BMW verbiedt chiptuning dus uitdrukkelijk.

Alles over Duitse auto's, van Beierse fapmobielen via VAG klonen tot achteruit de strontbult in Porkers.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
RVV
Berichten: 32209
Lid geworden op: 01 feb 2006, 11:44
Locatie: Rudi Rolex@Basel

BMW verbiedt chiptuning dus uitdrukkelijk.

Bericht door RVV » 26 sep 2008, 00:01

Staat op de site van BMW.nl..

Vind het wel een bijzonder dat BMW chiptuning KAN verbieden. Tenminste zo zwart wit stellen ze het... ze hebben het zelfs over strafbaar zijn :roll: Behoorlijke gewaagde uitspraken.. of niet ?
Over chip tuning.
De gevolgen voor verbruik, emissie en garantie.

Liefhebbers van sportief autorijden tonen vaak belangstelling voor chip tuning. Dat komt, omdat het een snelle en relatief goedkope manier is om meer pk’s uit dezelfde auto te halen. Immers, de originele chip wordt eenvoudigweg vervangen door een anders geprogrammeerde chip.

De voordelen van chip tuning worden voldoende gecommuniceerd door chip tuning bedrijven. BMW wijst er nadrukkelijk op dat er ook nadelen verbonden zijn aan chip tuning.

Wat iedereen die chip tuning overweegt moet weten, is dat de originele chip deel uitmaakt van een zorgvuldig op elkaar afgestemd programma van eisen - met ruime marges ten aanzien van prestaties, betrouwbaarheid, veiligheid en levensduur. En niet in de laatste plaats van brandstofverbruik en CO2-emissie. Dat samen vormt de basis voor een type-goedkeuring.

Chip tuning doet niets anders dan eenzijdig ingrijpen in door BMW vastgestelde (veiligheids)marges. Want het vermogen gaat omhoog zonder aandacht voor de consequenties voor onder meer de aandrijflijn, de remmen en het milieu.

In concreto: chip tuning betekent hogere belasting, dus meer slijtage en een hogere kans op mechanische schade. Bovendien kosten hogere prestaties altijd meer brandstof, want volgens de wetten van de natuurkunde krijg je nooit iets voor niets.

Over de garantie van BMW kunnen we kort zijn: die eindigt voor een groot gedeelte terstond. Elke schade die direct of indirect kan worden toegewezen aan chip tuning is uitgesloten van enigerlei garantie.

Blijven over de juridische gevolgen van chiptuning: als een auto na chip tuning niet meer voldoet aan de wettelijke emissielimieten, is de eigenaar van de auto strafbaar.

BMW verbiedt chiptuning dus uitdrukkelijk. Binnen het BMW accessoireprogramma zijn voldoende legale en betrouwbare mogelijkheden om de prestaties te verhogen. Wie meer wil, doet er beter aan een andere keuze uit het modellenprogramma te maken.
http://www.bmw.nl/nl/nl/owners/service/chip_tuning.html

Metchu
Berichten: 15237
Lid geworden op: 09 jun 2007, 02:13
Locatie: Niet ver van Zandvoort

Re: BMW verbiedt chiptuning dus uitdrukkelijk.

Bericht door Metchu » 26 sep 2008, 00:06

strafbaar voor de wet idd, als in je auto voldoet niet aan de norm. Zij kunnen dat dus gewoon zeggen. Ze willen het gewoon niet hebben, dus verbieden ze het...

redelijk logisch wat ze beschreven hebben toch?

Gebruikersavatar
Edwin van der Velden
Berichten: 436
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:07
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

Re: BMW verbiedt chiptuning dus uitdrukkelijk.

Bericht door Edwin van der Velden » 26 sep 2008, 00:09

Ja en dan nog?

Wij tunen ongeveer 200 auto's per jaar (ook BMW) zonder enige problemen. Gewoon flexibel omgaan met garantie.

Het enige wat fabrikanten willen is duurdere auto's verkopen.

Het is tenslotte toch JOUW auto?

