Honda Civic VTI (EK4) 220pk / 1000 kg

Net een nieuwe auto gekocht? Of druk bezig met de restauratie van je klassieker of opbouw van je racer? Hier kun je ons op de hoogte houden.
VLA

Bericht door VLA » 15 mei 2008, 08:25

Mtechnik schreef:
VLA schreef:
Mtechnik schreef: Jij hebt ook een v/d beste vriendinnen te wereld 8) houd van meerijden op circuit.
De Civic SI is middels verkocht aan een ex-collega van me, die was er altijd al gek op.
En ja ik heb het erg getroffen met mijn vriendin, die vind het ciruit rijden echt helemaal te gek, en helpt me ook altijd met het sleutelen aan de auto. Meerijden vind ze cool, maar ze wil zelf ook graag een keer rijden, maar ik durf dat niet echt aan.
Ow ok. Weer iemand blij met een SI :)

Moet je een keer durven.. ik zie het al: Sta je in de pit te babbelen e.d , blaast de Civic voorbij aan de straight en lekker de bocht in.

"'Wie rijdt je auto nou!?"
VLA: "Oh... mijn vriendin" (heel non-chalant)
Haha dat zou wel cool zijn. Op zich ben ik niet bang dat ze de baan af gaat, maar meer dat ze misschien iemand per ongeluk raakt. Mocht het een keer rustig zijn bij een DF dagje en er is haast niemand op de baan (kan ik me niet voorstellen) dan mag ze van mij wel een paar rondjes rijden.
Jan Visser schreef:Mooi dat het toch weer een Honda is geworden, en nog beter dat het een EK4 is geworden, want dat is toch wel een super gebalanceerde koets. Maar waarom geen K20 i.p.v. een B18C? Gewoon het kostenplaatje en het extra werk of......? Een EK met een K20 is toch wel een droom combinatie in mijn ogen.

Maar wat is er mis met de standaard remmen van Honda? Naar mijn menig (en ik denk dat Andre daar ook zo over denkt) mankeert daar helemaal niks aan. Gooi er een set goede remblokken onder (ik noem DS3000 en RC6) en je krijgt de remmen echt niet stuk. Met alleen een setje Ferodo's 2500 ga je het gewoon niet redden op het circuit. Op de openbare weg gewoon DS2500 er onder en op het circuit DS3000 of CL RC6. Goede remblokken is gewoon de oplossing in 99% van de gevallen. Fading ga je met die combinatie echt niet krijgen, en iedereen die zegt van wel, die lult maar wat heb ik het idee.
Een 1000kg (of minder) EK4 met een K20a is inderdaad mijn droom setup. Heb je 220 pk, een stuk meer koppel, 6 bak (nog zuinig ook), en LSD. Het werk maakt niet zoveel uit, een b18 swap is in een dag te doen, een K20 in een lang weekend. Maar het prijskaartje is zooo veel hoger. Voor een B18 blok ben je ongeveer 3500 euro kwijt, en een K20a kost rond de 5000 euro, maar daar komt nog een bedrag bij van 2 a 3000 euro aan materiaal en dergelijke (ECU, speciale header, motorsteunen, etc).

Als je het totaal bedrag dan gaat bekijken (dus het hele project), dan kom je met een K20 swap op een auto van rond de 16k. Vind dat net iets teveel van het goede. Koop je tegenwoordig ook een s2000 voor, of een Lotus Elise uit de UK. Dus ik denk niet dat dat hem word.
Michel Huisman schreef:Ha leuke auto :) Hoop dat je er veel plezier mee gaat beleven en dat je 'm niet te snel verkoopt :)
Tnx, blijft hopelijk langer dan mijn vorige civics. :)

RobS

Bericht door RobS » 15 mei 2008, 08:47

Het blok in de EP3 ligt andersom waardoor de kosten voor een swap een heel stuk hoger zijn.

