Wat zijn de maatstaven? Volgens mij ligt het aan je verwachtingspatroon en dien je voor jezelf een keuze te maken:maar je kan gewoon niet om het feit dat de e34 M5 in die tijd echt alles assrapete in zijn klasse. Niemand heeft ooit dit feit onderbouwd kunnen tegenspreken. De e34 M5 was en is nog altijd de daddy onder de supersaloons. In '92 is er dan het EDC (electronic damper control) gekomen en toen was het helemaal over en uit met de concurrentie. Het ding was gewoon TE goed voor zijn tijd, niemand die dat kan tegenspreken...
a) ligt het accent meer op comfort dan kies je 500 E
b) ligt het accent meer op sportiviteit dan kies je de M5
EDC werkt prachtig; de niveauregeling op de 500 E doet minstens zo goed zijn werk. Een M5 is nét even strakker in het bochtenwerk en de rechtuit-stabiliteit van een 500 E bij kruissnelheden boven de 240 is onge-evenaard. Ik kan met de beste wil van de wereld geen argumenten bedenken ten faveure van de 500 E, maar andersom ook niet als je persoonlijke smaak buiten beschouwing laat.
Van de Lotus Omega kon ik zo snel geen catalogusprijs achterhalen; de 500 E kostte destijds (afhankelijk van de opties) rond de 110.000 Euro.