VW Up! + Audi A3 besteld [up p21]
-
- Auto: Tesla M3 VW UP, Ducati Monster
Re: BMW 'M3' E36 Semi-racer
Ok duidelijk, dan zal ik binnenkort een wat moois fabriceren. Danku heren!
- Mark Nauta
- Auto: 996 Carrera '02 | E36 M3 '94
Nice Bro!!!
Ik zal morgenavond of zaterdag wel even kijken naar je karretje. Kunnen we er zondag mooi mee naar de NS
.
Ik zal morgenavond of zaterdag wel even kijken naar je karretje. Kunnen we er zondag mooi mee naar de NS

-
Zo terug van de Ring, tijd om de balans op te maken.
Het lijnen rijden ging wel aardig op de Ring. Uiteraard kan je na 4 ronden nog weinig spreken over snelle ronden, maar ik heb wel goed kunnen voelen hoe de auto zich houdt bij gewichtsverplaatsing en hoogte verschillen. Punt is dat de veren duidelijk te slap zijn voor het betere circuit werk, de Eibach Prokit gaat er binnenkort dus zeker onder vandaan. Nu heb ik van André de tip gekregen om eens te kijken voor een set H&R veren. DPT levert deze veren, maar ik kan nog niet echt wijs worden van de ruime keuze in Rennsport veren. Verschil in lengte, N/mm en veerwegen in mm. Waar kan ik dus advies vinden om mijn e36 op de gewenste hoogte en stijfheid te krijgen? Hij stuur nu in ieder geval in als een gek en ben dan ook zeer tevreden over de balans in de bocht. Voor bij bochten als Steilstrecke was goed te merken hoe goed en strak het onderstel is. Alleen nog teveel body roll door de slappe veren en misschien stabi.

Verder bij scherpe linkerbochten tikte de uitlaat tegen de bodem aan, de ophangrubbers zullen dus gechecked en eventueel vervangen moeten worden. Op de terugweg werden Mark en ik constant vergezeld door een piep van de linker achterrem, deze loopt dus waarschijnlijk iets aan want bij remmen is de piep weg. Dan komt hij geleidelijk weer terug. Demonteren dus.
De auto heeft zich erg goed gehouden en ben dan ook redelijk tevreden. Maar er is altijd ruimte voor verbetering. Ik heb dan ook een lijstje met aanpassingen voor korte termijn en voor iets langere termijn.
korter termijn:
- nieuwe m3 3.2 remschijven + std blokken voor straat gebruik
- andere veren, moet lager en harder H&R levert veren in verschillende hoogten en hardheid, iemand advies?
- bijrijderstoel monteren
- uitlaatrubbers controleren en eventueel hardere monteren
- alu voetplaten voor bestuurder en bijrijder
- achterrem piep oplossen
iets minder korte termijn:
- spoorverbreding voor
- veerpootbrug
- sper, m3 3.0
- rolkooi
Kom vast nog wat andere dingen tegen, maar kosten technisch gezien kan niet alles in een keer gebeuren helaas.
Het lijnen rijden ging wel aardig op de Ring. Uiteraard kan je na 4 ronden nog weinig spreken over snelle ronden, maar ik heb wel goed kunnen voelen hoe de auto zich houdt bij gewichtsverplaatsing en hoogte verschillen. Punt is dat de veren duidelijk te slap zijn voor het betere circuit werk, de Eibach Prokit gaat er binnenkort dus zeker onder vandaan. Nu heb ik van André de tip gekregen om eens te kijken voor een set H&R veren. DPT levert deze veren, maar ik kan nog niet echt wijs worden van de ruime keuze in Rennsport veren. Verschil in lengte, N/mm en veerwegen in mm. Waar kan ik dus advies vinden om mijn e36 op de gewenste hoogte en stijfheid te krijgen? Hij stuur nu in ieder geval in als een gek en ben dan ook zeer tevreden over de balans in de bocht. Voor bij bochten als Steilstrecke was goed te merken hoe goed en strak het onderstel is. Alleen nog teveel body roll door de slappe veren en misschien stabi.
Verder bij scherpe linkerbochten tikte de uitlaat tegen de bodem aan, de ophangrubbers zullen dus gechecked en eventueel vervangen moeten worden. Op de terugweg werden Mark en ik constant vergezeld door een piep van de linker achterrem, deze loopt dus waarschijnlijk iets aan want bij remmen is de piep weg. Dan komt hij geleidelijk weer terug. Demonteren dus.
De auto heeft zich erg goed gehouden en ben dan ook redelijk tevreden. Maar er is altijd ruimte voor verbetering. Ik heb dan ook een lijstje met aanpassingen voor korte termijn en voor iets langere termijn.
korter termijn:
- nieuwe m3 3.2 remschijven + std blokken voor straat gebruik
- andere veren, moet lager en harder H&R levert veren in verschillende hoogten en hardheid, iemand advies?
- bijrijderstoel monteren
- uitlaatrubbers controleren en eventueel hardere monteren
- alu voetplaten voor bestuurder en bijrijder
- achterrem piep oplossen
iets minder korte termijn:
- spoorverbreding voor
- veerpootbrug
- sper, m3 3.0
- rolkooi
Kom vast nog wat andere dingen tegen, maar kosten technisch gezien kan niet alles in een keer gebeuren helaas.
Laatst gewijzigd door Steven N. op 16 sep 2008, 15:28, 1 keer totaal gewijzigd.
- Bert ///M3
Die veren waar jij op doelt van H&R zijn waarschijnlijk 60mm ID raceveren, dat gaat niet zonder meer passen op je auto. Ze passen namelijk niet op een standaard demper aan de voorkant, daar moet je een body voor hebben die dat wel accepteerd zoals bijvoorbeeld die van een schroefset. Achter is het wel pas te maken.
Uitrekenen wat je nodig hebt is wel te doen maar eigenlijk moet je van te voren verzinnen waar je naartoe wilt. Wil je bijvoorbeeld op straatbanden blijven rijden. Of wil je naar semi slicks etc. En je moet even weten wat de voor en achter asgewichten zijn omdat je auto natuurlijk kaalgestript is.
Los daarvan denk ik dat standaard Bilstein B8 dempers ook niet echt geschikt zijn voor dat soort veren als je veel harder gaat als nu.
Uitrekenen wat je nodig hebt is wel te doen maar eigenlijk moet je van te voren verzinnen waar je naartoe wilt. Wil je bijvoorbeeld op straatbanden blijven rijden. Of wil je naar semi slicks etc. En je moet even weten wat de voor en achter asgewichten zijn omdat je auto natuurlijk kaalgestript is.
Los daarvan denk ik dat standaard Bilstein B8 dempers ook niet echt geschikt zijn voor dat soort veren als je veel harder gaat als nu.
-
Als je ook in het nat wilt blijven rijden zou ik 2x bezinnen alvorens veel hardere veren te monteren. Heb er zelf voor gekozen de relatief zachte Eibachs onder m'n straatauto te laten zitten en de rol de kop in te drukken met een setje Eibach stabi's. Weet dat Bert er op een all-out circuitauto geen fan van is, en dat kan ik me ook wel voorstellen, maar op een compromis-auto vind ik het een heeeeeerlijk oplossing. Zowel op de 540i als op Roberts 156 zitten Eibach Anti Roll Kit. Bij de 156 moet deze ook bij nat weer een tand zachter gezet worden, terwijl met droog het juist heerlijk vegen is met in de stijve stand..
-
Hoe bevalt die antirol kit op de E34. Is het de aanschaf waard of voldoen mijn huidige M5 stabi's ?steve smith schreef:Als je ook in het nat wilt blijven rijden zou ik 2x bezinnen alvorens veel hardere veren te monteren. Heb er zelf voor gekozen de relatief zachte Eibachs onder m'n straatauto te laten zitten en de rol de kop in te drukken met een setje Eibach stabi's. Weet dat Bert er op een all-out circuitauto geen fan van is, en dat kan ik me ook wel voorstellen, maar op een compromis-auto vind ik het een heeeeeerlijk oplossing. Zowel op de 540i als op Roberts 156 zitten Eibach Anti Roll Kit. Bij de 156 moet deze ook bij nat weer een tand zachter gezet worden, terwijl met droog het juist heerlijk vegen is met in de stijve stand..
-
Ok bedankt voor de input heren!
Ik weet niet precies wat een AST set kost, maar ik verwacht minimaal 1,5k. Dat is voor mijn budget gewoon te gortig. Tuurlijk wil ik graag een goede auto rijden waar ik leuk mee uit de voeten kan, maar wanneer de kosten zo hoog worden dat ik daardoor budgettair bijna geen trackdays meer kan rijden dan is dat uiteraard niet de bedoeling. De beste keuze lijkt mij dan alleen de aanschaf van een stabi set. Verder ben ik namelijk aardig tevreden over de B8 dempers. Waar is zo'n Eibach anti roll kit te krijgen? Ik ben ook een H&R anti roll kit tegen gekomen op de DPT site, is dit vergelijkbaar?
Ik weet niet precies wat een AST set kost, maar ik verwacht minimaal 1,5k. Dat is voor mijn budget gewoon te gortig. Tuurlijk wil ik graag een goede auto rijden waar ik leuk mee uit de voeten kan, maar wanneer de kosten zo hoog worden dat ik daardoor budgettair bijna geen trackdays meer kan rijden dan is dat uiteraard niet de bedoeling. De beste keuze lijkt mij dan alleen de aanschaf van een stabi set. Verder ben ik namelijk aardig tevreden over de B8 dempers. Waar is zo'n Eibach anti roll kit te krijgen? Ik ben ook een H&R anti roll kit tegen gekomen op de DPT site, is dit vergelijkbaar?
- Bert ///M3
Die zijn idd redelijk vergelijkbaar.
Eibach voor een 325i is 28mm voor 21mm achter dacht ik en H&R ook volgens mij.
Gewoon bij elke tuning zaak te krijgen volgens mij. Dick H. Zal ze ook wel kunnen leveren denk ik.
Eibach voor een 325i is 28mm voor 21mm achter dacht ik en H&R ook volgens mij.
Gewoon bij elke tuning zaak te krijgen volgens mij. Dick H. Zal ze ook wel kunnen leveren denk ik.
- frank de jonge
en nog ff een X-Brace eronder knallen 

