Bandenspanning? Camber?

Technische problemen? Of gewoon een algemene technische vraag? Dan ben je hier aan het juiste adres.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Roel SpeedCars
Berichten: 792
Lid geworden op: 02 mei 2007, 18:48
Locatie: Rockanje

Bandenspanning? Camber?

Bericht door Roel SpeedCars » 03 sep 2008, 14:22

Naar aanleiding van onderstaande foto's vraag ik me af wat er mis is :hmmm: iemand enig idee/uitleg?

Bandenspanning is koud 2.2 bar en camber maar -1.45 banden zijn de hankook "semi slicks" ;

Afbeelding

Op deze foto rij ik op de wang :? velg/band even uitvergroot;

AfbeeldingAfbeelding

Een hele zachte wang :?: Niet vreemd dat dit in korte doordraaiers nogal een onderstuurt karakter heeft, denk ik dan.

Gr Roel.

Gebruikersavatar
Dennis Cavallino
Berichten: 15827
Lid geworden op: 02 feb 2006, 13:36
Locatie: Groene Hart

Re: Bandenspanning? Camber?

Bericht door Dennis Cavallino » 03 sep 2008, 15:54

215 banden op hoeveel J velgen?

Gebruikersavatar
Arthur
Berichten: 43130
Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
Auto: Nr.51
Locatie: Boven Barcelona

Re: Bandenspanning? Camber?

Bericht door Arthur » 03 sep 2008, 15:55

Op die 1e foto lijkt idd de velg wat te breed voor de band.
Getrokken noemen ze dat?

Aernoudt
Berichten: 3957
Lid geworden op: 04 jan 2007, 12:05
Locatie: fwd sucks

Re: Bandenspanning? Camber?

Bericht door Aernoudt » 03 sep 2008, 16:22

Vermoedelijk 215/40.
1.45 is veel te weinig camber voor stevig circuit werk. Semi slicks op 2.2 koud lijkt mij erg hoog eerlijk gezegd qua bandenspanning. Nu heb ik niet met dit soecifieke type gereden, dus wellicht dat je deze wel zo hard rijdt. ALs je er mee rijdt stijgt de spanning al snel naar 2.7 / 2.8

Gebruikersavatar
Arthur
Berichten: 43130
Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
Auto: Nr.51
Locatie: Boven Barcelona

Re: Bandenspanning? Camber?

Bericht door Arthur » 03 sep 2008, 16:24

215-35 staat op de band :mrgreen:

Aernoudt
Berichten: 3957
Lid geworden op: 04 jan 2007, 12:05
Locatie: fwd sucks

Re: Bandenspanning? Camber?

Bericht door Aernoudt » 03 sep 2008, 16:45

Arthur schreef:215-35 staat op de band :mrgreen:
:lol: Nog platter inderdaad, meestal staat een GTT op 215/40 (lees: 215/35 = veel te plat om fatsoenlijk mee te kunnen sturen... volstrekt ongeschikt voor circuit gebruik..)

Gebruikersavatar
peer
Berichten: 335
Lid geworden op: 10 jan 2008, 08:58
Locatie: mol

Re: Bandenspanning? Camber?

Bericht door peer » 03 sep 2008, 18:00

Op de foto's lijkt het inderdaad of de band te smal is voor de velgen.

Gebruikersavatar
Bert ///M3
Berichten: 9418
Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30

Re: Bandenspanning? Camber?

Bericht door Bert ///M3 » 03 sep 2008, 20:43

Bandenspanning hoger zetten. Hankook RS2 zijn geen semislicks ala Toyo R888 maar gewoon zomerbanden net zoals bijvoorbeeld Toyo R1R of Kuhmo KU15. Worden soms wel gemarket als semi slicks maar zijn het niet zeg maar, niet echt geschikt voor wedstrijden ed. Die zijn lang niet zo stijf als echte semi slicks / intermediates.

Op de foto lijkt de band op zich wel oke op de velg te zitten hoewel ik het met Aernoudt eens ben dat 215-35-18 wel erg laag is.

Meer camber zetten helpt wel idd.

Gebruikersavatar
Kasteel
Berichten: 5442
Lid geworden op: 15 feb 2006, 10:17
Locatie: Haarlem

Re: Bandenspanning? Camber?

