Stop de KM heffing NU! pag. 16 begint de ellende.

Wil je even gezellig kletsen of dat ene grappige (auto)filmpje delen? Dat kan hier.
Plaats reactie

Wat is onze privacy en individuele vrijheid nog waard ?

Niks, ik ben bereid om mijn mobiele vrijheid op te offeren voor een hoger doel.
3
1%
Zal niet zo'n vaart zal lopen en heb alle vertrouwen in onze overheid.
6
3%
Ik accepeteer het maar, je hebt toch geen keus.
25
12%
Dit gaat veel te ver mijn privacy en mobiele vrijheid is me heel veel waard.
54
26%
Totaal onacceptabel, dit mag nooit doorgaan, mijn privacy KAN ik niet opgeven.
70
34%
Keiharde acties zijn op zijn plaats, ik zal me met hand en tand verzetten.
49
24%

Totaal aantal stemmen: 207

Panda de Beer

Re: Stop de KM heffing NU! Wat is onze vrijheid nog waard?

Bericht door Panda de Beer » 15 sep 2008, 13:10

Geelhoed schreef:
Maurice Graber schreef: Ja maar dat voorbeeld snijdt geen hout, gebruik iets wat wel vergelijkbaar is. En trouwens.. wat is er zo vervelend aan collectief betalen voor het gebruik van het wegennet?
Het is geen volksverzekering.
Net alsof alleen volksverzekeringen collectieve voorzieningen zijn.

Je zakt af, Geelhoed. Je komt met steeds minder zinnige argumenten.

Panda de Beer

Bericht door Panda de Beer » 15 sep 2008, 13:13

Geelhoed schreef:
Panda de Beer schreef: Nee, je verdraait de vergelijking. Ik leg het nog een keer op PABO-min niveau voor je uit.

In het huidige geval betalen veelrijders en weinigrijders evenveel MRB. MRB is een belasting met een aanleiding, de inkomsten ervan gaan op de grote hoop.
In het geval van autogerelateerde belastingen betalen veelrijders heel veel meer aan autogerelateerde belastingen dan weinigrijders. Zij betalen namelijk veel meer BPM en accijns.

Of je nu 5 ton aan BPM op een Veyron of 1 euro BPM aan een 5e hands panda betaalt maakt toch voor de filedruk of het gebruik van de weg niet uit. Nemen evenveel ruimte in.

Dat je ervoor kiest meer brandstof te verstoken is jouw keus. Maar dat is toch echt alleen voor de brandstof. Als je met dezelfde hoeveelheid brandstof 10 keer zo veel in de file staat met die Panda als de Veyron betaal je nog steeds evenveel aan accijns. Er is dus geen evenredigheid tussen weggebruik en accijns.
Jawel, want als je in de file staat verbruik je relatief meer brandstof. 50 kilometer filerijden is dus duurder dan 50 km doorrijden.
Dus we betalen al naar gebruik.
En veelrijders rijden over het algemeen nieuwe auto's en betalen dus meer belasting via BPM.

Besides, je betaalt geen BPM voor een 2e hands auto, dat heeft de eerste eigenaar al gedaan.

Geelhoed

Bericht door Geelhoed » 15 sep 2008, 13:28

Panda de Beer schreef:
Ben je nu dom of lees je slecht?
De MRB is GEEN BELASTING OP WEGGEBRUIK! Al sinds de jaren 30 van de VORIGE EEUW niet!
EN DAT IS PRECIES WAT ER MIS MEE IS EN WAAROM MEN HEM GAAT VERANDEREN!

Geelhoed

Bericht door Geelhoed » 15 sep 2008, 13:29

Panda de Beer schreef:
Besides, je betaalt geen BPM voor een 2e hands auto, dat heeft de eerste eigenaar al gedaan.
Doei! Vergelijk de occasion prijzen tussen Dld en Nederland eens....

