Beroepszaak gewonnen Kantonrechter

Dit is ons algemene autoforum.
Plaats reactie
Macboy

Beroepszaak gewonnen Kantonrechter

Bericht door Macboy » 24 aug 2006, 12:09

Heren. Ik had al een tijdlang een procedure lopen met mistlampen. Michel weet hiervan, die is getuige geweest (ik heb hem meteeen na het incident gebeld).

Ik werd aangehouden wegens het voeren van mistlampen. Het was tussen Arnhem en Deventer en het regende heel hard. Slechte weersomstandigheden en ik weet dat mistlampen vóór (anders dan achter) ook bij slecht zicht gevoerd mogen worden. En ik vertelde dat, maar de agent wist wel beter. Die had er immers voor geleerd.

Heel net gesprek gehad, ik uitgelegd wat ik deed en dat ik ervan overtuigd was, maar toch boete uitschrijven (in plaats van zeggen, ok, je wist het niet, vanaf nu weet je het: ideale situatie voor een waarschuwing toch?).

En ik thuis opzoeken in het wetboek en warempel: ik had gelijk.

Bezwaar gemaakt OvJ. Die had verslag opgevraagd bij de betreffende verbalisant (ik had bewijsstukken gestuurd van de slechte weersomstandigheden).

En wat zegt die eikel? Dat de regenomstandigheden niet zodanig waren dat het voeren van een mistlamp nodig was !!! Dit is dus iets wat hij niet kon weten, want hij dacht dat het alleen bij MIST mocht.

Kortom, afgang voor die gast, maar in plaats van toegeven draait hij het verhaal bij dat de weersomstandigheden meevielen.

En ja, dan gaan we dus naar de Ktr en alles en iedereen als getuige oproepen. Maar was allemaal niet nodig. De zaak is al gewonnen nu.

Vond het wel leuk om even te delen :)

Macboy

Bericht door Macboy » 24 aug 2006, 12:11

Trouwens, mijn meest interessante procedure over de effecten van de weerkaatsing van verkeersborden van straling van meetapparatuur heb ik helaas in hoger beroep bij het Hof in Leeuwarden verloren ...

Jammer, want ik heb gewoon gelijk (was onderzoek TNO en nog wat andere instellingen die mijn standpunt onderschrijven dat het materiaal van het verkeersbord inderdaad invloed kan uitoefenen op de meting).

Ik had namelijk geroepen dat de snelheid niet klopte, omdat ik op de foto een verkeersbord zag die oplichtte door de flits en toen bedacht ik mij dat ook de radarstralen weerkaatsen op dat bord en mogelijk een verkeerde meting geven.

Tja, je kunt niet altijd winnen nietwaar?

Hans

Re: Beroepszaak gewonnen Kantonrechter

Bericht door Hans » 24 aug 2006, 12:18

Gefeliciteerd!
Macboy schreef:Heel net gesprek gehad, ik uitgelegd wat ik deed en dat ik ervan overtuigd was, maar toch boete uitschrijven (in plaats van zeggen, ok, je wist het niet, vanaf nu weet je het: ideale situatie voor een waarschuwing toch?).
Daarom ben ik wel voor een eigen risico voor agenten (zie Mark zijn topic) zodat agenten die schrijven ook echt overtuigt zijn van hun gelijk, en niet denken ik schrijf ervoor en de burger zoekt het verder maar uit.

Tom

Bericht door Tom » 24 aug 2006, 13:09

Goed bezig Ilija :)

Peter Tunissen

Bericht door Peter Tunissen » 24 aug 2006, 13:11

Staan de uitspraken al online, Ilija? (*kuch linkje? *kuch*) :)
Ben wel benieuwd op grond waarvan een TNO rapport terzijde geschoven wordt. Ga je nog in cassatie? 8)

Gefeliciteerd met de overwinning in de mistlampen zaak!

Macboy

Bericht door Macboy » 24 aug 2006, 13:13

Rapport was uiteraard niet helemaal in mijn voordeel. Belangwekkende aan deze zaak is dat nu (naar ik meen voor het eerst?) officieel is vastgesteld dat (het materiaal van) een verkeersbord invloed kan uitoefenen op een meting.

In mijn geval stond dat verkeersbord echter zodanig opgesteld dat het niet van invloed kon zijn op MIJN meting. Dat betwistte ik uiteraard, maar goed.

Zo moet je het zien. Blijft leuk natuurlijk om zoiets te verzinnen en dan gelijk te krijgen (hoewel niet in mijn geval dus).

Michel P

Bericht door Michel P » 24 aug 2006, 13:15

Super :D

Ja, ik kan me dat telefoontje wel heugen. Wat een lul van een agent maar
weer......... en dan huilen als iedereen de buik vol heeft van de agent die alles wat krom is recht lult om zijn eigen straatje over de rug van de burger schoon te vegen.....

Wat is nu de consequentie voor zo'n LUL van een agent, kan die zich melden bij de stadswacht/parkeerwacht....... of loopt die vrolijk verder en flikt die dat straks gewoon weer.....

Michel

Peter Tunissen

Bericht door Peter Tunissen » 24 aug 2006, 13:16

Ok, dat is dus gewoon een winstpunt!
Dat het in jouw geval dan niet opgaat, ok, dat is pech hebben, maar daar verander je niks aan.

Hoe moet het bord dan wel staan voordat het invloed kan hebben?

Macboy

Bericht door Macboy » 24 aug 2006, 13:19

Je moet het zo zien.

Radar -- Auto --- Bord

Tussen de radar en de auto zit dus geen bord. Indien het zo was:

Radar -- Bord -- Auto

is het dus een probleem.

Maar mijn (slimme) argument daartegen was nu juist dat de NULMETING gedaan is in de situatie:

Radar -- ---- Bord

Dan rijden er geen auto's. Dan nulmeting om te zien of apparaat werkt. En dan is de nulmeting al niet goed, door dat bord.

Maar het Hof had gewoon geen zin meer denk ik ... serieus jammer, want ik heb gewoon gelijk.

Cassatie gaat me te ver.

RVV

Bericht door RVV » 24 aug 2006, 13:23

Heb je een goeie advocaat ? LOL

Macboy

Bericht door Macboy » 24 aug 2006, 13:27

Mwoa. Wel de duurste !

Peter Tunissen

Bericht door Peter Tunissen » 24 aug 2006, 13:27

Ok, kun je dat niet gewoon door een proefmeting aantonen?
Nulmeting met bord en nulmeting zonder bord, als er een verschil in zit kunnen ze er toch niet meer omheen lijkt me?
Wel een slimme redenering inderdaad! 8)

Michel P

Bericht door Michel P » 24 aug 2006, 13:27

Die agent had je nog een kaartje gegeven voor zijn broer als ik me goed kan heugen....

Michel

Tristan

Bericht door Tristan » 24 aug 2006, 13:29

Hans

Bericht door Hans » 24 aug 2006, 13:31

Macboy schreef: Cassatie gaat me te ver.
Dat is jammer. :D

duifjes.com

Bericht door duifjes.com » 24 aug 2006, 13:35

ik heb ook nog een advocado nodig........mag namelijk niet 130 langs politieburo in Deventer .......

Michel P

Bericht door Michel P » 24 aug 2006, 13:45

duifjes.com schreef:ik heb ook nog een advocado nodig........mag namelijk niet 130 langs politieburo in Deventer .......
En dat gaat daar zo heel makelijk en zonder een enkel gevaar voor derden :twisted: hufters zijn het, heb er hier nog een liggen van 75km waar 50 is toegestaan.

Erg crimineel gedrag Jacco ;-)

Michel

duifjes.com

Bericht door duifjes.com » 24 aug 2006, 13:58

hahahahah..... nee is een tijdje terug.....reden ze achterme ik 130....met de handrem afremmen......uiteindelijk een bone gekregen voor 17 tehard...en die autopapieren en rechtsinhalen hebben ze laten zitten ...

Michel P

Bericht door Michel P » 24 aug 2006, 14:00

lol@jacco,

Slimme agenten toch weer :-)

Michel

Cupra R

Bericht door Cupra R » 24 aug 2006, 14:56

Mooi verhaal Macboy :D
Maar weet je wat ik het ergste eraan vind:
maar in plaats van toegeven draait hij het verhaal bij dat de weersomstandigheden meevielen.
Terwijl je bewijsstukken zeggen dat het wel slechte omstandigheden zijn.
Ofwel ambtseed + leugen = geen feit ditmaal maar wat is de consequentie voor die agent voor dit moedwillig liegen en misbruiken van zijn ambt ?

Macboy

Bericht door Macboy » 24 aug 2006, 16:49

Slechte weersomstandigheden is niet hetzelfde als weersomstandigheden die het zicht zodanig belemmeren dat mistlampen voeren gewenst is.

Ik zal morgen als ik tijd heb het artikel even posten. Dat maakt het allemaal een stuk duidelijker !!!

En @ Michel: inderdaad kaartje van zijn broer !! Leuk dat je dat nog weet :)

wimwerf

Bericht door wimwerf » 24 aug 2006, 19:34

@macboy...gefeliciteerd.....en terecht dat je wint...want je mag ze gewoon voeren...

wat ik nog veel erger vind...is dat een van mijn collega's, waarvan verwacht moet worden dat hij/zij integer is, gewoon een ander verhaal ophangt...echt geen goed woord voor over..

als je het dan niet meer weet...en dat is niks om voor te schamen...zeg dat dan gewoon...probeer dan niet op een andere manier de zaak te winnen....waar hij/zij niks van voelt als je die verliest...

beetje erg jammer dit... :evil:

RVV

Bericht door RVV » 24 aug 2006, 20:21

macboy, steekpenningen@Pietpaulusma :wink:

Plaats reactie