N.
Formule 1 2008
-
Shakes
- Berichten: 8315
- Lid geworden op: 02 feb 2006, 13:02
- Locatie: 036
Re: Formule 1 2008
Ach dat zet de FIA wel weer recht 
N.
N.
- Peter Tunissen
- Berichten: 8389
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 14:47
- Locatie: Weert
Re: Formule 1 2008
Onbegrijpelijke beslissing van de stewards.
Zelfs als het zo is dat er in de rijdersbriefings verteld is dat wat Hamilton deed niet toegestaan is, dan nog maken ze een hele duidelijke en toepasbare regel (snij je af om in te halen? Laat dan je tegenstander weer passeren en ga verder met racen) tot een compleet vaag iets, waarbij de meningen van de stewards doorslaggevend zijn, terwijl die meningen vooraf nooit goed in te schatten zijn, zeker niet in een F1 auto @ 300km/u.
Wat ik opvallender vind is dat Hamilton na zijn inhaalactie op Raikkonen na Eau Rouge (zeg maar op 4:05 in het filmpje hierboven) drie keer van zijn lijn af gaat om zijn plaats te verdedigen. En drie keer nog fors ook, in feite is hij gewoon wat over de baan aan het zwalken om Raikkonen geen slipstream te geven of compleet af te blokken (het is niet te zien hoe ver Raikkonen er achter zit).
Terwijl je toch maar één keer van je lijn af mag.
Dan vind ik het onbegrijpelijk dat ze hem daar niet voor bestraffen en voor die inhaalactie wel.
Zelfs als het zo is dat er in de rijdersbriefings verteld is dat wat Hamilton deed niet toegestaan is, dan nog maken ze een hele duidelijke en toepasbare regel (snij je af om in te halen? Laat dan je tegenstander weer passeren en ga verder met racen) tot een compleet vaag iets, waarbij de meningen van de stewards doorslaggevend zijn, terwijl die meningen vooraf nooit goed in te schatten zijn, zeker niet in een F1 auto @ 300km/u.
Wat ik opvallender vind is dat Hamilton na zijn inhaalactie op Raikkonen na Eau Rouge (zeg maar op 4:05 in het filmpje hierboven) drie keer van zijn lijn af gaat om zijn plaats te verdedigen. En drie keer nog fors ook, in feite is hij gewoon wat over de baan aan het zwalken om Raikkonen geen slipstream te geven of compleet af te blokken (het is niet te zien hoe ver Raikkonen er achter zit).
Terwijl je toch maar één keer van je lijn af mag.
Dan vind ik het onbegrijpelijk dat ze hem daar niet voor bestraffen en voor die inhaalactie wel.
-
Peter van den Berg
- Berichten: 887
- Lid geworden op: 11 apr 2008, 13:03
- Locatie: Het Noorden
Re: Formule 1 2008
@ Peter:
Ik heb altijd gedacht dat het voorkomen van een slipstream op deze wijze wel mocht en dat bij het verdedigen de 1x wisselen van lijn-regel van toepassing is?
Ik heb altijd gedacht dat het voorkomen van een slipstream op deze wijze wel mocht en dat bij het verdedigen de 1x wisselen van lijn-regel van toepassing is?
- Dennis Cavallino
- Berichten: 15827
- Lid geworden op: 02 feb 2006, 13:36
- Locatie: Groene Hart
Re: Formule 1 2008
Online petitie: http://www.PetitionOnline.com/belgp08/" onclick="window.open(this.href);return false;
- Dutch
- Berichten: 2837
- Lid geworden op: 08 feb 2006, 22:29
Re: Formule 1 2008
Yep, dat was ook precies mijn mening. Het is niet te handhaven als je 't op deze manier gaat interpreteren. Althans, de coureurs kunnen de regel niet zélf handhaven. Dus zou een heldere regel (een regel waar je je in de cockpit aan kunt houden) een slechte regel worden, want dan ben je als coureur overgeleverd aan de goden, ehm, de bui van de stewards.Peter Tunissen schreef:Onbegrijpelijke beslissing van de stewards.