Gebruikersavatar
Bert ///M3
Berichten: 9352
Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30

Re: BMW verbiedt chiptuning dus uitdrukkelijk.

Bericht door Bert ///M3 » 26 sep 2008, 00:15

Ja natuurlijk. Maar dan moet je ook niet mekkeren als je garantie vervalt als je je 335i naar 400 PK chipped en vervolgens garantie claimed met een gesmolten turbo. Zo raar is het niet dat ze dan zeggen betaal het zelf maar imho.

Je zaagt ook niet een extra raam in je huis en claimt dan garantie bij het bouwbedrijf als je muur instort :)

Metchu
Berichten: 15237
Lid geworden op: 09 jun 2007, 02:13
Locatie: Niet ver van Zandvoort

Re: BMW verbiedt chiptuning dus uitdrukkelijk.

Bericht door Metchu » 26 sep 2008, 00:17

psies...

Gebruikersavatar
RutgerK
Berichten: 3239
Lid geworden op: 20 nov 2007, 01:07
Contacteer:

Re: BMW verbiedt chiptuning dus uitdrukkelijk.

Bericht door RutgerK » 26 sep 2008, 00:19

Ik heb het enige tijd geleden al nagevraagd bij de RDW. Dat BMW zegt dat het strafbaar is is gelul. De type goedkeuring vindt plaats op basis van motorcode en niet op basis van emissie. Dat zou ook bijna onmogelijk zijn omdat iedere GT-R, Lambo, Ferrari enz apart op emissie getest moet worden voordat een type goedkeuring afgegeven kan worden. Motor zullen nooit exact dezelfde emissie hebben.

Ik heb de vraag toen gesteld in verband met de milieulabel en de daaraan gekoppelde kortingen en toeslagen.

Gebruikersavatar
RVV
Berichten: 32209
Lid geworden op: 01 feb 2006, 11:44
Locatie: Rudi Rolex@Basel

Re: BMW verbiedt chiptuning dus uitdrukkelijk.

Bericht door RVV » 26 sep 2008, 00:21

RutgerK schreef:Ik heb het enige tijd geleden al nagevraagd bij de RDW. Dat BMW zegt dat het strafbaar is is gelul. De type goedkeuring vindt plaats op basis van motorcode en niet op basis van emissie. Dat zou ook bijna onmogelijk zijn omdat iedere GT-R, Lambo, Ferrari enz apart op emissie getest moet worden voordat een type goedkeuring afgegeven kan worden. Motor zullen nooit exact dezelfde emissie hebben.

Ik heb de vraag toen gesteld in verband met de milieulabel en de daaraan gekoppelde kortingen en toeslagen.
Kijk da's een antwoord waar we wat aan hebben, BMW zit gewoon dom te lullen ?

Gebruikersavatar
Edwin van der Velden
Berichten: 436
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:07
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

Re: BMW verbiedt chiptuning dus uitdrukkelijk.

Bericht door Edwin van der Velden » 26 sep 2008, 00:24

Het is idd maar net wat je wil. Normale chiptuning van een auto is helemaal veilig en zal niemand problemen mee krijgen. Extreme tuning is een ander verhaal, maar deze eigenaren weten wel wat ze doen.

Problemen met standaard tuning zijn er echt niet, dit zit allemaal dik binnen de marges van de auto.

Dit is gewoon een marketing truc van de fabrikanten.

Gebruikersavatar
RutgerK
Berichten: 3239
Lid geworden op: 20 nov 2007, 01:07
Contacteer:

Re: BMW verbiedt chiptuning dus uitdrukkelijk.

Bericht door RutgerK » 26 sep 2008, 00:36

Ik heb even het mailtje opgezocht van de RDW.

----
"Het volgende is van toepassing bij chip tuning.

Het voertuigreglement hoofdstuk 6 wijziging in constructie geeft aan dat een wijziging van de motorcode tot gevolg heeft dat het voertuig bij de RDW ter keuring moet worden aangeboden. Chip tuning heeft echter geen gevolgen voor de motorcode. Wettelijk mag u deze wijziging dan ook zonder meer toepassen.

