Gevangenisstraf voor veroorzaken dodelijk ongeval op de A29

Dit is ons algemene autoforum.
Gebruikersavatar
Downforce Hans
Berichten: 12608
Lid geworden op: 05 jan 2007, 10:36
Locatie: Waterloo

Re: Gevangenisstraf voor veroorzaken dodelijk ongeval op de A29

Bericht door Downforce Hans » 26 aug 2008, 13:06

Thommy schreef:10 maanden??? veel te weinig... zoals ik me kan inbeelden heeft deze man echt veel te hard en roekeloos gereden en is 10 maanden niets vergeleken met de Man en kinderen die achtergelaten worden... die hebben levenslang! voor mij kan zo'n man niet zwaar genoeg gestrft worden!!
Ik denk jou rijstijl kennende dat je dit in een opwelling hebt geschreven. :hmmm:

Gebruikersavatar
Dennis Cavallino
Berichten: 15827
Lid geworden op: 02 feb 2006, 13:36
Locatie: Groene Hart

Re: Gevangenisstraf voor veroorzaken dodelijk ongeval op de A29

Bericht door Dennis Cavallino » 26 aug 2008, 13:10

HANZ06 schreef:
Thommy schreef:10 maanden??? veel te weinig... zoals ik me kan inbeelden heeft deze man echt veel te hard en roekeloos gereden en is 10 maanden niets vergeleken met de Man en kinderen die achtergelaten worden... die hebben levenslang! voor mij kan zo'n man niet zwaar genoeg gestrft worden!!
Ik denk jou rijstijl kennende dat je dit in een opwelling hebt geschreven. :hmmm:
Of vanaf zijn mobiel, al rijdend op de linker baan van de A2? :)

Gebruikersavatar
wooter
Berichten: 519
Lid geworden op: 02 feb 2006, 16:31
Locatie: Onder het canvas

Re: Gevangenisstraf voor veroorzaken dodelijk ongeval op de A29

Bericht door wooter » 27 aug 2008, 14:02

Dennis Cavallino schreef:Je hebt in Nederland artikel 5 in de weg en verkeerswet. En daar moet je je aan houden. Dat betekent dat je te allen tijde je auto op tijd stil moet kunnen zetten om ongevallen te voorkomen.
België heeft ook zoiets, dat je voor voorzienbare hindernissen moet kunnen stoppen, en je snelheid niet de oorzaak mag zijn van ongevallen... En dan is er nog de draak "dubbel voorzichtig zijn bij het naderen van kruisingen".

Gek genoeg worden de voorrangsnegators daar nooit op afgerekend... Hebben die die plicht niét als ze zonder kijken voor een voorrangsgerechtigde insturen?

Gebruikersavatar
wjn
Berichten: 3105
Lid geworden op: 12 sep 2006, 22:24

Re: Gevangenisstraf voor veroorzaken dodelijk ongeval op de A29

Bericht door wjn » 27 aug 2008, 17:33

Erik schreef: die 307 is gaan inhalen in de veronderstelling dat de peug 205 op 200m afstand reed en dat hij tijd genoeg had
E
Ik geloof niets wat er verklaart is. 200m of 70m, beide is meer dan genoeg om zelfs met de gammelste bak van 160 - 110 af te remmen. Met een blok als een 205 hoef je waarschijnlijk alleen maar je gas te lossen, luchtweerstand doet de rest.

Ondervindingen van de technische recherche (gebeurt altijd bij een ongeluk met dodelijke afloop) staan niet vermeld. Zonder ABS --> Duidelijke remsporen, snelheden bekend.

Lijkt me dat de rechter op basis van die onderzoeksgegevens een oordeel heeft geveld, niet op uitspraken van bestuurders.

Gebruikersavatar
wooter
Berichten: 519
Lid geworden op: 02 feb 2006, 16:31
Locatie: Onder het canvas

Re: Gevangenisstraf voor veroorzaken dodelijk ongeval op de A29

Bericht door wooter » 27 aug 2008, 22:13

En dat maakt het dus nog vreemder, want dat zou betekenen dat ofwel de 206 véél harder reed dan verklaard en in het vonnis genoteerd, of de 206 heel wat korter genaderd was en de 307 wel degelijk een voorrangsnegatie deed. Hou daarbij rekening met het feit dat meneer rechter vanuit zijn eigen wereld kan oordelen, die veel korter kan aanleunen bij het gedrag van de typische 120 km/u-snijder je mag niet harder dan 120, lullo dan bij wat 'wij' als normaal achten...

Gebruikersavatar
Macboy
Berichten: 26187
Lid geworden op: 02 feb 2006, 11:49
Locatie: www.petkovski.nl

Re: Gevangenisstraf voor veroorzaken dodelijk ongeval op de A29

Bericht door Macboy » 28 aug 2008, 01:43

Het lijkt mij een duidelijk gevalletje van niet opletten en wel 160km/h rijden. Natuurlijk gaat die vent in zijn verklaring niet zeggen dat ie niet opgelet heeft. Hoe anders zou dit gebeuren ?

Iedereen die 160 rijdt in het donker en bij nat wegdek let normaal ECHT wel goed op. Bij 2 auto's die vlak achter elkaar voor je rijden moet je altijd opletten en anticiperen. Zo heb ik in elk geval ALTIJD mijn vinger bij het grootlicht signaal. Vooral 's nachts is dit een ideaal middel. De auto die dan knippert of als ik maar de geringste beweging zie (ik voel het heel vaak en zie het gewoon gebeuren) die waarschuw ik met mijn tri-double-xenons en die gaat echt niet naar links.

Mocht ik niets voelen of ik denk dat het lastig wordt, dan laat ik gas los en heb ik mijn voet al op de rem.

Daarnaast geldt in dit land dat je je snelheid zodanig moet aanpassen dat je te allen tijde moet kunnen stoppen.

120km/h langs een vrachtwagen van 80km/h en die dan naar links komt is echt geen excuus. Jij zal moeten kunnen remmen en daarop moeten kunnen anticiperen.

Of die 307 niet naar links had moeten komen: tuurlijk niet, stelletje mongolen zullen dat weer zijn geweest die alleen in spiegel kijkt zonder de toenaderingssnelheid te bepalen (typisch NL toch ?), maar daar gaat het niet om. Deze strafzaak ging om de 205-rijder en het al dan niet straffen van de 307 rijder is een andere discussie. Mogelijk is de 307 ook veroordeel of transactievoorstel gehad, dat weten we niet. Ook naar links gaan is roekeloos rijgedrag, maar dat kun je allemaal niet uit de uitspraak halen, omdat het daarover niet gaat.

Een andere discussie is de straffen. Tja, alles bij elkaar optellend op basis van deze summiere informatie is een dodelijk ongeval het gevolg en daar mag best een forste straf tegenover staan. 4 jaar rijbewijs kwijt past daar goed bij en ook een voorwaardelijke gevangenisstraf.

Echter onvoorwaardelijk 6 maanden is wel erg veel, maar an sich heb ik geen bezwaar tegen dit soort hoge straffen als signaal. Maar dan moeten rechters wel konsekwent zijn en bij ELKE VORM van zinloos geweld ook dit soort straffen opleggen in plaats van lullige werkstrafjes :)

Gebruikersavatar
Jelmer850i
Berichten: 5631
Lid geworden op: 21 jun 2006, 19:06
Locatie: Kantoor: www.jumptide.nl of M5

Re: Gevangenisstraf voor veroorzaken dodelijk ongeval op de A29

Bericht door Jelmer850i » 28 aug 2008, 12:57

ben er niet bij geweest kan het niet beoordelen.
lijkt me een behoorlijk zware straf, 4 jaar geen rijbewijs is 4 jaar geen inkomsten (dus uitkering, kost de staat geld, tevens als de gevangenisstraf).
Iemand opsluiten hiervoor lijkt me ook wat van den zotte..

Maar hoe de fuck kan dit?

Een 307 is een veeeeel veiligere wagen dan een 205 lijkt mij, en de mensen in de 205 overleven het en in de 307 vallen doden?
Dan heeft hij hem er toch zelf voor gedumpt ? anders raak je zo'n wagen niet in de zijkant maar van achteren, ik kan me niet voorstellen dat je 'gedood' wordt door een klap op die snelheid van achteren, gezien de eigenaren van de 205 niets hadden..

Beetje wazig verhaal.

Metchu
Berichten: 15240
Lid geworden op: 09 jun 2007, 02:13
Locatie: Niet ver van Zandvoort

Re: Gevangenisstraf voor veroorzaken dodelijk ongeval op de A29

Bericht door Metchu » 28 aug 2008, 12:59

nee een derde auto Jelmer, een toyota avensis die de berm in ging :)

Gebruikersavatar
wooter
Berichten: 519
Lid geworden op: 02 feb 2006, 16:31
Locatie: Onder het canvas

Re: Gevangenisstraf voor veroorzaken dodelijk ongeval op de A29

Bericht door wooter » 28 aug 2008, 18:11

Lijkt me sterk dat er aparte zaken zijn voor de 205-rijder en 307-rijder... Het OM zal de 205-rijder als beklaagde hebben opgevoerd, maar de beklaagde kan perfect andere betrokkenen ook verantwoordelijk stellen, en de rechter kan perfect deze ook een straf geven in dezelfde zitting. Of hoe denk je dat gedeelde verantwoordelijkheid wordt uitgesproken?

Gebruikersavatar
Macboy
Berichten: 26187
Lid geworden op: 02 feb 2006, 11:49
Locatie: www.petkovski.nl

Re: Gevangenisstraf voor veroorzaken dodelijk ongeval op de A29

Bericht door Macboy » 24 sep 2009, 12:18

6 jaar gevangenisstraf en 10 jaar rijontzegging.
Dit betreft een andere zaak, waar een kind is aangereden. Heb wat stukjes uitgehaald en voor de luie lezers de overweging van de rechtbank vet gedrukt.


Uitspraak
RECHTBANK ZWOLLE - LELYSTAD

Sector Strafrecht - Meervoudige Strafkamer

Parketnummer: 07.410047-09
Uitspraak: 22 september 2009

VONNIS IN DE STRAFZAAK VAN:

het openbaar ministerie

tegen

(verdachte)
geboren op (geboortejaar),
wonende te (adres),
thans verblijvende in (verblijfplaats).

ONDERZOEK TER TERECHTZITTING

Het onderzoek ter terechtzitting heeft plaatsgevonden op 8 september 2009.
De verdachte is verschenen, bijgestaan door mr. W.M. Bierens, advocaat te Assen.
Als officier van justitie was aanwezig mr. S.T.C. van der Werf.

TENLASTELEGGING

De verdachte is ten laste gelegd dat:

1.
hij op of omstreeks 24 mei 2009 te IJhorst, gemeente Staphorst, als verkeersdeelnemer, namelijk als bestuurder van een motorrijtuig, daarmede rijdende over de weg, de (straat), zich zodanig heeft gedragen dat door roekeloos rijgedrag een aan zijn schuld te wijten verkeersongeval heeft plaatsgevonden, immers is hij met dat motorrijtuig op die (straat) tegen een in of aan de berm van die (straat) staand persoon ((slachtoffer1)) aangereden, waardoor die persoon ((slachtoffer1)) werd gedood, terwijl hij
verkeerde in de toestand als bedoeld in artikel 8, eerste of tweede lid van de Wegenverkeerswet 1994, danwel na het feit niet heeft voldaan aan een bevel gegeven krachtens artikel 163, tweede, zesde, achtste of negende lid van genoemde wet;