Zelfs als het zo is dat er in de rijdersbriefings verteld is dat wat Hamilton deed niet toegestaan is, dan nog maken ze een hele duidelijke en toepasbare regel (snij je af om in te halen? Laat dan je tegenstander weer passeren en ga verder met racen) tot een compleet vaag iets, waarbij de meningen van de stewards doorslaggevend zijn, terwijl die meningen vooraf nooit goed in te schatten zijn, zeker niet in een F1 auto @ 300km/u.
- frankv
- Berichten: 2432
- Lid geworden op: 17 jan 2007, 21:48
Re: Formule 1 2008
dat ben ik met je eens, ik zag de persconferentie in de samenvatting, en je zag hem kijken van "dat heb ik mooi geflikt", maar ik vind dat hij een terechte winnaar was, want hij had het inderdaad mooi geflikt!Femme schreef:Aan zijn reactie in de persconferentie was te zien dat 't hem al niet lekker zat.
frank
- RutgerK
- Berichten: 3239
- Lid geworden op: 20 nov 2007, 01:07
Re: Formule 1 2008
Het belangrijkste punt is toch dat Hamilton niet op de racelijn zat aanremmend op bocht 19 Busstop en door het afsnijden van bocht 20 een strategisch voordeel had met de lijn waarop hij zat richting La Source? Als Hamilton achter Raikkonen de bocht uitgekomen was, had hij geen aanval kunnen inzetten in La Source.
Hamilton had nooit de sprint moeten aangaan richting La Source en pas bij tweede start-finish lijn Raikonnen voor laten gaan. De stewards hebben dat denk ik toch gezien als 'racing' en niet direct de positie teruggeven.
Ik denk dus dat de stewards het hebben aangekaart om juist niet te interpreteren maar het heel formeel volgens de regel te beoordelen. Als je dit toe laat hoe ga je dan om met lange rechte stukken? Wanneer moet je dan je positie teruggeven? Aan het begin, op topsnelheid, net voor het aanremmen?
Hamilton had nooit de sprint moeten aangaan richting La Source en pas bij tweede start-finish lijn Raikonnen voor laten gaan. De stewards hebben dat denk ik toch gezien als 'racing' en niet direct de positie teruggeven.
Ik denk dus dat de stewards het hebben aangekaart om juist niet te interpreteren maar het heel formeel volgens de regel te beoordelen. Als je dit toe laat hoe ga je dan om met lange rechte stukken? Wanneer moet je dan je positie teruggeven? Aan het begin, op topsnelheid, net voor het aanremmen?
- Dutch
- Berichten: 2837
- Lid geworden op: 08 feb 2006, 22:29
Re: Formule 1 2008
Juist daarom, Rutger! Waarom zou zijn voordeel 'verdwenen' zijn ná La Source? Waarom is dat wél okee? Of het nu om een lang recht stuk gaat of één bocht, twee bochten of drie bochten, het is niet van tevoren duidelijk. Een coureur kan bij een formele interpretatie van de regel ('geen voordeel') nooit met zekerheid weten dat hij het goed doet. Hoe meet je 'voordeel'?
Daarom is die afspraak gemaakt, die niet in de regels staat, maar wel een algemeen geaccepteerde afspraak is met race control en de stewards: plaats gewonnen door afsnijden van de bocht, dan plaats teruggeven na de bocht. Dat is simpel, dat is duidelijk, dat kun je in een racesituatie uitvoeren. Daarmee voorkom je dat je achteraf gelazer krijgt (zoals nu) en kunnen coureurs het onderling in de race oplossen. Prachtig toch?
