Kieper het maar weg.....87 miljoen

Wil je even gezellig kletsen of dat ene grappige (auto)filmpje delen? Dat kan hier.
Plaats reactie
Niels
Auto: Prius+

Kieper het maar weg.....87 miljoen

Bericht door Niels » 27 aug 2008, 12:21

http://www.nu.nl/news/1717836/32/Misluk ... oenen.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Dat wordt NOG minder uitkeringen verstrekken :? Man, man wat een instantie....als je ziek bent wordt je afgewimpeld maar wel 87 miljoen verbrassen :bag: Als je toch bij dit soort bedragen de stekker er pas uittrekt ben je toch echt schandalig bezig. Stelletje graaiers..

GTRene

Re: Kieper het maar weg.....87 miljoen

Bericht door GTRene » 27 aug 2008, 12:47

Ik zag het ook op het nieuws, echt ongelofelijk weer hoe makkelijk ze met algemeen geld van andere mensen omgaan...schande! en dat terwijl het voor velen steeds moeilijker is rond te komen gaan zei gewoon door :bignews:

:hammer:

SteV6

Bericht door SteV6 » 27 aug 2008, 12:47

Er zit nu ergens wel iemand met een grote grijns op zijn gezicht (de inmiddels) zijn centjes te tellen ...

SteV6

(en nee, ik ben het niet)

RutgerK

Bericht door RutgerK » 27 aug 2008, 12:55

In en in triest inderdaad. Helaas gebeurt dit zo vaak. Vage aanbesteding, vage einddoelen, lange doorlooptijd, externe partij die al zwaar binnen de organisatie is vertegenwoordigd, doelverschuiving, nieuwe eisen, nieuwe integratievoorstellen door externe partij. Soms denk ik wel eens dat interne projectmanagers veel te veel op de hand zijn van externe partijen wegens loopbaan perspectieven en nauwelijks gewoon projectmanagement kunnen voeren. Mijn handen jeuken als ik dit soort dingen hoor.

Stéphane

Bericht door Stéphane » 27 aug 2008, 15:20

Gebeurt overal. Bij de overheid en in de publieke sector voor zowel kleine als grote bedragen. Wie bepaalt trouwens dat het 87 miljoen is en niet 187 miljoen. Zou namelijk ook zomaar kunnen.

UWV ligt natuurlijk al in het zicht vanwege die toestanden met het gebouw en de marmeren toiletten, dus dat is lekker voor de hand liggend allemaal weer :stom:

Fabian

Bericht door Fabian » 27 aug 2008, 15:43

Sja, mn meissie werkt bij het UWV....de verhalen die ik allemaal hoor...pffffff. Echt ambtenarij. :bag:

Dennis Cavallino

Bericht door Dennis Cavallino » 27 aug 2008, 16:22

Echt ongelovelijk! 87 miljoen? Na 8 miljoen ging alles nog wel goed???

Ik heb ook een interim project gedraaid in de IT bij een concurrent van Logica. Mijn vraag was na een paar weken in de testfase van conceptversie 5.13 (!): Wie houden jullie nu voor de gek, jezelf, je collega's of je goed betalende klant die al tonnen in een nieuw systeem heeft gepompt? conclusie: einde interimproject, want we hebben gewoon geadviseerd om maar eerlijk tegen die klant te zijn en de stekker d'r uit te trekken, hetgeen vrijwel direct gebeurde. Einde afdeling. Ik ben geen IT-er, maar als je bij mij nog aankomt met programma's die 20 jaar oud zijn en draaien in een DOS omgeving, dan denk ik dat je maar beter een andere baan kunt zoeken als software ontwikkelaar. Die gasten zaten al jaren vastgeroest. Maar 87 miljoen verspillen, dat is nog even andere koek!

Pescatore

Bericht door Pescatore » 27 aug 2008, 18:25

Dat is slechts een topje van de ijsberg:

http://www.elsevier.nl/web/Nieuws/Econo ... ticle_form

Tenenkrommend.
'Zo heeft een Amerikaans onderzoeksbureau vastgesteld dat van alle it-projecten 30 procent helemaal nooit van de grond komt, 50 procent veel problemen geeft en slechts 20 procent echt geslaagd genoemd kan worden,' zegt Jan Friso Groote, een hoogleraar computertechnologie, tegen Trouw.

'Betrek dat op de Nederlandse uitgaven aan it, 18,5 miljard in 2004 volgens het CBS, en je hebt al ruim zes miljard aan compleet mislukte projecten en nog eens negen miljard aan automatisering met kleine tot grote problemen.'
(heb deze link al eens eerder geplaatst)

InjectTheVenom

Bericht door InjectTheVenom » 27 aug 2008, 20:55

Ik kan maar beter meteen ophouden over het UWV anders komt het hier vol te staan met zeer ernstige en kwetsende verwensingen over wat die klootmongolen uithalen :wtf: :wtf: :wtf: :wtf: :wtf: :wtf: :wtf: :wtf: :wtf: Heb er helaas ervaring mee hoe die *censored* iemand's leven danig naar de kloten kunnen helpen met hun geouwehoer....

Macboy

Bericht door Macboy » 28 aug 2008, 02:18

Geef 87 miljoen aan één persoon en die kan er veel mee doen, maar verdeel het over de uitkeerders en je krijgt maar EUR 87,=

Kortom, het klinkt veel, maar is in feite een peuleschil.

wjn

Bericht door wjn » 28 aug 2008, 06:16

Macboy schreef:Geef 87 miljoen aan één persoon en die kan er veel mee doen, maar verdeel het over de uitkeerders en je krijgt maar EUR 87,=

Kijk, iemand die er (deels) doorheen kijkt.

Andere kant van het verhaal is dat voor veel mensen met een uitkering 87 EUR meer per jaar gewoon veel geld is. En er dus terecht naar gekeken wordt (het blijft geen eigen cq. gemeenschapsgeld waar zo mee omgegaan wordt).

Niels
Auto: Prius+

Bericht door Niels » 28 aug 2008, 07:20

Macboy schreef:Geef 87 miljoen aan één persoon en die kan er veel mee doen, maar verdeel het over de uitkeerders en je krijgt maar EUR 87,=

Waarschijnlijk wordt er daar ook zo naar gekeken en dus ook zo mee omgegaan :hammer: Feit is dat het UWV een geld verslindende machine is waarvan ik het bestaansrecht ernstig in twijfel trek. En dan druk ik me nog netjes uit :angel: Sociaal is NL al lang niet meer dus haal een dergelijk (belasting) geld vretend apparaat er dan ook maar tussenuit. Die gasten helpen mensen van de wal in de sloot :evil: en kosten de staat daarbij serieus geld. Spoed debatten over een pardon regeling en hier flikkert men gewoon 87 miljoen weg zonder dat er koppen rollen. We zijn in NL echt volledig het spoor bijster.

RVV

Bericht door RVV » 28 aug 2008, 11:27

1 ding snap ik nooit bij dit soort zaken..

Overheid koopt een dienst (in dit geval ICT automatiseren) bij een marktpartij (ICT bedrijf) .. (na aanbesteding) .. die zegt ik klaar de klus voor pak em beet 87 miljoen.. overheid gaat akkoord.. dan is het toch aan die marktpartij om een goed werkend product te leveren ?

Dat is toch normaal in het handelsverkeer ?

Mijn klanten pikken het ook niet als ik een half matras lever terwijl ze een hele hebben gekocht.. Waarom pakt de overheid dan niet zo'n marktpartij (ICT bedrijf) aan ? Die levert toch een wanprestatie ? Of mis ik iets ?

Nu komt het op mij over dat ICT bedrijf zijn zaken vult maar er niks voor heeft geleverd.. en de overheid heeft het geld weggegooid ???

Mack

Bericht door Mack » 28 aug 2008, 11:39

*1: geld is natuurlijk voor het grootste gedeelte richting directeur / managers gegaan. Die spelen samen golf met de minister

*2: als de overheid het geld gaat terugeisen: dat geld is er niet meer, dus dan moeten er mensen ontslagen worden etc. Werkloosheidsuitkeringen etc. dus dat kost nog meer geld.

Dit wetende, waarom zouden ICT-bedrijven hun best doen een deugdzaam product te leveren?

markk

Bericht door markk » 28 aug 2008, 12:00

Ligt iets ingewikkelder Rico.

1. De vraag is maar of de aanbesteder het fixed prijs heeft aangenomen

2. Indien ja, dan zullen daar voorwaarden aan verbonden zijn die voldaan moeten worden door de inkopende partij

3. Indien nee, of indien de voorwaarden niet ingevuld worden, is het een uurtje/factuurtje omgeving geworden. Zeg maar net zoals jij buiten de garantie een elektronische storing in je auto hebt en de stealert gaat zoeken, wat proberen, verder zoekt, verder probeert, etc. Als JIJ niet ingrijpt blijft de dealert bezig en facturen schrijven.

3. Een ICT project van 87 miljoen is een meerjaren project. Probleem daarbij is dat machthebbers, opdrachtgevers, programma managers in die tijd wisselen, inzichten veranderen, wetgeving veranderd, etc.

ICT projecten van 87 miljoen zijn waanzin. Wat je moet doen in dit soort gevallen is een overal business case maken en budget uitgeven voor een enkele beperkte (3-6 maanden) fase. Elke fase moet een concreet product opleveren. En op basis van actual kosten en veranderende inzichten werkt je bijna continue je business case bij. Zakt ie door de grond dan schrap je het project.

Vooral dat laatste is wat bijna NIEMAND durft te doen (politiek, eigenbelangen, gezichtsverlies, etc.).

Stel je hebt een business case. Geschatte kosten 60 miljoen. Opbrengsten 100 miljoen. Doorlooptijd 3 jaar. Na 1 jaar heb je er 20 miljoen doorheen gejaag maar blijkt dat je nog 70 te gaan hebt met tegenvallende opbrengsten, zeg 80 miljoen. DAN kan je nog doorgaan. Zonde van die 20 miljoen maar je hebt op DAT moment nog een positieve business case. 70 kosten te gaan, 80 te winnen.

Als je vervolgens na 0,5 jaar weer 15 miljoen verder bent (totaal dus 35 miljoen gespendeerd) en blijkt dat je nog 65 te gaan hebt en de inkomsten wederom tegenvallen en naar schatting maar 60 opbrengen is je business case naar de klote. Op dat moment moet je immers nog 65mio investeren en het gaat maar 60 opbrengen. Dan moet je dus stoppen en de bestede 35 miljoen als verlies nemen. Maar goed er is dan bijna niemand die dat dan durft. Je hebt tenslotte als 35 miljoen uitgegeven. Persoonlijke belangen en politiek gaan dan de boventoon voeren. Te besteden bedragen worden bewust optimisch ingeschat, baten worden overdreven, en het project hobbelt nog een half jaar tot een jaar door. Misschien onder leiding van een nieuwe free-lance externe interim programma manager tegen 500 euro per uur. Die zich helemaal de ziekte lacht. Weer gaat er 10 miljoen down de drain.

Uiteindelijk trekt iemand een streep. Maar goed in het bovenstaande voorbeeld ben je dan wel al 45 miljoen verder.

En doe je het nog redelijk "goed". Er kunnen nl. ook in bovenstaand voorbeeld machthebbers aan de macht komen die zeggen: Origineel budget was 60 miljoen dus wat zeur je nou ? We gaan gewoon door ! Bij zeg 72 miljoen (budget + 20%) actual kosten gaan er dan pas echt serieuze vragen gesteld worden. Voordat ze er dan uitzijn ben je weer 6 maanden en 10 miljoen verder en is er 82 miljoen down the drain.

Mooie business he ;-)

Mark.

Tom

Bericht door Tom » 28 aug 2008, 12:02

Rico v Velzen schreef:1 ding snap ik nooit bij dit soort zaken..

Overheid koopt een dienst (in dit geval ICT automatiseren) bij een marktpartij (ICT bedrijf) .. (na aanbesteding) .. die zegt ik klaar de klus voor pak em beet 87 miljoen.. overheid gaat akkoord.. dan is het toch aan die marktpartij om een goed werkend product te leveren ?

Dat is toch normaal in het handelsverkeer ?

Mijn klanten pikken het ook niet als ik een half matras lever terwijl ze een hele hebben gekocht.. Waarom pakt de overheid dan niet zo'n marktpartij (ICT bedrijf) aan ? Die levert toch een wanprestatie ? Of mis ik iets ?

Nu komt het op mij over dat ICT bedrijf zijn zaken vult maar er niks voor heeft geleverd.. en de overheid heeft het geld weggegooid ???
Rico ik denk dat het niet zo simpel ligt. Het is natuurlijk geen product dat kant en klaar op de schappen ligt. Het is volledig maatwerk waarbij vooraf niet bekend was wat er moest komen. De prijs is (gok ik) ook niet van het product zelf maar zijn kosten van het volledige traject. Dan heb je niet twee partijen (klant en leverancier) maar tig projectgroepen en flink wat adviseurs. Die adviseurs moeten in kaart brengen wat de exacte wensen en eisen zijn. Vervolgens heb tig projectmanagers (waarschijnlijk ook extern, bijv. van Deloitte) die op verschillende gebieden communicatie verzorgen tussen de uitvoerende partij en UWV en ga zo maar door.
Als zo'n groot en complex project (waar veel bedrijven/adviseurs bij betrokken zijn) uit de hand loopt dan is het moeilijk een schuldige aan te wijzen.

RVV

Bericht door RVV » 28 aug 2008, 12:16

Mooie uiteenzetting Mark. snap er nog steeds niks van maar ik begrijp het wel :wink: Er zijn bepaalde mensen heel flink hun zakken aan het vullen :evil:

Luco

Bericht door Luco » 28 aug 2008, 12:23

Rico v Velzen schreef:Mooie uiteenzetting Mark. snap er nog steeds niks van maar ik begrijp het wel :wink: Er zijn bepaalde mensen heel flink hun zakken aan het vullen :evil:
Ja de zelfstandige interimers :thumbup: :thumbup: :thumbup:
Heerlijk dat knoeiende vaste personeel :mrgreen:
Helaas kan ik alleen geen 500 per uur rekenen :'( :'( :'(

Plaats reactie