Mazda MX5 1.8T --> nieuwe foto's op pagina 13
- RobS
- Berichten: 3560
- Lid geworden op: 01 feb 2007, 22:11
- Locatie: Brabant
Hiermee kun je inderdaad met een laptop, wideband en een basismap je setup afstellen. Het gaat uiteraard nog een stukje beter op een bank.
Het probleem met de ECU's van Mazda is dat je er niets aan kan veranderen. Bij bv Honda en VAG (JD) kun je zelf waarden etc aanpassen in de huidige ECU, bij Mazda gaat dat helaas niet en zul je naar een piggybag of standalone moeten.
Piggyback werkt samen met je huidige ecu en past (in de meeste gevallen) signalen aan.
Standalone werkt, zoals de naam als zegt, zelfstandig, ipv de standaard ecu.
Het probleem met de ECU's van Mazda is dat je er niets aan kan veranderen. Bij bv Honda en VAG (JD) kun je zelf waarden etc aanpassen in de huidige ECU, bij Mazda gaat dat helaas niet en zul je naar een piggybag of standalone moeten.
Piggyback werkt samen met je huidige ecu en past (in de meeste gevallen) signalen aan.
Standalone werkt, zoals de naam als zegt, zelfstandig, ipv de standaard ecu.
- RobS
- Berichten: 3560
- Lid geworden op: 01 feb 2007, 22:11
- Locatie: Brabant
- RobS
- Berichten: 3560
- Lid geworden op: 01 feb 2007, 22:11
- Locatie: Brabant
Re: 250pk, rwd, <1000kg, max €10k budget racer
Deze week komt de Bilstein B12 set binnen, gaat me waarschijnlijk niet meer lukken om deze voor de DF Ringdag te installeren.
- Niels
- Berichten: 22505
- Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
- Auto: Prius+
- Locatie: Grunn...
Re: 250pk, rwd, <1000kg, max €10k budget racer
Zou wel de moeite zijn als die eronder zouden zitten Rob! Lekkere set die B12, gaf me veel vertrouwen in m'n eerste Ring rondje 