Bericht door Kasteel » 03 sep 2008, 21:55

Aernoudt schreef:
Arthur schreef:215-35 staat op de band :mrgreen:
:lol: Nog platter inderdaad, meestal staat een GTT op 215/40
Bij 17 inch wel ja ;)

Gebruikersavatar
Stefan R
Berichten: 2247
Lid geworden op: 15 feb 2006, 16:51
Auto: Vakantievoertuig
Locatie: Grote brand veel water, kleine brand weinig water

Re: Bandenspanning? Camber?

Bericht door Stefan R » 03 sep 2008, 22:19

Bij 18" is inderdaad 215-35 de juiste maat voor een GTT.

Gebruikersavatar
Maus
Berichten: 565
Lid geworden op: 27 dec 2007, 23:44
Locatie: Onder de rook van R'dam

Re: Bandenspanning? Camber?

Bericht door Maus » 03 sep 2008, 23:29

Aernoudt schreef:Semi slicks op 2.2 koud lijkt mij erg hoog eerlijk gezegd qua bandenspanning. Nu heb ik niet met dit soecifieke type gereden, dus wellicht dat je deze wel zo hard rijdt. ALs je er mee rijdt stijgt de spanning al snel naar 2.7 / 2.8
Mijn Falkens (225 / 40 / 18) staan op 2.6 koud.

Gebruikersavatar
MX5T
Berichten: 1237
Lid geworden op: 08 feb 2006, 18:28

Re: Bandenspanning? Camber?

Bericht door MX5T » 03 sep 2008, 23:54

@Roel

Op de foto lijkt het achterwiel voldoende negatief camber te hebben maar het voorwiel door het rollen (overhellen) al positief camber..........wat de buitenzijde van de band overbelast, dus zeker meer negatief camber voor (opmerking Aernoudt )
De velgbreedte lijkt, op het eerste zicht, redelijk passend (opmerking Bert )
Wat me opvalt is dat de witte typeaanduiding op de band nog zo goed leesbaar is na dat gumwerk wat mi zou duiden op te lage bandenspanning dus zoals Maus doet hogere bandenspanning want je wang wordt behoorlijk platgedrukt

Gebruikersavatar
Roel SpeedCars
Berichten: 792
Lid geworden op: 02 mei 2007, 18:48
Locatie: Rockanje

Re: Bandenspanning? Camber?

Bericht door Roel SpeedCars » 04 sep 2008, 01:04

Dennis Cavallino schreef:215 banden op hoeveel J velgen?
7.5J Dennis.
Bert ///M3 schreef:Bandenspanning hoger zetten. Hankook RS2 zijn geen semislicks ala Toyo R888 maar gewoon zomerbanden net zoals bijvoorbeeld Toyo R1R of Kuhmo KU15. Worden soms wel gemarket als semi slicks maar zijn het niet zeg maar, niet echt geschikt voor wedstrijden ed. Die zijn lang niet zo stijf als echte semi slicks / intermediates.

Op de foto lijkt de band op zich wel oke op de velg te zitten hoewel ik het met Aernoudt eens ben dat 215-35-18 wel erg laag is.

Meer camber zetten helpt wel idd.
De band ligt idd netjes om de velg Bert.
Dieseltourist schreef: Op de foto lijkt het achterwiel voldoende negatief camber te hebben maar het voorwiel door het rollen (overhellen) al positief camber..........wat de buitenzijde van de band overbelast, dus zeker meer negatief camber voor (opmerking Aernoudt )
De velgbreedte lijkt, op het eerste zicht, redelijk passend (opmerking Bert )
Wat me opvalt is dat de witte typeaanduiding op de band nog zo goed leesbaar is na dat gumwerk wat mi zou duiden op te lage bandenspanning dus zoals Maus doet hogere bandenspanning want je wang wordt behoorlijk platgedrukt
Duidelijk Ton :thumbup: en de foto met de witte typeaanduiding is er eentje van NET na de montage ;) de letters waren er enkele km's later vanaf :)

Conclusie/to do?
  • Bandenspanning verhogen met ?0.5? bar
  • Camber naar -2.30 of nog negatiever :hmmm:
  • Totaal andere optie - hogere banden ≥ 40 serie
Suggesties/verbeteringen zijn welkom, bedankt zover mannen :idea:

Gr Roel.

Gebruikersavatar
Dennis Cavallino
Berichten: 15827
Lid geworden op: 02 feb 2006, 13:36
Locatie: Groene Hart

Re: Bandenspanning? Camber?

