Cayenne-S aanschaffen, ja of nee?

Dit is ons algemene autoforum.
NSXRS

Re: Cayenne-S aanschaffen, ja of nee?

Bericht door NSXRS » 06 sep 2008, 00:09

Tribeca is me te traag en vind ik lelijk
RangeRover heeft wat mij betreft een nog slechter imago kwa betrouwbaarheid en is me in snellere versie gebruikt te duur.
Infinity FX45 heb ik mee gereden: zeer goede en snelle auto met uitstekende wegligging, word alleen een beetje claustrofobisch van de hoge schouderlijn/kleine ruiten en is gewoon te klein vwb koffer/passagiersruimte. Was deze gelijk binnen formaat als de Cayenne, dan werd het de Infinity hands down, maar helaas....

Shakes

Bericht door Shakes » 06 sep 2008, 00:10

H2 op gas

N.

Arthur
Auto: Nr.51

Bericht door Arthur » 06 sep 2008, 05:45

Waarom een SUV?
Is van een (grote station) geen ruimere laadruimte te maken?
Ik denk dat een V70 ruimer is dan een XC90.
Ook een 5-serie station zal vergelijkbaar zijn met een X5.
Dan de Cayenne, zal die veel groter zijn?
Denk dat je het eerder in een MPV moet zoeken.
Maar daar zijn er geen of weinig van die aan je eisen (V8) voldoen, denk ik.
Ik ben niet onder de indruk van de ruimte in een SUV.
Zet ze eens naast m'n Mondeo station of een Passat station, qua binnenruimte?

Ravin ///M

Bericht door Ravin ///M » 06 sep 2008, 09:17

X5 heeft in vergelijking tot een 5 t/Touring zelfs veel minder laadruimte, dat klopt.

Maar die zware trailer waar hij het over heeft, daarbij staat een hoge auto natuurlijk beter
en een dikke motor icm 4wd trekt dan ook lekkerder.

Niels
Auto: Prius+

Bericht door Niels » 06 sep 2008, 09:21

over het algemeen is een SUV zeker kleiner van binnen dan een auto uit de A6/5-serie klasse..

NSXRS

Bericht door NSXRS » 06 sep 2008, 10:59

Ik heb al een station, een Subaru Outback 3.0R exe, dit is op zich een superauto.

De reden dat ik naar het SUV segment kijk is de hogere (overzicht) zitpositie welke ik (en mijn vrouw ook, en als die iets aan de auto prettig vindt is dat mooi meegenomen :hosanna: ) voor dagelijks gebruik prettig vind.
Een hoog trekgewicht is ook voorwaarde, dat was 1 vd redenen dat de Outback eerst is gekomen en ook 4wd vind ik prettig.
Zoals al aangegeven was de FX45 een eyeopener :df: , maar binnen simpelweg te klein :?
Laatst gewijzigd door NSXRS op 06 sep 2008, 11:17, 1 keer totaal gewijzigd.

NSXRS

Bericht door NSXRS » 06 sep 2008, 11:13

Niels schreef:over het algemeen is een SUV zeker kleiner van binnen dan een auto uit de A6/5-serie klasse..
Is dus met mijn keuze niet waar :bignews:
SUV:
Cayenne-S: inh. bagageruimte 540-1770 l , aanhanger geremd 3500 kg
XC90 V8: inh. bagageruimte 249-1837 l , aanhanger geremd 2250 kg

Station:
Outback 3.0R: inh. bagageruimte 459-1628 l , aanhanger geremd 2000 kg
A6 4.2 Avant quattro: inh. bagageruimte 565-1660 l , aanhanger geremd 2100 kg
BMW 545i Touring: inh. bagageruimte 500-1650 l aanhanger geremd 2000 kg

De Cayenne en de XC90 zijn dus nog iets ruimer en hebben hoger trekgewicht

MAARREH: :hmmm:
Niemand info over de degelijkheid/ eventuele mankementen bij de Cayenne??
Laatst gewijzigd door NSXRS op 06 sep 2008, 11:23, 1 keer totaal gewijzigd.

