Even wat antwoorden
@ Wouter. Ik ben inderdaad in Franeker bij Boddeüs op het Raadhuisplein. Service is echt TOP!!!! Ben zelden zo goed behandeld, in welke winkel of zaak dan ook. Er wordt tijd voor je genomen, altijd bakje koffie, goede uitleg over mogelijkheden etc. Ik heb ze nu 2 weken en sinds een paar dagen nu een nieuwe set omdat die anderen net niet de juiste vorm hadden. Dan gaat het echt om mierenneuken, maar dat is daar zo dik in orde en is gewoon echt het perfectioneren van de lens zodat de klant optimaal resultaat behaald.
@ Allen. Zelfde bij mij. Laseren is me ook (nog) wat te eng en daarnaast vind ik het op dit moment ook gewoon een te grote uitgave. Nachtlenzen zijn fractioneel duurder dan gewone lenzen. Het is wel een harde lens, wanneer je al harde lenzen gewend bent zal dit ook geen enkel probleem voor je zijn.
@ Wouter. Even een korte uitleg, zo simpel mogelijk.
Een bril staat voor je ogen, en normale daglenzen ook (zowel hard als zacht). De bril natuurlijk door de stokjes, de lenzen door traanvocht tussen je oog en de lens. Bij nachtlenzen werkt dit anders. deze staan echt tegen je oog. Je oog hoort eigenlijk een perfecte ronde bolling te hebben. Bij mensen die dus een bepaalde sterkte hebben is dit niet zo. Hierbij is eht hoornvlies niet mooi vlak. Door nachtlenzen tegen het ook te hebben wordt gedurende de nacht (+- 5 uren is al genoeg) je hoornvlies gecorrigeerd. De hele dag heb je hier dan profijt van en zul je gewoon scherp zien. De duur hiervan is afhankelijk van je hoornvlies. Wanneer je een stevig hoornvlies hebt, zal het langer duren voordat het in zijn oorspronkelijke staat is terug gekeerd, en je dus niet meer scherp kan zien. Maar dit is vaak veel langer dan een dag. Steven heeft ze bijvoorbeeld ook, die heeft ook wel eens dat ie drie nachten z'n lenzen niet in doet en dan nog steeds goed kan kijken. Dus dat is helemaal in orde, maar dus wel oog (hoornvlies) afhankelijk.
Ook lees ik dat je dus last hebt van droge ogen. Dan heb je ze dus een hele dag in gehad, ik gok op gem. 16-18 uren. Nachtlenzen heb je gemiddeld 6-9 uren in.
@ Joy. Nachtlenzen zijn geschikt bij een afwijking tot ongeveer –4.00 dpt en een cylinder van –1.50 dpt. Wat betreft het zuurstoftekort. Dat is behoorlijk in orde. De lenzen zijn van materiaal dat heel erg zuurstofdoorlatend is (ik geloof tot 97%). Daarnaast zitten er 3 kleine gaatjes in die ervoor zorgen dat ze niet vacuum zitten (om het zo maar even te noemen). Daar hoef je dus absoluut niet bang voor te zijn. Daarnaast bestaat de techniek gewoon al heel erg lang, maar is pas sinds een paar jaar meer in gebruik omdat nu de lenzen pas de zuurstofdoorlatendheid hebben (nu zelfs veel beter) die hiervoor gewenst is.
Meer vragen

......kan wel opticien worden

.