zoektocht van 3 maand en de meeste DF members zijn rijp voor een inrichting :oops: :D

http://www.driving-fun.com/forum/viewto ... 00#p307000" onclick="window.open(this.href);return false;

Gebruikersavatar
500E
Berichten: 250
Lid geworden op: 30 sep 2008, 23:25
Auto: S 63 AMG
Locatie: IJmond

Re: The legend: 500 E by Das Haus

Bericht door 500E » 02 okt 2008, 15:33

Geen idee van; nooit gereden in een C 55 AMG. Wel in een E 50 AMG en E 55 AMG en die hadden dat niet.

De auto heet C 55 AMG; dan zou je toch verwachten dat de specs van de 55 AMG er bij horen en niet die van de 50 AMG?

Gebruikersavatar
500E
Berichten: 250
Lid geworden op: 30 sep 2008, 23:25
Auto: S 63 AMG
Locatie: IJmond

Re: The legend: 500 E by Das Haus

Bericht door 500E » 02 okt 2008, 15:38

E 55 AMG had exact 360 paarden, voor zover ik weet. die 535nm klopt wel en de specs van de E 50 ook.

Gebruikersavatar
RVV
Berichten: 32209
Lid geworden op: 01 feb 2006, 11:44
Locatie: Rudi Rolex@Basel

Re: The legend: 500 E by Das Haus

Bericht door RVV » 02 okt 2008, 15:40

Speelde AMG nog enige rol van betekenis bij de 500 E ? Is er ook nog een AMG uitvoering van gemaakt ?

Gebruikersavatar
500E
Berichten: 250
Lid geworden op: 30 sep 2008, 23:25
Auto: S 63 AMG
Locatie: IJmond

Re: The legend: 500 E by Das Haus

Bericht door 500E » 02 okt 2008, 15:45

Bij de 500 E speelde AMG geen enkele rol, maar een dozijn "E 500 Limiteds" zijn in 1995 door AMG opgeleukt tot 381 PK en zes liter. Die dingen doen nu met een ton op de klok zo rond de 45k excl. BPM...

Gebruikersavatar
RVV
Berichten: 32209
Lid geworden op: 01 feb 2006, 11:44
Locatie: Rudi Rolex@Basel

Re: The legend: 500 E by Das Haus

Bericht door RVV » 02 okt 2008, 15:47

oke weer wat geleerd..als BMW man vind ik dit topic trouwens een verademing tussen de duizenden BMW topics die al op dit forum staan...

Gebruikersavatar
MartijnGizmo
Berichten: 13003
Lid geworden op: 22 feb 2007, 18:20
Locatie: Almere

Re: The legend: 500 E by Das Haus

Bericht door MartijnGizmo » 02 okt 2008, 16:10

indobesar schreef:De C36 AMG, lees en hoor je idd weinig over.

Afbeelding

Vind ze toch erg gaaf. Hoe is de auto ivm bijv. de E36 M3. Is de C36 ook met handbak geleverd?
Volgens mij zijn er wel exemplaren omgebouwd met een handbak uit de C280, maar die bak is niet zo geweldig geloof ik.

raymondw
Berichten: 887
Lid geworden op: 26 nov 2006, 20:33
Locatie: NL

Re: The legend: 500 E by Das Haus

Bericht door raymondw » 02 okt 2008, 20:34

Je website ziet er gelikt uit en de auto's zijn dat evenzo. Zelf ben ik van oudsher meer een liefhebber van de M5, maar gedurende de laatste jaren heb ik meer waardering gekregen voor de producten uit Unterturkheim. Het zal wel komen dat ik mijn E34 M5 minder hard gebruik en voor dagelijks gebruik een Mercedes rij en daar zeer tevreden mee ben.

Het blijven gewoon geweldige auto's, volledig in de lijn van de 6.3 en de 6.9, alleen dan in de middenklasse.

