N.
Yep, dat was ook precies mijn mening. Het is niet te handhaven als je 't op deze manier gaat interpreteren. Althans, de coureurs kunnen de regel niet zélf handhaven. Dus zou een heldere regel (een regel waar je je in de cockpit aan kunt houden) een slechte regel worden, want dan ben je als coureur overgeleverd aan de goden, ehm, de bui van de stewards.Peter Tunissen schreef:Onbegrijpelijke beslissing van de stewards.
Zelfs als het zo is dat er in de rijdersbriefings verteld is dat wat Hamilton deed niet toegestaan is, dan nog maken ze een hele duidelijke en toepasbare regel (snij je af om in te halen? Laat dan je tegenstander weer passeren en ga verder met racen) tot een compleet vaag iets, waarbij de meningen van de stewards doorslaggevend zijn, terwijl die meningen vooraf nooit goed in te schatten zijn, zeker niet in een F1 auto @ 300km/u.
dat ben ik met je eens, ik zag de persconferentie in de samenvatting, en je zag hem kijken van "dat heb ik mooi geflikt", maar ik vind dat hij een terechte winnaar was, want hij had het inderdaad mooi geflikt!Femme schreef:Aan zijn reactie in de persconferentie was te zien dat 't hem al niet lekker zat.
Overigens zat Hamilton daar juist wel op de racelijn (de buitenkant, waarna je instuurt naar binnen), maar dwong Raikkonen - die niet op de racelijn zat bij het aanremmen, omdat Hamilton hem er al naast had gezet - hem naar buiten. Het is dus maar hoe je racelijn interpreteert. Dat iemand buitenom inhaalt, wil niet automatisch zeggen dat hij niet op de racelijn zit.RutgerK schreef:Het belangrijkste punt is toch dat Hamilton niet op de racelijn zat aanremmend op bocht 19 Busstop
Dutch, ik snap het niet helemaal. Hamilton zit aan de buitenkant van Raikkonen bij het aanremmen voor de busstop. Dan kan Raikkonen toch gewoon de racelijn opeisen?Dutch schreef:Overigens zat Hamilton daar juist wel op de racelijn (de buitenkant, waarna je instuurt naar binnen), maar dwong Raikkonen - die niet op de racelijn zat bij het aanremmen, omdat Hamilton hem er al naast had gezet - hem naar buiten. Het is dus maar hoe je racelijn interpreteert. Dat iemand buitenom inhaalt, wil niet automatisch zeggen dat hij niet op de racelijn zit.RutgerK schreef:Het belangrijkste punt is toch dat Hamilton niet op de racelijn zat aanremmend op bocht 19 Busstop
Dat zeg ik toch ook niet, dat Kimi de racelijn niet mocht opeisen? En dat deed hij, en royaal ook!RutgerK schreef:Dutch, ik snap het niet helemaal. Hamilton zit aan de buitenkant van Raikkonen bij het aanremmen voor de busstop. Dan kan Raikkonen toch gewoon de racelijn opeisen?
Jammer genoeg zal deze video op korte termijn wel weer van youtube verdwijnen. Lijkt wel een doofpot afaireRoman schreef:Analysis of Hamilton's overtaking manoeuvre on Raikkonen - Spa 2008 http://www.youtube.com/watch?v=TzKMyFCaZy0
Na La Source zou het voordeel weggeweest zijn. Iedere inhaalactie na La Source kan niet meer teruggeleid worden naar het afsnijden van de Busstop.Dutch schreef:Dat antwoord heb je allang: nee.![]()
Dat betwist ook niemand. Maar om die straf te rechtvaardigen, moet je definiëren wat 'voordeel' is. Dat Raikkonen dezelfde ronde weer eerste ligt? Dat hij in dezelfde ronde bij Pouhon vol over de uitloopstrook scheurt om Hamilton te passeren - onder geel?
Ja, als hij nou op een haar na de race had verloren van Hamilton, dan had je over nadeel kunnen spreken. Er zijn zo veel verzachtende omstandigheden dat de straf veel te zwaar is voor de uiteindelijke gevolgen. Een goede rechter kijkt niet alleen maar naar het wetboek, maar ook naar de omstandigheden, en vaardigt dan een proportionele straf uit. Dat kan soms geen straf zijn.
En dan wegen ook nog mee de staande afspraak over plaats teruggeven en het feit dat Whiting aan McLaren heeft bevestigd dat de manoeuvre OK was.
Als de coureurs niet weten waar ze aan toe zijn, ga dan niet eerst straffen. Geef een verduidelijking en de eerstvolgende is het haasje. En het zou ook niet de eerste keer zijn dat de FIA naar het middel van de 'rule clarification' grijpt om een uitslag te handhaven. Ik hoef maar terug te denken aan Brazilië 2007...In the drivers' briefing tomorrow we will try and get clarification about the conditions we are racing under and we will move forward
Gewoon direct je plek teruggeven en niet pas als je in vijfde versnelling zit richting de volgende bocht.Dutch schreef:Kijk, dit bedoel ik. DC over de onduidelijkheid:
Als de coureurs niet weten waar ze aan toe zijn, ga dan niet eerst straffen. Geef een verduidelijking en de eerstvolgende is het haasje. En het zou ook niet de eerste keer zijn dat de FIA naar het middel van de 'rule clarification' grijpt om een uitslag te handhaven. Ik hoef maar terug te denken aan Brazilië 2007...In the drivers' briefing tomorrow we will try and get clarification about the conditions we are racing under and we will move forward
Maar goed, ik betwijfel of we 't eens worden.
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 9 gasten