The legend: 500 E by Das Haus

Alles over Duitse auto's, van Beierse fapmobielen via VAG klonen tot achteruit de strontbult in Porkers.
Gebruikersavatar
500E
Berichten: 250
Lid geworden op: 30 sep 2008, 23:25
Auto: S 63 AMG
Locatie: IJmond

Re: The legend: 500 E by Das Haus

Bericht door 500E » 02 okt 2008, 11:32

maar je kan gewoon niet om het feit dat de e34 M5 in die tijd echt alles assrapete in zijn klasse. Niemand heeft ooit dit feit onderbouwd kunnen tegenspreken. De e34 M5 was en is nog altijd de daddy onder de supersaloons. In '92 is er dan het EDC (electronic damper control) gekomen en toen was het helemaal over en uit met de concurrentie. Het ding was gewoon TE goed voor zijn tijd, niemand die dat kan tegenspreken...
Wat zijn de maatstaven? Volgens mij ligt het aan je verwachtingspatroon en dien je voor jezelf een keuze te maken:

a) ligt het accent meer op comfort dan kies je 500 E
b) ligt het accent meer op sportiviteit dan kies je de M5

EDC werkt prachtig; de niveauregeling op de 500 E doet minstens zo goed zijn werk. Een M5 is nét even strakker in het bochtenwerk en de rechtuit-stabiliteit van een 500 E bij kruissnelheden boven de 240 is onge-evenaard. Ik kan met de beste wil van de wereld geen argumenten bedenken ten faveure van de 500 E, maar andersom ook niet als je persoonlijke smaak buiten beschouwing laat.

Van de Lotus Omega kon ik zo snel geen catalogusprijs achterhalen; de 500 E kostte destijds (afhankelijk van de opties) rond de 110.000 Euro.

Gebruikersavatar
Downforce Dennis
Berichten: 1248
Lid geworden op: 03 mar 2006, 01:38
Locatie: Zolder(B)

Re: The legend: 500 E by Das Haus

Bericht door Downforce Dennis » 02 okt 2008, 11:40

500E schreef:
maar je kan gewoon niet om het feit dat de e34 M5 in die tijd echt alles assrapete in zijn klasse. Niemand heeft ooit dit feit onderbouwd kunnen tegenspreken. De e34 M5 was en is nog altijd de daddy onder de supersaloons. In '92 is er dan het EDC (electronic damper control) gekomen en toen was het helemaal over en uit met de concurrentie. Het ding was gewoon TE goed voor zijn tijd, niemand die dat kan tegenspreken...
Wat zijn de maatstaven? Volgens mij ligt het aan je verwachtingspatroon en dien je voor jezelf een keuze te maken:

a) ligt het accent meer op comfort dan kies je 500 E
b) ligt het accent meer op sportiviteit dan kies je de M5

EDC werkt prachtig; de niveauregeling op de 500 E doet minstens zo goed zijn werk. Een M5 is nét even strakker in het bochtenwerk en de rechtuit-stabiliteit van een 500 E bij kruissnelheden boven de 240 is onge-evenaard. Ik kan met de beste wil van de wereld geen argumenten bedenken ten faveure van de 500 E, maar andersom ook niet als je persoonlijke smaak buiten beschouwing laat.

Van de Lotus Omega kon ik zo snel geen catalogusprijs achterhalen; de 500 E kostte destijds (afhankelijk van de opties) rond de 110.000 Euro.

Daar heb je een punt, maar dan moet je de 500E vergelijken met een 540i.
Anyway, heeft trouwens geen zin om die oude beestjes head to head te vergelijken. Die dingen hebben beide al serieuze successen behaald in elk zijn eigen terrein. Zou onrespectvol zijn om de ene tov de andere af te kraken. :drinking:

allen
Berichten: 18302
Lid geworden op: 26 apr 2006, 22:46

Re: The legend: 500 E by Das Haus

Bericht door allen » 02 okt 2008, 11:58

Kwestie van smaak idd. Persoonlijk had ik de 500E gepakt boven de M5. Op dat niveau vind ik de uiteindelijke prestaties wat minder belangrijk. Snel is snel. Kwa imago dan gewoon graag een 500E of de eerder aangehaalde Lotus Omega. Doet dan nogsteeds niets af aan het feit dat ik een liefhebber ben van de oudere BMW's.

Gebruikersavatar
500E
Berichten: 250
Lid geworden op: 30 sep 2008, 23:25
Auto: S 63 AMG
Locatie: IJmond

Re: The legend: 500 E by Das Haus

Bericht door 500E » 02 okt 2008, 12:11

maar dan moet je de 500E vergelijken met een 540i.
Ja, misschien wel ja. Qua comfort zijn ze beter in lijn. Maar dan zetten we de M5 even naast de E 60 AMG W124 :thumbup:

Gebruikersavatar
frank de jonge
Berichten: 9950
Lid geworden op: 04 aug 2006, 13:31
Locatie: Erica

Re: The legend: 500 E by Das Haus

Bericht door frank de jonge » 02 okt 2008, 12:41

Ik vindt het echt super dat er nu een echte Merc kenner hier op het forum is :D :banaan:

Gebruikersavatar
500E
Berichten: 250
Lid geworden op: 30 sep 2008, 23:25
Auto: S 63 AMG
Locatie: IJmond

Re: The legend: 500 E by Das Haus

Bericht door 500E » 02 okt 2008, 12:50

Hadden jullie die nog niet dan?

Gebruikersavatar
Mathieu
Berichten: 5200
Lid geworden op: 03 feb 2006, 12:43
Locatie: Ergens in brabant

Re: The legend: 500 E by Das Haus

Bericht door Mathieu » 02 okt 2008, 12:54

Neen, wel BMW specialisten.
Volop :mrgreen:

Gebruikersavatar
500E
Berichten: 250
Lid geworden op: 30 sep 2008, 23:25
Auto: S 63 AMG
Locatie: IJmond

Re: The legend: 500 E by Das Haus

Bericht door 500E » 02 okt 2008, 13:04

Ja, die had ik al her en der gezien. Maar het zijn minder verstokte geesten dan ik tot nu toe ben tegengekomen (Mercedes zuigt grote tijd. Waarom dan? Nou, eehhh.... ze zuigen). Het is hetzelfde als Nederland - Duitsland: vroeger een beladen wedstrijd maar tegenwoordig een gewone interland. De Benz-BMW vete raakt de scherpe randen kwijt. Sterker nog: er staat hier nu een Beierse twaalfpitter op de stoep. Vijf jaar geleden totaal ondenkbaar. Wat een fijne automaten maakt BMW toch in de E21 t/m E39 series. Daar kan geen Benzbak tegenop.

Gebruikersavatar
500E
Berichten: 250
Lid geworden op: 30 sep 2008, 23:25
Auto: S 63 AMG
Locatie: IJmond

Re: The legend: 500 E by Das Haus

Bericht door 500E » 02 okt 2008, 13:30

"Liever een ster in de ruit als op de grille"

Ook zo'n hilarische.

Mercedes is 80% comfort en gemak. BMW is andere koek. Helaas is Mercedes geen "ster" in het ontwikkelen van handbakken. Wat zou een CLK DTM zijn met een handbak-met-Bonanza-effect?

Gebruikersavatar
Downforce Dennis
Berichten: 1248
Lid geworden op: 03 mar 2006, 01:38
Locatie: Zolder(B)

Re: The legend: 500 E by Das Haus

Bericht door Downforce Dennis » 02 okt 2008, 13:39

Ik ben een BMW man, maar draag Merc toch wel een warm hart toe hoor.
Mijn grootvader had vroeger een 190E 2.0 Sportline AUT en dat was toch één van de idolen uit m'n jonge puberteit. Ding reed enorm goed, achteraf kwam ik erachter dat zo'n 190 (W123?) een speciale meesturende achterasconstructie heeft, impressive!

De 190 EVO vind ik veel specialer dan de e30 M3, E63 en S65 AMG's zijn gewoon zo fout dat ze cool zijn...
In mijn schooltijd nog een 500 SEC opgemaakt, uit '83 als ik me niet vergis. Wat een schip zeg!

Dat laatste CLK 63 AMG ding zou ik ook graag willen, kan em alleen niet betalen :'(

Liefhebbers zijn liefhebbers, als je elkaar gaat afzeiken ivm het merk waar je van houdt zijn we slecht bezig. Dus :beer: en rock on!

Gebruikersavatar
Eric H
Berichten: 3641
Lid geworden op: 15 feb 2008, 10:09
Auto: Mazda CX-30 SkyActivX
Locatie: Zoetermeer

Re: The legend: 500 E by Das Haus

Bericht door Eric H » 02 okt 2008, 13:43

Zoals een collega van mij het eens omschreef :
Mercedes is een reis auto
BMW is een rijders auto

Ging om de vergelijking tussen een E en een 5 serie.
Hij had jarenlang in een E270Cdi gereden ( de rampenbak van Mercedes......) en is vervolgens overgestapt naar een BMW E60.

Volgens mij heeft de laatste E serie ( ben niet thuis in de W nummering ) Mercedes aardig wat aan klanten gekost.

Oh.......welkom trouwens :D

M@rcel
Berichten: 4820
Lid geworden op: 25 feb 2006, 19:16
Locatie: Den Haag

Re: The legend: 500 E by Das Haus

Bericht door M@rcel » 02 okt 2008, 13:52

270cdi vond ik dan ook een verschrikkelijke motor...de hele carrosserie schudde mee als je stationair stond te draaien.

Komend weekend ga ik proefrijden met een '79 280E (schijnt een harde auto te zijn uit Frankrijk) en een 190E 2.6 met origineel fabriek-af geleverde sportpakket..ben benieuwd.
Nog punten waar ik echt op moet letten Marco?

edit: beetje offtopic, sorry

Tom
Berichten: 22260
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:35

Re: The legend: 500 E by Das Haus

Bericht door Tom » 02 okt 2008, 13:56

W210 = vorig model E-klasse
W211 = huidige E-klasse

De 500E lijkt mij een geweldige auto. Toch heb ik meer met de eerdere AMG modellen (C36, C43, E55) en de R129 SL, kan niet goed aangeven waarom, misschien omdat uiterlijk mij meer aanstaat. Wolf in schaapskleren is gaaf maar een auto mag het best uitstralen, zeker een Mercedes.
Wat mij opvalt is dat ik nooit wat over de C36 en C43 lees op autofora of er liefhebbers mee zie rijden. De 500E is (voor de autoliefhebber) een bekend verhaal. De latere AMG's zoals de E55 ook, maar de C36/43 lijken ertussen te vallen en doen weinig mensen iets. Nogal ondergewaardeerd in mijn ogen. Wel jammer want ik vind ze gaaf 8)

jeust
Berichten: 415
Lid geworden op: 11 sep 2007, 17:51
Auto: Peugeot 205 1.9 CTI
Locatie: Noord-Brabant

Re: The legend: 500 E by Das Haus

Bericht door jeust » 02 okt 2008, 13:57

@Dennis, de 190 is de W201.

Zelfde geldt voor de W210 E50/E55 AMG, Tom. Zie je ook nooit.

indobesar
Berichten: 9982
Lid geworden op: 12 okt 2006, 14:19
Auto: M3P, 130i
Locatie: Spaceship in silence

Re: The legend: 500 E by Das Haus

Bericht door indobesar » 02 okt 2008, 14:02

De C36 AMG, lees en hoor je idd weinig over.

Afbeelding

Vind ze toch erg gaaf. Hoe is de auto ivm bijv. de E36 M3. Is de C36 ook met handbak geleverd?

Gebruikersavatar
Arthur
Berichten: 43049
Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
Auto: Nr.51
Locatie: Boven Barcelona

Re: The legend: 500 E by Das Haus

Bericht door Arthur » 02 okt 2008, 14:04

Op ons werkweb, een jaar geleden, heeft een tijdje een E50AMG te koop gestaan met weinig km's.
Ook zeldzaam volgens mij?
Arthur schreef:Van ons werkweb.
Leek me een leuke kar om hier neer te zetten.

Mercedes E50 AMG

Full service history with log books, receipts etc
Only 105,000km
Awesome performance, style and comfort
Electric seats with memory, windows, mirrors
Glass 2 way electric sunroof
Full leather interior
Very well cared for, always garaged and overall excellent condition
Genuine reason for sale Price: Euro13,750

Afbeelding

Gebruikersavatar
Downforce Dennis
Berichten: 1248
Lid geworden op: 03 mar 2006, 01:38
Locatie: Zolder(B)

Re: The legend: 500 E by Das Haus

Bericht door Downforce Dennis » 02 okt 2008, 14:09

Dank voor de correctie, W201 it is...

C36 is een beetje een miskleun geweest imho. Erg traag ding. Indertijd met mijn gekietelde 525i achter zo'n ding gereden en die kreeg me niet van z'n achterbumper af.
C32 daarentegen... Ander vliegwiel en constante "lock-up" is volgens mij een veelgedane mod bij die dingen, vreselijk snel in die configuratie...

Gebruikersavatar
500E
Berichten: 250
Lid geworden op: 30 sep 2008, 23:25
Auto: S 63 AMG
Locatie: IJmond

Re: The legend: 500 E by Das Haus

Bericht door 500E » 02 okt 2008, 14:17

Ja, klopt. de C 36 AMG was alleen met automaat. Viertraps dan. De C 55 AMG W202 is met 360 PK en een vijftrapper een serieus snelle auto.

Bovenstaande E 50 AMG: dat kon wel eens een oude auto van mij zijn. Zit er -PT- in het kenteken? Heel erg zeldzaam zijn ze niet, trouwens.

Gebruikersavatar
Arthur
Berichten: 43049
Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
Auto: Nr.51
Locatie: Boven Barcelona

Re: The legend: 500 E by Das Haus

Bericht door Arthur » 02 okt 2008, 14:19

Geen id, stond er zo op.
Is een jaar geleden dat 'ie erop stond.

Gebruikersavatar
RVV
Berichten: 32209
Lid geworden op: 01 feb 2006, 11:44
Locatie: Rudi Rolex@Basel

Re: The legend: 500 E by Das Haus

Bericht door RVV » 02 okt 2008, 14:24

Toevallig zat ik hierover van de week nog over na te denken, aan de hand van een radiospotje. Goh waarom geen Mercedes (zei de BMW gek) in mijn jeugd was ik er ook al gek van. 190E vond ik in zijn tijd één van de mooiste sedans.

Ik kan eigenlijk niks negatiefs bedenken over Mercedes maar toch heeft het merk (onverdiend) niet mijn aandacht, oke als er zo'n fantastisch AMG apparaat word gepresenteerd, kijk ik even op.. maar voor de "mindere" modellen heb ik geen oog :oops:

Onbekend maakt ombemind ben ik bang.. In mijn zoektocht naar een degelijke familie station heb ik nog geen seconde een Mercedes station overwogen..

Teveel GEBRMWAINWASHED :bag:

Mercedes nodigde op de radio rijders uit voor een zeer uitgebreide proefrit.. mischien maar eens doen dan :oops: :D :df:

HSR
Berichten: 5499
Lid geworden op: 18 aug 2006, 21:31

Re: The legend: 500 E by Das Haus

Bericht door HSR » 02 okt 2008, 14:29

Dennis Schroyen schreef:Dank voor de correctie, W201 it is...

C36 is een beetje een miskleun geweest imho. Erg traag ding. Indertijd met mijn gekietelde 525i achter zo'n ding gereden en die kreeg me niet van z'n achterbumper af.
C32 daarentegen... Ander vliegwiel en constante "lock-up" is volgens mij een veelgedane mod bij die dingen, vreselijk snel in die configuratie...
lock-up ? Explain...

indobesar
Berichten: 9982
Lid geworden op: 12 okt 2006, 14:19
Auto: M3P, 130i
Locatie: Spaceship in silence

Re: The legend: 500 E by Das Haus

Bericht door indobesar » 02 okt 2008, 14:32

hugo schreef:
Dennis Schroyen schreef:Dank voor de correctie, W201 it is...

C36 is een beetje een miskleun geweest imho. Erg traag ding. Indertijd met mijn gekietelde 525i achter zo'n ding gereden en die kreeg me niet van z'n achterbumper af.
C32 daarentegen... Ander vliegwiel en constante "lock-up" is volgens mij een veelgedane mod bij die dingen, vreselijk snel in die configuratie...
lock-up ? Explain...
Supercharger die "op toeren" blijft.

Gebruikersavatar
500E
Berichten: 250
Lid geworden op: 30 sep 2008, 23:25
Auto: S 63 AMG
Locatie: IJmond

Re: The legend: 500 E by Das Haus

Bericht door 500E » 02 okt 2008, 14:33

Tja Rico... Ooit komt iedereen tot inkeer 8) Maar overweeg je nieuw dan?

Gebruikersavatar
500E
Berichten: 250
Lid geworden op: 30 sep 2008, 23:25
Auto: S 63 AMG
Locatie: IJmond

Re: The legend: 500 E by Das Haus

Bericht door 500E » 02 okt 2008, 14:45

Komend weekend ga ik proefrijden met een '79 280E (schijnt een harde auto te zijn uit Frankrijk) en een 190E 2.6 met origineel fabriek-af geleverde sportpakket..ben benieuwd.
Nog punten waar ik echt op moet letten Marco?
Scusi; ik had over deze post heen gelezen.

280 E W123 1979.

De eerste serie vooral controleren op roest onder aan de deuren; buitenzijde en binnenzijde onderkant.. Zij missen nog de rubber flap aan de onderzijde en daardoor hebben regen, modder en pekel vrij spel.

Punten van aandacht.

Carrosserie.

-Dorpels en krikgaten dienen origineel grijs te zijn en ongelast.
-Binnenzijde motorruimte; in de scharnierpunten van de motorkap
-Wielkastranden en onderzijde voorspatborden (tussen deur en wielkuip) controleren op roest/werk.
-Keienvanger voorzijde: aanhechtgingspunten met spatborden controleren op roest
-Wielkasten horen origineel in de kleur van de carrosserie te zijn.
-Balk tussen raam en kofferdeksel controleren op roest/werk
-Binnenzijde kofferdeksel alsmede bak van reservewiel controleren op roest/vocht.
-Deurrubbers en raamsnorren controleren op uitdroging

Blok M110

-Controleer de kop en het klepdekselhuis op olielekkage. Puntjes van aandacht bij deze dubbelnokker.
-Kleppen stellen? Dat hoor je vanzelf.
-M110 loopt van zichzelf wat onrustig stationair.
-Controleer de kopse kant van het blok bij de radiateur op olielekkage.

Koppakking kost 1.500 om te doen; klepdekselhuispakking ongeveer 400,00 en kleppen stellen ongeveer 300,00 bij de garage.

Algemeen: controleer de onderhoudshistorie. In het boekje dienen de beurten te zijn afgestempeld. Op de een na laatste pagina staat een code, bijvoorbeeld: /W123.028/09.78/000.001 De middelste cijfers geven de afgiftedatum van het boekje aan; dit moet in ieder geval een datum zijn van enkele maanden voor de ingebruikname van het voertuig! Bij frauduleuze boekjes staat er vaak "Nachdruck" op die plaats; je hebt dan te maken met een achteraf ingevuld boekje.

Die 190 E 2.6 is een redelijk probleemloze auto. Puntjes van aandacht alleen onderzijde deuren, aanhechtpunten zijbeplanking, wielkastranden en de koppakking.

Automatenbakken dienen in alle versnellingen schokloos te schakelen.

Als je de VIN voor me kunt achterhalen heb ik nog véél meer informatie voor je.
Laatst gewijzigd door 500E op 02 okt 2008, 14:46, 1 keer totaal gewijzigd.

Tom
Berichten: 22260
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:35

Re: The legend: 500 E by Das Haus

Bericht door Tom » 02 okt 2008, 14:46

C36 met 280pk traag? Een E36 M3 had evenveel vermogen op hetzelfde gewicht. De M3 heeft een handbak en dat zal een voordeel opleveren (zie je ook aan 0-100 tijd) maar snap niet dat je een C36 daarom een 'erg traag ding' noemt.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Ahrefs [Bot], mark123 en 8 gasten