BMW verbiedt chiptuning dus uitdrukkelijk.
- Bert ///M3
Re: BMW verbiedt chiptuning dus uitdrukkelijk.
Het is gewoon lastig te bewijzen Macboy. Zelfs al is het een fabricagefout. BMW zal namelijk zeggen door chiptuning word de motor hoger belast dus buiten specificatie gebruikt, daar slijt zo'n ding harder van dus als het stuk gaat is het je eigen schuld.
-
Volgens mij bedoelt BMW dat je strafbaar bent als je emissie niet voldoet. En volgens is dat nog waar ook hoor. Niet voor niets dat er afkeur is via de apk. En de RDW heeft in principe niets met chiptuning te maken. Ze zouden daar ook niets over kunnen zeggen mits alles binnen de eisen valt van de typegoedkeuring. Als je echter door je chiptuning ook hier weer andere waardes krijgt (wederom uitstoot e.d.) dan heb je in principe geen typegoedkeuring. Ik denk dat je de vraag specifieker bij RDW moet neerleggen.
Over garantie. Tja, ik denk dat iedere fabrikant niet voor niets extra veiligheidsmarges inbouwd, en daardor garantie kunnen geven. Als je opzoek gaat naar de marges vind ik dat je dat bewust doet en geen aanspraak meer maakt op garantie. Wat VdV doet vind ik derhalve een goed alternatief. Ik vraag me echter wel af wat ie zal doen als je een blok goed in de soep draait.
Over garantie. Tja, ik denk dat iedere fabrikant niet voor niets extra veiligheidsmarges inbouwd, en daardor garantie kunnen geven. Als je opzoek gaat naar de marges vind ik dat je dat bewust doet en geen aanspraak meer maakt op garantie. Wat VdV doet vind ik derhalve een goed alternatief. Ik vraag me echter wel af wat ie zal doen als je een blok goed in de soep draait.
- Sperdy
Bij AC Schnitzer is dat zo (zoek wel even op in mijn papieren)., Bij Hartge weet ik niet.Tristan schreef:Bij Hartge kan je toch laten chippen en daarbij een extra garantie afsluiten die goedgekeurd wordt door BMW NL. Tenminste, dan begreep ik ooit van Ferdinand.
- RutgerK
De APK stelt andere eisen volgens mij en strafbaar is wel een heel zwaar woord.Harrie schreef:Volgens mij bedoelt BMW dat je strafbaar bent als je emissie niet voldoet. En volgens is dat nog waar ook hoor. Niet voor niets dat er afkeur is via de apk. En de RDW heeft in principe niets met chiptuning te maken. Ze zouden daar ook niets over kunnen zeggen mits alles binnen de eisen valt van de typegoedkeuring. Als je echter door je chiptuning ook hier weer andere waardes krijgt (wederom uitstoot e.d.) dan heb je in principe geen typegoedkeuring. Ik denk dat je de vraag specifieker bij RDW moet neerleggen.
- Joop
Zelfs in Engeland is dit niet meer het geval; ook daar zijn alle garanties ingetrokken.M-bitious schreef:Voor Nederland is er geen enkele motortuner die onder BMW garantie mag werken.
Schnitzer en Hartge hebben weleens een korte vrijage, maar nooit over motortuning.
De garanties van Hartge vallen dus ook hier in Nederland niet onder de garanties van BMW NL; maar komt rechtstreeks uit de zakken van Hartge Duitsland mocht er iets fout gaan binnen de door Hartge gestelde garantieperiode.
Het berichtje is idd. een bangmakertje en zoals Rutger aangaf is het strafbaar zijn volledig onwaar. Je voldoet niet meer aan de APK eisen en daardoor leidt dit tot afkeur.
Het zal me wat zijn als iedereen die de APK-keuring niet doorstaat strafbaar is; een kapot lampje kan immers al tot afkeur leiden.
- Sperdy
+1.
Het is een buitengewoon kinderachtig stukje van BMW. Zeg gewoon dat de garantie vervalt na chiptuning, en dat begrijpt (en accepteert) toch iedereen.
Het is een buitengewoon kinderachtig stukje van BMW. Zeg gewoon dat de garantie vervalt na chiptuning, en dat begrijpt (en accepteert) toch iedereen.
- Niels
- Auto: Prius+
En wie zegt dat je de emissie eisen niet meer haalt met chip
Natuurlijk verbiedt BMW chiptuning
Voor m'n pa ben ik aan het kijken naar een 318D omdat ie veel goedkoper is dan een 320D en gemakkelijk op hetzelfde vermogen te krijgen is. Marge genoeg want het blijft hetzelfde blok op enkele details na. Neem een 120D met chip en je komt in de standaard 123D regionen. VAG heeft daar z'n commerciele voordelen uit gehaald door er niet moeilijk over te doen, daar kan BMW nog wat van leren 