Bij de APK keuring wordt bekeken of binnen de gestelde eisen ten aanzien van de milieu uitstoot wordt voldaan.

In de permanente eisen van het voertuigreglement wordt niet over milieulabels gesproken.
"

Gebruikersavatar
M-bitious
Berichten: 2006
Lid geworden op: 16 jan 2007, 13:37
Locatie: Amsterdam

Re: BMW verbiedt chiptuning dus uitdrukkelijk.

Bericht door M-bitious » 26 sep 2008, 08:12

Maar je kunt BMW niet kwalijk nemen dat ze garantie van de hand wijzen als er iets aan hun product is gewijzigd. Ik neem bij chiptuning dan ook altijd de beperkte motor en transmissiegarantie. Ik neem echter de "gok". Als ik bedrijfsmatig mijn software uitlever en een klant past het aan, moet ie bij mij ook niet aankloppen als er problemen door ontstaan (los van het copyright).

Gebruikersavatar
Chris van S.
Berichten: 2065
Lid geworden op: 25 sep 2008, 11:50
Locatie: Reeuwijk

Re: BMW verbiedt chiptuning dus uitdrukkelijk.

Bericht door Chris van S. » 26 sep 2008, 10:48

Leuk onderwerp!
Toen ik nog bij een BMW dealer werkplaatsreptionist was heb ik menig maar "discussies" gehad met klanten over het garantie verval
na chiptuning. Sowieso over het wel en niet doen, garantie en betrouwbaarheid.
Aan de ene kant is het logisch als je als fabrikant een product levert en er word aan "gerommeld" dat je je handen ervanaf trekt.
Dus ook de stelling van M-Bitious en Bert. 8)
Mijn persoonlijke mening is echter. Als er word getuned aan een bepaald deel van de auto vervalt de garantie van dat onderdeel.
Als bij wijze van spreke het linkerachterlicht unit moet worden vervangen heeft dat weer niets te maken met chiptuning.
Ik ken gevallen, en niet alleen bij BMW, dat als er werd getuned dat de complete garantie over de complete auto vervalt. En dat is complete onzin.
En volgens mij mag dat niet eens, volgens de wet. Weet iemand daar meer over?

Het leuke is echter dat BMW dealer onder garantie delen claimen van een getunede auto, logisch ivm relatie klant. En als bij controle van BMW.NL blijkt dat een auto getuned is kunnen zij weer het geld terugpakken. Dus het is weer de risico van de dealer om garantie te claimen van een getunede auto. Ook bizar eigenlijk.

Maar ik ben blij dat ik daar vanaf ben.
Zelf vind ik dat BMW een accessoire lijn aka VW/AUDI op moet zetten waarbij je je auto officieel kan laten tuning met behoud van garantie.
In principe hebben ze dat al met het afhalen van de begrenzer natuurlijk van de ///M3 ///M5. So why not?

Gebruikersavatar
Tristan
Berichten: 13333
Lid geworden op: 10 feb 2006, 15:06

Re: BMW verbiedt chiptuning dus uitdrukkelijk.

Bericht door Tristan » 26 sep 2008, 11:23

Bij Hartge kan je toch laten chippen en daarbij een extra garantie afsluiten die goedgekeurd wordt door BMW NL. Tenminste, dan begreep ik ooit van Ferdinand.

Gebruikersavatar
Chris van S.
Berichten: 2065
Lid geworden op: 25 sep 2008, 11:50
Locatie: Reeuwijk

Re: BMW verbiedt chiptuning dus uitdrukkelijk.

Bericht door Chris van S. » 26 sep 2008, 11:31

Tristan schreef:Bij Hartge kan je toch laten chippen en daarbij een extra garantie afsluiten die goedgekeurd wordt door BMW NL. Tenminste, dan begreep ik ooit van Ferdinand.
Voor zover ik weet niet.. Mischien is het gewijzigd maar dat heb ik nergens gelezen of uberhaupt ooit in praktijk meegemaakt.
Maargoed Ik kan het verkeerd hebben. Wel weet ik dat je BMW garantie hebt als je een nieuwe ALPINA koopt.
En dat heb ik wel in praktijk meegemaakt... :P

Gebruikersavatar
M-Roadster
Berichten: 98
Lid geworden op: 22 sep 2008, 19:45
Locatie: Noord-Brabant

Re: BMW verbiedt chiptuning dus uitdrukkelijk.