Gebruikersavatar
500E
Berichten: 250
Lid geworden op: 30 sep 2008, 23:25
Auto: S 63 AMG
Locatie: IJmond

Re: The legend: 500 E by Das Haus

Bericht door 500E » 02 okt 2008, 20:41

Dat waren inderdaad ook dergelijke iconen. Een originele 450 SEL 6.9 met aantoonbaar lage stand gaat qua prijsstelling de 500 E bijkans voorbij. Laatst een exemplaar met 23.000 km verhandeld zien worden voor 40 mille.
Volgens mij zijn er wel exemplaren omgebouwd met een handbak uit de C280, maar die bak is niet zo geweldig geloof ik.
Nee, niet zulke straffe bakken. Dan had men beter de dogleg vijfbak uit de EVO II kunnen nemen.

leonard
Berichten: 1638
Lid geworden op: 11 mar 2006, 19:22

Re: The legend: 500 E by Das Haus

Bericht door leonard » 02 okt 2008, 22:10

Dat is mooi zo'n 500E kenner erbij!!

2 maanden geleden heb ik proefgereden met een exemplaar wat toen te koop stond.150 k km in (zover ik kon beoordelen)goede staat.vraagprijs was 14950,00.Omdat dat de eerste was waar ik serieus ging kijken wilde ik toen niet gelijk beslissen.2 weken later was de auto al verkocht waarna hij weer aangeboden werd voor 17950 door een handelaar :( . Ik vond de auto niet supersnel maar wel stabiel,ook op hoge snelheden.Wat me ook opviel was dat er wel meer windgeruis was maar verder reed het eigenlijk als een hedendaagse mercedes.

volgend jaar wil ik er eentje kopen.Het liefst met max 80.000 km. Een pre-facelift model vind ik het mooist.Heeft zo'n auto nog zwakke punten??

Gebruikersavatar
500E
Berichten: 250
Lid geworden op: 30 sep 2008, 23:25
Auto: S 63 AMG
Locatie: IJmond

Re: The legend: 500 E by Das Haus

Bericht door 500E » 02 okt 2008, 22:28

Aandachtspunten voor de 500 E

Hopelijk is er een flinke voorraad facturen voorhanden want de zwakke punten van een 500 E komen er meestal pas na aanschaf uit. Zijn er echter facturen om door te spitten, zoek dan naar:

-Rotor en verdeelkap (richtprijs: 650,00 bij de dealer)

Rotor en verdeelkap zitten wat onhandig geplaatst; daardoor zijn ze behoorlijk gevoelig voor vocht en regen. Laat je 500 E een half jaar in de hoek staan en je bent gegarandeerd aan de beurt. Bij auto's die lang hebben stilgestaan een wezenlijk puntje van aandacht.

-Hydrauliekvaten van de niveauregeling op de achteras (386,00 bij de dealer)

Merk je vanzelf bij een proefrit: de auto stuitert over drempels heen alsof de achterkant vol in de stootblokken ligt.

-Viscolufter en/of thermostaat (richtprijs: 500,00 bij de dealer)

Laat de auto stationair draaien voor een minuut of vijf bij warme motor; loopt de temperatuur ernstig op dan mag je vrezen voor een kapotte viscolufter. Temperatuur is sowieso een specifiek 500 E-probleem. Ook thermostaat, radiateur en zelfs de temperatuurmeter willen nog wel eens de geest geven of hun maximale capaciteit verliezen.

-Distributieketting (richtprijs: 1300,00 bij de dealer)

Gaan doorgaans érg lang mee, maar exemplarisch willen de spanners nog wel eens de geest geven. Is men daar dan niet op tijd bij geweest dan zal een versleten klepdeksel je deel zijn: de distributieketting slaat dan als het ware de geleidegeul kapot. Dit manifesteert zich door een metalige ratel bij de koudstart.

-ABS/ASR pomp

Wil nog wel eens lekken. Check het linker binnenscherm op lekkage's. Meestal is het vervangen van het rubber slangetje tussen de twee delen de oplossing. Kost aan onderdelen niet de wereld maar het is nogal een karwei.

-Stuurpomp

Zie boven. Ligt er linksvoor onder de auto een vlekje olie dan duidt dit op een lekke stuurpomp. Vervelende reparatie overigens.

