Advies gevraagd: Digitale fotocamera

Wil je even gezellig kletsen of dat ene grappige (auto)filmpje delen? Dat kan hier.
Plaats reactie
Niels
Auto: Prius+

Advies gevraagd: Digitale fotocamera

Bericht door Niels » 05 aug 2008, 12:39

Budget is zo'n 400,- tot 500,- dus wat te doen :?: Rond deze bedragen koop je superzoom toestellen en begint de spiegelreflex reeks.

Spiegelreflex camera's die we hebben gezien:

Sony DSLR A200
Nikon D40
Minolta ??

Is dit wat of moet je er niet aan beginnen?

Zoals je ziet ben ik een echte kenner maar de vrouw heeft er gelukkig iets meer verstand van :P Laat maar komen die info :D (overigens vind ik het fotografie draadje al te moeilijk :oops: )

René130i

Bericht door René130i » 05 aug 2008, 12:51

Neem de Canon EOS 400D ook mee in je onderzoek.

Tom

Bericht door Tom » 05 aug 2008, 12:56

Wat wil je ermee gaan doen?
Als je voor een DSLR gaat is de kans groot dat je minimaal twee lenzen erbij wilt. Een normale zoomlens (groothoek tot dichtbij, dus iets rond de 18 t/m 50 a 80mm) en wellicht een telelens (voor wat verder weg, vanaf 50 a 80 t/m 200 a 300mm).
Er zijn lenzen die van heel dichtbij tot ver weg kunnen maar dan lever je kwaliteit in en heeft een DSLR weinig nut meer.
Wil je geen lenzen wisselen dan is een superzoom-camera misschien een betere keuze. Alleen met zo'n superzoom-camera kun je amper uitbreiden in de toekomst zodra je tegen de beperkingen aanloopt.

Niels

Bericht door Niels » 05 aug 2008, 13:35

Bedankt voor de tip Rene!

@Tom: mijn meisje is bijna jarig :D Ze heeft ooit wel eens een cursus gehad en heeft wel een beetje verstand van sluitertijden en ISO (nogwat..) e.d. Verder zijn we absoluut ver beneden niveau hobby fotograaf :lol: Het punt is dat een beetje leuke camera 300,- kost, een superzoom 400,- en spiegelreflex laten we zeggen 500,- Je bent dan geneigd om voor een spiegelreflex te gaan.

Wat willen we ermee? Dat is een goede vraag! We beseffen ons dat een dergelijke camera te uitgebreid is om altijd mee te slepen maar we komen toch vaak dingen tegen die we zo mooi mogelijk op de foto willen zetten :D Op vakantie bijvoorbeeld het automuseum in Mulhouse bezocht, tja dan baal je gewoon verschrikkelijk dat je geen goede camera hebt :x We beseffen ook dat een dergelijke camera iets meer inzicht vraagt dus een goed fotografie boek en een cursus horen eigenlijk bij het kado :wink:

JohanH

Re: Advies gevraagd: Digitale fotocamera

Bericht door JohanH » 05 aug 2008, 14:20

Niels,

vervang de D40 in je lijstje eens door de D60, is acht tientjes duurder (bij digital-street.nl heb ik mijn D40 ook goedkoop weg) maar nieuwere generatie en biedt veel meer waar voor je geld.
Zie ook de review op http://www.dpreview.com/reviews/nikond60/ (hier staan ook goede reviews van de andere camera's die je noemt)

Nadeel van de D40/D40x/D60 is dat er geen motortje in de body zit waardoor je alleen AF-S lenzen kunt kopen als je altijd met auto-focus foto's wilt maken. Voor huis/tuin/keuken is dit meer dan genoeg, wil je wat profesioneler bezig, dan ben je beter af met een D80 omdat de goede lenzen dan veel beter betaalbaar zijn. Ik heb nu zelf bij mijn D40 de 1.8 50mm lens die ik zelf aan moet draaien tot deze goed gefocussed is. Dat is wat vervelend, met name bij het fotograferen van snelle objecten/auto's, maar niet heel storend. Ik heb er bv. afgelopen zondag mooie foto's mee gemaakt op CPZ (die post ik later vanavond :)) Je moet dus voor 'jezelf'/haar nagaan in hoeverre je dit een nadeel vind.

Bij de D60 kun je (op termijn) goedkoop een 55-200 AF-S VR (stabiliteit) lens kopen voor ~150-200 euro. Tevens is de 50mm 1.8 die ik noemde een fraaie lens voor ~110 euro. Uiteraard zijn er genoeg andere opties die je misschien pas over een paar jaar bekijkt.