En dan vraagt het team ook nog eens aan Charlie Whiting of het in orde was (race control moet melding maken van een overtreding aan de stewards) en wat krijgen ze te horen?
http://www.autosport.com/news/report.php/id/70443" onclick="window.open(this.href);return false;
Daarom is die afspraak gemaakt, die niet in de regels staat, maar wel een algemeen geaccepteerde afspraak is met race control en de stewards: plaats gewonnen door afsnijden van de bocht, dan plaats teruggeven na de bocht. Dat is simpel, dat is duidelijk, dat kun je in een racesituatie uitvoeren. Daarmee voorkom je dat je achteraf gelazer krijgt (zoals nu) en kunnen coureurs het onderling in de race oplossen. Prachtig toch?
En dan vraagt het team ook nog eens aan Charlie Whiting of het in orde was (race control moet melding maken van een overtreding aan de stewards) en wat krijgen ze te horen?
http://www.autosport.com/news/report.php/id/70443" onclick="window.open(this.href);return false;
- Dutch
- Berichten: 2837
- Lid geworden op: 08 feb 2006, 22:29
Re: Formule 1 2008
Overigens zat Hamilton daar juist wel op de racelijn (de buitenkant, waarna je instuurt naar binnen), maar dwong Raikkonen - die niet op de racelijn zat bij het aanremmen, omdat Hamilton hem er al naast had gezet - hem naar buiten. Het is dus maar hoe je racelijn interpreteert. Dat iemand buitenom inhaalt, wil niet automatisch zeggen dat hij niet op de racelijn zit.RutgerK schreef:Het belangrijkste punt is toch dat Hamilton niet op de racelijn zat aanremmend op bocht 19 Busstop
- RutgerK
- Berichten: 3239
- Lid geworden op: 20 nov 2007, 01:07
Re: Formule 1 2008
Dutch, ik snap het niet helemaal. Hamilton zit aan de buitenkant van Raikkonen bij het aanremmen voor de busstop. Dan kan Raikkonen toch gewoon de racelijn opeisen?Dutch schreef:Overigens zat Hamilton daar juist wel op de racelijn (de buitenkant, waarna je instuurt naar binnen), maar dwong Raikkonen - die niet op de racelijn zat bij het aanremmen, omdat Hamilton hem er al naast had gezet - hem naar buiten. Het is dus maar hoe je racelijn interpreteert. Dat iemand buitenom inhaalt, wil niet automatisch zeggen dat hij niet op de racelijn zit.RutgerK schreef:Het belangrijkste punt is toch dat Hamilton niet op de racelijn zat aanremmend op bocht 19 Busstop
Onderstaand filmpje geeft een fantastisch beeld van de inhaalactie en de rondes ervoor en erna.
-
M@rcel
- Berichten: 4820
- Lid geworden op: 25 feb 2006, 19:16
- Locatie: Den Haag
Re: Formule 1 2008
In dat filmpje lijkt KR zelfs een braketest uit te voeren voor Busstop (19)
- Dutch
- Berichten: 2837
- Lid geworden op: 08 feb 2006, 22:29
Re: Formule 1 2008
Dat zeg ik toch ook niet, dat Kimi de racelijn niet mocht opeisen? En dat deed hij, en royaal ook!RutgerK schreef:Dutch, ik snap het niet helemaal. Hamilton zit aan de buitenkant van Raikkonen bij het aanremmen voor de busstop. Dan kan Raikkonen toch gewoon de racelijn opeisen?
Ik constateer alleen maar dat Hamilton en niet Raikkonen bij het aanremmen op de lijn reed die doorgaans als racelijn wordt beschouwd. Het is een glijdende schaal. Als het nu Raikkonen was geweest die Hamilton binnendoor had proberen in te halen, met de twee auto's op precies dezelfde plaats bij het aanremmen, dus met Hamilton licht voor Raikkonen, en Raikkonen had Lewis vervolgens ge-T-bonet, wie had dan volgens jou de racelijn gehad? Ik bedoel maar...
Maar als Raikkonen die inhaalactie vervolgens strak had afgemaakt, dan was het een legitieme actie geweest omdat hij er al naast zat. Dus racelijn is hier een beetje overschat begrip.
- Mari Oh Oh!
- Berichten: 3055
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 21:58
- Locatie: Assen
Re: Formule 1 2008
Ik zou het ook bijna een braketest noemen. Dat Hamilton hem in La Source bijna buitenom inhaalt wordt veroorzaakt door zijn eigen tempo. Dat probeert ie terug te winnen door hem te knijpen, laten we even in het midden of dat hier nou wel zo netjes was. Dan kan Lewis maar één kant op, die laat zich vervolgens volledig inhalen. Vanaf daar loopt de race weer, dus moet Kimi ook weer verdedigen, dat doet hij echter niet(goed). Bij turn one remt Kimi daarna ook nog redelijk vroeg, zo vroeg dat Lewis hem met gemak binnendoor inhaalt. Ik ben benieuwd wie er dan wèl achter gebleven was(Trulli? ). Er is namelijk geen reden voor, zeker niet als je van race control hebt gehoord dat alles ok is.
Ik ben ervan overtuigd dat als Kimi zonder het incident bocht één net zo genomen had als hij nu heeft gedaan, Lewis hem ook had ingehaald.
Overigens is het wel heel makkelijk rederen dat Hamilton zich zelf een voordeel heeft gegeven door zich zo te laten inhalen. Waarom verdedigen mensen hun plek dan zo goed? Bijna elke inhaalaktie op start-finish op Spa zou dan moeten mislukken, omdat daar het verschil ook niet veel groter is dan nu. Dus voor de coureurs, wil je je positie behouden, laat je dan inhalen. Even serieus, hij liet zich inhalen en gaf daarbij Kimi de verdedigende lijn. Had Kimi die (enigszins)gehouden i.p.v. over de baan te schieten naar de racelijn dan was hij ook niet ingehaald.
Ik ben ervan overtuigd dat als Kimi zonder het incident bocht één net zo genomen had als hij nu heeft gedaan, Lewis hem ook had ingehaald.
Overigens is het wel heel makkelijk rederen dat Hamilton zich zelf een voordeel heeft gegeven door zich zo te laten inhalen. Waarom verdedigen mensen hun plek dan zo goed? Bijna elke inhaalaktie op start-finish op Spa zou dan moeten mislukken, omdat daar het verschil ook niet veel groter is dan nu. Dus voor de coureurs, wil je je positie behouden, laat je dan inhalen. Even serieus, hij liet zich inhalen en gaf daarbij Kimi de verdedigende lijn. Had Kimi die (enigszins)gehouden i.p.v. over de baan te schieten naar de racelijn dan was hij ook niet ingehaald.
Laatst gewijzigd door Mari Oh Oh! op 11 sep 2008, 10:10, 1 keer totaal gewijzigd.
- Roman
- Berichten: 3237
- Lid geworden op: 12 sep 2006, 11:05
- Locatie: Liverpool
Re: Formule 1 2008
Analysis of Hamilton's overtaking manoeuvre on Raikkonen - Spa 2008 http://www.youtube.com/watch?v=TzKMyFCaZy0
-
Metchu
- Berichten: 15240
- Lid geworden op: 09 jun 2007, 02:13
- Locatie: Niet ver van Zandvoort
Re: Formule 1 2008
mooie analyse, ik ben om... het resultaat had zo moeten staan ...
- Jorrit
- Berichten: 605
- Lid geworden op: 16 dec 2006, 20:23
Re: Formule 1 2008
Jammer genoeg zal deze video op korte termijn wel weer van youtube verdwijnen. Lijkt wel een doofpot afaireRoman schreef:Analysis of Hamilton's overtaking manoeuvre on Raikkonen - Spa 2008 http://www.youtube.com/watch?v=TzKMyFCaZy0
Van de zelfde maker: Raikonen haalt in onder geel:
http://nl.youtube.com/watch?v=sPZmZzasDEw&NR=1" onclick="window.open(this.href);return false;
- RutgerK
- Berichten: 3239
- Lid geworden op: 20 nov 2007, 01:07
Re: Formule 1 2008
De eerste beweging van Raikkonen is volgens mij meer omdat hij bang was met zijn achterband de voorvleugel van Hamilton te raken.
Waar ik nog altijd geen antwoord op heb is of Hamilton Raikkonen had kunnen inhalen in La Source als hij achter Raikkonen uit de Busstop zou zijn gekomen? Het was nu in ieder geval zo dat Raikkonen pas na de tweede start-finishlijn vrij was om zijn lijn te kiezen voor het aanremmen van La Source en geen gelegenheid had om Hamilton in de Busstop op te vangen zoals Hamilton in La Source wel doet met Raikkonen (die zijn voorvleugel er bijna afrijd)
Waar ik nog altijd geen antwoord op heb is of Hamilton Raikkonen had kunnen inhalen in La Source als hij achter Raikkonen uit de Busstop zou zijn gekomen? Het was nu in ieder geval zo dat Raikkonen pas na de tweede start-finishlijn vrij was om zijn lijn te kiezen voor het aanremmen van La Source en geen gelegenheid had om Hamilton in de Busstop op te vangen zoals Hamilton in La Source wel doet met Raikkonen (die zijn voorvleugel er bijna afrijd)
- Dutch
- Berichten: 2837
- Lid geworden op: 08 feb 2006, 22:29
Re: Formule 1 2008
Dat antwoord heb je allang: nee.
Dat betwist ook niemand. Maar om die straf te rechtvaardigen, moet je definiëren wat 'voordeel' is. Dat Raikkonen dezelfde ronde weer eerste ligt? Dat hij in dezelfde ronde bij Pouhon vol over de uitloopstrook scheurt om Hamilton te passeren - onder geel? Ja, als hij nou op een haar na de race had verloren van Hamilton, dan had je over nadeel kunnen spreken. Er zijn zo veel verzachtende omstandigheden dat de straf veel te zwaar is voor de uiteindelijke gevolgen. Een goede rechter kijkt niet alleen maar naar het wetboek, maar ook naar de omstandigheden, en vaardigt dan een proportionele straf uit. Dat kan soms geen straf zijn.
En dan wegen ook nog mee de staande afspraak over plaats teruggeven en het feit dat Whiting aan McLaren heeft bevestigd dat de manoeuvre OK was.
Dat betwist ook niemand. Maar om die straf te rechtvaardigen, moet je definiëren wat 'voordeel' is. Dat Raikkonen dezelfde ronde weer eerste ligt? Dat hij in dezelfde ronde bij Pouhon vol over de uitloopstrook scheurt om Hamilton te passeren - onder geel? Ja, als hij nou op een haar na de race had verloren van Hamilton, dan had je over nadeel kunnen spreken. Er zijn zo veel verzachtende omstandigheden dat de straf veel te zwaar is voor de uiteindelijke gevolgen. Een goede rechter kijkt niet alleen maar naar het wetboek, maar ook naar de omstandigheden, en vaardigt dan een proportionele straf uit. Dat kan soms geen straf zijn.
En dan wegen ook nog mee de staande afspraak over plaats teruggeven en het feit dat Whiting aan McLaren heeft bevestigd dat de manoeuvre OK was.
- RutgerK
- Berichten: 3239
- Lid geworden op: 20 nov 2007, 01:07
Re: Formule 1 2008
Na La Source zou het voordeel weggeweest zijn. Iedere inhaalactie na La Source kan niet meer teruggeleid worden naar het afsnijden van de Busstop.Dutch schreef:Dat antwoord heb je allang: nee.![]()
Dat betwist ook niemand. Maar om die straf te rechtvaardigen, moet je definiëren wat 'voordeel' is. Dat Raikkonen dezelfde ronde weer eerste ligt? Dat hij in dezelfde ronde bij Pouhon vol over de uitloopstrook scheurt om Hamilton te passeren - onder geel?