-
AST is volgens mij ook nergens voor nodig. Kijk hoe vlak de grotere en zwaardere E34 blijft met zijn B12 en standaard M5 stabi's. OSteven Nauta schreef:Ok bedankt voor de input heren!
Het zijn 2 verschillende wagens maar zo enorm groot is het verschil in overhellen normaal niet. Ik zou het zoeken achter je veren en dikkere stabi's. Indien dit niet helpt heb je gewoon de verkeerde auto gekocht.

- Macboy
Steven, met alle respect, maar het enige waar jij je budget op dit moment aan moet besteden zijn de remmen. Met goeie remmen kun je de hele dag Nordschleife rijden. Dat is je enige belemmering op dit moment. Er is niets erger dan 2/3/4 rondes moeten doen en aan je remschijfen en blokken te gaan denken. Je kunt daar beter grof geld besteden dan aan de rest (als je het over stap voor stap hebt budgettechnisch gezien).
-
Nieuwe schijven zijn besteld Ilija, icm. met de dot 5.1 olie en CL RC6 blokken zijn de remmen prima in orde.
-
Is inmiddels al meer dan 2 jaar niet meer te krijgen. Had via Interstate 1 van de allerlaatste sets in 2005, zowel Dick H als AB hebben nog geprobeerd een set te pakken te krijgen zonder resultaat. En ja, ik vind ze geweldig. Maar denk ook dat ze onder een lichtere auto te stug zijn. Heb ze allleen met kurkdroog weer op de middelste stand staan.hugo schreef: Hoe bevalt die antirol kit op de E34. Is het de aanschaf waard of voldoen mijn huidige M5 stabi's ?
Met je M5 stabi's kun je nog wel goochelen qua balans omdat de achterstabi's in 18, 19 en 20mm geleverd zijn. Maar ik zou eerst maar eens op 4 dezelfde banden gaan rijden!
Om ff op het Nauta-mobiel terug te komen: Hoe zien je voorbanden eruit na een dagje spelen? Als die niet raar slijten (je hebt heel veel negatief camber staan IIRC) zou ik er niet wakker van liggen. Als je wel vreetsporen ziet op de buitenkant wordt het de moeite er iets aan te doen.
-
Steve, na een dagje Ring is over slijtage weinig te zeggen. Het waren mijn eerst rondjes dus dat ging relatief rustig.
Toch wil ik graag de auto iets lager hebben, ten eerste ziet het er nu niet top uit en ten tweede zal het weggedrag (iets) verbeterd worden. Maar dit samen met de stabi's op de wat langere baan staan. Eerst de remmen weer in orde, bijrijderstoel erin en nog wat gewicht eruit. Dan is het eerst even tijd om eens van een trackday te genieten en geen bakken met geld erin te gooien. Es ist wol eben gut so
Toch wil ik graag de auto iets lager hebben, ten eerste ziet het er nu niet top uit en ten tweede zal het weggedrag (iets) verbeterd worden. Maar dit samen met de stabi's op de wat langere baan staan. Eerst de remmen weer in orde, bijrijderstoel erin en nog wat gewicht eruit. Dan is het eerst even tijd om eens van een trackday te genieten en geen bakken met geld erin te gooien. Es ist wol eben gut so

