Nou, nou wat een drama allemaal weer! Mag het even wat minder misschien?
Ik zie jullie hier allemaal dingen schrijven over absolute controle van de overheid over je privacy en de opslag van de gegevens zodat ze later tegen je gebruikt kunnen worden.
Wat een bullshit is dat zeg......
Ik zie wel dat het lezen van het 29 pagina's tellende wetsvoorstel in ambtelijke taal niet voor iedereen even gemakkelijk is.
Laat me daarom even wat belangrijke dingen nader toelichten in begrijpelijke taal......
Allereerst is het zo dat er een kastje in je auto komt dat via GPS gaat 'zien' waar en op welk tijdstip er met je auto is gereden en welk tarief er op dat wegvak/wegvakken geldig is/zijn.
De kentekenhouder is degene die ervoor verantwoordelijk is dat het kastje aanwezig is én dat het functioneert.
Nooit zal er worden geregistreerd wie er heeft gereden, omdat dat van geen enkel belang is!
Verder is het niet zo dat deze specifieke GPS gegevens rechtstreeks worden gebruikt om je maandfactuur te berekenen, netzomin als dat deze specifieke GPS gegevens zullen worden opgeslagen gedurende 5 jaar.
Sterker nog....de overheid krijgt die GPS gegevens helemaal nooit in handen!
Dat kastje wat er in je auto komt, gaat namelijk eerst nog met die verkregen GPS gegevens aan de slag en produceert daarmee vervolgens een gegevensstroom welke niet herleidbaar meer is naar de oorspronkelijke GPS gegevens welke door het kastje na gebruik zullen worden weggegooid.
De na herleiding onstane geaggregeerde gegevensstroom wordt (naar keuze rechtstreeks of via een private dienstverlener) verzonden naar het publieke inningsbureau (het CJIB blijkbaar) die er een maandfactuur mee maakt, welke (bij voorkeur) automatisch zal worden geïncasseerd. En het is ook déze gegevensstroom welke zal worden bewaard gedurende 5 jaar, zoals gebruikelijk bij alle gegevens welke voor de Belastingdienst van belang zijn.
Omdat dit in het wetsvoorstel allemaal wat moeilijker te lezen staat, citeer ik hieronder even de concept wetstekst waar het over gaat zodat je het zelf nog eens kunt nalezen.
Artikel 4.4
1. De houder van het motorrijtuig draagt er zorg voor dat het motorrijtuig is
uitgerust met een voorziening van een door Onze Minister goedgekeurd type
die:
a. blijkens een identificerend onderdeel van die voorziening bij dat
motorrijtuig hoort;
b. haar functioneren kenbaar maakt door een daarvoor bestemd signaal;
c. slechts de kilometers in Nederland registreert;
d. het aantal, de tijd en de plaats van de kilometers in Nederland
registreert;
e. met behulp van de geregistreerde gegevens, de voor de kilometerprijs van
belang zijnde gegevens produceert die geen tijd en plaats van geregistreerde
kilometers bevatten;
f. aan Onze Minister, door middel van een draadloos signaal, zendt:
1°. de gegevens, bedoeld in onderdeel e;
2°. haar identificatie en de identificatie van het motorrijtuig, en
3°. de melding van de nadelige beïnvloeding van haar functioneren;
g. bevraagbaar is door de daarvoor bestemde kunstwerken onder, op, boven
of in de nabije omgeving van de weg, en
h. bevraagbaar is voor de personen belast met het toezicht op de naleving
van het bepaalde bij of krachtens deze wet, met de daarvoor bestemde
apparatuur.
2. Bij of krachtens algemene maatregel van bestuur worden nadere regels
vastgesteld voor de registratievoorziening.
We moeten dus het kastje in de auto zelf aanschaffen of huren en kunnen daardoor dus ook zelf kiezen of we een model willen dat de data rechtstreeks draadloos naar het CJIB stuurt, of dat we bijvoorbeeld een abonnement nemen met een huurkastje bij een dienstverlenend bedrijf dat dit voor ons gaat doen. (Ondernemers op DF worden nu wakker!

)
Er zal in ieder geval worden gecontroleerd op de werking van je kastje door opsporingsambtenaren én er zal in het kastje een interne controlevoorziening worden ingebouwd die aangeeft wanneer je probeert te rotzooien met dat ding (het afschermen van het GPS signaal gedurende een langere periode bijvoorbeeld) of wanneer het defect is.
Want het kastje moet het altijd doen, ook in de Kiltunnel of de IJtunnel bijvoorbeeld.
Dat zo'n ding toch wel eens even uitvalt kan, maar als dat gedurende een half uur is gaan er 'bellen rinkelen'.
En voor wat betreft de kilometers die we op Zandvoort maken is het ook allemaal heel simpel: Bepaalde GPS coördinaten kunnen eenvoudig buiten de beprijzing gehouden worden door er een nultarief voor te hanteren.
Je moet er namelijk vanuit gaan dat het hele Nederlandse wegennet in kaart zal worden gebracht en gedifferentieerd zal worden beprijsd.
Het zou me niet verbazen als ze CPZ en Assen op een nultarief zouden zetten om een hoop gezeik te voorkomen.
Dus ik zou nog maar even wachten met die harde acties.......