Vragen en info over aankoop ///M3

Alles over Duitse auto's, van Beierse fapmobielen via VAG klonen tot achteruit de strontbult in Porkers.
Plaats reactie
Mike S.
Auto: M135i

Vragen en info over aankoop ///M3

Bericht door Mike S. » 16 sep 2008, 17:22

Toen ik afgelopen zondag meerdere malen moest lossen op de snelweg door pk gebrek was ik het zat, er moet een ///M gaan komen haha . :whistle:

Nee grapje dit is altijd al een wens geweest natuurlijk alleen de middelen waren er niet voor :) en nu lijkt het me een mooie tijd om er 1 aan te gaan schaffen.

De bmw die ik nu bezit gaat de deur uit en daar komt een wagentje van plus minus 2000 euro voor terug die puur voor woon-werk verkeer gebruikt gaat worden meer heb ik niet nodig voor dat kleine onnozele ritje elke dag heen en weer.
Scheelt me toch zo een 10-15000 kilometer op de andere wagen.
De andere wagen word dus voor de overige kilometers gebruikt wat dus korte en lange stukken zijn en het fun gehalte moet er ook zijn.

Maar om een lang verhaal kort te houden, ik zit in dubio tussen een e39 m5 en een e46 m3 zou op dit moment nog geen idee hebben welke de voorkeur heeft ze hebben voor mij allebei voor en nadelen.
Maar aangezien ik dus helemaal geen ervaring en verstand heb van M modellen wou ik hier toch wat info, meningen en adviezen horen want hier zitten er genoeg met heel veel verstand van deze modellen.
Welke bouwjaren hebben kwalen van beide modellen en welke bouwjaren beter zijn enz. gewoon dingen die ik moet weten als aankoper.
En bijv ook mbt een m3 of het juist een meerwaarde heeft een smg bak of gaan ze juist vaak kapot en op wat voor dingen je vooral moet letten bij aankoop kwa geluiden e.d. die vaak voorkomen.
Is een kilometerstand van rond de 80000-110000 een probleem bij deze modellen (ligt er natuurlijk ook aan hoe ze gebruikt zijn)?

Maargoed ik heb zoveel vragen en probeer ook zoveel mogelijk van internet af te plukken en ook van vorige topics van hier informatie te winnen.
Want 1 ding is zeker ik wil eerst weten waar ik het over heb voordat ik zoiets ga kopen en zal er ook de tijd voor nemen , hoeft namelijk niet deze maand perse te zijn maar kan ook januari zijn.
Ik ga ook in duitsland kijken omdat daar zoveel meer te vinden is dan hier, maar mocht er toevallig in NL iets moois langskomen is dat ook perfect.
Nog evt grote nadelen bij het kopen in duitsland?

Nou dit was het wel eventjes voor nu :mrgreen:
Laatst gewijzigd door Mike S. op 29 sep 2008, 10:04, 1 keer totaal gewijzigd.

RVV

Re: Vragen en info over aankoop ///M

Bericht door RVV » 16 sep 2008, 17:29

http://www.mdjautos.nl/aanbod/bmw-m5-50 ... la-rot-ii/" onclick="window.open(this.href);return false; :whistle:

Mike S.

Bericht door Mike S. » 16 sep 2008, 17:30

Heb ik toevallig in het echt gezien zaterdag, maar de kleur staat me niet aan :lol:

Paul

Bericht door Paul » 16 sep 2008, 17:33

E39 M5.... vindt ik in alle opzichten de betere en "meer" auto als de E46 M3..

SMG kan me echt totaal niet bekoren,en zou daar zelfs de perfecte E46 M3 voor laten staan... want met SMG is ie imho niet perfect..

Keuze is voor mij dus.. E39 M5.... die V8 is gewoon heeeeeeeeerlijk... veel power onderin.. geweldig gewoon..

Adje ///M3

Bericht door Adje ///M3 » 16 sep 2008, 18:45

Paul schreef:E39 M5.... vindt ik in alle opzichten de betere en "meer" auto als de E46 M3..

SMG kan me echt totaal niet bekoren,en zou daar zelfs de perfecte E46 M3 voor laten staan... want met SMG is ie imho niet perfect..

Keuze is voor mij dus.. E39 M5.... die V8 is gewoon heeeeeeeeerlijk... veel power onderin.. geweldig gewoon..
+ 100 :clap: :love:

Hans J.
Auto: X5 M F85

Bericht door Hans J. » 16 sep 2008, 18:58

Tsja, keuzes keuzes....... ;-) Ik zou als ik jou was eerst eens uitgebreid gaan kijken/proefrijden met een e46 en een e39 en daarna kijken wat je het meeste aanstaat. Moet zeggen dat ik eigenlijk alleen ervaring heb met een M5, op een 'meerij-proefritje' met een M3 na. Voor mij was het altijd al duidelijk dat er een M5 moest komen, dus over een M3 kan ik niet echt een oordeel geven. Wat ik wel begrijp van de mensen die er verstand van hebben is dat een M5-blok wat sterker is dan dat van een M3. Lijkt me ook wel logisch, M3 is toch veel meer een toerenmachine dan een M5. Als je de M5 rond de 4-5.000 toeren houdt heb je eigenlijk al genoeg, M3 moet toch wat verder doorgetrokken worden. Bij de garage waar ik mijn auto in onderhoud heb komt ook een andere M5 die al over de 200.000 km heen is zonder noemenswaardige problemen. Ik heb de mijne gekocht met 97.000 km, staat nu na 16 maanden op 125.000 maar heeft niks geleden in de tussentijd. Als je besluit voor een M5 te gaan zou ik sowieso voor het facelift-model gaan, daar zijn wat aanpassingen aan het blok geweest om het olieverbruik wat in te dammen, plus de bekende stuurwiel/verlichting/navi update die er IMO gewoon veel moderner uitziet. Een van de mindere punten van de M5 is de koppeling, die is na ongeveer 100.000 km aan vervanging toe. Dit is wel een belangrijk item om te controleren bij aankoop, geloof dat je ca. 3.000 Euro kwijt bent voor een nieuwe. Als je specifiekere vragen hoor ik het wel, een echte schat aan informatie is natuurlijk te vinden op [urlwww.m5board.com][/url]

Succes met de zoektocht, ik hou het topic in de gaten!

Mike S.

Bericht door Mike S. » 16 sep 2008, 19:08

Hans J. schreef:Tsja, keuzes keuzes....... ;-) Ik zou als ik jou was eerst eens uitgebreid gaan kijken/proefrijden met een e46 en een e39 en daarna kijken wat je het meeste aanstaat. Moet zeggen dat ik eigenlijk alleen ervaring heb met een M5, op een 'meerij-proefritje' met een M3 na. Voor mij was het altijd al duidelijk dat er een M5 moest komen, dus over een M3 kan ik niet echt een oordeel geven. Wat ik wel begrijp van de mensen die er verstand van hebben is dat een M5-blok wat sterker is dan dat van een M3. Lijkt me ook wel logisch, M3 is toch veel meer een toerenmachine dan een M5. Als je de M5 rond de 4-5.000 toeren houdt heb je eigenlijk al genoeg, M3 moet toch wat verder doorgetrokken worden. Bij de garage waar ik mijn auto in onderhoud heb komt ook een andere M5 die al over de 200.000 km heen is zonder noemenswaardige problemen. Ik heb de mijne gekocht met 97.000 km, staat nu na 16 maanden op 125.000 maar heeft niks geleden in de tussentijd. Als je besluit voor een M5 te gaan zou ik sowieso voor het facelift-model gaan, daar zijn wat aanpassingen aan het blok geweest om het olieverbruik wat in te dammen, plus de bekende stuurwiel/verlichting/navi update die er IMO gewoon veel moderner uitziet. Een van de mindere punten van de M5 is de koppeling, die is na ongeveer 100.000 km aan vervanging toe. Dit is wel een belangrijk item om te controleren bij aankoop, geloof dat je ca. 3.000 Euro kwijt bent voor een nieuwe. Als je specifiekere vragen hoor ik het wel, een echte schat aan informatie is natuurlijk te vinden op [urlwww.m5board.com][/url]

Succes met de zoektocht, ik hou het topic in de gaten!
Kijk hier heb ik wat aan hans, toppie :D

En dat proefrijden moet idd gebeuren met beide modellen een keer dat zal misschien al een hoop duidelijk maken .

Joop

Bericht door Joop » 16 sep 2008, 19:11

Het Friese M-virus is ook op Mike overgeslagen... :lol:

Hans J. heeft een goed verhaal. M3 is de meer racer van de twee; de M5 meer de GT en dus lange afstandsauto.

Zelf zou ik voor de M3 gaan, maar zoals je zelf ook al eens aangaf voor een 5er te gaan voor de volgende auto, zou ik eerst de M5 maar eens goed de revue laten passeren.

Mike S.

Bericht door Mike S. » 16 sep 2008, 19:26

Joop schreef:Het Friese M-virus is ook op Mike overgeslagen... :lol:

Hans J. heeft een goed verhaal. M3 is de meer racer van de twee; de M5 meer de GT en dus lange afstandsauto.

Zelf zou ik voor de M3 gaan, maar zoals je zelf ook al eens aangaf voor een 5er te gaan voor de volgende auto, zou ik eerst de M5 maar eens goed de revue laten passeren.
Dat m virus zat er al langer in, maar hield het niet voor mogelijk met 25000 kilometer in het jaar. en zoals ik het nu ga doen werk dat perfect denk ik.

Hans J.
Auto: X5 M F85

Bericht door Hans J. » 16 sep 2008, 19:42

Het zijn idd erg verschillende auto's, denk dat een proefrit al heel veel duidelijk maakt. Wat ik fijn vind aan de M5 is dat je er ook gemakkelijk wat mensen in mee kunt nemen en dan ook comfortabel langere afstanden kan rijden. M5 blijft ook langer zijn waarde houden als ik de prijzen vergelijk. Vorig jaar was een M3 voor mij echt buiten budget, maar nu komen de prijzen wat meer naar elkaar toe. M3 is aan de andere kant natuurlijk meer een fun-auto voor als je echt even wil knallen. Merk vaak aan mezelf dat ik op een dijk het iets rustiger aandoe omdat voor het echt heftige/krappe bochtenwerk de M5 naar mijn gevoel iets te zwaar is, M3 lijkt me daar meer op zijn plaats. Dus.... kijk en vergelijk zou ik zeggen!

Mike S.

Bericht door Mike S. » 16 sep 2008, 19:52

jaa daarom kan ik ook op dat vlak geen beslissing maken, omdat het bij mij en om langere stukken gaat en om kleine ritjes dat zal afwisselen.
En dat er mensen meekunnen makkelijk dat is waar, maar ik heb nu een jaar een sedan en als ik zie in hoeverre er mensen op de achterbank hebben gezeten is dat erg weinig dus daar zou ik het niet voor doen.
maar er staat een m3 zoiezo bij een bedrijf waar ik mijn huidige auto heb gekocht misschien dat ik daar binnenkort even een ritje mee ga maken, en dan zeker de m5 ook nog eens proberen.

romo
Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back

Bericht door romo » 16 sep 2008, 20:03

Beide beesten van auto`s, ik kan alleen mijn overweging en ervaring weergeven. Belangerijkste is echter maar 1 vraag;

- Ben je meer een coupe of een sedan man??

Als je die vraag kan beantwoorden, heb je gelijk je antwoord natuurlijk. Ik ben een coupe man dus de M3 was en is het enige juiste antwoord voor mij.

Goed, de E46 M3 is gewoon een verrukkelijk geval, je kan er rustig en ruig mee, het benzine gebruik ( indien al van belang) blijft voor zo`n kar erg netjes.
Let bij de aankoop van een M3 op de vroege bouwjaren, met de daaraan gekoppelde lagerschaal vervanging door BMW ( is onder garantie gebeurd), let op de onderhouds historie ( moet aantoonbaar volgens het boekje zijn).
Ook met 4 volwassenen kan je met een M3 makkelijk uit de voeten (letterlijk). Vaak heb ik mensen achterin meegenomen, die allen zonder uitzondering, positief verrast waren over de hoeveelheid beenruimte, dus dat hoeft IMO geen argument voor een M5 te zijn.
Ik heb hem zelf ingeruild met 100K km op de klok, hoe ie daarna is kan niet zeggen, daarvoor wel; gewoon super :mrgreen:

Succes met het nemen van de beslissing en het vinden van de geschikte kar :df: :banaan:

Mike S.

Bericht door Mike S. » 16 sep 2008, 20:21

dat was idd ook een vraag van mij romo , hoe het zat met de ruimte achterin van een m3 maar dat zit goed dus zoals jij zegt.

En hoe zit dat met langere ritten , is dat nog een beetje comfortabel te houden eigenlijk?

En ja ik heb nu 2 coupe's gehad en 1 sedan en in principe ogen de coupe's altijd strakker en sportiever maar ik zou zo niet kunnen kiezen wat mijn aandacht echt trekt

Joop

Bericht door Joop » 16 sep 2008, 20:29

Ruimte in de coupe is goed als je zelf (als bestuurder) niet te lang bent en is iets krapper dan in de 3er sedan. Ook de daklijn achter kan echt serieus lange mensen ook tegen zitten. Zolang je maar geen honderden kilometers hoeft te gaan valt het reuze mee. Heb zelf ooit twee man richting Frankfurt meegenomen achterin, dat is vanuit het midden van het land toch wel een beetje de limiet van aan-één-stuk-achter-elkaar nog lekker op je gemak zitten.

Als je weinig tot nooit mensen meeneemt, moet je dit ook heel snel vergeten: degene die achterin komen moeten dat dan maar voor lief nemen. Je koopt de auto immers voor je zelf en niet voor een ander.

romo
Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back

Bericht door romo » 16 sep 2008, 20:30

Lange ritten zijn echt makkelijk vol te houden; de stoelen zijn echt een klasse beter dan alle gangbare/reguliere BMW stoelen in de non M klasse.

Persoonlijk vond ik wel dat mn bij hogere snelheden, 200km/h + zeg maar, het interieur lawaai behoorlijk is. Nu vind de 1 dat sportief, en de ander ( ik ) storend, nou ja dat klinkt erger dan het is, maar iets minder was ook geen straf IMHO ( de nieuwe die ik nu heb, is zeer stil ( op hoge snelheid nog niet echt geprobeerd, maar ik ga er van uit gezien het lage geluidsniveau bij "normale" snelheden dat deze aanzienlijk geluids comfortabeler is.)

Valt mee hoor Joop, niets slechter dan in de sedan ( terwijl die dus eigenlijk beter zou moeten zijn, en dat zeker IMHO niet is)
10 uur in een krappe vliegtuigstoel, dan mag je klagen, maar niet achter in een M3 voor een lange reis...........................

Joop

Bericht door Joop » 16 sep 2008, 20:44

romo schreef:....10 uur in een krappe vliegtuigstoel, dan mag je klagen, maar niet achter in een M3 voor een lange reis...........................
Dan mogen ze idd. gewoon uitstappen als ze wat te klagen hebben... :hammer:

Zoals Romo ook al aangeeft de M-sportstoelen zijn idd. stukken beter dan bij de andere modellen: als je het in een normale 3er al een hele dag sturen uit kunt houden (heb zelf geen klagen als ik meer dan 8-12uur achter elkaar aan het sturen ben; dan stap je zelfs nog frisser uit een M3 (of M5).

Knot

Bericht door Knot » 16 sep 2008, 20:53

Ik hoor iedereen met een E39 M5 er altijd over dat ze leeglopen op onderhoud (de uitllaatlijn, koppeling, ophanging, storingen)... bij een E46 M3 valt dat volgens mij een stuk prettiger voor de knip.

romo

Bericht door romo » 16 sep 2008, 20:57

Knot schreef:Ik hoor iedereen met een E39 M5 er altijd over dat ze leeglopen op onderhoud (de uitllaatlijn, koppeling, ophanging, storingen)... bij een E46 M3 valt dat volgens mij een stuk prettiger voor de knip.
Daar heb ik idd nooit mee te maken gehad, en ik heb er dik 60.000 km mee gereden..................................

Mike S.

Bericht door Mike S. » 16 sep 2008, 21:00

Knot schreef:Ik hoor iedereen met een E39 M5 er altijd over dat ze leeglopen op onderhoud (de uitllaatlijn, koppeling, ophanging, storingen)... bij een E46 M3 valt dat volgens mij een stuk prettiger voor de knip.
Als dit zo is, zijn dit wel van die dingen die mijn keuzes bepalen, ben niet bang voor een rekening tzt maar toch wel een belangrijk punt evt.

Shakes

Bericht door Shakes » 16 sep 2008, 21:21

Wat Knot zegt

N.

Knot

Bericht door Knot » 16 sep 2008, 21:53

Pak bij de M5 eens 2 catalysatoren, zet je zo even 2x 2000 euro terug op je spaarbeleg.nl ;)

Shakes

Bericht door Shakes » 16 sep 2008, 22:02

De E39 is sowieso niet echt een BMW topper.

M5 is echt wel geil hoor maar voor mij geen optie ivm kosten. E46 is gaaf maar vind maar eens een goede. Zelfde verhaal als de E36.

Er is altijd wat :goodnight:

Casper

Bericht door Casper » 16 sep 2008, 22:52

Als je een goede DSB-rekening hebt idd de M5.

Joop

Bericht door Joop » 17 sep 2008, 01:01

...de (mogelijke) garagerekeningen hebben mij er iig altijd van weerhouden een M3 te kopen.

...om toch op zeker te gaan, kan ik een Huisselectie auto wel aanraden, maar aangezien deze Huisselectiemodellen buiten mijn budget voor een privé-auto vielen..... :? Op dit moment staan er twee bij BMW-dealers (met een SMG-bak) die wel binnen het budget passen, maar dan rijdt ik nog steeds een E46, wel een bijzondere uitvoering, maar wil eigenlijk door naar het nieuwe model (E92), dan maar geen M.

Ik heb best wat geld over voor een hobby, maar 'k wil er ook weer niet te veel naar toe dragen, moet wel leuk blijven...

Ter info: Er staat overigens in Maastricht al een E90 M3 voor 83k te koop bij de dealer aldaar... Wellicht een E9x M3 Occassion draadje starten.... :wink:

AfbeeldingAfbeelding
AfbeeldingAfbeelding

Mike S.

Bericht door Mike S. » 17 sep 2008, 08:04

Moet eigenlijk eerlijk zeggen na wat verhalen en opmerkingen te hebben gelezen dat mijn voorkeur lichtelijk naar de m3 slaat , ook omdat ik nu zelf ook een e46 hebben en daar nog steeds erg gelukkig mee ben voor de rest .
Ik zal er nog eens goed over nadenken :lol:

Plaats reactie