Joy

Bericht door Joy » 06 sep 2008, 11:22

Heb je nog aan een Audi Q7 gedacht ? Ook een flinke auto kwa formaat en ruimte. 3500 kg aanhanger en 775 - 2035 l kofferruimte.

Ravin ///M

Bericht door Ravin ///M » 06 sep 2008, 11:45

Ik weet niet of je al lid bent van http://www.porscheforum.nl" onclick="window.open(this.href);return false; , maar daar is denk ik meer te vinden op het gebied van ervaring met de Cayenne?

en tip: kijk ook in Duitsland, want de prijzen zijn daar LAAG!

Sjoerd

Bericht door Sjoerd » 06 sep 2008, 12:32

Betrouwbaarheid Touareg moet je alleen oppassen met de eerste generaties; vanaf volgens mij my2006 zit ze (veel) beter. Cayenne's zijn volgens mij goed betrouwbaar, echter vind ik de afwerking in het interieur diep bedroevend.

Ik las dat je het niet zo hebt op de ML maar zou je toch willen adviseren daarin eens te gaan rijden! Was voor mij een eye opener ;) Ga dan wel voor de ML500 nieuwe generatie (388 pk) als je perse benzine wil. Voor diesel komt de 320CDI een heel eind, echter als je een toetje in de vorm van een 420CDI tegenkomt daar kan geen 500 tegen op!

Sjoerd

Niels
Auto: Prius+

Bericht door Niels » 06 sep 2008, 13:45

NSXRS schreef:
Niels schreef:over het algemeen is een SUV zeker kleiner van binnen dan een auto uit de A6/5-serie klasse..
Is dus met mijn keuze niet waar :bignews:
SUV:
Cayenne-S: inh. bagageruimte 540-1770 l , aanhanger geremd 3500 kg
XC90 V8: inh. bagageruimte 249-1837 l , aanhanger geremd 2250 kg

Station:
Outback 3.0R: inh. bagageruimte 459-1628 l , aanhanger geremd 2000 kg
A6 4.2 Avant quattro: inh. bagageruimte 565-1660 l , aanhanger geremd 2100 kg
BMW 545i Touring: inh. bagageruimte 500-1650 l aanhanger geremd 2000 kg

De Cayenne en de XC90 zijn dus nog iets ruimer en hebben hoger trekgewicht

MAARREH: :hmmm:
Niemand info over de degelijkheid/ eventuele mankementen bij de Cayenne??
De bagage ruimte geloof ik wel maar neem maar eens plaats achter het stuur en ga eens op de achterbank zitten. Het kan het idee zijn hoor maar ik heb eens een Touareg afgeleverd en moest een Golf terug rijden. Veel verschil zat er niet in behalve de breedte dan.

zegmaarboris

Bericht door zegmaarboris » 06 sep 2008, 22:15

NSXRS schreef:De reden dat ik naar het SUV segment kijk is de hogere (overzicht) zitpositie welke ik (en mijn vrouw ook, en als die iets aan de auto prettig vindt is dat mooi meegenomen :hosanna: ) voor dagelijks gebruik prettig vind.
Zitpositie is over het algemeen ins SUV's fijn en op de snelweg kun je natuurlijk prettig anticiperen maar in stadse omgevingen heb je rondom je heen een soort dode hoek als je naar beneden kijkt. Je ziet dus stoepranden, paaltjes, struiken en dat soort 'lage' obstakels niet goed.