(...)
2.
hij op of omstreeks 24 mei 2009 te IJhorst, gemeente Staphorst, als bestuurder van een motorrijtuig betrokken bij een verkeersongeval of door wiens gedraging een verkeersongeval was veroorzaakt op de (straat), de plaats van het ongeval heeft verlaten, terwijl bij dat ongeval naar hij wist of redelijkerwijs moest vermoeden dat een ander (te weten (slachtoffer1)) was gedood, dan wel letsel aan een ander ((slachtoffer1)) was toegebracht en/of waardoor die (slachtoffer1) in hulpeloze toestand werd achtergelaten;

BEWIJSMOTIVERING

Het standpunt van het openbaar ministerie
De officier van justitie gaat er vanuit dat verdachte op de verkeerde weghelft heeft gereden, dat hij slingerend reed, dat hij niet heeft geremd nadat hij de klap had gehoord en dat hij heeft gereden, terwijl zijn rijbewijs ongeldig was verklaard. Op basis hiervan heeft de officier van justitie geconcludeerd dat verdachte roekeloos heeft gereden. Zij acht daarom het onder 1 primair tenlastegelegde bewezen.

Het standpunt van de verdediging
Ten aanzien van het onder 1 tenlastegelegde heeft de raadsman zich voorts met betrekking tot het rijgedrag van verdachte op het standpunt gesteld, dat alleen kan worden vastgesteld dat verdachte als bestuurder van de auto onder invloed van alcohol verkeerde, maar dat een causaal verband tussen het rijden onder invloed en het ongeval niet kan worden vastgesteld. Gegeven de mogelijkheid dat het slachtoffer plotseling de straat is opgerend, zou dit ongeval iedere automobilist hebben kunnen overkomen. De raadsman heeft vrijspraak voor het primair tenlastegelegde bepleit. Het subsidiair tenlastegelegde acht hij wel bewijsbaar.

Het oordeel van de rechtbank

De rechtbank overweegt, op grond van de hierna in voetnoten vermelde bewijsmiddelen, het navolgende.

Wanneer hierna ten aanzien van het onder 1 t/m 3 tenlastegelegde in de voetnoten wordt verwezen naar met paginanummering aangeduide delen uit processen-verbaal en andere stukken, betreft dit op ambtseed/ambtsbelofte opgemaakte processen-verbaal dan wel andere bescheiden, als bijlagen opgenomen bij het proces-verbaal van het opsporingsonderzoek van de Regiopolitie IJsselland, Team Horst en Waterland, onder registratienummer (----------), opgemaakt op 30 juni 2009.

1.1. Verdachte heeft op 24 mei 2009 in zijn auto (een Nissan Patrol met kenteken (xx-xx-xx)) gereden over de (straat) te IJhorst. Verdachte is daar toen aangereden tegen een persoon genaamd (slachtoffer1). (slachtoffer1) is direct hierna opgenomen in het ziekenhuis met een verbrijzelde milt, ernstig hersenletsel met bloedingen en een verbrijzeld rechter bovenbeen. (slachtoffer1)is op 25 mei 2009 aan deze verwondingen overleden. De rechtbank concludeert dat de dood van (slachtoffer1)veroorzaakt is door de aanrijding.

1.2. Na het ongeval had de auto van verdachte (de blauwe Nissan Patrol (xx-xx-xx)) schade aan de voorzijde, op de grens van de motorkap en het linker spatscherm. De op het voertuig gemonteerde bullbar was in achterwaartse richting ontzet. Op de linkerhelft van de motorkap was een deuk zichtbaar met een diameter van ongeveer 25 cm. De schade was ten tijde van het onderzoek aan de auto op 29 mei 2009 nog recent. Op de motorkap ter hoogte van de deuk zijn enkele haren aangetroffen. Uit morfologisch haaronderzoek is gebleken dat de haren mogelijk van (slachtoffer1) afkomstig zijn. Verdachte geeft geen andere verklaring voor de deuk in de motorkap dan de aanrijding op 24 mei 2009 op de (straat).
De rechtbank concludeert hieruit dat verdachte het slachtoffer met de linkervoorkant van zijn auto heeft geraakt.

1.3. Vlak voor de aanrijding stond (slachtoffer1) in de berm, aan de (gezien vanuit verdachtes rijrichting) linkerkant van de (straat), ter hoogte van de oprit naar de (straat), de woning van de (familie slachtoffer1). Hij stond naar een overvliegende luchtballon te kijken en riep iets in de richting van de mensen in de luchtballon.

1.4. Na de aanrijding is verdachte zonder af te remmen doorgereden in de richting van IJhorst. Op de plaats van het ongeval is geen enkel spoor aangetroffen dat te herleiden is tot het ongeval. Verdachte zegt zelf niet te hebben gezien waartegen hij was aangereden. Volgens de rechtbank blijkt hieruit dat verdachte het slachtoffer in het geheel niet, maar in ieder geval niet tijdig heeft opgemerkt en geen poging meer heeft gedaan – al dan niet reflexmatig – om het slachtoffer te ontwijken.
Op een foto in het dossier en een plattegrond van Google-maps van de (straat) heeft de rechtbank waargenomen dat de weg ter plaatse vrijwel recht loopt en dat er geen sprake is van bossages langs de weg. De situatie ter plaatse is naar het oordeel van de rechtbank overzichtelijk.
Uit het feit dat verdachte het slachtoffer in de berm van deze overzichtelijke weg niet of niet tijdig heeft opgemerkt, concludeert de rechtbank dat verdachte zijn ogen niet goed op de weg gericht heeft gehouden.

1.5. Verdachte verkeerde onder invloed van alcohol. Zelf heeft hij verklaard dat hij 10 tot 13 biertjes heeft gedronken in de loop van hele middag tot ongeveer een uur voor het ongeval. Maar getuigen (te weten bezoekers en organisatoren van de trekkerslep te Fort, waar verdachte die zondagmiddag aanwezig was geweest) omschrijven de kennelijke staat waarin verdachte aan het einde van de trekkerslep verkeerde anders. Dit geldt ook voor het moment, vlak voordat verdachte de trekkerslep verliet om via de (straat) naar huis te rijden.
- Getuige (naam 1) heeft verklaard dat verdachte niet nuchter op hem overkwam, en dat hij aan de ogen van verdachte kon zien dat verdachte gedronken had.
- Getuige (naam 2) heeft verklaard dat verdachte onder invloed was;
- Getuige (naam 3) heeft verklaard dat hij verdachte tijdens de wedstrijden van de trekkerslep wel 10 keer naar de tent heeft zien lopen waar bier te verkrijgen was, en dat verdachte dan met een treetje met 6 bekers bier terug kwam en daarvan uitdeelde en er zelf ook van dronk. Verder heeft deze getuige ook gezien dat verdachte ook wel bier van andere mensen kreeg.
- Getuige (naam 4) heeft verklaard, dat hij verdachte de hele middag bier heeft zien innemen, dat hij verdachte regelmatig heen en weer zag lopen met treetjes bier en dat hij daarvan dan uitdeelde en er zelf ook van dronk, alsmede dat verdachte ook van andere mensen dronk die bier hadden gehaald.
- Getuige (naam 5) heeft verklaard, dat verdachte met dubbele tong sprak en onvast ter been was. Hij omschrijft verdachte als vervelend, stomdronken en laveloos.
- Getuige (naam 6) heeft verklaard, dat verdachte onvast ter been was en wankelde op zijn benen. Hij sprak ook met dubbele tong.
- Getuige (naam 7) heeft verklaard, dat hij aan de manier van spreken merkte dat verdachte gedronken had.
- Getuige (naam 8) heeft verklaard, dat hij aan de ogen en het gedrag van verdachte kon merken dat verdachte gedronken had. Hij omschrijft verdachte als verder heen dan aangeschoten. Hij was dronken.