Bericht door Dennis Cavallino » 04 sep 2008, 10:11

Velgbreedte lijkt me prima. Ook al lijkt 't of ze ver binnen de velg blijven.

Kun je het camber makkelijk aanpassen? Dan zou ik daar mee beginnen. Bandenspanning achter hoger zetten dan voor, maar wel allebei iets verhogen zou ik doen. Dan wordt de auto ietsjes overstuurder wellicht, waardoor je voorbanden wat meer worden ontlast. Al werkt dat bij Subaru's waarschijnlijk totaal anders dan bij BMW's. :)

Hogere banden pas doen als camber niet werkt.

Gebruikersavatar
Roel SpeedCars
Berichten: 792
Lid geworden op: 02 mei 2007, 18:48
Locatie: Rockanje

Re: Bandenspanning? Camber?

Bericht door Roel SpeedCars » 04 sep 2008, 10:31

Voor camberaanpassing moet ik even naar de bandenboer Dennis maar is op zich eenvoudig aan te passen.
En wat rommelen met de bandenspanning inderdaad.

Vraag me dan wel weer af, t.o.v. de -1.45, waar ik dan naar toe moet, kan ntuurlijk niet teveel experimenteren want dan moet de Sub steeds de brug op maar misschien beginnen met ? -2.30 ? of extremer?

Kan eventueel altijd voor weggebruik camber weer aanpassen naar straatwaardes.

Gr Roel.

Gebruikersavatar
MX5T
Berichten: 1237
Lid geworden op: 08 feb 2006, 18:28

Re: Bandenspanning? Camber?

Bericht door MX5T » 04 sep 2008, 13:06

Camber naar -2.30 zal al effect hebben, verder zou ik niet gaan omdat je er ook nog mee over straat wilt.

Daarnaast kun je overwegen of je de rolhoek wilt beperken door stijvere voorveren en/of stijvere voorstabilisator (deze laatste beperkt mede de rolhoek waardoor je minder positief cambertoename krijgt maar geeft wel meer gewichtsverplaatsing naar je buitenste wiel waardoor het onderstuur kan toenemen als dit niet voldoende gecompenseerd wordt door de rolhoekbeperking)

Bandenspanning zeker verhogen naar ca 2,5 a 2,6 en mogelijk nog meer want uiteindelijk zijn het veredelde straatbanden welke over het algemeen voor komfortredenen een iets flexibelere wang hebben.

Een 40-serie band is waarschijnlijk voor dit gebruik beter geschikt

Succes

Gebruikersavatar
Rich
Berichten: 292
Lid geworden op: 16 apr 2008, 12:27
Locatie: Hillegom

Re: Bandenspanning? Camber?

Bericht door Rich » 04 sep 2008, 15:25

wellicht bij je volgende bandenwissel Bridgestone RE050A's overwegen, die staan erom bekend dat ze een behoorlijk stijve/sterke wang hebben die dit effect zouden kunnen verminderen (er van uit gaande dat je straatbanden blijft rijden)

Gebruikersavatar
Kasteel
Berichten: 5442
Lid geworden op: 15 feb 2006, 10:17
Locatie: Haarlem

Re: Bandenspanning? Camber?

Bericht door Kasteel » 04 sep 2008, 16:05

RE050A gaat op het circuit ws gewoon hetzelfde resultaat leveren, stijve wang, maar niet te vergelijken met 'echte' semi's. Ik reed ook met 1,4 voor op Zandvoort, druk ook redelijk was hoger dan bij straatgebruik, maar wang was na afloop ook niks meer waard :(.
Roel SpeedCars schreef:Suggesties/verbeteringen zijn welkom, bedankt zover mannen :idea:

Gr Roel.
DCCD ;).
Zonder gekkigheid (en er vanuit gaande dat je met 'straatbanden' 215/35 blijft rijden), denk ik dat met bovengenoemde camberwaardes en iets hogere druk een behoorlijk eind kan komen.

Gebruikersavatar
Maus
Berichten: 565
Lid geworden op: 27 dec 2007, 23:44
Locatie: Onder de rook van R'dam

Re: Bandenspanning? Camber?

Bericht door Maus » 04 sep 2008, 20:00

Roel, heb je al contact met Andry (Superindo) gezocht? ;)

Gebruikersavatar
Roel SpeedCars
Berichten: 792
Lid geworden op: 02 mei 2007, 18:48
Locatie: Rockanje

Re: Bandenspanning? Camber?

Bericht door Roel SpeedCars » 04 sep 2008, 21:09

Nog niet Maus maar het zit er aan te komen :)

@ Ton - Dat zal het wel gaan worden > camber van -1.45 naar -2.30 en de bandenspanning met 3 tot 4 tiende omhoog.
Dat moet minder onderstuur en wangrijden opleveren.

@ Kasteel - DCCD zou idd heel mooi zijn :banaan:

Gr Roel.

Gebruikersavatar
Paul Broere
Berichten: 366
Lid geworden op: 27 feb 2007, 22:36
Auto: Porsche Taycan / BMW Z4M / Mx5
Locatie: The Netherlands

Re: Bandenspanning? Camber?

Bericht door Paul Broere » 04 sep 2008, 22:16

hmmm, dan ga je nóg sneller... je bent al niet bij te houden :lol:

trouwens, op die foto ziet dat er best heftig uit!



Nu we het toch over bandenspanning e.d. hebben.

Ik reed met de e30 325i op zandvoort met Toyo R888 (wél echte semi-slicks dus) met 2,3 bar KOUD... dit werd ongeveer 2,8-2,9 warm (gemeten) (leek me ietsje te hoog, dus Ik heb ze toen warm verlaagd van 2,8 naar 2,4 a 2,5 bar...

Ik voelde niet zo heel veel verschil... de achterkant werd wel iets rustiger, maar ik had niet veel meer grip voor mijn gevoel, ietsje misschien, maar minimaal dan.

wél zaten er behoorlijk wat van die rubber-rulletjes op de banden achteraf... dit was na het eerste uur met de hogere spanning gereden te hebben veel minder. zouden de banden met de wat lagere spanning (2,5 warm i.p.v. 2,8 warm) heter worden en sneller slijten??

Met wat voor spanning rijden andere mensen in hun semi-slicks?? Ik ben een volledige noob op dit gebied.
heb gehoord dat je met (semi) slicks veel lagere spanning aan moet houden, maar ik heb OOK gehoord dat de Toyo R888 wel een vrij hoge spanning kan hebben... :? :?

Gebruikersavatar
Berthil
Berichten: 172
Lid geworden op: 28 sep 2006, 19:45
Locatie: Zuiden

Re: Bandenspanning? Camber?

Bericht door Berthil » 04 sep 2008, 23:14

Ik rij achter 2.1 en voor 2.2 warm met de r888 (op de Ring). Ik heb een tijd met te lage bandenspanning gereden en dit was veel beter. De grip werd er niet zo heel veel beter van maar de auto wel een stuk rustiger. Ik wil eigenlijk nog eens het effect van een hoge bandenspanning proberen, dat heb ik nog niet gedaan.

Gebruikersavatar
Bert ///M3
Berichten: 9418
Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30

Re: Bandenspanning? Camber?

Bericht door Bert ///M3 » 05 sep 2008, 04:59

Hogere spanning = minder warmte en slijtage en langzamer opwarmen. Doen ze meer bij endurance wedstrijden
Lagere spanning = warmer, slijt harder maar iets meer grip.

Gebruikersavatar
Rich
Berichten: 292
Lid geworden op: 16 apr 2008, 12:27
Locatie: Hillegom

Re: Bandenspanning? Camber?

Bericht door Rich » 05 sep 2008, 10:55

Kasteel schreef:RE050A gaat op het circuit ws gewoon hetzelfde resultaat leveren, stijve wang, maar niet te vergelijken met 'echte' semi's. Ik reed ook met 1,4 voor op Zandvoort, druk ook redelijk was hoger dan bij straatgebruik, maar wang was na afloop ook niks meer waard :(.
ja, maar hij rijdt nu ook niet op echte semi's, maar op Hankook RS2, als ie op straatbanden wil blijven rijden zouden de RE050A's een verbetering kunnen opleveren icm met de andere genoemde veranderingen

beter is idd echte semi's eronder

Gebruikersavatar
Roel SpeedCars
Berichten: 792
Lid geworden op: 02 mei 2007, 18:48
Locatie: Rockanje

Re: Bandenspanning? Camber?

Bericht door Roel SpeedCars » 05 sep 2008, 11:02

Inderdaad Rich, incl. de verandering van de uitlijning zal een andere band (lees stijvere) zeker een betere performance geven.
Vooralsnog eerst deze banden maar eens opstoken :mrgreen:

Gr Roel.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast