BMW 120i vs. E36 318ti - proefrit

Alles over Duitse auto's, van Beierse fapmobielen via VAG klonen tot achteruit de strontbult in Porkers.
Plaats reactie
Ti-Tourist (Erik)

BMW 120i vs. E36 318ti - proefrit

Bericht door Ti-Tourist (Erik) » 16 sep 2008, 20:13

Gisteren een ritje gemaakt in een 120i. Toch eens kijken of het allemaal nou echt zo fijn rijdt als de hype hier doet geloven :wink: En met 150 pk op 1260 kg om 140 om 1200 een mooi vergelijk tussen de kleinste BMW serie, zij het dat er een E46 generatie tussen zit. Beetje appels & peren, maar ik was wel erg benieuwd.

Kort samengevat:

+ punten:

* Zesbak. Mis bij m'n ti toch een versnelling op de Autobahn. Minder in de toeren janken rijd prettiger.
* Onderstel. Carrosserie ligt een stuk vlakker in de bochten. Veel steviger geveerd, maar vind dat niet vervelend.
* Zitpositie & Stuurgevoel. Kan alles helemaal afstellen. Zit lekker laag en het stuur kan fatsoenlijk naar me toe voor een actieve houding. Stuurgevoel is lekker zwaar en communicatief. Stuurt lekker direct. Komt voor een deel door 17 inch en platte banden. Significante verbetering t.o.v. mijn auto. Stuur lag ook lekker in de hand. Veel meer solide gevoel.

- punten:

* Ruimte. Achterbank kun je alleen twee kinderzitjes kwijt. In de Compact is er veel meer ruimte. Kofferbak idem dito. Valt me vies tegen.
* Zicht naar achteren is waardeloos. Ruit is smal.
* Afleesbaarheid dashboard. Had misschien iets langer moeten kijken naar de instellingen, maar ik kon door de bovenrand van het stuur een gedeelte niet zien. Fijn op een weg met een paar flitspalen.

Motorisch was er weinig verschil. Hij is wel veel meer lineair dan in de ti. Daar voel je bij 3500 rpm nog wat extra gang. Hier nauwelijks.

Zou ik 'm kopen (tweedehands)? Zonder vrouw & kids wel met een 6 pitter, maar hij staat niet bovenaan m'n lijstje. Praktisch vind ik 'm gewoon slecht. Het rijdt wel prima, dat zonder meer.

Niels
Auto: Prius+

Re: BMW 120i vs. E36 318ti - proefrit

Bericht door Niels » 16 sep 2008, 20:45

Scheelt weer inversteren Erik :wink: Tja een 2.0 zou ook niet mijn interesse hebben tenzij het een diesel is :shakeit: Voor de fun een 3.0 en anders niet....

M@rcel

Bericht door M@rcel » 16 sep 2008, 20:54

In mijn 323Ti is de zit ook lekker laag, heb je sportstoelen in de 318ti Erik?

Joy

Bericht door Joy » 16 sep 2008, 20:58

Ik heb de 170 pk 120i een keer kunnen proberen. Onderstel en besturing zijn goed. Daar merk je de grote stap voorwaarts tov de E36-generatie. Achteras vond ik een tikkie te straf geveerd. Motorisch kon het me niet overtuigen. Ik had totaal niet het idee dat ie ook daadwerkelijk in 7.7 naar de 100 zou kunnen. Heel lineair, weinig emotie. Koppeling beetje zelfde probleem wat Romo al schetste over zijn M3, weinig gevoel en voorzien van een grote veer lijkt het. Remmen prima.
Auto voelt idd tikkeltje claustrofobisch aan op bepaalde punten. Voordeel is wel dat je een gevoel van veiligheid hebt omdat je heel diep in de auto zit.

Casper

Bericht door Casper » 16 sep 2008, 21:11

Jammer is dat hè, die lineaire versnelling van tegenwoordig. Echt bijna alle motoren hebben 't, behalve een aantal nadrukkelijk sportieve....

Niels
Auto: Prius+

Bericht door Niels » 16 sep 2008, 21:15

Is het nadeel van die variabele inlaat trajecten/klep timing. Tuurlijk wordt een auto er sneller door maar gevoelsmatig zeker niet :cry: Doe mij maar ouwe zooi :bag:

romo
Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back

Bericht door romo » 16 sep 2008, 22:13

Joy Jolliffe schreef:Ik heb de 170 pk 120i een keer kunnen proberen. Onderstel en besturing zijn goed. Daar merk je de grote stap voorwaarts tov de E36-generatie. Achteras vond ik een tikkie te straf geveerd. Motorisch kon het me niet overtuigen. Ik had totaal niet het idee dat ie ook daadwerkelijk in 7.7 naar de 100 zou kunnen. Heel lineair, weinig emotie. Koppeling beetje zelfde probleem wat Romo al schetste over zijn M3, weinig gevoel en voorzien van een grote veer lijkt het. Remmen prima.
Auto voelt idd tikkeltje claustrofobisch aan op bepaalde punten. Voordeel is wel dat je een gevoel van veiligheid hebt omdat je heel diep in de auto zit.
Ik heb vandaag even een 116i 5 deurs mee, de M3 krijgt wat software updates. Nou de koppeling gaat net zo licht als in de M3, het sturen is helemaal gevoelloos en de remmen vind ik ook niet overtuigend. Het ding is uiteraard niet vooruit te branden, maar dat is natuurlijk geen verwijt met een dergelijke motorisering. Maar dit is iig voor mij verre van Freude am Fahren..............................het is allemaal veel te klinisch, te veel gladgestreken, emotieloos idd.........................er is geen enkele overtuigende betrokkenheid met autorijden, en daar gaat het toch over, niet dan?

RVV

Bericht door RVV » 16 sep 2008, 22:43

M@rcel schreef:In mijn 323Ti is de zit ook lekker laag, heb je sportstoelen in de 318ti Erik?

Marcel, gek genoeg is de zitpositie in de 3 serie lager :shock: als in de 1 serie.. (stoel in laagste stand). Valt me elke keer weer op als ik van auto wissel.

RVV

Bericht door RVV » 16 sep 2008, 22:47

romo schreef: het sturen is helemaal gevoelloos

Met alle respect Romo maar dit is natuurlijk onzin. Stuurgevoel in alle 1 series is hetzelfde. En niet om de 1 serie qua sturen op te hemelen, maar directheid en insturen kan een e46 M3 nog niet tippen aan een 1 serie.

Nu kan het zijn dat jij in een nieuwe 1 serie heb gereden met elektrische stuurbekrachtiging, deze voelt wat lichter aan, maar desondanks meer stuurgevoel dan welke andere huidige normale BMW (M's uitgezonderd).

romo
Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back

Bericht door romo » 17 sep 2008, 07:44

Rico v Velzen schreef:

Met alle respect Romo maar dit is natuurlijk onzin. Stuurgevoel in alle 1 series is hetzelfde. En niet om de 1 serie qua sturen op te hemelen, maar directheid en insturen kan een e46 M3 nog niet tippen aan een 1 serie.

Nu kan het zijn dat jij in een nieuwe 1 serie heb gereden met elektrische stuurbekrachtiging, deze voelt wat lichter aan, maar desondanks meer stuurgevoel dan welke andere huidige normale BMW (M's uitgezonderd).
Rico,je hebt ( gedeeltelijk) gelijk , ik druk me wat onduidelijk uit; ik bedoelde, dat ik de bekrachtiging te veel vond, het gaat me veel te licht idd en daarmee wordt het vaag.......................
Het grootste voor deel van deze kar is de geringe massa, waardoor ie heerlijk scherp is, das gelijk na 1 bocht wel duidelijk, dus dat ben ik zeker met je eens.....................................
De 1 er is in dat respect de allerbeste gooi en smijt BMW..............................

M@rcel

Bericht door M@rcel » 17 sep 2008, 09:35

@Romo
Onder een 116i zitten natuurlijk ook smallere bandjes voor, speelt ook zeker mee in het lichter sturen.
Misschien had je ook nog eens een standaard stuurwiel..dat geeft ook een heel ander gevoel

Ti-Tourist (Erik)

Bericht door Ti-Tourist (Erik) » 17 sep 2008, 12:48

M@rcel schreef:In mijn 323Ti is de zit ook lekker laag, heb je sportstoelen in de 318ti Erik?
Ik denk het wel. Ze zijn in ieder geval niet grijs en wel harder & platter dan de stoel in de 94-er ti waar ik wel eens in gereden heb. Toch eens een uitdraai van de VIN scoren om te weten wat er op zit. Stoel staat bij mij altijd zo laag mogelijk.

Omdat ik in de Einser zo diep zat dat m'n schouders nog onder de zijramen bleven, gaf dat wel een heel sterk "diep & laag cockpitgevoel"

Het "gooi & smijt" gehalte was in de basis sterk vergelijkbaar, echter voelt de 1 beter door de 225/40/17 t.o.v. 205/60/15, het straffere onderstel & het stuurtje (t.o.v. standaard vrachtwagenstuur)

Motorisch gezien verwoordt Joy het erg mooi. Vond exact hetzelfde. Vandaar dat ik 'm alleen met een 6 cilinder zou willen om de auto bakken meer karakter & beleving te geven. In dat opzicht zou ik wel benieuwd zijn naar een 125i PP (ook al branden sommigen 'm af hier)

Aernoudt

Bericht door Aernoudt » 17 sep 2008, 13:05

romo schreef:
Rico v Velzen schreef:

Rico,je hebt ( gedeeltelijk) gelijk , ik druk me wat onduidelijk uit; ik bedoelde, dat ik de bekrachtiging te veel vond, het gaat me veel te licht idd en daarmee wordt het vaag.......................
Het grootste voor deel van deze kar is de geringe massa, waardoor ie heerlijk scherp is, das gelijk na 1 bocht wel duidelijk, dus dat ben ik zeker met je eens.....................................
De 1 er is in dat respect de allerbeste gooi en smijt BMW..............................
Reed je de AFS versie Romo ? Die vond ik zelf ook niet je-van-het; de gewone besturing is juist super strak (en in mijn optiek dan ook nagenoeg perfekt)

romo

Bericht door romo » 17 sep 2008, 13:11

Nee het was geen AFS, daar heb ik wel mee in de 335i gereden, hoe raar het ook klinkt, maar dat vond ik dan wel weer appart.......................... :mrgreen: Daarna in de M3 wegrijden was helemaal lachen, allemachtig wat voelde de E46 als een tank(er)....................

Het kart achtige sturen, bij lage snelheid, vind/vond ik super, ik hou wel van die snelle reacties.............

Aernoudt

Bericht door Aernoudt » 17 sep 2008, 13:19

Smaken verschillen: Vond het AFS juist niet fijn rijden (wil weten waar ik aan toe ben, en met de wisselende snelheid is het elke keer weer anders) :lol:
Dan verbaasd het gevoelloze sturen mij alleen, want enkel met de AFS versie is dat mij opgevallen(heb meerdere 1 series proefgereden, allemaal super strak. Nu ook mijn eigen 1 serie sinds gisteren en dat is ook helemaal strak :D

romo

Bericht door romo » 17 sep 2008, 13:33

Met gevoelloos bedoel ik dat ik de bekrachtiging dus te veel vind, het moet zwaarder, hoe lichter hoe vager IMHO, daar ligt het manco.
Het sturen ansich ( het opvolgen van het stuurkommando) gaat verder wel goed, zeker gezien het feit dat de 1 er tov de 3 er veel minder zwaar is............................
Zo beleef ik het althans, blijft natuurlijk subjectief. Bij de nieuwe M3 werkt het nog weer heel anders, althans in mijn huidige setting wordt ie op snelheid flink zwaarder, je voelt veel meer weerstand, dat vind ik prima...........................

Tristan

Bericht door Tristan » 17 sep 2008, 13:43

Aernoudt schreef:Smaken verschillen: Vond het AFS juist niet fijn rijden (wil weten waar ik aan toe ben, en met de wisselende snelheid is het elke keer weer anders) :lol:
Dan verbaasd het gevoelloze sturen mij alleen, want enkel met de AFS versie is dat mij opgevallen(heb meerdere 1 series proefgereden, allemaal super strak. Nu ook mijn eigen 1 serie sinds gisteren en dat is ook helemaal strak :D
1-serie heeft helemaal geen AFS nodig. Mijn moeders 645ci cabrio heeft wel AFS, maar heeft ook het wel nodig. Geeft het gevoel dat de auto lichtvoetiger en directer is.

Aernoudt

Bericht door Aernoudt » 17 sep 2008, 13:55

Daar zijn we het dus over eens :lol:

Macboy

Bericht door Macboy » 17 sep 2008, 15:08

Grappig, een auto afkraken op AFS terwijl dit een optie is, dat kan toch niet? Je hoeft het niet te bestellen als je het niks vindt, kraak dan de auto niet af, maar het AFS-systeem zou ik zeggen.

En Romo die post hoe gevoelloos de auto wel niet is (negatief)
romo schreef:Maar dit is iig voor mij verre van Freude am Fahren..............................het is allemaal veel te klinisch, te veel gladgestreken, emotieloos idd.........................er is geen enkele overtuigende betrokkenheid met autorijden
en na de post van Rico is het opeens een heerlijke gooi en smijt auto :?
romo schreef:waardoor ie heerlijk scherp is, das gelijk na 1 bocht wel duidelijk, dus dat ben ik zeker met je eens.....................................
Lekker nivo weer dit draadje :)

Erik Klootwijk schreef:[n dat opzicht zou ik wel benieuwd zijn naar een 125i PP (ook al branden sommigen 'm af hier)
Eeeeeeh wie dan? Ben erg benieuwd wie dat ding afbrandt. Volgens mij helemaal niemand (alleen prijzen erg hoog voor total package)

Tristan

Bericht door Tristan » 17 sep 2008, 15:15

Volgens mij was Hans GP niet echt wild van de 125i Coupe PP.

Macboy

Bericht door Macboy » 17 sep 2008, 15:17

Ja dus? Dat is toch niet afbranden? Nog even los van zijn individuele referentiekader (kartgevoel uit Mini) en dat hij vooralsnog de enige is.

Tristan

Bericht door Tristan » 17 sep 2008, 15:19

Zie ook niet afbranden, zei 'niet wild'. :wink:

Nuance verschil. :P

romo

Bericht door romo » 17 sep 2008, 20:27

Macboy schreef:Grappig, een auto afkraken op AFS terwijl dit een optie is, dat kan toch niet? Je hoeft het niet te bestellen als je het niks vindt, kraak dan de auto niet af, maar het AFS-systeem zou ik zeggen.

En Romo die post hoe gevoelloos de auto wel niet is (negatief)
romo schreef:Maar dit is iig voor mij verre van Freude am Fahren..............................het is allemaal veel te klinisch, te veel gladgestreken, emotieloos idd.........................er is geen enkele overtuigende betrokkenheid met autorijden
en na de post van Rico is het opeens een heerlijke gooi en smijt auto :?
romo schreef:waardoor ie heerlijk scherp is, das gelijk na 1 bocht wel duidelijk, dus dat ben ik zeker met je eens.....................................
Lekker nivo weer dit draadje :)

Erik Klootwijk schreef:[n dat opzicht zou ik wel benieuwd zijn naar een 125i PP (ook al branden sommigen 'm af hier)
Eeeeeeh wie dan? Ben erg benieuwd wie dat ding afbrandt. Volgens mij helemaal niemand (alleen prijzen erg hoog voor total package)

Goed Macboy; 3 keer is scheepsrecht............................... :mrgreen:

De sterkte van de bekrachtiging staat los van de snelheid hoe de 1er de hoek om wil, dat wil ie beter dan alle andere series, simpel weg om dat de massa geringer is.
Maar als ik rustig rijd ( zeg stads verkeer) dan is de mate van bekrachtiging ( let op; naar mijn smaak) te veel van het goede.

Dus even begrijpend lezen hierzo, dank u.............................. :beer:

Ti-Tourist (Erik)

Bericht door Ti-Tourist (Erik) » 17 sep 2008, 20:34

Macboy schreef:
Excuus. Had het iets netter moeten formuleren. Kwestie van tikken, dan nadenken. (En lang moeten wachten om weer in te kunnen loggen om je post aan te passen, doordat de site er een paar uur uit lag, althans - rare error.) Hans' z'n minder positieve recensie zat nog in m'n achterhoofd. Had dat niet generaliserend moeten gebruiken.

HSR

Bericht door HSR » 18 sep 2008, 14:35

wat een discussie weer. Skitterend :lol:

Plaats reactie