Vandaag wezen rijden met de MiTo, de 80pk en de 155pk versie sterke benzine versie.
Om gelijk met de deur in huis te vallen is de 80pk sterke MiTo geen plezier, eerder een straf. Het rijden zelf is prima maar je moet ook niet verwachten dat je even een andere auto kan inhalen op de snelweg, de auto heeft daar teveel moeite mee en dat maakt het meer een frustratie dan sensatie, mocht je echt alleen voor de looks gaan en voor de rest niks verwacht van de auto kan het een optie zijn. Bij deze uitvoering merk je nagenoeg ook geen verschil in de normale modus of de dynamic setting. De 150pk turbo versie is wel een sensatie en dat gaat dan ook behoorlijk rap en met veel koppel. De stoelen zitten lekker en het geluid dat de auto maakt (vooral in de dynamic mode) is prima. De afwerking viel mij op sommige punten wel tegen, zo zijn er 4 gaatjes bij de radio die goed in het zicht zitten en zijn bedoeld om de radio eruit te kunnen halen mocht dat nodig zijn. Sommige plastic panelen konden best een betere "feeling" krijgen. Desondanks is het een wagen naar mijn smaak - wanneer de wagen aangekleed is. Het verschil tussen de normal en dynamic modus zijn goed merkbaar. In de normale modus reageert de wagen goed en gedoseerd, in de dynamic stand is de wagen een stuk feller en pittiger. Na een lange en goede rit ben ik daarom ben ik dan dus ook aan het overwegen om er eentje aan te schaffen.
Nu is de wagen pas net op de markt en zijn de eventuele kinderziektes nog niet echt bekend, maar hoe zit het met de afschrijving van een alfa, prijzen voor onderhoud? En hoe betrouwbaar is de hedendaagse alfa?
Nog wat foto's, gemaakt met een xperia x1 dus het zijn geen top foto's:
De zwarte 80pk basic uitvoering, werkelijk alles was het minimale en de wagen miste daarom ook behoorlijk wat, zowel motorisch als in het interieur.
De rode 150 pk zware rakker, de lak op deze rode uitvoering was niet zo oranje als op de foto's maar het was erg flets en het maakte de wagen er niet mooier op. De wagen is beschikbaar in deze kleur rood maar ook in een soort candy red, dieper en voller van kleur. Deze kleur wil ik ook nog een keer in het echt zien.
De uitvoering waarvoor ik een offerte heb aangevraagd;
155pk sport version, 18” wielen, ledere bekleding, carbon interieur, bi-xenon, en sideskirts.
Op de foto ontbreken de sideskirts die ik wel zou nemen en moet zeggen dat de wagen in het echt beter oogt dan op een foto!