Panda de Beer

Bericht door Panda de Beer » 15 sep 2008, 13:38

Doei! Je betaalt geen 2x BPM op die auto, gelukkig niet zeg!
Ja, je betaalt een hogere 2e handsprijs, maar geen BPM.
Geelhoed schreef:
Panda de Beer schreef:
Ben je nu dom of lees je slecht?
De MRB is GEEN BELASTING OP WEGGEBRUIK! Al sinds de jaren 30 van de VORIGE EEUW niet!
EN DAT IS PRECIES WAT ER MIS MEE IS EN WAAROM MEN HEM GAAT VERANDEREN!
MAAR DAT DOEN WE AL VIA DE ACCIJNS!

Wordt de accijns ook afgeschaft met de kilometerheffing? Nee?
Dan betalen we dus DUBBEL voor gebruik.

En nogmaals, NEE, de weinigrijder betaalt niet voor de veelrijder, het is precies andersom.

Panda de Beer

Bericht door Panda de Beer » 15 sep 2008, 13:40

Oh ja, btw we betalen wél 2x belasting op een auto.
Bij een margeauto betaal je BTW over een verkoopprijs waar nog een stuk BPM en BTW in zit.

Geelhoed

Bericht door Geelhoed » 15 sep 2008, 14:00

Panda de Beer schreef:Doei! Je betaalt geen 2x BPM op die auto, gelukkig niet zeg!
Ja, je betaalt een hogere 2e handsprijs, maar geen BPM.
En door die hogere prijs heeft de eerste eigenaar minder afschrijving en jij meer. En dus kan je zeggen dat je de BPM deelt. Wat gebeurt er als je een occasion invoert?

Panda de Beer

Bericht door Panda de Beer » 15 sep 2008, 15:48

Probeer de discussie maar weer op een zijspoor te brengen.

Je hebt nog steeds niet inhoudelijk gereageerd op mijn uitleg dat veelrijders heel veel meer betalen dan weinigrijders en dat we nu wel al degelijk betalen voor gebruik, namelijk via de accijns.

Peric

Bericht door Peric » 15 sep 2008, 15:53

Geelhoed schreef:
Niels schreef: Kijk jouw theoretische onderbouwing klopt best maar ik betaal al naar gebruik van de weg, namelijk in de vorm van brandstof accijns.

Dit kun je ontkennen maar het feit is dat het verbruik van brandstof direkt linkt aan de kilometers die je aflegt.
Oh, en als ik nu 100 liter ga tanken voor mijn speedboot?
Dan stoot jouw speedboot veel van het door jouw zo gehate CO2 uit, dus volgens jouw redeneringen is dat geheel terecht.

Wouter81
Auto: GR86|California|Grand Vitara

Bericht door Wouter81 » 15 sep 2008, 19:16

Bovendien lijkt het brandstofverbruik van speedboten en grasmaaiers in Nederland me nogal verwaarloosbaar ten opzichte van auto's, motoren en vrachtwagens. :)

Niels
Auto: Prius+

Bericht door Niels » 15 sep 2008, 19:29

En betaal je ook nog wegenbelasting voor een boot :lol: Nee zonder gekheid, Geelhoed weet het perfect te analyseren maar dat neemt niet weg dat het er onvoordeliger op wordt. Misschien dat het systeem eerlijker en rechtvaardiger is maar sinds wanneer is dat een issue bij de(ze) regering :bag: Als ze het eerlijk wilden doen dan waren de BPM en wegenbelasting allang afgeschaft en gewoon verdisconteert in de brandstof accijns zoals dat bij onze buren het geval is.
Het gaat gewoon om extra vangen en je bevolking in de gaten houden :protest: Krijg je straks lekker "advies" post dat je beter over Zwolle kunt rijden als je van Groningen naar Breda rijdt i.p.v. door de polder, en dat je wel vaak tankt op de vaste trajecten en dat je ook wel zuiniger kunt gaan rijden als je eerder schakelt e.d. :hammer: En wat je midden in de nacht op woensdag buiten je bed doet :goodnight:

Dus; stichting oprichten, geld vangen van de leden en een rechtzaak aanspannen :wtf:

Hans

Bericht door Hans » 15 sep 2008, 20:07

Geelhoed schreef:
Niels schreef: Kijk jouw theoretische onderbouwing klopt best maar ik betaal al naar gebruik van de weg, namelijk in de vorm van brandstof accijns.

Dit kun je ontkennen maar het feit is dat het verbruik van brandstof direkt linkt aan de kilometers die je aflegt.
Oh, en als ik nu 100 liter ga tanken voor mijn speedboot?
Je speedboot is ook slecht voor het milieu, dus is het niet meer dan normaal datje daar dik voor moet bloeden. Toch?

Peric

Bericht door Peric » 15 sep 2008, 22:59

Niels, die rechtzaak zal moeilijk worden, want het is alleen maar een voorstel. Maar is een voorstel aan te vechten? Of in ieder geval dat iemand argumenten geeft waarom het niet door zou moeten gaan.

RVV

Bericht door RVV » 15 sep 2008, 23:07

Geelhoed je zit mooi de discussie kapot te theoreetiseren, maar het gaat alleen nog maar om je gelijk (in jouw ogen dan).. feit is dat de working class nu al kapot geneukt word door de roverheid, en straks nog harder met zo'n kastje.. hoe mooi je alles wil rechtlullen, wij de working class draaien er gewoon weer voor op.

Maaruh mannen ... groupbuy alvast :whistle:

http://www.sontax.nl/index.php?page=det ... =2&group=2" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.spygearco.com/blog/index.php ... s-tracker/" onclick="window.open(this.href);return false;

Geelhoed

Bericht door Geelhoed » 16 sep 2008, 06:58

Panda de Beer schreef:Probeer de discussie maar weer op een zijspoor te brengen.

Je hebt nog steeds niet inhoudelijk gereageerd op mijn uitleg dat veelrijders heel veel meer betalen dan weinigrijders en dat we nu wel al degelijk betalen voor gebruik, namelijk via de accijns.
heb ik wel, bijvoorbeeld: ma sep 15, 2008 11:03
Dat jij de uitleg niet accepteert is niet mijn schuld.
feit is dat de working class nu al kapot geneukt word door de roverheid
En ik word ervan beschuldigd de discussie niet zuiver te houden?
Hans schreef: Je speedboot is ook slecht voor het milieu, dus is het niet meer dan normaal datje daar dik voor moet bloeden. Toch?
Juist! maar ik betaal daarmee liever niet mee aan de filerijders op de A4. Accijns op brandstof is voor de brandstof.
Peric schreef: Dan stoot jouw speedboot veel van het door jouw zo gehate CO2 uit, dus volgens jouw redeneringen is dat geheel terecht.
Per liter inderdaad evenveel, en daarom zit er ook accijns per liter op.

M@rcel

Bericht door M@rcel » 16 sep 2008, 07:26

Rico v Velzen schreef:

Maaruh mannen ... groupbuy alvast :whistle:

http://www.sontax.nl/index.php?page=det ... =2&group=2" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.spygearco.com/blog/index.php ... s-tracker/" onclick="window.open(this.href);return false;

Das lekker, Alarm klasse 5 kan ook alweer de prullenbak in...

Panda de Beer

Bericht door Panda de Beer » 16 sep 2008, 08:46

Geelhoed schreef:
Panda de Beer schreef:Probeer de discussie maar weer op een zijspoor te brengen.

heb ik wel, bijvoorbeeld: ma sep 15, 2008 11:03
Dat jij de uitleg niet accepteert is niet mijn schuld.
Ik had al aangetoond dat je vergelijking niet klopt. Dus als dat jouw uitleg is, dan klopt het niet wat je zegt.

Andre

Bericht door Andre » 16 sep 2008, 21:47

Hoe komt het met rally rijden op de nederlandse wegen.

Dat zijn auto s op geel kenteken. Betalen die straks ook per km op rally proef?

Joy

Bericht door Joy » 16 sep 2008, 22:19

Hmm ik dacht dat het alleen voor snelwegen zou gelden. Maar ik zie nu dat het op alle wegen van toepassing is. Dus zondagochtend vroeg even lekker toeren kost je centen. Toerritjes gaan vanaf dat moment dus alleen maar via België. Naar Nurburgring zelfde verhaal, zoveel mogelijk buiten NL om rijden :stom:

jaydee

Bericht door jaydee » 17 sep 2008, 00:23

Joy Jolliffe schreef:Hmm ik dacht dat het alleen voor snelwegen zou gelden. Maar ik zie nu dat het op alle wegen van toepassing is. Dus zondagochtend vroeg even lekker toeren kost je centen. Toerritjes gaan vanaf dat moment dus alleen maar via België. Naar Nurburgring zelfde verhaal, zoveel mogelijk buiten NL om rijden :stom:
Ja, dat is nou net de bedoeling! "Men" wil niet dat jij onnodig rijdt, daarom moet je er flink voor betalen (eigenlijk mag je helemaal niet rijden blijkbaar).