Bericht door M-Roadster » 26 sep 2008, 11:46

Raar verhaal. Ze willen mensen gewoon afschrikken hun auto te chippen. Logisch, want dat kost ze jaarlijks vermoedelijk behoorlijk wat geld aan discussies, garantiegevalletjes, enzovoorts.

Overigens is de ene dealer er makkelijker mee dan de andere. Meestal is vragen naar mogelijkheden om te chippen en/of vertellen dat je zoiets gaat doen altijd beter dan dat je met je (mooi eerder genoemd voorbeeld) gesmolten turbo aan komt kakken en zij er bij het uitlezen (of what ever) achterkomen dat 'ie gechipt is. Dat heb ik destijds zo begrepen bij de BMW dealer.

Marc R
Berichten: 6859
Lid geworden op: 10 feb 2006, 14:33
Locatie: Black Hole

Re: BMW verbiedt chiptuning dus uitdrukkelijk.

Bericht door Marc R » 26 sep 2008, 13:43

Edwin van der Velden schreef:Ja en dan nog?

Wij tunen ongeveer 200 auto's per jaar (ook BMW) zonder enige problemen. Gewoon flexibel omgaan met garantie.

Het enige wat fabrikanten willen is duurdere auto's verkopen.

Het is tenslotte toch JOUW auto?

+10 good posting :thumbup:

Gebruikersavatar
Chris van S.
Berichten: 2065
Lid geworden op: 25 sep 2008, 11:50
Locatie: Reeuwijk

Re: BMW verbiedt chiptuning dus uitdrukkelijk.

Bericht door Chris van S. » 26 sep 2008, 13:57

M-Roadster schreef: Overigens is de ene dealer er makkelijker mee dan de andere.
En dat is 100% waar. Ik ken redelijk wat BMW dealers. En hun policy is niet altijd hetzelfde.
De ene tuned de auto's voor klanten (of laat tunen) en de andere dealer doet het gewoon niet.

Ook ken ik de mensen van de garantie afdeling van BMW.NL. Hun policy is erg streng.

En wat dat uitlezen betreft. Duitsland kan gewoon meekijken tegenwoordig als er een auto aan de stekker staat.
Allemaal heel erg modern. Maar het "sjoemelen" is er dus niet meer bij. BAH!

Gebruikersavatar
Femme
Berichten: 1595
Lid geworden op: 02 aug 2006, 21:27
Locatie: Ruurlo
Contacteer:

Re: BMW verbiedt chiptuning dus uitdrukkelijk.

Bericht door Femme » 26 sep 2008, 15:46

XR5Turbo schreef:Leuk onderwerp!

Zelf vind ik dat BMW een accessoire lijn aka VW/AUDI op moet zetten waarbij je je auto officieel kan laten tuning met behoud van garantie.
In principe hebben ze dat al met het afhalen van de begrenzer natuurlijk van de ///M3 ///M5. So why not?
BMW heeft geloof ik zo'n deal gehad met AC Schnitzer, in ieder geval in de UK.
XR5Turbo schreef:
Tristan schreef:Bij Hartge kan je toch laten chippen en daarbij een extra garantie afsluiten die goedgekeurd wordt door BMW NL. Tenminste, dan begreep ik ooit van Ferdinand.
Voor zover ik weet niet.. Mischien is het gewijzigd maar dat heb ik nergens gelezen of uberhaupt ooit in praktijk meegemaakt.
Maargoed Ik kan het verkeerd hebben. Wel weet ik dat je BMW garantie hebt als je een nieuwe ALPINA koopt.
En dat heb ik wel in praktijk meegemaakt... :P
Het verschil is dat zo'n Alpina als een nieuwe auto met fabrieksgarantie wordt geleverd en de goedkeuring heeft van BMW. Er is geen sprake van tuning.

