sparta ion - elektrische fiets

Wil je even gezellig kletsen of dat ene grappige (auto)filmpje delen? Dat kan hier.
Plaats reactie
markk

sparta ion - elektrische fiets

Bericht door markk » 13 aug 2008, 20:01

Heb nu een demo model in de schuur staan. Een fiets met accupakket in het frame en een elektromotor in de achternaaf.

Elektromotor werkt alleen ter ondersteuning. Kortom je moet altijd trappen maar afhankelijk van de weerstand (heuvel, wind, etc.) en de instelling (eco, normal, high) geeft de elektromotor ondersteuning.

Morgen demo ritje naar m'n werk en terug. Enkele reis is 25km. Ben echt heel benieuwd hoe het bevalt. Ben eigenlijk geen fietser maar ik vond het wat vreemd dat ik eerst 's ochtends voordat ik naar m'n werk ga 30-45min op de cross-trainer sta en vervolgens op de motorscooter/auto stap om naar m'n werk te gaan.

Als het bevalt ga ik hier zeg 3 dagen per week mee naar m'nwerk. 25km enkele reis, dus 50km per dag.

[img:384:270]http://img.villagephotos.com/p/2004-1/6 ... ta_ion.jpg[/img]

Net even in het dorp gefiets. Heel apart. Zonder ondersteuning is het een normale fiets met versnellingen. Loopt lichter dan m'n 15jaar oude Oma/Opa fiets. Met ondersteuning loopt het net allemaal wat lichter en is alles "egaler". Heuveltje op merk je minder/niet. Wind tegen ook niet. Ding geeft ondersteuning wanneer nodig.

Boven de 25km/h schakelt de ondersteuning overigens uit. Dit is wettelijk bepaald. Het is wettelijk nl. gewoon een fiets en geen snorfiets en het heeft dus geen kenteken. Maar goed, dit gebeurd door software en dat is aan te passen heb ik al begrepen ;-)

Morgen meer ervaringen...

Mark.

Joy

Bericht door Joy » 13 aug 2008, 20:06

Mooi systeem vind ik dat. Optimaal gebruik gemaakt van de huidige technieken. Compacte accu, gewicht goed verdeeld, geruisloos en onderhoudsarm. En als je zelf wil trappen dan kan dat. Ideaal.

M'n vader gaat morgen om z'n nieuwe fiets, een Pinarello Prince. Hij is er al een hele week van in de wolken.

markk

Bericht door markk » 13 aug 2008, 20:11

> En als je zelf wil trappen dan kan dat.

Je moet altijd zelf trappen. Niet trappen = stilstaan. Er is dus ook niet iets als een gashendel of zo.

Afhankelijk van de setting (uit, eco, normal,high) vergroot de elektromotor de kracht die je zelf op de pendalen zet. Maar goed, ook dat is software geregeld en vast aan te passen ;-)

Spul is overigens wel prijzig. Reken op iets meer dan 2000 euro voor een leuke uitvoering...

Mark.

Joy

Bericht door Joy » 13 aug 2008, 20:18

Ja ik bedoelde dus, dat als je alles zelf wil doen dan kan dat. Niet dat je altijd aan die ondersteuning vast zit. Het is eigenlijk ideaal. Stel, je stapt in de ochtend op de fiets en je hebt wind tegen. Zet je die powerstand op high en fiets je zonder zweetdruppels naar je werk. Op de terugrit heb je wind achter en doe je het helemaal zelf. Perfect. Want daar hebben veel mensen een hekel aan, langdurig tegen de wind in moeten fietsen.
Weet je de actieradius al ?

markk

Bericht door markk » 13 aug 2008, 20:24

Actieradius doen ze wat vaag over. Hangt af van setting en rijomstandigheden. Duhh.

Met een 10/11Ah accu (zit erin) kan je tussen de 40 en 100km halen. Lekker precies dus.

Als ie morgen op de terugweg in de sloot ligt en ik heb m'n vrouw moeten bellen om me halverwege op te halen dan heeft ie de 50 km actieradius niet gehaald ;-)

Mark.