- frank de jonge
Steven, heb je er ook al een X-Brace en een stabi op gemonteerd?
-
H&R is gewoon vergelijkbaar. Zit ook onder mijn 318iS. Rijd zelf alleen met de voorstabi. Achterstabi heb ik nog los/nieuw in de verpakking liggen.Steven Nauta schreef:...s. Waar is zo'n Eibach anti roll kit te krijgen? Ik ben ook een H&R anti roll kit tegen gekomen op de DPT site, is dit vergelijkbaar?
-
Wat is de reden dat je alleen met de voor stabi rijdt Aernoudt?
Frank, ik heb er geen X-brace onder zitten en je bedoeld denk ik een veerpootbrug. Die mist ook nog.
Frank, ik heb er geen X-brace onder zitten en je bedoeld denk ik een veerpootbrug. Die mist ook nog.
-
Het gewicht van een 318iS is vrij laag; heb geen last van overmatige bodyroll meer met enkel de voorstabi. Vandaar dat ik de achterstabi los in de verkoop heb gegooid.Steven Nauta schreef:Wat is de reden dat je alleen met de voor stabi rijdt Aernoudt?
....
-
achterstabi op een E36 is toch ook niet echt nodig? Daarmee verlaag je toch de algehele gripgrens?
- Bert ///M3
Je hebt minder tractie idd.
Aangezien Aernoudt zijn auto ook nog eens leeg is van binnen, en geen sper heeft wil je liever geen dikkere achterstabi.
Ik heb een dikkere achter op mijn M3 3.2 maar die staat eigenlijk altijd op standje slap.
Aangezien Aernoudt zijn auto ook nog eens leeg is van binnen, en geen sper heeft wil je liever geen dikkere achterstabi.
Ik heb een dikkere achter op mijn M3 3.2 maar die staat eigenlijk altijd op standje slap.
- frank de jonge
Je moet ze er beide op monteren Steven. Scheelt echt veel met bochtenwerk.
X-Braces zijn ook nog niet zo duur.
X-Braces zijn ook nog niet zo duur.
-
Een e36 (6 cylinder) die het interieur er nog in heeft zitten kan best een wat dikkere gebruiken dan de standaard. Zoals Bert al aangeeft: mijn auto is helemaal kaal en dus erg weinig gewicht achterin (helemaal omdat er nog een klein diff in zit van een 318 ipv het groot huis 325 diff; welke zwaarder is)
-
Nou het is raak hoor.
Vanmorgen was het enorm druk dus moeilijk een parkeerplek te vinden bij mijn hogeschool. Ik reed om het parkeerterein heen met een rustige gang om goed te kunnen zien of er nog ergens een plek vrij was, ineens komt van links een blauwe Golf 4 en die prakt hem zonder te remmen in de zijkant.
Net achter de deur en net voor het achterwiel, precies op de tussenstuk. Schadeformuliertje ingevuld enzovoorts. Maar meneer vond het niet bijster erg!
Wat een idioot zeg! Zegt hij ook nog "ach, heb het wel vaker gehad"
Best pissed dus nu, zal vandaag nog ff fotootje schieten en langs schadebedrijf gaan. Maar mijn dag/week is nu dus al officieel vern**kt
Vanmorgen was het enorm druk dus moeilijk een parkeerplek te vinden bij mijn hogeschool. Ik reed om het parkeerterein heen met een rustige gang om goed te kunnen zien of er nog ergens een plek vrij was, ineens komt van links een blauwe Golf 4 en die prakt hem zonder te remmen in de zijkant.

Best pissed dus nu, zal vandaag nog ff fotootje schieten en langs schadebedrijf gaan. Maar mijn dag/week is nu dus al officieel vern**kt
- Tristan
Sh*t Steven.
Hoop dat het niet al te ernstig is.

Hoop dat het niet al te ernstig is.
- frank de jonge

Dikke prutser, helemaal omdat ie zegt dat het hem vaker is overkomen.
Rijbewijs afpakken!!