Heb je de H22 overwogen? Kun je mooi J. Visser voorblijven ;)

Jan Visser

Bericht door Jan Visser » 15 mei 2008, 09:28

Rob Schouten schreef:Het blok in de EP3 ligt andersom waardoor de kosten voor een swap een heel stuk hoger zijn.

H22A is loodzwaar, en dat doet de balans van de EK4 niet goed ben ik bang + dat mijn H22A met ongeveer een maandje uit elkaar gaat en word geupgraded en er plusminus 45 pk's bij krijgt ten opzichte van het standaard vermogen. Dat word dus ook iets moelijker om mij voor te blijven ;) , maar met een set up zoals VLA straks krijgt moet het zeker mogelijk zijn.

jlacelica

Re: Honda Civic VTI (EK4)

Bericht door jlacelica » 15 mei 2008, 15:37

VLA schreef:En hier op de auto (heb hem slechts 1 cm extra verlaagd, dus 5 cm in totaal) :

Ga me nu richten om de auto op +/- 1000 kg (of minder) te krijgen.
Bevalt het goed die BC Damper Kit? En ga voor carbon/kevlar onderdelen voor lightweight concept ;)

VLA

Bericht door VLA » 15 mei 2008, 21:47

Rob Schouten schreef:Het blok in de EP3 ligt andersom waardoor de kosten voor een swap een heel stuk hoger zijn.

Ja ook overwogen, maar idd te zwaar. Ben stiekum wel benieuwd hoeveel verschil er tussen zijn Prelude en mijn EK4 zit op het circuit.
Jan Visser schreef:

H22A is loodzwaar, en dat doet de balans van de EK4 niet goed ben ik bang + dat mijn H22A met ongeveer een maandje uit elkaar gaat en word geupgraded en er plusminus 45 pk's bij krijgt ten opzichte van het standaard vermogen. Dat word dus ook iets moelijker om mij voor te blijven ;) , maar met een set up zoals VLA straks krijgt moet het zeker mogelijk zijn.
Aiii 45 pk erbij.. dat word serieus lastig om voor te blijven haha. Wat voor setup ga je rijden dan ?

VLA

Re: Honda Civic VTI (EK4)

Bericht door VLA » 15 mei 2008, 21:49

jlacelica schreef:
VLA schreef:En hier op de auto (heb hem slechts 1 cm extra verlaagd, dus 5 cm in totaal) :

Ga me nu richten om de auto op +/- 1000 kg (of minder) te krijgen.
Bevalt het goed die BC Damper Kit? En ga voor carbon/kevlar onderdelen voor lightweight concept ;)
Ja die BC N+ damper kit die ik bij jou gehaald heb is super man. Lekker direct en stug op het circuit, en lekker comfortabel op straat. Ideaal voor een daily driven circuit auto. Mocht alleen iets stugger, zoals de Racing spec damper, maar ja ben bang dat ik dan teveel comfort moet inleveren.

Jan Visser

Bericht door Jan Visser » 15 mei 2008, 22:01

Mijn doel is om in ieder geval de compressie naar 11.5 te krijgen. Dat gaat gebeuren met type-S zuigers, een licht gevlakte kop en Supertech flat dish kleppen (in combinatie met titanium retainers en klepveren). Verder is de kop geflowed/bewerkt om meer lucht binnen te krijgen en komen er Skunk2 tuner series stage-2 nokkenassen in. Wat er verder al op zit zijn een 70mm gasklep,Skunk2 pro inlaatspruitstuk en een compleet aangepaste uitlaat. Dat alles word dan afgesteld op een P28 ecu met Crome.

230pk moet dan wel haalbaar zijn lijkt mij.