De rechtbank neemt aan – gelet op deze getuigenverklaringen - dat verdachte meer heeft gedronken dan hij zelf heeft toegegeven. Verdachte heeft een natuurlijke aanleg voor bagatelliseren en daarbij ook een belang om zijn drankgebruik minder ernstig te doen lijken. Op grond van de diverse getuigenverklaringen concludeert de rechtbank dat verdachte ten tijde van het ongeval onder zodanige invloed van alcoholische drank verkeerde dat hij niet meer tot behoorlijk besturen in staat was. Verdachte wist of kon weten dat alcoholische drank de rijvaardigheid kan verminderen. Dit is immers algemeen bekend en verdachte is daarvoor ook al eerder veroordeeld.

1.6. Verdachte is na het ongeval de eerste weg rechts, de (straat), ingeslagen en kwam daar toen achter de auto te rijden van getuige (naam 9). Verdachte zwalkte daar toen van links naar rechts over de weg. Daarbij is hij een paar maal met zijn auto half in de berm gekomen.
De rechtbank schrijft dit slingerend rijgedrag toe aan de invloed van de alcoholische drank die verdachte had genuttigd en gaat er vanuit dat verdachte ook vóór het ongeval op een zelfde manier slingerend heeft gereden.

1.7. Niet is komen vast te staan dat verdachte ten tijde van het ongeval harder heeft gereden dan was toegestaan, dan wel harder dan gelet op de verkeerssituatie verantwoord was.

1.8. Op grond van het voorgaande komt de rechtbank met betrekking tot de toedracht van het ongeval tot de volgende conclusie. Verdachte verkeerde onder invloed van alcohol en kon daardoor zijn auto niet steeds op de voor hem rechter weghelft houden, maar is slingerend ook aan de linkerkant van de weg terechtgekomen, waar hij ter hoogte van perceel (straat) met de linkerkant van zijn auto tegen de in of bij de berm staande (slachtoffer1) is aangereden. Daarbij is verdachte zodanig onoplettend geweest, dat hij (slachtoffer1) kennelijk in het geheel niet heeft gezien en op geen enkel manier een correctie op zijn rijden heeft aangebracht, maar met onderverminderde snelheid de aanrijding heeft veroorzaakt.

1.9. Dit rijgedrag, waarbij verdachte onder invloed verkeerde, niet steeds de rechter weghelft heeft gehouden en bovendien niet oplettend is geweest, kwalificeert de rechtbank als roekeloos. Het is aan dit roekeloze rijgedrag te wijten dat de aanrijding heeft plaatsgevonden, als gevolg waarvan (slachtoffer1) is overleden.

De rechtbank komt aldus, op grond van de hiervoor genoemde feiten en omstandigheden, tot een bewezenverklaring van het primair tenlastegelegde, zoals hierna in de bewezenverklaring vermeld.

Ten aanzien van het onder 2 tenlastegelegde

2.1. Verdachte is na het hiervoor beschreven ongeval, doorgereden, zonder zijn identiteit kenbaar te maken. Hij wist dat er een aanrijding had plaatsgevonden.

2.2. De vraag dient te worden beantwoord of verdachte – zoals hem ten laste is gelegd – ten tijde van het doorrijden wist of redelijkerwijs moest vermoeden dat er bij het ongeval iemand was gedood, dan wel letsel was toegebracht of dat er iemand in hulpeloze toestand was achtergebleven. Verdachte ontkent dat hij heeft geweten dat hij tegen een persoon was aangereden.

