Nieuw of Tweedehands
- Panda de Beer
Re: Nieuw of Tweedehands
Ik dacht ook dat je op een nieuwe auto veel meer afschreef dan op een gebruikte. Heb een gebruikte gekocht van toen 3 jaar oud, maar als ik hoor wat ik er nu voor terugkrijg had ik net zo goed een nieuwe auto kunnen kopen.
Regelmatig van auto verwisselen is so wie so duur, tenzij je echt oude auto's gaat rijden die nagenoeg niet meer afschrijven.
Regelmatig van auto verwisselen is so wie so duur, tenzij je echt oude auto's gaat rijden die nagenoeg niet meer afschrijven.
-
Ik kan niet in iemand z'n portemonnee kijken, maar als hij het geld heeft... Lekker z'n eigen kleurtje en opties bestellen. Niets mis mee imho. Ik vind het een typisch Hollandse 'ben absoluut niet jaloers maar stiekem toch een beetje' opmerking.Dennis Cavallino schreef:Ik verklaar iedereen die nu nog nieuwe auto's privé koopt uit voor gek.![]()
Voorts koopt echt niet iedereen een nieuwe auto omwille de 'status'. Wederom een bekrompen gedachte van ons kleine kikkerlandje.

Over het bijtellingsverhaal ben ik overigens wel met je eens.

- Niels
- Auto: Prius+
Ach ik denk dat iedereen nieuw kocht als geld geen rol zou spelen Allen
Maar in realiteit heb je gewoon een beperkt budget waar je het mee moet doen en dan is de keuze snel gemaakt 

- Dennis Cavallino
@Allen: ik merk dat de laatste jaren op 'verjaardagen' steeds meer mensen er zo over denken, op een enkeling na (want die denkt niet na, lol, en die proberen we dan uiteraard te overtuigen). Mensen in modale/dubbelmodale gezinnen kopen particulier liever geen nieuwe auto meer en ik vind dat terecht. Dat er mensen zijn, zoals hier op 't forum, die wel nieuw willen kopen privé, die verklaar ik voor gek, met een smiley erachter.
Als ik Renault rijder was, dan zou ik ook ieder jaar een nieuwe kopen, want die dingen zijn na een jaar al afgeschreven.
Als ik Renault rijder was, dan zou ik ook ieder jaar een nieuwe kopen, want die dingen zijn na een jaar al afgeschreven.

-
Ach, ik zelf heb het er ook niet voor over hoor.
Maar ook op Df denk ik dat er best een grote groep nieuwe auto's koopt omdat ze het gewoon willen hebben. En echt niet om de status.
Dan zijn er nog een hoop mensen die denken dat ze status hebben omwille hun bmw van 10 jaar oud. Golfjes en Astra's uitlachen die 6 keer de aanschafprijs is van hun eigen wagen.

Maar ook op Df denk ik dat er best een grote groep nieuwe auto's koopt omdat ze het gewoon willen hebben. En echt niet om de status.
Dan zijn er nog een hoop mensen die denken dat ze status hebben omwille hun bmw van 10 jaar oud. Golfjes en Astra's uitlachen die 6 keer de aanschafprijs is van hun eigen wagen.

- Casper
Als ik het geld zou hebben zou ik nieuw kopen. Helaas ben je als student toch aangewezen op het Marktplaats-volk e.d.
Eerlijk gezegt kijk ik er wel een beetje naar uit om over een paar jaar een nieuwe auto samen te stellen, in de kleur die ik wil en met de opties die mij bevallen....

Eerlijk gezegt kijk ik er wel een beetje naar uit om over een paar jaar een nieuwe auto samen te stellen, in de kleur die ik wil en met de opties die mij bevallen....
- Niels v D
Waarom zou je die niet uit kunnen lachen?allen schreef:Ach, ik zelf heb het er ook niet voor over hoor.![]()
Dan zijn er nog een hoop mensen die denken dat ze status hebben omwille hun bmw van 10 jaar oud. Golfjes en Astra's uitlachen die 6 keer de aanschafprijs is van hun eigen wagen.![]()
Dan geef je zes keer zoveel uit aan een auto en rijd je nog een astra..

-
Houdt jij je eens ff in met je min zes sterren ncap van regenzeil voorziend Britse statusmeuk wil je! Ik rijdt ook een Opel! 

- Mari Oh Oh!
Dat is geen Golf of Astra, of wel?allen schreef:Houdt jij je eens ff in met je min zes sterren ncap van regenzeil voorziend Britse statusmeuk wil je! Ik rijdt ook een Opel!

-
Ik zou geen nee zeggen tegen een witte nbr Astra, al heb ik liever m'n badkuipje.
-
allen schreef:Ik kan niet in iemand z'n portemonnee kijken, maar als hij het geld heeft... Lekker z'n eigen kleurtje en opties bestellen. Niets mis mee imho. Ik vind het een typisch Hollandse 'ben absoluut niet jaloers maar stiekem toch een beetje' opmerking.Dennis Cavallino schreef:Ik verklaar iedereen die nu nog nieuwe auto's privé koopt uit voor gek.![]()
Voorts koopt echt niet iedereen een nieuwe auto omwille de 'status'. Wederom een bekrompen gedachte van ons kleine kikkerlandje.![]()
Over het bijtellingsverhaal ben ik overigens wel met je eens.
+1, Allen. 2de hands rijden is en blijft aankloten met andermans ellende. Je moet doen wat je wil maar als ik het kan betalen koop ik nieuw, ten alle tijden.
- Niall
Persoonlijk zou ik 2e hands kopen van een paar jaar oud omdat je op een nieuwe gewoon veels te veel geld kwijt raakt. Maar omdat ik werkzaam ben bij een toeleverancier van de autoindustrie beveel ik het van harte aan dat mensen een nieuwe auto kopen, anders heb ik geen werk meer
Dus allemaal aan de 1-serie :banaan: wat de laatste tijd wel heel erg goed loopt qua aantallen 

-
LOL, da's wel weer erg kort door de bocht. Kan genoeg auto's noemen in ons te koop gedeelte die ik zonder proefrit durf te kopen.hugo schreef:
+1, Allen. 2de hands rijden is en blijft aankloten met andermans ellende.
Verder wel mee eens dat het uiteindelijk een centenkwestie is, voorkeur heb ik ook voor nieuw als ik niet naar het geld hoef te kijken. Maar tot die tijd koop ik liever tweedehands, heb je voor hetzelfde budget meer auto en de komende jaren minder afschrijving.
- Mari Oh Oh!
Het is net hoe je er tegenaan kijkt. De auto's die ik nieuw zou willen dalen per jaar te veel in waarde en de waardevaste auto's interesseren mij over het algemeen niet. Dat je genoeg geld hebt betekent niet dat je er niet verstandig mee om kan/moet gaan en als je geen meerwaarde ziet aan een auto die je per jaar eigenlijk meer geld kost dan bijvoorbeeld twee leuke auto's met wat ervaring, waarom zou je dan?+1, Allen. 2de hands rijden is en blijft aankloten met andermans ellende. Je moet doen wat je wil maar als ik het kan betalen koop ik nieuw, ten alle tijden.
- Opa
- Auto: Ford Fiesta ST
De nieuwe modellen worden over 't algemeen alleen maar zwaarder en zwaarder.....doe mij maar een "oud" hok dat ik zelf naar m'n smaak kan maken. :shakeit:
- RVV
Ach dat aankloten met andersmans ellende.. ja mischien als je je richt op echt oudere auto's van 10+ jaar oud.
Maar auto's die tussen de 1 en 3 jaar oud zijn, in een nette staat, beetje betrouwbare fabrikant.. dan is het allemaal niet zo risicovol..
ik was ook altijd van mening hoor liever nieuw.. is ook wel lekker.. alleen de ellende is.. het doorgroeien.. zit een beetje in de natuur van de mens, dat de volgende aankoop, beter, groter, sneller etc moet zijn.. dat rechtvaardig vaak ook weer die aankoop. Op die emotie spelen de fabrikanten natuurlijk perfect in. Maar als je shopt in een prijsklasse, nieuw tot pak em beet 40000 euro, dan zijn de stappen vooruit nog wel redelijk te overzien.. maar als je een klasse hoger wilt dan is een volgende auto gelijk 20000 tot 30000 euro duurder.. minus de afschrijving op de oude auto en het bij te betalen bedrag is zo ineens 50000 euro
ansich allemaal niet erg als je het de poen waard vind.. aleen kijk op hetzelfde moment dat je zo'n auto nieuw koopt eens wat vergelijkbare modellen van 1 a 2 jaar oud op dat moment waard zijn.. en dan bedoel ik niet de showroom waarde maar de inruilwaarde.. en dan ineens zie je dat van die 50000 euro bij te betalen bedrag je in 2 jaar tussen 20000 en 25000 euro ziet verdampen.
Dan ga ik me serieus afvragen, hoe slim ben ik dan om zoveel geld in zo'n korte tijd, (wat zijn 2 jaar op een mensenleven) weg te kieperen in de grote afschrijvingsput.
Iedereen heeft het over dat de dexia mensen zulke domkoppen zijn dat ze ingestonken zijn in geldverdampende projecten.. terwijl diezelfde personen wel zelf gewoon elk jaar 20000 tot 25000 euro zelf laten verdampen op auto's. Een M5 kopen, van 150000 euro lekker fris... na een jaar netzo fris... klabaam 100000 euro waard...nog een jaar verder klabaamm 80000 euro waard... en nog steeds netzo fris hé.
Afschrijving pak je altijd, je moet ook niet klagen over afschrijving, maar de kunst is om een acceptabele afschrijving te pakken. Goed zoeken en er zijn genoeg 2e hands pareltjes te koop.. voor prijzen die tot 30% 40% lager liggen dan nieuwprijzen.
Maar auto's die tussen de 1 en 3 jaar oud zijn, in een nette staat, beetje betrouwbare fabrikant.. dan is het allemaal niet zo risicovol..
ik was ook altijd van mening hoor liever nieuw.. is ook wel lekker.. alleen de ellende is.. het doorgroeien.. zit een beetje in de natuur van de mens, dat de volgende aankoop, beter, groter, sneller etc moet zijn.. dat rechtvaardig vaak ook weer die aankoop. Op die emotie spelen de fabrikanten natuurlijk perfect in. Maar als je shopt in een prijsklasse, nieuw tot pak em beet 40000 euro, dan zijn de stappen vooruit nog wel redelijk te overzien.. maar als je een klasse hoger wilt dan is een volgende auto gelijk 20000 tot 30000 euro duurder.. minus de afschrijving op de oude auto en het bij te betalen bedrag is zo ineens 50000 euro

Dan ga ik me serieus afvragen, hoe slim ben ik dan om zoveel geld in zo'n korte tijd, (wat zijn 2 jaar op een mensenleven) weg te kieperen in de grote afschrijvingsput.
Iedereen heeft het over dat de dexia mensen zulke domkoppen zijn dat ze ingestonken zijn in geldverdampende projecten.. terwijl diezelfde personen wel zelf gewoon elk jaar 20000 tot 25000 euro zelf laten verdampen op auto's. Een M5 kopen, van 150000 euro lekker fris... na een jaar netzo fris... klabaam 100000 euro waard...nog een jaar verder klabaamm 80000 euro waard... en nog steeds netzo fris hé.
Afschrijving pak je altijd, je moet ook niet klagen over afschrijving, maar de kunst is om een acceptabele afschrijving te pakken. Goed zoeken en er zijn genoeg 2e hands pareltjes te koop.. voor prijzen die tot 30% 40% lager liggen dan nieuwprijzen.
-
:shakeit:Rico v Velzen schreef:het doorgroeien.. zit een beetje in de natuur van de mens, dat de volgende aankoop, beter, lichter, sneller etc moet zijn..
- Ravin ///M
Ik raak op elke auto na een jaar of 1,5 a 2 uitgekeken. Nieuw is dan geen optie, en buiten dat - ik moet er niet aan denken om een volle e38 730d nieuw te moeten betalen, de mijne kostte 111.000 euro in 2001. En ook zo mijn huidige 535d, met de opties die erop zitten zal hij ook wel ergens tegen de 85 hebben gelegen, althans uitgaande van de BPM die erop is betaald. Mij niet gezien, ik heb m nu met 2,5 jaar oud voor 48 gekocht, en dat is leuker voor elke portemonnee, zakelijk of niet.
- InjectTheVenom
Momenteel wegens budget en salarisredenen alleen 2ehands maar in de toekomst hoop ik toch een keer in ieder geval 1 nieuwe auto aan te kunnen schaffen 

Dennis Cavallino schreef:@Allen: ik merk dat de laatste jaren op 'verjaardagen' steeds meer mensen er zo over denken, op een enkeling na (want die denkt niet na, lol, en die proberen we dan uiteraard te overtuigen). Mensen in modale/dubbelmodale gezinnen kopen particulier liever geen nieuwe auto meer en ik vind dat terecht. Dat er mensen zijn, zoals hier op 't forum, die wel nieuw willen kopen privé, die verklaar ik voor gek, met een smiley erachter.

Een bmw schrijft meer af

- Kasteel
Zakelijk toch echt nieuw, privé altijd liever shoppen tot je de juiste vindt.
Kan me de positie van Jelmer inkomen, het voelt gewoon 'zonde' als je ziet dat je voor het geld een veel dikkere (iets minder nieuwe) auto had kunnen rijden. Vervolgens zie je wat de jaarlijkse (forse) afschrijving is, helemaal als auto nog eens bomvol extra's is.
Ik ben op het moment ook shoppende, met daarin een overweging voor een nieuwe auto met veel opties, maar baal nu al van de gedachte ding later te moeten inruilen en het extra's zijn niks waard gelul
. Voordeel is wel gewoon lekker een nieuwe auto, helemaal zoals je zelf wilde samenstellen en daar gewoon 4 jaar probleemvrij mee rondblaffen
.
Kan me de positie van Jelmer inkomen, het voelt gewoon 'zonde' als je ziet dat je voor het geld een veel dikkere (iets minder nieuwe) auto had kunnen rijden. Vervolgens zie je wat de jaarlijkse (forse) afschrijving is, helemaal als auto nog eens bomvol extra's is.
Ik ben op het moment ook shoppende, met daarin een overweging voor een nieuwe auto met veel opties, maar baal nu al van de gedachte ding later te moeten inruilen en het extra's zijn niks waard gelul

- Jelmer850i
ik koop er een wagen bij, dan ben ik van de bijtelling af. Natuurlijk is bijtelling goedkoper dan nog een auto erbij kopen.
Maar dan heb ik ook de fun daarvan wat bij de 118d helaas minder is. Hoewel deze ook erg goed bevalt....
Maar dan heb ik ook de fun daarvan wat bij de 118d helaas minder is. Hoewel deze ook erg goed bevalt....