Een EK4 met een licht gekietelde B18 voorblijven op t circuit word nog een hele opgave voor mij denk ik :lol:

VLA

Bericht door VLA » 20 mei 2008, 19:48

Jan Visser schreef:Mijn doel is om in ieder geval de compressie naar 11.5 te krijgen. Dat gaat gebeuren met type-S zuigers, een licht gevlakte kop en Supertech flat dish kleppen (in combinatie met titanium retainers en klepveren). Verder is de kop geflowed/bewerkt om meer lucht binnen te krijgen en komen er Skunk2 tuner series stage-2 nokkenassen in. Wat er verder al op zit zijn een 70mm gasklep,Skunk2 pro inlaatspruitstuk en een compleet aangepaste uitlaat. Dat alles word dan afgesteld op een P28 ecu met Crome.

230pk moet dan wel haalbaar zijn lijkt mij.

Een EK4 met een licht gekietelde B18 voorblijven op t circuit word nog een hele opgave voor mij denk ik :lol:
Dat zijn serieuze plannen. Ben benieuwd hoe die stage 2 nokkenassen het gaan doen. Ikzelf wil in de toekomst ook voor Skunk2 of voor Buddyclub nokken gaan. Alleen geloof ik dat de laatste de vtec "killen". En dat is nou juist het leuke van Honda's.

BugsM

Bericht door BugsM » 25 mei 2008, 22:43

Hey VLA, leuke EK4, met nog leukere plannen. Ga het in de gaten houden...

VLA

Re: Honda Civic VTI (EK4) 220pk / 1000 kg

Bericht door VLA » 11 sep 2008, 15:07

Even weer een update :

Heb inmiddels de schijven en remklauwen aan de voorkant gewisseld voor Integra Type R remklauwen + blokken + grotere schijven. Remt al een stuk beter alleen waren het 2ehands schijven en die zijn helaas krom. Dus hevig trillen bij het remmen. Foto's ben ik kwijtgeraakt door een HD crash, maar binnekort gaat alles er weer af omdat ik de remklauwen nog even wil ontroesten en spuiten, en dan gelijk nieuwe Ferodo blokjes + MG schijven ga monteren. Ook wil ik nog een setje staalgevlochten remleidingen monteren.

Verder nog wat pics van vrijrijden op Zandvoort :

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

En gisteren autotje even voorzien van wintervelgjes, en nog even gewassen en gepoetst aangezien hij een maandje weggaat :

Afbeelding
Afbeelding

Het huidige B16a2 blokje + versnellingsbak wat er in zit is verkocht, en die word deze week uit de auto gehaald. Vanavond breng ik mijn auto weg, en kan hem dan pas volgende maand weer op halen. De bedoeling is dat er een B18c blokje in komt uit een JDM Integra Type R inclusief de LSD versnellingsbak. Deze is besteld en zou inmiddels binnen moeten zijn, maar er is helaas vertraging ontstaan, en het word nu pas eind september/ begin oktober. Dus voor mij is het afwachten.

Casper

Bericht door Casper » 11 sep 2008, 17:16

Mooie plannen! Zal wel gaan knallen met dat b18c blok....!

Paul

Bericht door Paul » 11 sep 2008, 18:59

Nice , hier zijn net 2 swapjes klaar van een B18C in een Ee9 en een ED9... en nog eentje op komst met een B18C of K20A met Turbo

Stéphane

Bericht door Stéphane » 12 sep 2008, 00:00

Mooi, VLA! Ik kijk vol spanning uit. Grappig ook van die Motul ED :D

Pim

Bericht door Pim » 12 sep 2008, 02:13

Mooie Civic. Honda blijf bij mij een plekje in me hart houden. Toch ben ik overgestapt op andere merken aangezien ik de Euro per PK verhouding zoek vond raken, toch respect voor hardcore B-blokkies rijders :twisted:

Zag trouwens vandaag op me werk in Deventer (Toyota Morrenhof) diverse keren een rode EG Civic met zwarte 'total car concept' stickers over de zijkant op zwarte Rota Slipstreams voorbij blazen, letterlijk blazen want zat duidelijk een dikke turbo op. Gaat het toch gelijk weer zwaar kriebelen :oops:

VLA

Bericht door VLA » 12 sep 2008, 11:16

Paul schreef:Nice , hier zijn net 2 swapjes klaar van een B18C in een Ee9 en een ED9... en nog eentje op komst met een B18C of K20A met Turbo
Welke swapboer is dat dan ? K20a met turbo zal wel ziekelijk hard gaan :shock:
Pim schreef:Mooie Civic. Honda blijf bij mij een plekje in me hart houden. Toch ben ik overgestapt op andere merken aangezien ik de Euro per PK verhouding zoek vond raken, toch respect voor hardcore B-blokkies rijders :twisted:

Zag trouwens vandaag op me werk in Deventer (Toyota Morrenhof) diverse keren een rode EG Civic met zwarte 'total car concept' stickers over de zijkant op zwarte Rota Slipstreams voorbij blazen, letterlijk blazen want zat duidelijk een dikke turbo op. Gaat het toch gelijk weer zwaar kriebelen :oops:
Ja je hebt wel gelijk qua euro/pk verhouding. Je betaald belachelijk veel voor het kleine vermogen wat je ervoor terugkrijgt, tenzij je turbo gaat dan is het wel te doen, maar vind dat persoonlijk niet echt bij Honda passen. Honda moet lekker NA blijven.

BugsM

Bericht door BugsM » 14 sep 2008, 23:37

Goed nieuws van de b18c. Is ook veel beter dan b16.... :mrgreen: Oktober wellicht nog naar de ring?

Marsnel
Auto: Civic B18c | E91 335D

Bericht door Marsnel » 15 sep 2008, 22:48

Vla..

Bent lekker op weg. Had je je velgen nou gewoon gespoten?

Waar laat je de swap doen. Rising Sun?

Is jou auto momenteel obd1 of obd2?
Welke ecu ga je rijden?

Wordt nog leuk op het circuit; 2 b18's achter elkaar aan te janken.. :D

VLA

Bericht door VLA » 16 sep 2008, 18:32

BugsM schreef:Goed nieuws van de b18c. Is ook veel beter dan b16.... :mrgreen: Oktober wellicht nog naar de ring?
Ja midden/eind oktober is hij helemaal rijklaar en ga ik hem testen op de ring. Wou dit hele jaar al rijden op de ring maar is er nog niet van gekomen ivm diverse problemen met de auto.
Marsnel schreef:Vla..

Bent lekker op weg. Had je je velgen nou gewoon gespoten?

Waar laat je de swap doen. Rising Sun?

Is jou auto momenteel obd1 of obd2?
Welke ecu ga je rijden?

Wordt nog leuk op het circuit; 2 b18's achter elkaar aan te janken.. :D
Ja de swap word bij RSP gedaan aangezien ik mijn oude B16 via hun verkocht heb, en ik zelf ook geen tijd, ruimte en gereedschap heb om het zelf uit te voeren. Ben ook meer een rijder dan een klusser. Ik ga rijden met de standaard ECU die er bij geleverd word, is een P28 geloof ik. Ik laat hem wel nog chippen omdat ik anders met de 180 kmpu limiet zit die ze in japan hebben. Heb momenteel geloof ik OBD2.

Ja word zeker knallen op het circuit.. maar denk wel dat ik achter jou aan rijd want denk dat je wel een stuk sneller zult zijn ivm gewichtsvoordeel. :thumbup:

Velgen zijn trouwens nog steeds wit/geel, laat het voorlopig ook nog even zo, ben nu wel op zoek naar een setje zwarte/antraciet velgjes... scheelt een hoop schoonmaken.

Miesjel
Auto: MX5 NA, MX5 NC, RAV4

Bericht door Miesjel » 17 sep 2008, 00:12

Leuke plannen :)

Testrijden op de ring zet ik wel m'n vraagtekens bij. Lijkt het je niet verstandiger om bijv. op CPZ eerst wat rondjes te draaien ? Ring is wat verder weg en als dan wat fout gaat.. dan is het ook meteen een flinke klap duurder.