Gebruikersavatar
Adje ///M3
Berichten: 3340
Lid geworden op: 21 jan 2007, 19:33
Locatie: Golfke

Re: The legend: 500 E by Das Haus

Bericht door Adje ///M3 » 02 okt 2008, 22:29

Zijn die C43's eigenlijk nog een beetje exclusief? Van de SL73 wist ik het wel....

Gebruikersavatar
500E
Berichten: 250
Lid geworden op: 30 sep 2008, 23:25
Auto: S 63 AMG
Locatie: IJmond

Re: The legend: 500 E by Das Haus

Bericht door 500E » 02 okt 2008, 22:33

Erg veel kom je ze niet tegen, maar hoeveel er van gemaakt zijn dat weet ik niet precies. Van de 500 E/E 500 wel:

500 E - E 500 10.479 stuks
E 500 Limited 500 stuks (200 in Briljantzilver en 300 in Saphirschwartz)
E 60 AMG 12 stuks (werksauslieferung)

Voor de statistici:

400 E - E 420 22.802 stuks

Tom
Berichten: 22260
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:35

Re: The legend: 500 E by Das Haus

Bericht door Tom » 02 okt 2008, 23:00

Op Amerikaanse fora waar ik regelmatig zat vonden de meeste (die ze beide hadden gehad) de C36 eigenlijk beter rijden dan de C43. Ook qua snelheid maakte het weinig uit.

Gebruikersavatar
500E
Berichten: 250
Lid geworden op: 30 sep 2008, 23:25
Auto: S 63 AMG
Locatie: IJmond

Re: The legend: 500 E by Das Haus

Bericht door 500E » 02 okt 2008, 23:35

Een 36 AMG zal wat sportiever aanvoelen en een 43 AMG wat gemoedelijker. Deze V8 is feitelijk op comfort gebouwd en hangt niet zo aan het gas als een 500 E of 36 AMG dat doet.

HSR
Berichten: 5499
Lid geworden op: 18 aug 2006, 21:31

Re: The legend: 500 E by Das Haus

Bericht door HSR » 03 okt 2008, 00:17

Leuk, een beetje insight in een merk waar ik eigenlijk bijster weinig vanaf weet.

Hoe zat dat verhaal eigenlijk bij de 500e? Je kon de elektronica by-passen zodat 'ie wel optrok in zijn 1 bij stilstand en kickdown, zodoende zou je de 0-100 tijd drastisch kunnen verminderen.

Gebruikersavatar
Eric H
Berichten: 3641
Lid geworden op: 15 feb 2008, 10:09
Auto: Mazda CX-30 SkyActivX
Locatie: Zoetermeer

Re: The legend: 500 E by Das Haus

Bericht door Eric H » 03 okt 2008, 07:35

Ik zit dit draadje met veel interesse te volgen.....

Wordt in twee dagen zo veel wijzer over Mercedes.....echt leuk !!

Gebruikersavatar
500E
Berichten: 250
Lid geworden op: 30 sep 2008, 23:25
Auto: S 63 AMG
Locatie: IJmond

Re: The legend: 500 E by Das Haus

Bericht door 500E » 03 okt 2008, 07:52

Je kon de elektronica by-passen zodat 'ie wel optrok in zijn 1 bij stilstand en kickdown, zodoende zou je de 0-100 tijd drastisch kunnen verminderen.
Als je bij stilstand de bak even naar rechts tikt in de onderste stand en daarna weer terugzet in "D" dan trekt de auto in één op. :shakeit: Dat verhaal klopt dus min of meer.

M@rcel
Berichten: 4820
Lid geworden op: 25 feb 2006, 19:16
Locatie: Den Haag

Re: The legend: 500 E by Das Haus

Bericht door M@rcel » 03 okt 2008, 07:58

Dank voor de info Marco, ik zal gelijk kijken naar de chassisnummers.
Ik ga eerst uitgebreid rijden, misschien vind ik zo'n oude Benz wel helemaal niets :oops:

Vroeger had m'n pa wel mooi spul zoals de 300 SEL 6,nogwat (amerikaanse uitvoering), 450SLC, aantal S-en met die dubbele bumpers en ook nog eens een Koenig SE Biturbo....lelijk tot en met...