Qua boeken, erg grote aanrader is het boek van John Freeman, 'fotografie'. De nederlandse versie is o.a. bij Bol te krijgen voor een prima prijs. Deze is wel vrij algemeen, maar omschrijft helder waar je rekening mee moet houden en heeft vele fraaie foto's als voorbeeld.

Ook zou ik, ongeacht het merk camera wat je haalt, eens kijken naar een polarisatiefilter (voor mooiere blauwe luchten en tegen weerkaatsingen op water/auto's/glas) en een UV filter om de wat duurdere lenzen te beschermen. Met de D60 en de standaard lens (+pola filter) en een goede camera tas (50-100 euro, veel keus maar haal iets als een lowepro met genoeg ruimte voor 2 extra lenzen) kun je sowieso al een hele tijd vooruit.

Tom

Bericht door Tom » 05 aug 2008, 14:36

Niels schreef:Het punt is dat een beetje leuke camera 300,- kost, een superzoom 400,- en spiegelreflex laten we zeggen 500,- Je bent dan geneigd om voor een spiegelreflex te gaan.
Klopt, maar houd er rekening mee dat dat bedrag uiteindelijk wat hoger zal zijn. Bij een normale digitale camera ben je voor dat bedrag klaar (komt hooguit een tasje en geheugenkaartje bij). Bij een DSLR is dat in weinig gevallen dat je na aankoop klaar bent, voor het eind van het jaar (als je vriendin er echt interesse in heeft en het leuk gaat vinden) komen er nog zaken bij. Een keer een extra lens, filtertje, dan ben je uit je tas gegroeit en moet je wat anders enz. Is natuurlijk helemaal niet erg want is tenslotte een leuke hobby :)
Wat ik wil zeggen is dat je de meerwaarde van een DSLR ook pas echt merkt als je er interesse in hebt. Dus inderdaad een boek lezen of een keer een fotocursus volgen. Als je vriendin dat allemaal niet zoekt dan ben je beter uit met een superzoom-achtige camera.

Ik heb trouwens een 400D gehad en die is erg goed bevallen, veel waar voor je geld. Canon heeft nu geloof ik een opvolger in de vorm van een 1000D, zou daar zeker eens naar kijken. Nikon is natuurlijk ook erg goed.

Dutch

Bericht door Dutch » 05 aug 2008, 15:11

Tom schreef:Klopt, maar houd er rekening mee dat dat bedrag uiteindelijk wat hoger zal zijn. Bij een normale digitale camera ben je voor dat bedrag klaar (komt hooguit een tasje en geheugenkaartje bij). Bij een DSLR is dat in weinig gevallen dat je na aankoop klaar bent, voor het eind van het jaar (als je vriendin er echt interesse in heeft en het leuk gaat vinden) komen er nog zaken bij. Een keer een extra lens, filtertje, dan ben je uit je tas gegroeit en moet je wat anders enz. Is natuurlijk helemaal niet erg want is tenslotte een leuke hobby :)
Dat was ook mijn reden voor een superzoom. Voor mij goed genoeg en juist door het enorme zoombereik in combinatie met behoorlijk compacte maten ideaal om snel overal mee naartoe te nemen.

Nadeel is wel de vrij beperkte bewegingsvrijheid in diafragma en sluitertijden, juist ook door die superzoom natuurlijk. Als je met bv. een diafragma F16 of F22 wilt werken, moet je echt naar een DSLR. Dat ding van mij komt niet verder dan F8.0. Héél soms heb ik daar last van.

JohanH

Bericht door JohanH » 05 aug 2008, 16:13

Dutch schreef: Nadeel is wel de vrij beperkte bewegingsvrijheid in diafragma en sluitertijden, juist ook door die superzoom natuurlijk. Als je met bv. een diafragma F16 of F22 wilt werken, moet je echt naar een DSLR. Dat ding van mij komt niet verder dan F8.0. Héél soms heb ik daar last van.
De F/8 op je compact/superzoom is niet te vergelijken met de F/8 op een DSLR door de grotere sensor in de DSLR. De F/8 op een DSLR zal een veel kleinere DoF (Depth of Field/scherpte-diepte) geven dan die op een compact/superzoom. Uitzondering is meen ik een specifieke superzoom die een even grote sensor heeft als de meeste DSLR's, maar die was dan ook meteen net zo duur/duurder...

Op de hier gebruikte F/5.3 krijg je nooit dezelfde DoF ik bijvoorbeeld mijn powershot zou hebben gehad:
[img:800:532]http://circuit.nhlrebel.com/fotoalbums/ ... SC7309.jpg[/img]

Een foto als dit was mij ook echt nooit gelukt met mijn powershot:
[img:800:532]http://circuit.nhlrebel.com/temp/2008-0 ... C_7748.jpg[/img]

In tegenstelling tot bovenstaande twee foto's gok ik dat Niels' wederhelft vooral zit te kijken naar mooie foto's van vakantielokaties, dus landschappen, gebouwen en mensen. Dan kun je met een kitlens van de meeste spiegelreflexen prima uit. Ook kun je in eerste instantie prima met de verguisde automatische instellingen beginnen te leren om een goede compositie te maken (dat is bij iedere camera imho het belangrijkste) en dan op je eigen tempo de camera te leren kennen qua uitgebreide mogelijkheden en beperkingen die deze bied.

Voorkom in ieder geval wel dat je nu een superzoom haalt en over een jaar alsnog een DSLR haalt omdat je toch tegen tekortkomingen aanloopt. Pak dan een wat goedkopere compact (oud type ixus of powershot?) of desnoods een tweedehands camera met voldoende instelmogelijkheden zodat je de keus uit kunt stellen en kunt bepalen wat je nou eigenlijk echt wilt. Ik vind het achteraf gezien jammer dat ik mijn powershot na een jaar alleen nog maar als reserve/filmcamera gebruik terwijl ik dat geld ook meteen in een mooie dslr had kunnen stoppen. Aan de andere kant is het ook zonde van het geld om nu een dure dslr te halen die je over een jaar stof laat happen in de kast...

Koen

Bericht door Koen » 05 aug 2008, 16:37

Ik zou persoonlijk zeker een occasie toestel overwegen...

op Belgium Digital vind je steeds koopjes!

En dan heb je direct een goed apparaat (350D of 400D inclusief en extra "goeie" lens!)

Want die lenzen kosten ook geld natuurlijk... En een standaard 18-55 daar doe je niks mee :?

Niels

Bericht door Niels » 05 aug 2008, 20:40

Bruikbare info! Dank :D

Dutch

Bericht door Dutch » 05 aug 2008, 20:48

Johan Hutting schreef:[e F/8 op je compact/superzoom is niet te vergelijken met de F/8 op een DSLR door de grotere sensor in de DSLR. De F/8 op een DSLR zal een veel kleinere DoF (Depth of Field/scherpte-diepte) geven dan die op een compact/superzoom.
Ook dat nog, ja. :D

Echt serieus weinig scherptediepte krijg ik er nauwelijks uit, da's inderdaad jammer.

Niels

Bericht door Niels » 10 sep 2008, 23:45

Na nog geen week een Panasonic Lumix FZ28 in huis gehad te hebben welke een storing vertoonde hebben we vandaag een Canon EOS 1000D opgehaald :D Naast de storingen die de Lumix had was m'n vriendin niet kapot van de mogelijkheden en ik moet zeggen dat zelfs ik de Canon een veel gaver apparaat vind :lol: Ik schat in dat er in no-time wat leuke accessoires bij gekocht gaan worden :banaan:

Ook het boek van Freeman is reeds aangeschaft dus ik zal me eens in de materie gaan verdiepen.

http://www.nielsfoto.nl" onclick="window.open(this.href);return false; :P

Tom

Bericht door Tom » 10 sep 2008, 23:48

Cool :)
Kijk maar uit, kan snel veel geld in gaan zitten (spreek uit ervaring :whistle: )

MartijnGizmo

Bericht door MartijnGizmo » 11 sep 2008, 00:45

Feli met de aanschaf, mijn vriendin zit ook te kijken naar een 1000D... 8)

Stéphane

Bericht door Stéphane » 11 sep 2008, 11:29

Niels schreef:Ook het boek van Freeman is reeds aangeschaft dus ik zal me eens in de materie gaan verdiepen.
Goed boek. Toevallig deze week nog eens in zitten bladeren. Ben er nog niet aan toegekomen om het op mijn gemak eens een keer door te lezen.

Niels

Bericht door Niels » 11 sep 2008, 11:35

Martijn Koevoets schreef:Feli met de aanschaf, mijn vriendin zit ook te kijken naar een 1000D... 8)
Hebben we bij onze nieuwe vrienden vlakbij de KFC vandaan. Nu met lens voor 499,- Op internet kan het nog iets goedkoper maar de service bij deze winkel is vrij goed dus vandaar maar niet online gekocht.

Macboy

Bericht door Macboy » 11 sep 2008, 13:06

EUR 388,= op internet :)

MartijnGizmo

Bericht door MartijnGizmo » 11 sep 2008, 13:21

Zonder lens. ;)

JohanH

Bericht door JohanH » 11 sep 2008, 13:42

Tof Niels, nou natuurlijk wel het fotografie topic volspammen :)

Plaats reactie