Honda Civic Coupe EJ2 trackcar

Hier kun je jezelf voorstellen.
Plaats reactie
EJ_b16a
Berichten: 17
Lid geworden op: 02 sep 2008, 20:55

Honda Civic Coupe EJ2 trackcar

Bericht door EJ_b16a » 03 sep 2008, 16:09

Hallo allemaal,

Ik zal me op dit forum ook eens voorstellen. Ik ben Rick, 25 jaar en zit in mijn laatste jaar HBO autotechniek aan de Hogeschool in Rotterdam. Ik rij in een Honda Civic Coupe EJ2. Een van mijn hobbies is circuitrijden. Voornamelijk op Zandvoort ben ik regelmatig te vinden bij de vrijrijden dagen. Op dit moment gebruik ik de civic nog voor straat - en circuitgebruik, maar in de loop van de tijd moet de civic wel omgebouwd worden tot volwaardige circuitauto. Een aantal van jullie zullen mn groene civic vast al wel eens gezien hebben op Zandvoort.

Even een kort overzicht wat er allemaal al aan is gepast:

motor/versnellingbak
het standaard 1.5 sohc 102pk motorblok is geswapt voor een 1.6l dohc vtec motorblok wat standaard al 170pk geeft. Deze is voorzien van een hytech header, Edelbrock inlaatspruitstuk, grotere gasklep, Jun nokkenassen, sterkere klepveren/schotels, cai, invidia catback, lichter vliegwiel en een ACT koppeling. Het blok kan veilig 9500 toeren draaien en heeft straks na afstelling van de ecu een vermogen van ongeveerd 200pk. De versnellingsbak is nog origineel maar beval wel een LSD voor het betere bochtenwerk.
Ook is er voor de koeling een grotere Fluidyne alu radiator en een racimex oliekoeler geplaatst en zijn er meters geplaatst om de olietemp en oliedruk in de gaten te houden. De motorsteunen zijn verder nog voorzien van PU inserts om kantelen van het blok tegen te gaan.

Afbeelding
Afbeelding

onderstel/chassis
De schroefset die ik gebruik is de BuddyClub racing spec damper kit, een lekker hard circuitsetje waarbij de hardheid instelbaar is en de hoogte bepaald kan worden onafhankelijk van de veerspanning. Verder zijn er achter lichtgewicht draagarmen geplaatst van Skunk2 racing en zijn er diverse stabilisatorstagen en swaybars geplaatst om het chassis en het onderstel zo stijf mogelijk te houden. De draagarmrubbers zijn aan de achterkant al voorzien van Energy Suspension PU rubbers, aan de voorzijde moeten deze nog geplaatst worden.

Remmen
Een beetje fatsoenlijk kunnen remmen is ook wel wenselijk uiteraard. Daarom hebben de standaard 240mm schijven voor en trommelremmen achter plaatst gemaakt voor de remmerij van een Honda Integra type R. Voor zitten nu 282mm schijven en Integra remklauwen met Ferodo ds2500 remblokken. De achterzijde is voorzien van standaard 240mm remschijven van een vti model. Deze maken binnenkort ook plaats voor 260mm schijven van een integra. De remslangen zijn verder vervangen voor rvs remleidingen.
Binnenkort wordt er dan ook nog een grotere hoofdremcylinder gemonteerd.

Interieur
vrij kaal, alleen twee Sparco kuipstoelen en wat stabilisatorstangen. Verder gebruik ik wel een Momo stuur en nog enkele meters (oliedruk, olietemp en wideband meter)

exterieur
vrij standaard, ik hou niet van tupperware en kermisattributen. Voor op het circuit gebruik ik alleen canards, brakeducts en een headlightduct voor koude lucht op het luchtfilter.

banden en velgen
Voor op het circuit gebruik ik 15" lichtgewich BuddyClub P1 racing velgen (5.6 kg p.s.) die omlijst worden door Yokohama Advan A048.

foto's:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

In de toekomst wil ik de accu nog naar achter verplaatsen en de motorkap vervangen voor een carbon exemplaar. De remmen moeten achter nog geupgrade worden. Ook de versnellingbak kan wel een revisie gebruiken, hier komt dan gelijk nog een kortere 3de en 4de versnelling in en een grotere eindoverbrenging van 4.7 ipv de gebruikelijke 4.4
Ook qua aerodynamica wil ik nog het een en ander gaan doen. Zorgen voor meer downforce door het plaatsen van splitters, diffusers en een achtervleugel.