Arthur
Auto: Nr.51

Bericht door Arthur » 07 sep 2008, 02:44

Valt niet tegen wat er van gemaakt kan worden van die bagageruimte.
In normale opstelling is het niet je van het maar daar gaat het blijkbaar niet om.
Als het maar ruim kan worden.
Naja, gaan voor die SUV dan :D
Welke, geen id maar een Q7 of (nieuwe) X5 hadden mijn voorkeur.
Cayenne vind ik een veredelde Touareg, of andersom :wink:

Francisco

Bericht door Francisco » 07 sep 2008, 14:12

uhhmm LandCruiser? als het toch een trekpaard moet zijn.

allen

Bericht door allen » 07 sep 2008, 20:04

Chevrolet Tahoe op gas. Tenzij je af en toe een parkeergarage in moet. :bag:

NSXRS

Bericht door NSXRS » 07 sep 2008, 20:36

Tsja...
Ik ben door mijn vele gereden auto's verpest en heb nu eenmaal een lastig eisenpakket voor de dagelijkse auto:
- passagiersruimte en bagageruimte moet ruim (te maken) zijn
- moet flink kunnen trekken
- wat hogere zitpositie
- bijzonder zijn (motorisch en uiterlijk) en luxueus
- sportief te rijden zijn/ flinke prestaties kunnen leveren

En dat zijn er niet veel...
Met de Outback zit ik al aardig in de richting..
Blijf ik als mogelijke opvolger vooralsnog toch op de Cayenne hangen...

Landcruiser is ook knappe auto, maar daarmee zie ik sportief rijden niet echt gebeuren :roll:

Ben_968CS

Bericht door Ben_968CS » 07 sep 2008, 21:02

We hebben sinds een jaar of anderhalf als gezinsauto een Cayenne S. Absolute topauto, erg humoristisch om met een flatgebouw de Duitse autobahn over te branden. Ding gaat als de brandweer, gek genoeg is de motor best hoogtoerig en draait graag veel toeren. Geval is voorzien van alle denkbare luxe en er is niets dat beter en exclusiever is op gebied van SUV's. Smaken verschillen en de KJN is beslist geen beauty, maar als verstokte Duitse en voor vooral Porsche fan maakt mij dat niet uit. Verbruik is natuurlijk schrikbarend, reken maar op 1 op 6/7 en bij hoge snelheden op de autobahn 1 op 4.

Wat de betrouwbaarheid betreft heb ik alleen electrische probleempjes gehad. Die waren erg kostbaar en lastig om op te lossen. Mijn tip is dan ook om, net als ik, een KJN bij een Duitse dealer te kopen (kosten echt belachelijk weinig, zie http://www.porsche.de" onclick="window.open(this.href);return false;), ome Bos nog wat rest BPM gunnen (grrrrr) en alleen een auto met een jaar Porsche AG garantie te kopen. Voor de garantie termijn voorbij was heeft A point in Amsterdam zonder zeuren alle probleempjes opgelost (kostte iets van EUR 5,000 die werden betaald door de fabriek), geen enkel probleem dat de auto uit Duitsland was gehaald.

Op SUV gebied zie ik niet veel dat de Cayenne S kan overtreffen, wellicht de Turbo, maar dan kom je echt in de serious verbruikscijfers (ook leuk, daar niet van). Het is een echte sportauto die veel kleiner en strakker rijdt dan je zou vermoeden als je het formaat (en het gewicht...) beschouwt. Succes er mee!

Francisco

Bericht door Francisco » 07 sep 2008, 21:41

ieder zijn ding hoor, maar waarom zou je met een 4x4-rijdend-huis sportief willen rijden? neem dan een sportauto erbij zou ik zeggen. of is het je daily driver?

NSXRS

Bericht door NSXRS » 07 sep 2008, 21:49

Francisco schreef:ieder zijn ding hoor, maar waarom zou je met een 4x4-rijdend-huis sportief willen rijden? neem dan een sportauto erbij zou ik zeggen. of is het je daily driver?
Sportauto heb ik al en eentje die door heel weinig nog overtroffen kan worden : een supercharged NSX met ca 410 Pk. :wink:
Ik denk dus aan een Cayenne als dagelijkse auto...

Francisco

Bericht door Francisco » 07 sep 2008, 21:52

aha dan snap ik em. het moet een trekauto zijn maar ook nog af en toe leuk te rijden zijn.

by the way kende jij guus toth? als nsx man moet je dat wat zeggen. mooie auto, super balans.