- RobS
- Berichten: 3560
- Lid geworden op: 01 feb 2007, 22:11
- Locatie: Brabant
Re: 250pk, rwd, <1000kg, max €10k budget racer
Afgelopen zondag op de Ring 3 ronden gereden in de MX5. Mijn vorige 4 rondjes waren in de stromende regen met de Elise, dit waren dus de eerste rondjes op droog. Het ging iedere ronde beter maar na rondje 3 zat ik voor mijn gevoel op max 70% van wat de auto in zich heeft.
Dit heeft me op de terugweg aan het denken gezet of het wel nodig is om op korte termijn 100pk extra te 'monteren'. Dit kost me a) een hoop geld, b) een hoop tijd en c) heb ik het idee dat ik nog niet de rijderscapaciteiten bezit om zoveel pk's@1000kg veilig rond te rijden, zeker op de Ring. (in mijn beleving zijn turbo pk's lastiger te berijden dan atmo pk's @ rwd)
Dit heeft me doen besluiten om voorlopig te focussen op:
Dit heeft me op de terugweg aan het denken gezet of het wel nodig is om op korte termijn 100pk extra te 'monteren'. Dit kost me a) een hoop geld, b) een hoop tijd en c) heb ik het idee dat ik nog niet de rijderscapaciteiten bezit om zoveel pk's@1000kg veilig rond te rijden, zeker op de Ring. (in mijn beleving zijn turbo pk's lastiger te berijden dan atmo pk's @ rwd)
Dit heeft me doen besluiten om voorlopig te focussen op:
- Veiligheid: stoel, rolbeugel en gordel
Onderstel: Bilstein B12, andere stabi's, uitlijning en remmen
Geluid/'vermogen': ander luchtfiltertje (op de juiste plek) en evt ander uitlaatspruitstuk, veel meer valt er op dit gebied niet te winnen bij een MX5.
..en evt wat gewichtsreductie
- MX5T
- Berichten: 1237
- Lid geworden op: 08 feb 2006, 18:28
Re: 250pk, rwd, <1000kg, max €10k budget racer
Verstandige keuze Rob
Het spelletje is heel simpel: als je met deze auto en banden onder de BtG9.00 kunt rijden dan kun je stellen dat je nagenoeg 100% uit de auto haalt en is de auto de beperkende factor geworden, dan pas is het volgens de regels van de logica tijd om je auto te upgraden.
19 sept.: Aanpassing op bovenstaande: volgens een "insider" uit Helmond werkt er bij Ron Simons een engelse nstructeur die met een standaard MX5 met 100 wielpk's een BtG8.29 rijdt (met jouw 1.8 met 15 pk extra nog een 4-tal sekonden sneller.) Kun je zien wat ervaring, lef en talent aan tijdwinst opleveren. Mij lukt een 8.25 maar juist met bijna 100 pk meer en nog wat aanpassingen dus ik haal ook veel minder dan 100% uit de auto en dan heb ik nog de hulp van een voorrrijder nodig
Er zijn er dus meer die beter hun geld kunnen spenderen aan meters maken dan aan auto-upgrade.
Het spelletje is heel simpel: als je met deze auto en banden onder de BtG9.00 kunt rijden dan kun je stellen dat je nagenoeg 100% uit de auto haalt en is de auto de beperkende factor geworden, dan pas is het volgens de regels van de logica tijd om je auto te upgraden.
19 sept.: Aanpassing op bovenstaande: volgens een "insider" uit Helmond werkt er bij Ron Simons een engelse nstructeur die met een standaard MX5 met 100 wielpk's een BtG8.29 rijdt (met jouw 1.8 met 15 pk extra nog een 4-tal sekonden sneller.) Kun je zien wat ervaring, lef en talent aan tijdwinst opleveren. Mij lukt een 8.25 maar juist met bijna 100 pk meer en nog wat aanpassingen dus ik haal ook veel minder dan 100% uit de auto en dan heb ik nog de hulp van een voorrrijder nodig

Er zijn er dus meer die beter hun geld kunnen spenderen aan meters maken dan aan auto-upgrade.

- Alekzs
- Berichten: 24
- Lid geworden op: 06 mar 2008, 11:58
- Locatie: Leeuwarden
Re: 250pk, rwd, <1000kg, max €10k budget racer
Inderdaad verstandig, meer rijden minder bestellen en sleutelen, wou dat ik dat ook had gedaan. 
Mooie wagen!

Mooie wagen!
- RobS
- Berichten: 3560
- Lid geworden op: 01 feb 2007, 22:11
- Locatie: Brabant
Re: 250pk, rwd, <1000kg, max €10k budget racer
Na lang, zeer lang wachten te horen gekregen dat de door mij bestelde en al betaalde B12 kit niet meer te leveren is 
Ze kunnen me wel de in hardheid verstelbare Koni sportkit voor 25€ minder leveren (€629 ipv €654)
Wat is wijsheid..?!

Ze kunnen me wel de in hardheid verstelbare Koni sportkit voor 25€ minder leveren (€629 ipv €654)
Wat is wijsheid..?!
-
- Berichten: 1659
- Lid geworden op: 01 nov 2006, 16:43
- Locatie: SF
Re: 250pk, rwd, <1000kg, max €10k budget racer
Geloof dat Bert op DF wel eens een post heeft gemaakt over koni vs Bilstein, en dat hij er niet zo over te spreken was? Even zoeken op E36 onderstel (ja, weer bmw ja
)