- Sperdy
Ik had mijn mini works getuned naar 230 pk (lol) door een lijst veranderingen: poelie's, spruitstuk, sportkat, uitlaten, intercooler, software, luchtinlaat, etc. etc. vette LOL. Kwam vervolgens gewoon door iedere keuring heen. BMW zei wel: gaat het kapot? Eigen schuld, dikke bult.
-
Ik heb niet gezegd dat je de emissiewaardes niet haalt als je chiptuned. Ik heb het woordje ALS gebruikt.
Daarbij, als je rijd met een auto die niet voldoet aan de eisen, waaronder een geldig APK, ben je volgens mij toch echt strafbaar hoor.
Net zo goed als dat je met een uitlaat rond rijd die meer dB maakt dan de typegoedkeuring. Of als met een decat pijp rond rijd. Dat hier niet zo streng tegen wordt opgetreden is een ander verhaal.
Maar wat ik ook al eerder aangaf. Ik denk dat dit niet zozeer het belangrijkst is, maar eerder risicobeperking van de desbetreffende fabrikant. En ik vind dat die farbikant daar gelijk in heeft. Hij moet garantie geven op zijn product en bouwt daar natuurlijk veiligheidsmarges in.
Over de 318d en 320d. Is de compressieverhouding vanm de 318d niet hoger dan de 320d?

Daarbij, als je rijd met een auto die niet voldoet aan de eisen, waaronder een geldig APK, ben je volgens mij toch echt strafbaar hoor.
Net zo goed als dat je met een uitlaat rond rijd die meer dB maakt dan de typegoedkeuring. Of als met een decat pijp rond rijd. Dat hier niet zo streng tegen wordt opgetreden is een ander verhaal.
Maar wat ik ook al eerder aangaf. Ik denk dat dit niet zozeer het belangrijkst is, maar eerder risicobeperking van de desbetreffende fabrikant. En ik vind dat die farbikant daar gelijk in heeft. Hij moet garantie geven op zijn product en bouwt daar natuurlijk veiligheidsmarges in.
Over de 318d en 320d. Is de compressieverhouding vanm de 318d niet hoger dan de 320d?
- Peric
Heheh, de pot verwijt de ketel dat 'ie pikzwart ziet..Harrie schreef:Volgens mij bedoelt BMW dat je strafbaar bent als je emissie niet voldoet. En volgens is dat nog waar ook hoor. Niet voor niets dat er afkeur is via de apk. En de RDW heeft in principe niets met chiptuning te maken. Ze zouden daar ook niets over kunnen zeggen mits alles binnen de eisen valt van de typegoedkeuring. Als je echter door je chiptuning ook hier weer andere waardes krijgt (wederom uitstoot e.d.) dan heb je in principe geen typegoedkeuring. Ik denk dat je de vraag specifieker bij RDW moet neerleggen.
Hoe heeft BMW die Emissie-eisen doorstaan? Dynamo afgekoppeld, rechterspiegel erafgehaald, en weet ik veel wat nog meer..
Als een blok in de soep draait door chiptuning kan ik me voorstellen dat ze geen reparaties willen doen onder garantie.
Lijkt mij ook gewoon een bangmaker ja..
- Jeroen van Emmerik
- Locatie: Haarlem; auto: toyota supra mk3; Ruska classika 1966/1977; Lexus LS400 UCF10 1992
over marketing gesproken zeg... bang voor je markt?Marc RS4 schreef:Edwin van der Velden schreef:Ja en dan nog?
Wij tunen ongeveer 200 auto's per jaar (ook BMW) zonder enige problemen. Gewoon flexibel omgaan met garantie.
Het enige wat fabrikanten willen is duurdere auto's verkopen.
Het is tenslotte toch JOUW auto?
+10 good posting
overigens zijn lang niet alle auto's die gechipt worden van de bestuurder, maar van de laese maatschappij.je kent het wel: " boeiend, dat garantie verhaal, tis toch maar een leasebak!"
maar wat mij betreft, ga je chippen, ben je zelf verantwoordelijk voor de gevolg schade vanaf de motor tot aan de banden. eigelijk ben ik het er wel mee eens dat zo goed als elke vorm van garantie vervalt, want na chippen kunnen de andere onderdelen van het onderstel, lees remmen, niet meer voldoen om aan de juiste remweg te komen en dus valt de naam van de fabrikant te grabbel.
ik heb ook mijn kwaliteitseisen voor mijn werk, als een ander dat verprutst geef ik geen garantie, had ie het mij maar moeten laten doen en dat wil BMW ook, logisch!
- Maik
Hmmmm.... dus als je chipt dan wordt je remweg van 100-0km/u langer? Men bedoelt hier het chippen van motor hoor, niet van het ABSJeroen van Emmerik schreef:over marketing gesproken zeg... bang voor je markt?Marc RS4 schreef:Edwin van der Velden schreef:Ja en dan nog?
Wij tunen ongeveer 200 auto's per jaar (ook BMW) zonder enige problemen. Gewoon flexibel omgaan met garantie.
Het enige wat fabrikanten willen is duurdere auto's verkopen.
Het is tenslotte toch JOUW auto?
+10 good posting
overigens zijn lang niet alle auto's die gechipt worden van de bestuurder, maar van de laese maatschappij.je kent het wel: " boeiend, dat garantie verhaal, tis toch maar een leasebak!"
maar wat mij betreft, ga je chippen, ben je zelf verantwoordelijk voor de gevolg schade vanaf de motor tot aan de banden. eigelijk ben ik het er wel mee eens dat zo goed als elke vorm van garantie vervalt, want na chippen kunnen de andere onderdelen van het onderstel, lees remmen, niet meer voldoen om aan de juiste remweg te komen en dus valt de naam van de fabrikant te grabbel.
ik heb ook mijn kwaliteitseisen voor mijn werk, als een ander dat verprutst geef ik geen garantie, had ie het mij maar moeten laten doen en dat wil BMW ook, logisch!

- Macboy
Nog even voor de duidelijkheid: strafbaar betekent enkel dat als de auto door gewijzigde staat niet door de APK heen zou komen je dan niet de weg op mag. Meer niet natuurlijk.
Wat overigens dus een onzin-verhaal is, maar dat leek me al wel duidelijk.
- Jeroen van Emmerik
- Locatie: Haarlem; auto: toyota supra mk3; Ruska classika 1966/1977; Lexus LS400 UCF10 1992
als je chipt, heb je meer motorvermogen, en dus een hogere topsnelheid, lijkt me, en daar zijn de stock remmerij niet op gemaakt. 100-0 veranderd niet maar topsnelheid veranderd (soms) wel en daar gaat het ook over.Maik schreef:mmmm.... dus als je chipt dan wordt je remweg van 100-0km/u langer? Men bedoelt hier het chippen van motor hoor, niet van het ABS
het gaat er om dat je aan iets rommeld, dat een bepaalde garantie heeft en ook ik vind, dat je na het motorisch gerommel, zelf verantwoordelijk bent voor enige schade die daar uit voort komt mbt de hele aandrijflijn.
- Niels
- Auto: Prius+
Was algemeen bedoeld HarrieHarrie schreef:Ik heb niet gezegd dat je de emissiewaardes niet haalt als je chiptuned. Ik heb het woordje ALS gebruikt.![]()

-
Dit mag je (voor mij als leek zijnde) dan wat verder uitleggen met het voorbeeld wat ik erbij haalde. De emissie, als die hoger is dan de toegestane waarde. Volgens mij wordt daar toch echt op gecontroleerd met de APK. Is dit nu wel of niet strafbaar?Macboy schreef:Nog even voor de duidelijkheid: strafbaar betekent enkel dat als de auto door gewijzigde staat niet door de APK heen zou komen je dan niet de weg op mag. Meer niet natuurlijk.
- Niall
En laat de emissie van een benzineauto altijd stationair gemeten worden
bij een diesel is het natuurlijk anders. Maar zelfs met mijn maximaal gechipte diesel kom ik elk jaar zonder door de roetmeting heen 

- Macboy
Wat ik dus bedoel is dat als je auto niet door de APK komt, dat je daar dan niet mee mag rijden. Dát is strafbaar. Het aanpassen van de motor (door het veranderen van een chip) zélf is niet strafbaar. Er staat nergens in de wet dat je geen chip mag veranderen of een motor niet mag wijzigen. Dat is het enige wat ik bedoel te zeggen. Of je de APK wel of niet haalt door eventuele gewijzigde emissiewaarden is iets wat je bij de Bovag of een APK-station of RDW zult moeten navragen. Lijkt mij overigens niet problematisch, maar ik ben technisch een leek.Harrie schreef:Dit mag je (voor mij als leek zijnde) dan wat verder uitleggen met het voorbeeld wat ik erbij haalde. De emissie, als die hoger is dan de toegestane waarde. Volgens mij wordt daar toch echt op gecontroleerd met de APK. Is dit nu wel of niet strafbaar?Macboy schreef:Nog even voor de duidelijkheid: strafbaar betekent enkel dat als de auto door gewijzigde staat niet door de APK heen zou komen je dan niet de weg op mag. Meer niet natuurlijk.
- Niall
Enigste wat veranderd is de motorkarakter onder belasting dus APK is geen probleem. Heb nooit gehoord van een gechipte auto die de APK niet haalde vanwege uitstoot
- Sperdy
dan moet je ff je katalysatoren wegtunen: straight pipes! daarna ff een metinkie doen. goed geluidje, dat wel, maar met emissiewaarden van een kernbom, en dat is - volgens mij - strafbaar. Ja, die bom dan bedoel ik. kijk, en daar hoor ik BMW dan weer niet over. da's toch gek?
-
Er zijn er al die met sportscats problemen krijgen. Op een of andere manier is tuning via hardware toch een grotere stap voor de mensen. Heeft denk ik ook wel met kosten te maken. Chiptuning hoeft niet duur te zijn als jet om de hoek doet. Of dat de verstnadigste keuze is.Ferdinand schreef:dan moet je ff je katalysatoren wegtunen: straight pipes! daarna ff een metinkie doen. goed geluidje, dat wel, maar met emissiewaarden van een kernbom, en dat is - volgens mij - strafbaar. Ja, die bom dan bedoel ik. kijk, en daar hoor ik BMW dan weer niet over. da's toch gek?

- Maik
Met dat laatste punt ben ik het in principe wel eens, maar met je argument alleen niet. Van die 10km/u hogere topsnelheid (over meer heb je het niet na alleen chippen), het hogere vermogen komt (bij turbomotoren) dan altijd op lagere toeren vrij zodat je al die extra pk's nooit helemaal om kan zetten naar topsnelheid... Door die 10km extra trap je echt niet door je remmen heen.Jeroen van Emmerik schreef:als je chipt, heb je meer motorvermogen, en dus een hogere topsnelheid, lijkt me, en daar zijn de stock remmerij niet op gemaakt. 100-0 veranderd niet maar topsnelheid veranderd (soms) wel en daar gaat het ook over.Maik schreef:mmmm.... dus als je chipt dan wordt je remweg van 100-0km/u langer? Men bedoelt hier het chippen van motor hoor, niet van het ABS
het gaat er om dat je aan iets rommeld, dat een bepaalde garantie heeft en ook ik vind, dat je na het motorisch gerommel, zelf verantwoordelijk bent voor enige schade die daar uit voort komt mbt de hele aandrijflijn.
-
Onlinemarkk
Tsja, als ze nou gewoon stoppen met turbo blokjes te maken is het hele probleem weg. Gewoon doen waar ///M voor staat. Hoogtoerige NA blokjes. Zijn moeilijk te sjiptoenen...
Mark.
Mark.
- Jeroen van Emmerik
ik heb mijn auto niet gechipt en weet ook niet hoeveel winst er uit te halen valt. ik heb een compleet ander motormanagement en andere truuken uit gehaalt zodat het motor vermogen bijna is verdubbeld en zonder begrenser gaat ie echt wel harder dan dan de standaard 245km/h (280 redt ie nu zeker wel) en dan wil ik zeker beter remmen! voor mijn veiligheid en die van anderen, als ik net 3 meter eerder kan stoppen, waardoor ik een ongeluk kan voorkomen, word ik blij!
maar dat van die remmerij is detail gel*l, het gaat mij er om dat als je aan iets gaat zitten te rommelen, moet je niet gaan miepen over het feit dat je garantie vervalt!

maar dat van die remmerij is detail gel*l, het gaat mij er om dat als je aan iets gaat zitten te rommelen, moet je niet gaan miepen over het feit dat je garantie vervalt!