Mike R32
Auto: 292PS/402,7NM/6.600U/pm.

Bericht door Mike R32 » 08 sep 2008, 00:24

Zou gaan voor een Cayenne of Touareg, puur op het uiterlijk.
Heb mijn ouders proberen te overtuigen, helaas niet gelukt.
Zij zijn aan het rondkijken voor een X3 3.0i, iemand nog aandachtspunten voor deze auto?

NSXRS

Bericht door NSXRS » 08 sep 2008, 07:42

Francisco schreef:aha dan snap ik em. het moet een trekauto zijn maar ook nog af en toe leuk te rijden zijn.

by the way kende jij guus toth? als nsx man moet je dat wat zeggen. mooie auto, super balans.
Nee, Guus Toth was al overleden toen ik in het NSX wereldje geraakte.
Heb wel over hem gehoord van NSX kennissen die bevriend met hem zijn geweest, hij was een wereldwijd in NSX kringen bekende enorme NSX fanaat die veel te jong overleden is :? .

Collin Bello

Bericht door Collin Bello » 08 sep 2008, 22:57

Heb bijna een Cayenne S gekocht. Hele fijne auto om te rijden, met indrukwekkende motor. Maar, door de vorm van de kofferruimte voor mij onbruikbaar. De kinderwagen (tweeling, toen nog met reiswiegjes) paste niet in de kofferruimte, onder het afdekzeil. Iets wat wel makkelijk lukt in mijn X5. Zowieso is de X5 ruimer. (Goede vrienden rijden een Cayenne S, dus kan vergelijken.)

Al je dus voor transport en bagageruimte moet gaan, X5! Facelift 4.4i (320pk) of 4.8is. Rijdt in mijn beleving ook iets lichtvoetiger in de stad.... Daar rijdt mijn X5 het meest.

Ben_968CS

Bericht door Ben_968CS » 09 sep 2008, 11:34

Zeker waar Collin, de Cayenne heeft best een aparte laadruimte en is zeker geen ruimtewonder. Ook moet ik eerlijk zeggen dat de BMW 8 cylinders die ik ken (4.4i en E39-M5) eigenlijk mooiere en misschien wel betere motoren zijn. Gevoelsmatig leveren ze met (veel) minder inspanning hetzelfde vermogen.

Echter qua interieur en beleving is een Cayenne veel en veel exclusiever en spannender dan een X5. Kreeg gisteren van de dealer een ruil X3 met 2.0 motor mee :turtle: en die had min of meer hetzelfde interieur als een dure X5 van een vriend van mij. Ook heb ik op de 1 of andere manier het idee dat echt iedere huisvrouw zo ongeveer in een X5 rijdt (hier in Amsterdam tenminste). Hoe het mogelijk is met zulke aanschafprijzen is mij niet geheel duidelijk. Voor de feel good factor is de Cayenne de X5 veruit de baas. De nieuwe X5 komt er wel weer een stuk bij in de buurt, maar als je de nieuwprijs van de nieuwe X5 en de occasionprijs van een gebruikte Cayenne naast elkaar zet, zijn de auto's niet met elkaar te vergelijken en bevinden ze zich in een heel ander marktsegment.

Macboy

Bericht door Macboy » 09 sep 2008, 12:24

Leuke vraag, maar denk dat er weinig mensen ervaring hebben met een Cayenne hier, dus volg het advies van Ben op of kijk in het porscheforum.

Zelf vind ik je opmerking dat je geen X5 wenst vanwege het imago vreemd, als je vervolgens wel in de Cayenne wilt rondrijden. Dat jij er geen schijt aan hebt wat anderen van je keuze vinden is tot daar aan toe, maar vervolgens wel in een Cayenne rijden is een beetje een contradictio in terminis :)

Cayenne lijkt mij een vette bak in elk geval, ook van binnen, maar dit is ook niet verkeerd:

Afbeelding

Plaats reactie