MartijnGizmo

Bericht door MartijnGizmo » 13 aug 2008, 20:28

Mijn schoonmoeder is ook wat aan het rondkijken voor zo'n fiets, vanwege d'r reuma. Mocht ze er 1 kopen, wil ik daar zeker wel eens op rijden. Volgens mij geven die motortjes ook een hoop extra koppel bij wegrijden vanuit stilstand, ik moest althans laatst flink in de pedalen om bij het stoplicht een omaatje op zo'n ding voor te blijven, redelijk WTF-moment... :lol:

DDX

Bericht door DDX » 13 aug 2008, 21:48

Leuk voor de oudere medemens, maar ik houd het voorlopig wel bij m'n hybride ding, zeker als die hulp uitgaat boven de 25km/u.....
Helpt het dus alleen bij optrekken of ik moet langzamer gaan fietsen :lol:

Roy

Bericht door Roy » 13 aug 2008, 22:32

Mijn zus heeft er eentje, een Gazelle. Is echt super :). Ziet er wel gek uit overigens, even de fiets aan de accu.

markk

Bericht door markk » 14 aug 2008, 19:12

Ok dan. Vanochtend in een uurtje (~57:30) naar het werk gefiets. Veel wind enzo. Was goed te doen. Ondersteuning veel op eco/laag gehad.

Zojuist in ~56:30 (er zit progressie in :-)) naar huis. Minder wind. Maar maakt eigenlijk niet zo uit. Wind wordt wel opgevangen door de ondersteuning.

Trapondersteuning zelf werkt wel goed/grappig. Alleen houding van de fiets is niet echt fijn voor langere afstanden. Wil wat meer gebogen zitten. Kan je ook meer kracht zetten. Verder heb ik pijn in me reet van het zadel.

Collega van me wist het goed te verwoorden "jij wil weer iets wat niet bestaat". Een wat meer hybride fiets MET trapondersteuning :-(

Na de vakantie maar eens met een goede hybride zonder trapondersteuning een dagje heen/weer doen....

Mark.

Elco

Bericht door Elco » 15 aug 2008, 14:21

Goed nieuws! Het bestaat wel. http://www.v-fiets.com/ Aftermarket conversiekit voor je fiets. Kan praktisch op iedere fiets.
Die begrenzer moet er natuurlijk wel af hè :wink:

Je kan ook altijd nog een ligfiets proberen, geen zadelpijn en minder last van tegenwind. Bij de wat sportievere types haal je wielrenfietssnelheden en met een lage racer of gesloten variant zelfs sneller.

Erik K.

Bericht door Erik K. » 15 aug 2008, 15:30

Lache mijn opa van 91 heeft ook zo'n fiets, rijdt er iedere dag op :)

markk

Bericht door markk » 15 aug 2008, 21:16

Zojuist besteld :-)

http://www.sparta.nl/nl/sparta-fiets.as ... segment=48

Doel is gemiddeld 2x per week met de fiets naar het werk...

Mark.

Joy

Bericht door Joy » 15 aug 2008, 21:28

Gefeliciteerd, goed voornemen. Nog gezond ook. Apart ook helemaal in het zwart.

Pescatore

Bericht door Pescatore » 15 aug 2008, 21:45

Gefeliciteerd. Hard wegrijden bij het stoplicht zonder echt op de pedalen te hoeven staan is echt een eitje met zo'n ding. Zo blijft fietsen leuk.

RVV

Bericht door RVV » 16 aug 2008, 00:14

Gefeliciteerd ermee, mijn schoonouders hebben ook zo'n fiets, ben nu wel benieuwd na hoe het fietst.

Peric

Bericht door Peric » 16 aug 2008, 11:34

Is natuurlijk niet helemaal hetzelfde Mark. In de zin van 's ochtends op de hometrainer zitten/staan.
Thuis kan je nog effe lekker een douche nemen, nu kom je bezweet aan op je werk. Of kan je je opfrissen?
Dat vind ik altijd een nadeel van fietsen naar je werk. Want rustig fietsen zit er bij mij niet in, dus stevig doortrappen, dus bezweet zodra je stopt.

Dennis Cavallino

Bericht door Dennis Cavallino » 16 aug 2008, 11:45

Waarom zijn 90% van de moderne fietsen allemaal zo verschrikkelijk lelijk?

Tom

Bericht door Tom » 16 aug 2008, 12:22

Dennis Cavallino schreef:Waarom zijn 90% van de moderne fietsen allemaal zo verschrikkelijk lelijk?
NCAP gedoe ivm voetgangerveiligheid he :(

markk

Re:

Bericht door markk » 22 aug 2008, 00:17

Peric schreef:Is natuurlijk niet helemaal hetzelfde Mark. In de zin van 's ochtends op de hometrainer zitten/staan.
Thuis kan je nog effe lekker een douche nemen, nu kom je bezweet aan op je werk. Of kan je je opfrissen?
Dat vind ik altijd een nadeel van fietsen naar je werk. Want rustig fietsen zit er bij mij niet in, dus stevig doortrappen, dus bezweet zodra je stopt.
Op het werk aankomen, shirtje uitwringen, douchen en nette kleertjes aantrekken. Niet van dat softe, dan kan ik net zo goed de motor/auto pakken.

Mark.

lgbertje

Re: sparta ion - elektrische fiets

Bericht door lgbertje » 15 sep 2008, 20:13

hallo,

ik heb een vraagje over een sparta ion...........hoe haal ik die begrenzer er af?

en als ik het achterwiel loskoppel moet je hem dan altijd weer aanmelden bij sparta?

groeten evert (alfist) :df:

markk

Bericht door markk » 15 sep 2008, 21:02

lgbertje schreef:hallo,

ik heb een vraagje over een sparta ion...........hoe haal ik die begrenzer er af?

en als ik het achterwiel loskoppel moet je hem dan altijd weer aanmelden bij sparta?

groeten evert (alfist) :df:
1. Begrenzer. Weet nog niet. Mogelijk weet ik eind van het jaar meer.
2. Volgens handleiding mag je het achterwiel er zelf niet uithalen. Maar ja volgens de handleiding moet de M3 ook naar de stealert voor een oliewissel. Nog geen ervaring met verwijderen van achterwiel.

Ondertussen iets van 350km mee gedraaid. Bevalt erg goed moet ik zeggen...

Mark.

lgbertje

Bericht door lgbertje » 15 sep 2008, 21:12

volgens bronnen hier.....als je het achterwiel eruit haalt..dan zitten er 2 moeren of bussen aan beide kanten ..als je die los maakt en een beetje verdraaid..ten opzichte van mekaar dan zitten de sensors niet meer op een lijn...en zou het moeten werken..alleen je moet ze dan wel met een bepaalde kracht weer aandraaien....

ik speur verder...

groeten evert

markk

Bericht door markk » 15 sep 2008, 21:19

Ben niet zo'n fan van sensor's tweaken. Pas gewoon liever de software aan. Moeilijker dan een mapping tabel die ergens bij 25km/h stopt zal het niet zijn.
Je kan al verschillende software sets (eco, tour, en nog iets) laten laden met verschillende curves qua ondersteuning. Probleem is alleen dat bij alle curves ze bij 25 km/h weer de x-as raken :-(

Zou toch wel stoer zijn. Max. ondersteuning uit 11Ah met 70 km/h :-)

Mark.

RVV

Bericht door RVV » 15 sep 2008, 22:54

Even bij Jeroen Dik langs voor een chipkuurtje... miltek eronder.. en blaffen maar. :banaan:

lgbertje

Bericht door lgbertje » 16 sep 2008, 17:14

maar dan is de vraag.....hoe kom je aan die software..?
en is het echt zo simpel om alleen dat aan te passen?

groeten evert

Plaats reactie