autorijden/wagenbeheersing. Waar ben je niet goed in ?

Dit is ons algemene autoforum.
Plaats reactie
HSR

autorijden/wagenbeheersing. Waar ben je niet goed in ?

Bericht door HSR » 26 sep 2008, 20:24

We hebben het altijd over autorijden hier op DF. We kunnen allemaal lijnen rijden als Senna, constant zijn als Schumacher, ring rijden als Rohrl, driften als Vlasblom en rally rijden als wijlen Henry Toivonen.

Maar, wat kunnen we eigenlijk niet goed en wat zouden we graag willen verbeteren ? Dit is het ultieme ''kijk je zelf recht in de spiegel aan'' topic.

Wie durft?

Voor mijzelf.

-Parkeren, file parkeren, achteruit parkeren. Ik heb er een pest hekel aan, ik ben er niet goed in. Toch moet ik het altijd doen om mijn wagen kwijt te raken maar soepel gaat het voor mijn gevoel nooit.

-Rijden in een grote ,onbekende, stad. Alhoewel ik hier eigenlijk nooit problemen mee heb doe ik het echt niet graag. Vooral in buitenlandse steden met andere regels vind ik het voornamelijk heel vermoeiend en heb ik moeite met al die indrukken. Nee, ik neem de bus/trein/metro/tram wel, allerminst comfortabel maar snel en effectief en je houdt tijd en energie over om wel van de stad te genieten. :thumbup:

mrbbs

Re: autorijden/wagenbeheersing. Waar ben je niet goed in ?

Bericht door mrbbs » 26 sep 2008, 20:29

Makkelijk, ook rijden in een groot stad, ben ik niet gewoon als inwoner op de vlaamse boerenbuiten..

Miesjel
Auto: MX5 NA, MX5 NC, RAV4

Bericht door Miesjel » 26 sep 2008, 20:31

Nordschleife in de regen. Bah :( Ik wordt al depressief als ik er aan denk..

Centurion

Bericht door Centurion » 26 sep 2008, 20:34

Ik ben te voorzichtig als ik onbekende bochten in duik, bang voor schade.

romo
Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back

Bericht door romo » 26 sep 2008, 20:35

Ik heb niet de pretenties om als wie dan ook te rijden, ik heb ook niemand als voorbeeld, ik heb mezelf, en daar doe ik het mee. :mrgreen: Me, myself and I.................

Ik zoek nooit de grenzen op, ( vooruit heel af en toe), overschrijden doe ik ze nooit en te nimmer ( lees mijn eigen grenzen qua rijvaardigheid dus) Ken uw zelf, ken uw zwakheden..........................heb het hier wel eens eerder vermeld, daarmee houd je de boel heel en vooral je lijf.........................Altijd baas boven baas, als je dat kan accepteren, dan word je een stuk rustiger in je bol....................................... :mrgreen:

Bert ///M3

Bericht door Bert ///M3 » 26 sep 2008, 20:43

Fileparkeren ben ik ook geen ster in. Maar dat is omdat ik het nooit doe. (misschien 2 keer per jaar) Thuis cross ik zo de oprit op dus hoeft het niet en ik kom ook op weinig plaatsen waar het wel moet. Plus een auto met lange wielbasis ala M3 en dan ook nog met stuuruitslagbegrenzers helpt ook niet mee (echte rijders geven altijd hun materiaal de schuld was het toch??? :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: )

En ik ben ook niet echt een drifter verder.

Dennis Cavallino

Bericht door Dennis Cavallino » 26 sep 2008, 21:12

Ik heb wel wat verbeterpunten hoor. :D Ik woon al jaren in de stad, dus parkeren is een eitje. Rijden in grote vreemde steden (vind ik zelfs leuk!).

Karten. Ik heb jarenlang mijn gewicht tegen gehad, nu ben ik flink wat kilo's kwijt en rijd ik in de recreatieve klassen eindelijk rappe tijden, maar no way dat ik ook maar iets kan uitvreten tegen een ervaren karter op gelijkwaardig materiaal. Gaat me nog heel veel kilometers op die dingen kosten om daar een beetje beter in te worden.

Héél precies rijden.
Zowel op openbare weg als circuit. Ik kan soms heel precies rijden vinden mensen als ze meerijden, maar ik ken jongens die dat nog veel beter kunnen. En dan bedoel ik dus met de bolling van de zijkant van je band over het laatste stukje asfalt rijden bij turn in bijvoorbeeld. Daar laat ik gemiddeld zo'n 5 cm liggen als marge, terwijl bijv. Jacco Valentijn in dezelfde auto, op dezefde plek, die 5cm wel pakt. Ook al rijdt 'ie er voor 't eerst (en ik ook). Op de openbare weg win je daar niets mee, maar als je een uur lang in dezelfde auto rijdt, dan wint Jacco kilometers door die 5 cm overal wel mee te pakken. Zijn banden blijven tevens beter op temperatuur, slijten minder en daarom hoef hij niet te betalen om te racen en ik wel. :)

Power
Gebrek aan ervaring met 400pk+ auto's op de limiet. Gewoon nooit de mogelijkheid gehad om met auto's met echt veel pk's te rijden. Ik denk dat ik er wel mee overweg kan qua rijtechniek, maar de krachten op je lichaam, zeker bij een racer/op een circuit, die zijn gewoon niet te vergelijken met een auto die 100-350 pk heeft.

Downforce
Nooit gereden met een auto met echte downforce, zoals een formule auto, of DTM achtig ding. Ik denk dat ik veels te langzaam zal zijn de eerste ronden om de downforce uberhaupt aan 't werk te krijgen in bepaalde bochten. Ik denk dat 't net is als met driften: gewoon een keer d'r vol voor gaan, dan zal 't wellicht wel meevallen. Maar fuck wat moet dat hard gaan.

Navigeren
Navigeren tijdens klassieker rally's. Ik heb nu een beetje ervaring, maar daar wil ik gewoon heel goed in worden. Kwestie van blijven meedoen, leren van fouten, organisatoren/uitzetters beter leren kennen en snappen wat hun grappen en grollen zijn. Van alle punten hier is dit het enige waar ik echt mee bezig ben. De rest zou leuk zijn als ik meer tijd/geld en mogelijkheden had om te doen. First things first.

indobesar
Auto: M3P, 130i

Bericht door indobesar » 26 sep 2008, 21:20

- Scandanavian Flick. Op Zolder, afgelopen DF dag, wel geprobeerd, maar de semi's bieden teveel grip. Had natuurlijk de snelheid wat kunnen verhogen, maar heb daar de ballen niet voor. Je zou maar een koprol maken. :sealed: :bag:
Denk dat je met een RWD wel duidelijk sneller bent als je de kont wat meer durft en kan "zetten". Dat moet maar eens geleerd worden.

- Buiten, buiten, buiten. Heb op lange doordraaiers nog steeds de neiging om (te) snel de binnenzijde van de bocht op te zoeken. Met de 106 Rallye vooral op bijv. fly-overs. Zal wellicht te maken hebben met listig, beweeglijk kontje. Daar dus meer vertrouwen in zien te krijgen. BBB geldt tevens ook voor het circuit, alhoewel baankennis enorm helpt.

Knot

Bericht door Knot » 26 sep 2008, 21:22

Ik ben eigenlijk overal wel oke in/mee... alleen het rijden tussen andere mensen die alleen aan zichzelf denken gaat me soms wat slecht af.

Dennis Cavallino

Bericht door Dennis Cavallino » 26 sep 2008, 21:24

Buiten buiten buiten? Je zal toch een keer naar die apex aan de binnenzijde moeten. :)

Lees de Trackday Tips anders nog eens door en laat eens iemand meerijden om instructies te geven. Lijnen rijden is een kwestie van een klein stukje theorie en verder moet je er gevoel voor krijgen. Snap je het eenmaal, dan is 't net als fietsen: Niet moeilijk en overal en altijd toepasbaar. Begin gewoon eerst eens door op rustige snelheid lijnen te rijden, om 't gevoel langzaam op te bouwen. Baankennis vind ik soms nog minder belangrijk dan KIJKEN.

Tom

Bericht door Tom » 26 sep 2008, 21:31

- Fileparkeren kan ik absoluut niet. Ik doe het vrijwel nooit of ik zoek gewoon een hele ruime plek uit. Komt denk ik omdat ik altijd auto's heb gehad met velgen (minimaal 17 inch) waar ik voorzichtig op was. Tja, dan leer je het natuurlijk nooit. Ik rijd nu ook altijd verder. Dan maar een ander plekje.

- Driften e.d. kan ik allemaal niet. Ben sowieso geen circuitrijder. Neem altijd een goede marge. Vind het belangrijker om m'n auto en mezelf heel te houden dan iets sneller door een bocht te gaan.

Ik ben niet zo'n racer, vind hard rijden leuk en bochtjes e.d. geniet ik ook van maar zoek m'n eigen grenzen nooit echt op. Hooguit bepaalde bochten die ik steeds iets harder probeer te nemen. Gewoon lekker vlotte rijstijl.

Michel P

Bericht door Michel P » 26 sep 2008, 21:42

Rechts inhalen ben je toch goed in Tom :mrgreen:

Tom

Bericht door Tom » 26 sep 2008, 21:51

wie? :bag:

DDX

Bericht door DDX » 26 sep 2008, 22:03

Fileparkeren hier ook, kan me niet meer herinneren wanneer ik het voor het laatst gedaan heb :lol:

Wouter81
Auto: GR86|California|Grand Vitara

Bericht door Wouter81 » 26 sep 2008, 22:12

Goed topic! Eens goed na zitten denken zojuist over m'n rijvaardigheden.

Betere punten:

- (File)parkeren gaat me erg goed af, jaren gewerkt op een plek waar dat dagelijks moest ;)
- Rij vlot tot zeer vlot maar wel met marge, al sinds behalen rbw (bijna 10 jaar geleden) schadevrij
- Door het motorrijden een betere autorijder geworden, let behoorlijk goed op bij met name bijzondere verrichtingen ed.
- Karten gaat me, ondanks dat ik het niet veel doe, aardig goed af

Zwakkere punten:

- Kijktechniek kan soms beter, kijk met name op de snelweg niet altijd ver genoeg vooruit
- Weinig geduld :)
- Kan me maar moeilijk concentreren als ik niet vlot door kan rijden, zie ook vorig punt, haal daardoor nog wel eens minder nette manoevres uit
- Zou soms iets harder stappen willen maken qua rijtechniek maar door mijn redelijk voorzichtige stijl (wil geen ongelukken :)) zijn het steeds kleine stapjes

Overall gezien denk ik dat ik een redelijk goede en veilige rijder ben, beter dan de gemiddelde automobilist (denkt waarschijnlijk ook iedereen ;)) maar nog veel kan en moet leren voor mijn gevoel. Het kan en moet namelijk altijd beter.

Nutkees
Auto: Dodge Viper

Bericht door Nutkees » 26 sep 2008, 23:12

IN mijn ogen zijn de goede punten:

-kijk ver vooruit in het verkeer en kan daardoor verkeersituaties al ver van ten voren inschatten en daarop anticiperen.
-Parkeren in het algemeen gaat me altijd goed af
-Ik kan enigszins driften, al zou ik dat op hogere snelheden ook beter willen beheersen/meer gevoel erin, maar is best lastig met de Coupe door de korte wielbasis.
-wagenbeheersing over het algemeen is goed.
-kan mensen een veilig gevoel geven bij mij in de auto (als ik dat wil)
-Ben altijd bezig om perfect te schakelen, dus zonder hokken en stoten, net als dat ik een bocht altijd perfect probeer te nemen.

Verbeterpunten:
- soms te weinig geduld in het verkeer, al wordt dat steeds beter en beter.
- meer ervaring willen opdoen in het driften, maar ben nu nog te behouden met mijn eigen auto en bang voor schade
- laat me soms te vaak opnaaien, voornamelijk in een groep (zie burnout kees videos)
- rij altijd wel te hard
- wordt soms net iets te overmoedig, maar wel zonder gevaren
- Moet meer de grenzen opzoeken op een circuit, maar ook dat heeft te maken met het behoud van mijn auto

RVV

Bericht door RVV » 27 sep 2008, 00:22

Driften :oops: En dan bedoel ik echt driften en niet een keer met de komt schuiven over een paar meter, want da's geen kunst.

Ik heb het geprobeerd.. ik heb geen talent, maar zonder talent kun je het ook leren (schijnt) Maar ik vind het gewoon niks aan.

De grens opzoeken tussen grip en gripverlies en daarop blijven balanceren.. ik hou er niet van.. ik wil "vastigheid" onder mijn kont en voeten.. als vanaf kinds af aan heb ik een hekel aan alles op wielen wat niet stabiel is.. ik heb ook nooit leren rolschaatsen ofzo.. en zelfs schaatsen is een drama voor mij.

Heb uiteraard wel respect voor de mensen die de kunst van het driften beheersen.. Maar ikzelf ben nooit in die hausse meegegaan. Diverse driftdagen meegedaan, maar het pakt me gewoon niet. En op de openbare weg is het in mijn geval helemaal een NO GO.. ben als de dood voor schade rijden.

Dennis Cavallino

Bericht door Dennis Cavallino » 27 sep 2008, 00:39

Grappig om te lezen Rico, ik vind van kinds af aan juist glijden met wielen leuk. Alles moest 'dwars', speelgoedauto's, skelters, slippen op de fiets, winkelwagentjes in group-B stijl de Appie door jakkeren, zelfs met mijn surfplank vond ik een wipe out gaaf. Dat gevoel van dwars gaan en controle houden, dat zit denk ik in mijn genen ofzo, ik kan echt niet zonder.

Paskal
Auto: meerdere

Bericht door Paskal » 27 sep 2008, 00:45

Driften... nooit bewust gedaan, maar daar gaat 19 okt op Pburg verandering in komen.
Zal een tellertje meenemen om de hoeveelheid spins bij te houden want dat zullen er veeeeel zijn ;)

steve smith

Bericht door steve smith » 27 sep 2008, 01:41

Ben geen geoefende drifter. Helaas.

Verder is m'n grootste zwakte achter het stuur ook m'n grootste zwakte als mens. Ik heb geen geduld, en mijn stemming is van zeer grote invloed op mijn doen en laten. Ooit ga ik leren dat los te koppelen :mrgreen:

Ooit.

Ravin ///M

Bericht door Ravin ///M » 27 sep 2008, 02:46

Agressieve medeweggebruikers met rust laten.

wjn

Bericht door wjn » 27 sep 2008, 08:40

Driften. Ook nooit de kans gehad om te oefenen trouwens (FWD & AWD auto's).
Langzaam rijden. Hoewel het de laatste tijd wel steeds beter gaat (cruise control). Heb altijd de neiging op de lege duitse autobahnen het gas ver in te trappen naar de volgende auto's, terwijl dat qua tijd niet zoveel uitmaakt.
Kijken (vooruit en door bochten heen). Helaas besef je dat pas als je je ervan bewust bent hoe belangrijk het is (vooral door bochten heen kijken wordt de meeste autorijders niet geleerd?).

Luco

Bericht door Luco » 27 sep 2008, 08:42

Ravin ///M schreef:Agressieve medeweggebruikers met rust laten.

+1, meestal worden ze wel rustiger als je vervelend doet met een patrol :angel: :angel:

En ik moet nog leren om als iemand op het circuit achter me zit en sneller is om er niet teveel op te letten.
Ik kijk dan teveel in mijn spiegels en ga foutjes maken.

MartijnGizmo

Bericht door MartijnGizmo » 27 sep 2008, 10:54

Parkeren en in grote steden rijden vind ik geen probleem, maar ik ben me er over het algemeen bewust van dat ik gewoon wat recente rijervaring mis. Ik rijd misschien 500km per jaar tegenwoordig, dus ik ga zeker niet meteen max attack als ik een keer achter het stuur zit, maar kies gewoon een tempo waarvan ik zeker denk te weten dat het binnen mijn kunnen valt. Niks mis mee volgens mij, je eigen kunsten een beetje realistisch inschatten... iets wat ik leeftijdsgenoten nog wel eens zie ontbreken. :roll:

Chris van S.

Bericht door Chris van S. » 27 sep 2008, 11:00

Ik sluit mij aan bij het niet-kunen-driften groepje. Alhoewel ik diverse malen het kontje van mijn E28 keurig heb opgevangen, door de "slip" ook verder af te maken, zie ik mij niet als een geoefende drifter.
Verder houd op de snelweg, wanneer het druk is, altijd erg veel afstand. Er voegen altijd auto's voor mijn neus in. Ach, kan dan toch niet hard rijden....

Wat mij wel goed af gaat is dubbelclutchen.
En remmen met de linkervoet als ik met een automaat rijd....
Laatst gewijzigd door Chris van S. op 27 sep 2008, 22:39, 1 keer totaal gewijzigd.

Plaats reactie