Hier nog een filmpje van de laatste keer vrijrijden op Zandvoort. In deze sessie reed ook de Falken Skyline R34 van DBM engineering. Na de bandjes in de eerste ronde opgewarmd te hebben, kon ik hem in het vervolg van de sessie goed bijhouden en op het einde van de sessie zelfs iets erop inlopen. :D

http://rz.game-server.cc/rick/Zandvoort ... %20R34.wmv

Mijn snelste rondetijd op Zandvoort is op dit moment 2.19 met chicane.

Gebruikersavatar
Arthur
Berichten: 43128
Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
Auto: Nr.51
Locatie: Boven Barcelona

Re: Honda Civic Coupe EJ2 trackcar

Bericht door Arthur » 03 sep 2008, 16:21

Welkom, mooie introductie.

Gebruikersavatar
Knot
Berichten: 40202
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Re: Honda Civic Coupe EJ2 trackcar

Bericht door Knot » 03 sep 2008, 16:34

Welkom,

Lekker wagentje die coupe!

Gebruikersavatar
Niels
Berichten: 22505
Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
Auto: Prius+
Locatie: Grunn...

Re: Honda Civic Coupe EJ2 trackcar

Bericht door Niels » 03 sep 2008, 17:47

Welkom! Gaaf track apparaat :D 9500RPM :twisted:

Gebruikersavatar
VLA
Berichten: 2279
Lid geworden op: 11 aug 2007, 10:32

Re: Honda Civic Coupe EJ2 trackcar

Bericht door VLA » 03 sep 2008, 18:03

Ey welkom !

Gebruikersavatar
Michel P
Berichten: 12572
Lid geworden op: 01 feb 2006, 13:37

Re: Honda Civic Coupe EJ2 trackcar

Bericht door Michel P » 03 sep 2008, 19:07

Over de toeren, GVD wat een gaaf blok!!

9.5k RPM is porno!!

Michel

Gebruikersavatar
Peric
Berichten: 8441
Lid geworden op: 26 apr 2006, 12:28
Locatie: Driebruggen

Re: Honda Civic Coupe EJ2 trackcar

Bericht door Peric » 03 sep 2008, 19:54

Welkom!
Das niet mis joh, 200 pk uit een 1.6, netjes... :clap:

Gebruikersavatar
Lex
Berichten: 54
Lid geworden op: 03 aug 2008, 21:55
Locatie: Nieuwegein / 5 GT Turbo

Re: Honda Civic Coupe EJ2 trackcar

Bericht door Lex » 03 sep 2008, 22:21

Wijs ding, wat een vermogen uit een 1.6je.

En dat een DBM Skyline niet zo snel op Zandvoort is heb ik idd wel vaker gezien.

Op het rechte stuk gaan ze vol gas om vervolgens in de Tarzan we ingehaald te worden door een Renault met een 1.4 turbo motortje :lol:

Gebruikersavatar
Erik K.
Berichten: 7209
Lid geworden op: 27 mei 2006, 12:16

Re: Honda Civic Coupe EJ2 trackcar

Bericht door Erik K. » 03 sep 2008, 22:30

Welkom!

Volgens mij was je 29/8 ook op Zandvoort.
Je hebt nog een tijdje achter een maat van me gereden in de 3e middag heat van de sport klasse, hij rijdt met een zwarte Golf II Turbo.
Voor een wagen met 170pk ging je goed zeg! Brulde d'r over op het rechte eind :thumbup:

http://nl.youtube.com/watch?v=85Svn5BcEko

EJ_b16a
Berichten: 17
Lid geworden op: 02 sep 2008, 20:55

Re: Honda Civic Coupe EJ2 trackcar

Bericht door EJ_b16a » 04 sep 2008, 01:48

bedankt voor de welkomsreacties :D

Wie weet trouwens hoeveel tijd de extra chicane scheelt op zandvoort in vergelijking met het "normale" circuit ?
Erik K. schreef:Welkom!

Volgens mij was je 29/8 ook op Zandvoort.
Je hebt nog een tijdje achter een maat van me gereden in de 3e middag heat van de sport klasse, hij rijdt met een zwarte Golf II Turbo.
Voor een wagen met 170pk ging je goed zeg! Brulde d'r over op het rechte eind :thumbup:

http://nl.youtube.com/watch?v=85Svn5BcEko
ja klopt die Golf heb ik ook gezien, gaat best lekker zo te zien! De derde middagsessie moet mn laatste sessie geweest zijn van de dag, dat was geen snelle sessie van mijn kant. Had wat problemen, zo bleek een bout van de swaybar achter los getrilt te zijn (auto was achter ineens erg zenuwachtig) en had ook een hoop trillingen in het stuur (bleken 2 wielmoeren losgetrilt te zijn). Maargoed, heb me verder prima vermaakt. Het blijkt toch leuk om met een 1.6 non-turbo zo hard te kunnen rijden. De toeren maken in ieder geval een hoop goed :)
Lex schreef:Wijs ding, wat een vermogen uit een 1.6je.

En dat een DBM Skyline niet zo snel op Zandvoort is heb ik idd wel vaker gezien.

Op het rechte stuk gaan ze vol gas om vervolgens in de Tarzan we ingehaald te worden door een Renault met een 1.4 turbo motortje
In de bochten liep ik idd hard in, waarna die op het rechte stuk weer hard wegtrok. Voor de skyline reed nog wel een Autostyle Bmw uit de DNRT met een oudere man erin. Die ging ook goed vooruit als het geen m3 was. Deze dus:
Afbeelding

Gebruikersavatar
VLA
Berichten: 2279
Lid geworden op: 11 aug 2007, 10:32

Re: Honda Civic Coupe EJ2 trackcar

Bericht door VLA » 04 sep 2008, 09:12

Wel appart om te horen dat je wielmoeren en swaybar waren losgetrilt, ik had hetzelfde met een van mijn vorige EK4's en met de SI. Ik dacht zelf dat het kwam door een te stug onderstel. Tegenwoordig check ik voor elke sessie of de moeren nog goed vast zitten, het zou je maar gebeuren dat een wiel eraf schiet in een bocht ofzo.

Denk overigens dat je zonder chicane wel rond de 2.10 moet zitten qua rondetijd. Integra's redden dat ook en je auto is zelfs nog iets lichter denk ik. Rijd gewoon een keer mee met DF of met de Vijverberg Trofee, daar kun je rijden zonder chicane (en heb je ook niet van die idioten op de baan zoals bij vrijrijden wel eens het geval is). Dat stuk waar de chicane geplaatst is, vind ik persoonlijk juist het leukste stukje van het circuit.

allen
Berichten: 18302
Lid geworden op: 26 apr 2006, 22:46

Re: Honda Civic Coupe EJ2 trackcar

Bericht door allen » 04 sep 2008, 09:20

Leuk zo'n motorblok! :df:

Gebruikersavatar
RobS
Berichten: 3560
Lid geworden op: 01 feb 2007, 22:11
Locatie: Brabant

Re: Honda Civic Coupe EJ2 trackcar

Bericht door RobS » 04 sep 2008, 14:02

Welkom ;)

Altijd weer fijn om te zien dat er toch nog Honda rijders zijn die meer dan 400m rechtdoor rijden :P

Gebruikersavatar
frank de jonge
Berichten: 9950
Lid geworden op: 04 aug 2006, 13:31
Locatie: Erica

Re: Honda Civic Coupe EJ2 trackcar

Bericht door frank de jonge » 05 sep 2008, 17:10

Welkom hier

Helaas doet het filmpie niet meer :(

Gebruikersavatar
BugsM
Berichten: 62
Lid geworden op: 25 mei 2008, 00:04

Re: Honda Civic Coupe EJ2 trackcar

Bericht door BugsM » 17 sep 2008, 21:21

welkom, mede EJ2 b-serie rijder.... :df:

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Mathieue30 en 6 gasten