Gebruikersavatar
500E
Berichten: 250
Lid geworden op: 30 sep 2008, 23:25
Auto: S 63 AMG
Locatie: IJmond

Re: The legend: 500 E by Das Haus

Bericht door 500E » 03 okt 2008, 08:22

Geef je over aan het comfort; laat je in de stoel zakken en ga relaxed die kraaienpoot achterna en verplaats je weer even in de tijd. Als je met dat idee instapt dan zul je zien dat een klassieke Benz eigenlijk bést modern rijdt... Onthaastend tempo draaien.

Techniek, leder en stof zonder synthetische toevoegingen. En 200 km/h kan ook prima in zo'n ouwe bak. Meest gehoorde opmerking na een proefrit in een 280 E/SE: Jézus, wat gaat dat nog goed vooruit zeg!

Ter illustratie: ik heb een hele tijd een '84 280 E gehad (Witje2 voor intimi) en daarnaast een E46 320CI. Ik kon de handgeschakelde 280 niet bijhouden met de 320.

Soit. Nu de GT2 halen :D

M@rcel
Berichten: 4820
Lid geworden op: 25 feb 2006, 19:16
Locatie: Den Haag

Re: The legend: 500 E by Das Haus

Bericht door M@rcel » 03 okt 2008, 08:48

Kijk je uit...het is nat :wink:

Gebruikersavatar
frank de jonge
Berichten: 9950
Lid geworden op: 04 aug 2006, 13:31
Locatie: Erica

Re: The legend: 500 E by Das Haus

Bericht door frank de jonge » 03 okt 2008, 09:24

Hier ist droog en schijnt de zon :D

:df:

Gebruikersavatar
Macboy
Berichten: 26187
Lid geworden op: 02 feb 2006, 11:49
Locatie: www.petkovski.nl

Re: The legend: 500 E by Das Haus

Bericht door Macboy » 03 okt 2008, 11:52

He 500E leuk topic ! Ik heb je site ook al maanden in mijn favorieten staan, geweldig zo'n liefhebber. Even een anekdote van mezelf.

Toen ik klein was, vond ik Mercedes nummer 1. Altijd zo geweest. Waarom weet ik niet, maar het knopjes en leerparadijs was daar altijd al aanwezig, lang voordat andere merken dergelijke luxe boden. Ik ging als 12-jarig jongetje ook elke week trouw naar de Mercedes dealer in Apeldoorn, werd altijd geholpen door dhr Smit. Kreeg folders mee en mocht in auto's zitten. Mijn broer was ook autogek en die had altijd de AutoMotorundSport en daarin stond een artikel van de 400E. Dit was de V8 en die letters vond ik zo geweldig magisch ! Dit kwam ook doordat ik elk jaar de Autobahn opging heel Duitsland door met mijn vader richting het Zuiden van Europa. En door heel Duitsland natuurlijk al die Benzen die blazen :) Op gegeven moment hadden ze een speciale Mercedes-dag met wat dingen (geen idee meer wat) maar ik kwam natuurlijk ook een kijkje en verdomd wat zag ik daar !!! Het was de E500 !!! Dit was net na de type-wijzigingen van Mercedes, dat de E ervoor kwam. Dit was ook de facelift zeg maar, gelijktijdig met het sportline pakket dat Mercedes introduceerde (met ruitjes stof en leer). Ik kende de 400E nog, maar de 500E was natuurlijk helemaal bizar. Het allermooiste was dat dit een demo was waar mensen mochten meerijden. En ik mocht natuurlijk ook mee van dhr Smit ... sinds dat moment is de 500E mij helemaal bijgebleven als unieke limousine met een ongeblazen supermotor erin.

Dit zal ik mijn leven niet vergeten :)

Waar ik me overigens wel aan erger is je avatar: dan ben je een liefhebber en laat je zo'n kapotte E500 zien ... jammer :?

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Mark 320iS, mark123, matthyssie, Semrush [Bot] en 16 gasten