- Tristan
- Berichten: 13426
- Lid geworden op: 10 feb 2006, 15:06
Re: 250pk, rwd, <1000kg, max €10k budget racer
En upgrade naar B16?
- Michel P
- Berichten: 12572
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 13:37
Re: 250pk, rwd, <1000kg, max €10k budget racer
Rob Schouten schreef:Na lang, zeer lang wachten te horen gekregen dat de door mij bestelde en al betaalde B12 kit niet meer te leveren is
Ze kunnen me wel de in hardheid verstelbare Koni sportkit voor 25€ minder leveren (€629 ipv €654)
Wat is wijsheid..?!
Geen koni op de MX5, vriend van me heeft een nieuwe MX5 en daar koni sportkit op gemonteerd, en dat was een groot drama, hij is nu terug naar origineel, de set is terug naar koni. Ik heb ook op verzoek van de eigenaar even met de auto gereden en het is gewoon KUT!
Michel
- RobS
- Berichten: 3560
- Lid geworden op: 01 feb 2007, 22:11
- Locatie: Brabant
Re: 250pk, rwd, <1000kg, max €10k budget racer
Is bijna 1000€ duurderTristan schreef:En upgrade naar B16?

-
- Berichten: 1659
- Lid geworden op: 01 nov 2006, 16:43
- Locatie: SF
Re: 250pk, rwd, <1000kg, max €10k budget racer
Stom maybe, maar zo'n TEIN set?Rob Schouten schreef:Is bijna 1000€ duurderTristan schreef:En upgrade naar B16?
- VLA
- Berichten: 2279
- Lid geworden op: 11 aug 2007, 10:32
Re: 250pk, rwd, <1000kg, max €10k budget racer
Tein is super qua kwaliteit een rij eigenschappen, maar ze zijn vrij prijzig.
Misschien KW / Weitec ? Weet niet hoeveel die zijn voor een MX5.
Misschien KW / Weitec ? Weet niet hoeveel die zijn voor een MX5.
- Bert ///M3
- Berichten: 9418
- Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30
Re: 250pk, rwd, <1000kg, max €10k budget racer
Koni vs Bilstein is een vrij persoonlijke keuze. Ik heb liever Bilstein B8 als Koni geel maar er zijn er ook zat die dat andersom vinden.
Dat Tein spul heeft wel een grote naam in het jappen wereldje maar zo bijzonder is het imho niet. Ik denk dat je dan beter die inverted versie van PSS9 hebben kan, alleen zal die ook wel iets duurder zijn.
Dat Tein spul heeft wel een grote naam in het jappen wereldje maar zo bijzonder is het imho niet. Ik denk dat je dan beter die inverted versie van PSS9 hebben kan, alleen zal die ook wel iets duurder zijn.
- Stefan R
- Berichten: 2247
- Lid geworden op: 15 feb 2006, 16:51
- Auto: Vakantievoertuig
- Locatie: Grote brand veel water, kleine brand weinig water
Re: 250pk, rwd, <1000kg, max €10k budget racer
Tein is bagger qua kwaliteit, en véél te hard voor de Europese wegen. :idea:VLA schreef:Tein is super qua kwaliteit een rij eigenschappen, maar ze zijn vrij prijzig.
Misschien KW / Weitec ? Weet niet hoeveel die zijn voor een MX5.
http://www.extreme-machines.nl/forum/vi ... hp?t=40076" onclick="window.open(this.href);return false;
Hier nog een stukje over onderstellen.
- RobS
- Berichten: 3560
- Lid geworden op: 01 feb 2007, 22:11
- Locatie: Brabant
Re: 250pk, rwd, <1000kg, max €10k budget racer
Even wat puntjes op een rij:
- Budget is max 1000€
- Instelbaar is leuk, maar geen pré
- Tein valt af
- Ik koop de set het liefst in NL of DE, ivm garantie en invoerkosten (laatste 2 bestellingen uit de US heb ik invoer en btw moeten betalen..
)
Opties die wat mij betreft nog open staan:
- Koni 1150 - 888€
- Bilstein B8 + huidige Eibach veren - 600€
- KW Inox var 1 - €980
- H&R schroefset type?? - €975
- Budget is max 1000€
- Instelbaar is leuk, maar geen pré
- Tein valt af
- Ik koop de set het liefst in NL of DE, ivm garantie en invoerkosten (laatste 2 bestellingen uit de US heb ik invoer en btw moeten betalen..

Opties die wat mij betreft nog open staan:
- Koni 1150 - 888€
- Bilstein B8 + huidige Eibach veren - 600€
- KW Inox var 1 - €980
- H&R schroefset type?? - €975
- Bert ///M3
- Berichten: 9418
- Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30
Re: 250pk, rwd, <1000kg, max €10k budget racer
Dan zou ik ook Intrax even bellen, naar een RS setje informeren of AST en even naar Sportline I informeren. Ik denk dat beiden wel onder de 1000e realiseerbaar is. Dieseltourist heeft die AST op de ring Mazda zitten, met ring setup. Door hem inmiddels aangepast dus misschien kan je die afstelling redelijk overnemen
Dan heb je spullen gemaakt in NL, altijd handig als je er wat mee hebt.

- RobS
- Berichten: 3560
- Lid geworden op: 01 feb 2007, 22:11
- Locatie: Brabant
Re: 250pk, rwd, <1000kg, max €10k budget racer
Ben net al gebeld door DT, hij gaat morgen informeren bij AST :banaan:Bert ///M3 schreef:Dan zou ik ook Intrax even bellen, naar een RS setje informeren of AST en even naar Sportline I informeren. Ik denk dat beiden wel onder de 1000e realiseerbaar is. Dieseltourist heeft die AST op de ring Mazda zitten, met ring setup. Door hem inmiddels aangepast dus misschien kan je die afstelling redelijk overnemenDan heb je spullen gemaakt in NL, altijd handig als je er wat mee hebt.
- L@urens
- Berichten: 799
- Lid geworden op: 12 okt 2007, 15:27
- Locatie: Enschede, NL
Re: 250pk, rwd, <1000kg, max €10k budget racer

Ik heb zelf (jouw) GC/Eibach en Bilstein B6. Ben ik erg tevreden over. Is B8 vooral meer demping?!
- RobS
- Berichten: 3560
- Lid geworden op: 01 feb 2007, 22:11
- Locatie: Brabant
Re: 250pk, rwd, <1000kg, max €10k budget racer
Er zijn 2 grote gespecialiseerde bedrijven met turbokits voor de MX5, http://flyinmiata.com/" onclick="window.open(this.href);return false; en http://www.bellengineering.net" onclick="window.open(this.href);return false; Deze laatste is het bedrijfje van Corky Bell, een guru op turbo gebied.
Ik had een hele tijd geleden al geïnformeerd naar de kosten van transport naar NL van een Begi turbokit, deze zouden op $450 komen wat uiteraard absurd is. Daar bovenop zouden nog kosten voor invoer en BTW komen, kortom, eigenlijk al niet meer interessant.
Nu kwam ik er per toeval achter dat er in de UK een leverancier zit van MX5 onderdelen die ook de sets van Begi verkoopt. De prijzen zijn ongeveer gelijk aan elkaar, het grote voordeel is echter dat ik dan geen invoer en btw hoef te betalen. Na wat heen en weer mailen bleek dat de verzendkosten £45 bedragen, wat een schijntje is vergeleken met de kosten vanuit de US. Het andere goede nieuws is dat hij 2 sets op voorraad heeft, waaronder een set voor het type MX5 wat ik heb. Het was ook nog eens de set waar mijn voorkeur naar uit ging :shakeit: Ik kon het dan ook niet laten om deze set te kopen
Om een lang verhaal kort te maken, afgelopen week heb ik de bestelling geplaatst en het geld over geboekt, de set komt dus tzt deze kant op. Het gaat om de BeGi S1 set met #2 intercooler en GT2554R turbo. Deze turbo spoolt lekker snel op en dat is precies wat ik wil, een zo klein mogelijk turbogat.
Als motormanagement ga ik de al eerder aangeschafte Greddy Emanage Ultimate gebruiken, hier heb ik inmiddels een p&p harness en Greddy MAP sensor voor gekocht. 3" uitlaat had ik ook al liggen dus het enige wat ik nog nodig heb is een setje injectoren.
Linkje --> http://www.bellengineering.net/product_ ... cts_id=241" onclick="window.open(this.href);return false;
De andere plannen gaan uiteraard ook gewoon door, stoeltje wordt de Sparco Sprint 07

Setje Willans gordels heb ik nog liggen, de rolbeugel ben ik nog niet uit, er is nogal wat keuze. AST onderstel komt tzt zodra DT klaar is met testen
Fototje van een gemonteerde set:

Ik had een hele tijd geleden al geïnformeerd naar de kosten van transport naar NL van een Begi turbokit, deze zouden op $450 komen wat uiteraard absurd is. Daar bovenop zouden nog kosten voor invoer en BTW komen, kortom, eigenlijk al niet meer interessant.
Nu kwam ik er per toeval achter dat er in de UK een leverancier zit van MX5 onderdelen die ook de sets van Begi verkoopt. De prijzen zijn ongeveer gelijk aan elkaar, het grote voordeel is echter dat ik dan geen invoer en btw hoef te betalen. Na wat heen en weer mailen bleek dat de verzendkosten £45 bedragen, wat een schijntje is vergeleken met de kosten vanuit de US. Het andere goede nieuws is dat hij 2 sets op voorraad heeft, waaronder een set voor het type MX5 wat ik heb. Het was ook nog eens de set waar mijn voorkeur naar uit ging :shakeit: Ik kon het dan ook niet laten om deze set te kopen

Om een lang verhaal kort te maken, afgelopen week heb ik de bestelling geplaatst en het geld over geboekt, de set komt dus tzt deze kant op. Het gaat om de BeGi S1 set met #2 intercooler en GT2554R turbo. Deze turbo spoolt lekker snel op en dat is precies wat ik wil, een zo klein mogelijk turbogat.
Als motormanagement ga ik de al eerder aangeschafte Greddy Emanage Ultimate gebruiken, hier heb ik inmiddels een p&p harness en Greddy MAP sensor voor gekocht. 3" uitlaat had ik ook al liggen dus het enige wat ik nog nodig heb is een setje injectoren.
Linkje --> http://www.bellengineering.net/product_ ... cts_id=241" onclick="window.open(this.href);return false;
De andere plannen gaan uiteraard ook gewoon door, stoeltje wordt de Sparco Sprint 07
Setje Willans gordels heb ik nog liggen, de rolbeugel ben ik nog niet uit, er is nogal wat keuze. AST onderstel komt tzt zodra DT klaar is met testen

Fototje van een gemonteerde set:
- 2000USA
- Berichten: 957
- Lid geworden op: 22 aug 2008, 10:14
Re: 250pk, rwd, <1000kg, max €10k budget racer
Erg leuk, goed bezig.
Dit lijkt me op termijn ook wel wat: een Track/Ring/Cruise/Open rijden-geschikte RWD.
Ben benieuwd naar de uitkomst!
Dit lijkt me op termijn ook wel wat: een Track/Ring/Cruise/Open rijden-geschikte RWD.
Ben benieuwd naar de uitkomst!

- RobS
- Berichten: 3560
- Lid geworden op: 01 feb 2007, 22:11
- Locatie: Brabant
Re: 250pk, rwd, <1000kg, max €10k budget racer
Tja, ik kon het voor deze prijs gewoon niet laten, op Zandvoort heb ik redelijk wat ervaring, daar kan ik de extra pk's goed gebruiken, op de Ring en andere 'onbekende' circuits schroef ik de druk gewoon wat terug om verantwoord ervaring op te doen.Rob Schouten schreef: Kortom, de 250pk@1000kg plannen staan voolopig even in de koelkast.
- VLA
- Berichten: 2279
- Lid geworden op: 11 aug 2007, 10:32
Re: 250pk, rwd, <1000kg, max €10k budget racer
Wow hele dikke upgrades, en prima keuze voor de turbo, de turbolag zal wel minimaal zijn lijkt me.
PS, hoeveel kg is dat stoeltje ?
PS, hoeveel kg is dat stoeltje ?
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Bakker, Berry1000RR, Dimitri, EvdP, Fabian, Hitz, jvb, Marc Sierra, Mark 320iS, Martijn M, Wimo en 3 gasten