Hansv (Hans van Velzen)

Bericht door Hansv (Hans van Velzen) » 17 sep 2008, 00:37

Ha, die Jaydee;

Nee, je moet juist rijden! Veel & vaak graag, want dat levert lekker veel op!

Maus335i

Bericht door Maus335i » 17 sep 2008, 09:16

Hansv (Hans van Velzen) schreef:Ha, die Jaydee;

Nee, je moet juist rijden! Veel & vaak graag, want dat levert lekker veel op!
Je slaat de spijker op zn kop :D Den Haag wil helemaal niet dat je minder gaat rijden, want dan klopt de begroting niet meer. Als men dat doet krijgen we alsnog de verhoging van de BTW, verhoging van de inkomstenbelasting of andere premies om dat gat weer te dichten. Hoe je het wendt of keert, voor Den Haag moet het altijd budgetneutraal of het liefst winstgevend zijn.

Hoeveel accijns zouden ze wel niet mislopen door het rookverbod in de horeca? Uit welk potje moeten die centen komen? (hint: auto :mrgreen: )

wjn

Bericht door wjn » 17 sep 2008, 12:50

Weer 5 pagina's onzin over het wel en wee van belastingen.

2 dingen zijn zeker, je gaat dood en je moet belasting betalen.

Ontopic, ging over het inzetten van GPS voor het bepalen van de km-heffing. (Vooruitlopend op Galileo.) Dus iets zeer belangrijks wordt gebaseerd op een techniek wat deels verouderd en voor 100% niet onder controle van Nederland / EU staat, maar in het beheer is van een land waarvan de toekomst allerminst zeker is.

Zoals eerder beargumenteerd is een GPS signaal super simpel te blokken, niet continue beschikbaar, niet nauwkeurig genoeg (ventwegen !!), je betaald ook voor km's buiten openbare weg, privacyproblemen, etc.

Daar zou tegen geprotesteerd moeten worden.

wjn

Bericht door wjn » 17 sep 2008, 13:01

Zijstap, je kunt iig niet zeggen dat onze regering niet anticipeert:
(Steeds meer mensen zullen op de motor/-scooter stappen voor het forensen.)

http://weblogs3.nrc.nl/geld/2008/09/16/ ... n-de-klos/" onclick="window.open(this.href);return false;

dinsdag 16 september 2008 door aertjan grotenhuis
Motorrijders zijn de klos

Motorrijden wordt vanaf 2009 elke jaar een beetje zwaarder belast. Het kabinet vindt motoren vies en gevaarlijk. Het oplappen van verongelukte motorrijders kost de gemeenschap bovendien zo veel, dat ze best wat meer belasting mogen betalen**. Een motorfiets is minder vervuilend dan een auto.
Maar hij is wat de zwaardere motoren betreft wel bezig aan een inhaalslag. Die gaat de fiscus ook maken. Jaar op jaar zal de motorrijtuigenbelasting voor motoren stijgen. Milieuvriendelijke motoren (zero emission motoren) ziet het kabinet wel zitten. Die hoeven geen motorrijtuigenbelasting te betalen en al evenmin de luxe btw bij aanschaf (BPM). Misschien maken zulke milieubewuste mensen ook wel minder ongelukken, maar dat zegt het kabinet er niet bij.

** Voor het gemak wordt niet vermeld dat in 75% van de ongelukken de tegenpartij aantoonbaar schuldig is.

Mike R32
Auto: 292PS/402,7NM/6.600U/pm.

Bericht door Mike R32 » 17 sep 2008, 13:07

Mensen die werken of/en in het trotse bezit zijn van kinderen gaan er in koopkracht op vooruit in 2009. Is dit met of zonder auto..... :?

Plaats reactie