Gebruikersavatar
frank de jonge
Berichten: 9718
Lid geworden op: 04 aug 2006, 13:31
Locatie: Erica
Contacteer:

Re: BMW verbiedt chiptuning dus uitdrukkelijk.

Bericht door frank de jonge » 26 sep 2008, 16:20

Hartge, Alpina, AC Schnitzer, Kelleners, G-Power, die hebben toch allemaal een contract lopen bij BMW???

Gaat volgens mij meer om de bedrijven zoals Bol-Tuning dat dat soort type van tuning dat ze daar geen garantie op geven......

Gebruikersavatar
Chris van S.
Berichten: 2065
Lid geworden op: 25 sep 2008, 11:50
Locatie: Reeuwijk

Re: BMW verbiedt chiptuning dus uitdrukkelijk.

Bericht door Chris van S. » 26 sep 2008, 16:25

Femme schreef: Het verschil is dat zo'n Alpina als een nieuwe auto met fabrieksgarantie wordt geleverd en de goedkeuring heeft van BMW. Er is geen sprake van tuning.
Nee inderdaad dat klopt. Het is niet een achteraf aanpassing. 70% van een ALPINA word aan de lopende band bij BMW uitgevoerd en 30% in de ALPINA fabriek in Buchloe. Het schijnt zelfs zo te zijn dat ALPINA mensen in Duitsland bij BMW binnen lopen en andersom. Puur om elkaar aan te vullen. :shock:

Maar de garantie was wel een reden voor mn vader om in 2003 een nieuwe ALPINA B3s te bestellen. En nu ook weer met de B3. :wink:

@ frank: Ik weet niet of er contracten zijn. Maar G-Power, Kelleners voeren volgens mij geen BMW logo hun auto's. 1x raden waarom dat is. :wink:

Gebruikersavatar
M-bitious
Berichten: 2006
Lid geworden op: 16 jan 2007, 13:37
Locatie: Amsterdam

Re: BMW verbiedt chiptuning dus uitdrukkelijk.

Bericht door M-bitious » 26 sep 2008, 16:44

Voor Nederland is er geen enkele motortuner die onder BMW garantie mag werken.
Schnitzer en Hartge hebben weleens een korte vrijage, maar nooit over motortuning.

Gebruikersavatar
frank de jonge
Berichten: 9718
Lid geworden op: 04 aug 2006, 13:31
Locatie: Erica
Contacteer:

Re: BMW verbiedt chiptuning dus uitdrukkelijk.

Bericht door frank de jonge » 26 sep 2008, 18:18

G-Power biedt namelijk ook van alles aan met garantie.
Kelleners doen dat ook, net als Hartge and so on

Gebruikersavatar
Chris van S.
Berichten: 2065
Lid geworden op: 25 sep 2008, 11:50
Locatie: Reeuwijk

Re: BMW verbiedt chiptuning dus uitdrukkelijk.

Bericht door Chris van S. » 26 sep 2008, 18:51

frank de jonge schreef:G-Power biedt namelijk ook van alles aan met garantie.
Kelleners doen dat ook, net als Hartge and so on
OK, maar dan begrijp ik dat zij hun eigen garantie programma hebben?

Gebruikersavatar
M-bitious
Berichten: 2006
Lid geworden op: 16 jan 2007, 13:37
Locatie: Amsterdam

Re: BMW verbiedt chiptuning dus uitdrukkelijk.

Bericht door M-bitious » 26 sep 2008, 20:02

De boys sluiten allemaal verzekeringen af voor garantiegevallen.

Gebruikersavatar
wjn
Berichten: 3105
Lid geworden op: 12 sep 2006, 22:24

Re: BMW verbiedt chiptuning dus uitdrukkelijk.

Bericht door wjn » 27 sep 2008, 08:46

Rico schreef:Staat op de site van BMW.nl..

Vind het wel een bijzonder dat BMW chiptuning KAN verbieden. Tenminste zo zwart wit stellen ze het... ze hebben het zelfs over strafbaar zijn :roll: Behoorlijke gewaagde uitspraken.. of niet ?
Over chip tuning.
De gevolgen voor verbruik, emissie en garantie.

Liefhebbers van sportief autorijden tonen vaak belangstelling voor chip tuning. Dat komt, omdat het een snelle en relatief goedkope manier is om meer pk’s uit dezelfde auto te halen. Immers, de originele chip wordt eenvoudigweg vervangen door een anders geprogrammeerde chip.

De voordelen van chip tuning worden voldoende gecommuniceerd door chip tuning bedrijven. BMW wijst er nadrukkelijk op dat er ook nadelen verbonden zijn aan chip tuning.

Wat iedereen die chip tuning overweegt moet weten, is dat de originele chip deel uitmaakt van een zorgvuldig op elkaar afgestemd programma van eisen - met ruime marges ten aanzien van prestaties, betrouwbaarheid, veiligheid en levensduur. En niet in de laatste plaats van brandstofverbruik en CO2-emissie. Dat samen vormt de basis voor een type-goedkeuring.

Chip tuning doet niets anders dan eenzijdig ingrijpen in door BMW vastgestelde (veiligheids)marges. Want het vermogen gaat omhoog zonder aandacht voor de consequenties voor onder meer de aandrijflijn, de remmen en het milieu.

In concreto: chip tuning betekent hogere belasting, dus meer slijtage en een hogere kans op mechanische schade. Bovendien kosten hogere prestaties altijd meer brandstof, want volgens de wetten van de natuurkunde krijg je nooit iets voor niets.

Over de garantie van BMW kunnen we kort zijn: die eindigt voor een groot gedeelte terstond. Elke schade die direct of indirect kan worden toegewezen aan chip tuning is uitgesloten van enigerlei garantie.

Blijven over de juridische gevolgen van chiptuning: als een auto na chip tuning niet meer voldoet aan de wettelijke emissielimieten, is de eigenaar van de auto strafbaar.

BMW verbiedt chiptuning dus uitdrukkelijk. Binnen het BMW accessoireprogramma zijn voldoende legale en betrouwbare mogelijkheden om de prestaties te verhogen. Wie meer wil, doet er beter aan een andere keuze uit het modellenprogramma te maken.
http://www.bmw.nl/nl/nl/owners/service/chip_tuning.html
Het woordje "strafbaar" vervangen door "aansprakelijk" en het klopt weer. Want dat is logisch als je zelf iets wijzigt aan de specificaties.

Gebruikersavatar
Macboy
Berichten: 26187
Lid geworden op: 02 feb 2006, 11:49
Locatie: www.petkovski.nl
Contacteer:

Re: BMW verbiedt chiptuning dus uitdrukkelijk.

Bericht door Macboy » 27 sep 2008, 10:27

Juridisch is het dan ook niet zo ingewikkeld lijkt mij.

De garantie vervalt op het moment dat de schade aan de motor toe te wijzen valt aan de chiptuning. Als de chiptuning als oorzaak kan worden gevonden, kun je fluiten naar je garantie. Dit lijkt mij ook niet meer dan logisch als je geen toestemming hebt van BMW.

Mocht je de auto gechipped hebben, maar de schade aan de motor is evident toe te wijzen aan iets anders dan de chiptuning, dan kan je gewoon aanspraak blijven doen op de garantie lijkt mij. Ik zou niet weten hoe ze dit juridisch kunnen afschermen.

Wel zit je met bewijskracht. Ik denk dat de consument zal moeten bewijzen dat de schade aan de motor niet is veroorzaakt door de chiptuning. Een soort omgekeerde bewijslast constructie.

Let wel: ik zeg niet dat dit zo is, maar ik denk dat het zo zal zijn.

Aan deze bijdrage kunnen dan ook geen rechten worden ontleend ;)

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: ADV, Amazon [Bot], Erik-Jan en 423 gasten