VLA

Bericht door VLA » 17 sep 2008, 08:29

Michel Huisman schreef:Leuke plannen :)

Testrijden op de ring zet ik wel m'n vraagtekens bij. Lijkt het je niet verstandiger om bijv. op CPZ eerst wat rondjes te draaien ? Ring is wat verder weg en als dan wat fout gaat.. dan is het ook meteen een flinke klap duurder.
Ja daar heb je gelijk in, mocht het blokje opeens er mee kappen dan sta ik daar in Duitsland. Zandvoort is idd beter, is vertrouwd en lekker dichtbij. Alleen zijn er niet veel mogelijkheden om daar even te rijden. Misschien met vrijrijden maar dan is het meer ontwijken als rijden.

Maar ik ga hem uitvoerig testen op straat natuurlijk voordat ik ermee op het circuit ga rijden. Ik kijk wel even, moet eerst maar eens zien dat het blok erin ligt en dat alles werkt en rijd naar tevredenheid, anders ga ik er niet eens mee rijden op het circuit. Heb al genoeg auto ellende gehad.

VLA

Bericht door VLA » 09 okt 2008, 20:38

Even een update :

Mijn oude blok is vorige maand dus al verkocht, en heb een motorblok besteld wat vanuit Japan komt met de boot, er is nu echter al 2 keer een fout gemaakt met het verzenden ervan.
Bij de eerste keer waren ze mijn blok vergeten mee te sturen, en bij de 2e levering hadden ze een 96 spec blok opgestuurd in plaats van een 98 spec. Dus ze hebben nu wederom een blok besteld en de levertijd daarvan is 6 weken, dus komt half November pas binnen. Dat is flink balen want dat betekend dat mijn vriendin nu
2 a 3 maanden in totaal zonder auto zit. En ik moet haar dus elke dag brengen en halen van haar werk. :cry: En het ergste is dat ik nu ook niet mee kan naar Zolder. :(

Niks aan te doen helaas, volgend jaar hopelijk wat meer geluk.

Nog wat fotos :

Auto met het oude blok
Afbeelding

En auto zonder blok :

Afbeelding
Afbeelding

Casper

Bericht door Casper » 09 okt 2008, 20:46

Ai! Dat is zuur. Terwijl Jappen mij van die nauwkeurige gasten lijken....

Kun je voor je vriendin niet voor €500 een ragbak kopen en die over 3mnd weer voor €500 verkopen?

RobS

Bericht door RobS » 09 okt 2008, 20:51

:wtf: Klote zeg

Op HF staat een leuke ESI die je over een paar maanden makkelijk weer kwijt kan.

VLA

Bericht door VLA » 09 okt 2008, 21:09

Casper schreef:Ai! Dat is zuur. Terwijl Jappen mij van die nauwkeurige gasten lijken....

Kun je voor je vriendin niet voor €500 een ragbak kopen en die over 3mnd weer voor €500 verkopen?
Dat is idd een idee, maar moet wel een ragbak zijn die makkelijk te verkopen is
Rob Schouten schreef::wtf: Klote zeg

Op HF staat een leuke ESI die je over een paar maanden makkelijk weer kwijt kan.
Dat is idd een leuke, jammer van de matzwarte motorkap.. maar ik ga morgen kijken als ie er dan nog is.

VLA

Bericht door VLA » 02 dec 2008, 14:30

Ok het heeft even geduurd, maar afgelopen zaterdag is het blok eindelijk binnengekomen vanuit Japan. Swap is momenteel gaande, en zoals het er nu naar uit ziet is de auto zaterdag klaar.

Wat pics :

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Binnekort meer pics en na het weekend hopelijk een filmpie.

Plaats reactie