Ja, als hij nou op een haar na de race had verloren van Hamilton, dan had je over nadeel kunnen spreken. Er zijn zo veel verzachtende omstandigheden dat de straf veel te zwaar is voor de uiteindelijke gevolgen. Een goede rechter kijkt niet alleen maar naar het wetboek, maar ook naar de omstandigheden, en vaardigt dan een proportionele straf uit. Dat kan soms geen straf zijn.
En dan wegen ook nog mee de staande afspraak over plaats teruggeven en het feit dat Whiting aan McLaren heeft bevestigd dat de manoeuvre OK was.
Uit het onboard filmpje blijkt dat Hamilton er bij Pouhon ook afschoot. Ik zou er ook niet voor kiezen om op dat punt over de nat geregende groene verf of gras weer richting de baan te sturen.
Ja en het antwoord van Whiting was kennelijk niet correct en ik neem aan dat Whiting niet vooraf toestemming heeft gegeven door de actie. Het feit dat McLaren de vraag bij Whiting heeft neergelegd geeft in mijn ogen aan dat als Raikkonen deze actie had gemaakt op Hamilton McLaren ook deze vraag had gesteldomdat ze niet zo zeker waren van hun zaak.
- Dutch
- Berichten: 2837
- Lid geworden op: 08 feb 2006, 22:29
Re: Formule 1 2008
Ja, en? Wat doet dat ertoe, dat ze niet zo zeker waren van hun zaak? En als Alonso in 2005 na drie ronden zijn plek teruggeeft aan Klien, is dat dan ook niet meer terug te leiden tot de afsnijactie? Of het is opgedragen of onvrijwillig gebeurt, van voordeel is in beide gevallen geen sprake meer.
Feit blijft dat er licht zit tussen de regel ('geen voordeel', wat heel veel aan de verbeelding overlaat), de staande afspraken (plek teruggeven) en de manier waarop Hamilton heeft gehandeld. Bij twijfel geen schuld. Wel achteraf de regel verduidelijken.
Feit blijft dat er licht zit tussen de regel ('geen voordeel', wat heel veel aan de verbeelding overlaat), de staande afspraken (plek teruggeven) en de manier waarop Hamilton heeft gehandeld. Bij twijfel geen schuld. Wel achteraf de regel verduidelijken.
- Dutch
- Berichten: 2837
- Lid geworden op: 08 feb 2006, 22:29
Re: Formule 1 2008
Kijk, dit bedoel ik. DC over de onduidelijkheid:
Maar goed, ik betwijfel of we 't eens worden.
Als de coureurs niet weten waar ze aan toe zijn, ga dan niet eerst straffen. Geef een verduidelijking en de eerstvolgende is het haasje. En het zou ook niet de eerste keer zijn dat de FIA naar het middel van de 'rule clarification' grijpt om een uitslag te handhaven. Ik hoef maar terug te denken aan Brazilië 2007...In the drivers' briefing tomorrow we will try and get clarification about the conditions we are racing under and we will move forward
Maar goed, ik betwijfel of we 't eens worden.
- RutgerK
- Berichten: 3239
- Lid geworden op: 20 nov 2007, 01:07
Re: Formule 1 2008
Gewoon direct je plek teruggeven en niet pas als je in vijfde versnelling zit richting de volgende bocht.Dutch schreef:Kijk, dit bedoel ik. DC over de onduidelijkheid:
Als de coureurs niet weten waar ze aan toe zijn, ga dan niet eerst straffen. Geef een verduidelijking en de eerstvolgende is het haasje. En het zou ook niet de eerste keer zijn dat de FIA naar het middel van de 'rule clarification' grijpt om een uitslag te handhaven. Ik hoef maar terug te denken aan Brazilië 2007...In the drivers' briefing tomorrow we will try and get clarification about the conditions we are racing under and we will move forward
Maar goed, ik betwijfel of we 't eens worden.
- Dutch
- Berichten: 2837
- Lid geworden op: 08 feb 2006, 22:29
Re: Formule 1 2008
Prima, maar dan moet 't wel van tevoren afgesproken zijn. 
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten
