autorijden/wagenbeheersing. Waar ben je niet goed in ?

Dit is ons algemene autoforum.
Plaats reactie
Downforce Dennis

Re: autorijden/wagenbeheersing. Waar ben je niet goed in ?

Bericht door Downforce Dennis » 29 sep 2008, 11:07

Pff autorijden...

What the heck zeg, ik bak er niks van... Ik probeer altijd heel hard maar eigenlijk zuig ik zo hard achter het stuur...
Dit gezegd zijnde na een stukje met een ex instructeur van me te hebben meegereden een jaar of 2 terug. Voormalig Rally en F3000 piloot...

Velen hier denken dat ze een potje kunnen sturen of een auto echt onder controle te hebben, well think again.
't is niet omdat je de tail uit kunt kicken en die in een sliphoek houden dat je een auto onder controle hebt. Hard rijden is pure fucking fysica. Snap je de wetten van de zwaartekracht niet goed, of genereer je de verkeerde reflex bij een bepaalde situatie, dan val je zo door de boot...
Trust me on this one, die rotte ijzeren(of polyester, voor sommigen) doos op wielen waar wij zo van houden, die kan je van de ene moment op de andere gewoon zo hard in de aars rammen dat je niet meer weet waar je staat en kan gaan uithuilen bij mama...
Meerdere keren meegemaakt, een auto heb je NOOIT 100% in je eigen handen.

Dit is echt geen kontkruiperij, maar honestly speaking?
Er is maar 1 kerel hier op dit ganse forum die voor mij echt bewezen heeft aan de hand van beeldmateriaal en real life toestanden die recht van spreken heeft, en dat is Dick Hoekendijk. Sorry maar wat ik van hem al heb gezien, knap potje sturen. Lijnen rijden, flicken, rempuntcorrigerend op een bocht afkomen...

Geelhoed

Bericht door Geelhoed » 29 sep 2008, 11:14

Powerslides..... :oops:

Driften gaat me beter af.

Niels
Auto: Prius+

Bericht door Niels » 29 sep 2008, 12:52

Dennis Schroyen schreef:Pff autorijden...

Velen hier denken dat ze een potje kunnen sturen of een auto echt onder controle te hebben,
Quote eens wat, ik ben dergelijke beweringen nog niet tegengekomen :wink:

allen

Bericht door allen » 29 sep 2008, 12:55

Een potje weer het rechte pad op sturen is niet altijd even makkelijk, nee...

M@rcel

Bericht door M@rcel » 29 sep 2008, 13:56

Heel and toe en sideflippen moet ik wat meer oefenen evenals hoge snelheid driften.

Verder kan ik niet autorijden en tegelijk een gesprek voeren. :oops:

Arthur
Auto: Nr.51

Bericht door Arthur » 29 sep 2008, 14:05

Waar ik niet goed in ben?
Vraag eens waar ik wel goed in ben :wink:
Daar hoort autorijden niet bij :o

Niels
Auto: Prius+

Bericht door Niels » 29 sep 2008, 14:15

Anticiperen doe ik vrij aardig en verder "lees" ik het wegdek en rij wel aardig lijnen maar dit alles neem ik eigenlijk mee vanuit mijn 10 jaar sportieve motor ervaring. Parkeren en manouvreren lukt me ook wel vrij goed maar wat wil je na 7 jaar medewerker autoverhuur :banaan: op zich voel ik een auto of motor redelijk snel aan (tot op bepaalde hoogte) waardoor het lukt om wat sneller richting de limiet te gaan dan gemiddeld. Op de motor lag mijn tempo dan ook altijd wat hoger dan bij de meesten uit het groepje. Overigens gaat dat gepaard met het nemen van meer risico natuurlijk :wink: Een motor (of auto) echt op de limiet rijden is er zeker niet bij, ook niet na 10 jaar sportief rijden. Daar moet je toch echt wel meer voor doen dan een beetje gasgeven :shakeit:

Qua wagenbeheersing is er nog een hele weg te gaan. Een beetje glijden met een FWD gaat best maar is natuurlijk niet zo moeilijk. Neemt niet weg dat je nog aardig in de problemen kunt komen bij het opzoeken van gebieden voorbij de grens :bag: Verder heb ik met heel veel geluk 2x een (huur) VW LT uit een (lage snelheid) drift gehaald :mrgreen: maar het beheersen van een glijdende RWD zit er nog lang niet in. Vandaar dat ik ook een Golf heb gekocht voor wat circuit werk :wink: Driften is natuurlijk leuk maar staat bij mij los van wagenbeheersing. Ik zie het als een leuk kunstje net zoals "de knie aan de grond" bij motorrijden. Daarnaast is bewust driften natuurlijk heel wat anders dan een auto op snelheid op de limiet kunnen rijden en wordt het allemaal ook wat lastiger als het tempo knap omhoog gaat.

Hunter

Bericht door Hunter » 29 sep 2008, 14:17

File rijden, snelheid houden en de combi regen/donker voel ik mij altijd iets onzeker...

frank de jonge

Bericht door frank de jonge » 29 sep 2008, 16:21

Driften wil hier ook niet echt top lukken.
Geduld in verkeer is er wel
Geef mensen ook wel een veilig gevoel in de auto (vindt ik wel een belangrijk punt)
Mn grenzen, tjah per auto verschillend lijkt me. De 106 wil harder de hoek om dan de 328.
Parkeren (file) vin ik ook klote, de rest gaat me goed af.
Rijden in de stad, kein probleem
Als motorrijder ben ik ook als autobestuurder meer met het verkeer om me heen bezig, dus verder vooruit kijkend.
Circuitervaring heb ik nog niet ;)

wooter

Bericht door wooter » 02 okt 2008, 11:30

Anticiperen gaat me vrij goed af; zonder teveel de snelheid te overtreden kan ik toch aanzienlijk vlotter zijn dan m'n collega-bestuurders. Ook is het risico's nemen ook heel wat getemperd.

Binnenkort wil ik wel beginnen aan een paar rijcursussen voor geavanceerd rijden en rijden op circuit. Ik amuseer me wel een keer op de Nürburgring, maar probeer toch in de veilige zone te blijven qua snelheid, omdat ik merk dat als ik over de grens ga, ik meer op geluk en reflexen reken dan weten wat te doen. Na een te late remactie en 'm toch terug rechtkrijgen roep je dan "kijk eens wat een held ik ben!" terwijl je binnenin denkt "fok, dat ging nét goed".

Ahmed

Bericht door Ahmed » 02 okt 2008, 13:18

-File rijden(handschakel)
-Tegelijkertijd met een andere auto door een bocht...ben altijd bang dat hij/zij te krap/ruim door de bocht gaat en op mijn rijbaan komt... :roll:

HSR

Bericht door HSR » 02 okt 2008, 14:05

Ahmed schreef:-File rijden(handschakel)
-Tegelijkertijd met een andere auto door een bocht...ben altijd bang dat hij/zij te krap/ruim door de bocht gaat en op mijn rijbaan komt... :roll:
Dat laatste is herkenbaar. Erg vervelend als mensen dan de bocht afknijpen.

Plaats reactie