2.3. Verdachte heeft over de aanrijding verschillende verklaringen afgelegd:
Tegen zijn kameraad (naam 10) heeft hij op maandagochtend 25 mei 2009 eerst gezegd, dat hij iets als een paaltje had geraakt. Toen verdachte er later door (naam 10) mee werd geconfronteerd, dat er bij het ongeluk een kind was omgekomen, heeft hij gezegd: “Ik ben mijn auto kwijt”.
Tegen collega ZZP-er (naam 11) heeft verdachte op maandagochtend 25 mei 2009 gezegd, dat hij een ongevalletje had gehad met wat blikschade. Verdachte heeft vervolgens aan deze (naam 11) gevraagd of hij mocht zeggen dat verdachte bij hem had geslapen en of hij mocht zeggen dat verdachte die avond daarvoor om omstreeks 20:45 uur bij (naam 11) thuis was geweest .
Op maandagmorgen 25 mei 2009 heeft verdachte naar de telefooncentrale van de politie gebeld met de mededeling dat zijn auto was gestolen. Op maandag 25 mei 2009 omstreeks 11.30 uur meldde (verdachte) zich in het politiebureau te Staphorst om aangifte te doen van diefstal van zijn personenauto, de Nissan Patrol (xx-xx-xx).
Tegenover de politie heeft verdachte, na zijn aanhouding en inverzekeringstelling, op dinsdag 26 mei 2009 te 13:05 uur verklaard, dat er ineens iets voor zijn auto was, het had wel van alles kunnen zijn.

2.4. Het ongeval heeft plaatsgevonden ter hoogte van de oprit naar de woning aan de (straat) . De aanrijding veroorzaakte een harde klap, die ook flinke schade heeft veroorzaakt, tot bovenop de motorkap aan toe. Gelet op het feit dat het ongeval aan het begin van een oprit heeft plaatsgevonden en gelet op de klap die het ongeval heeft veroorzaakt, waarbij het slachtoffer kennelijk ook in aanraking is gekomen met de bovenkant van de motorkap, gaat de rechtbank er vanuit dat verdachte redelijkerwijs heeft moeten vermoeden dat hij mogelijk een mens had geraakt.

2.5. Onaannemelijk is dat verdachte werkelijk heeft gemeend dat hij mogelijk slechts een paaltje had geraakt, zoals hij tegen zijn kameraad (naam 10) heeft verteld. Naar het oordeel van de rechtbank diende dit soort valse verklaringen, evenals de poging tot het doen van een valse aangifte van autodiefstal en de poging om bij collega (naam 11) een alibi te verkrijgen, slechts ter bemanteling van de waarheid.
Verdachte heeft verklaard dat hij dit heeft gedaan, omdat hij had gereden tijdens een ontzegging van de rijbevoegdheid en hij niet wilde dat de politie daar achter zou komen. De rechtbank acht echter onaannemelijk dat hij deze inspanningen allemaal zou hebben verricht, als hij werkelijk meende dat hij slechts betrekkelijk lichte schade zou hebben veroorzaakt. De rechtbank gaat er dan ook vanuit dat verdachte daadwerkelijk – zo hij al niet gezien heeft dat hij een persoon had aangereden – rekening heeft gehouden met de mogelijkheid dat hij een persoon had aangereden.

2.6. Op grond van bovenstaande feiten en omstandigheden acht de rechtbank het onder 2 tenlastegelegde wettig en overtuigend bewezen, zoals hierna in de bewezenverklaring vermeld.

(...)

4.9. Verdachte heeft over de oorzaak van de schade aan zijn auto verschillende verhalen verteld:
- Op 26 november 2008 heeft verdachte in (horecagelegenheid) te Oudleusen foto’s van zijn Nissan Patrol met schade aan de voorkant laten zien. Verdachte zei toen dat hij tegen een duiker was gereden aan de (straat) te Nieuwleusen ;
- Verdachte heeft tegen (naam 16) verteld dat de schade was ontstaan doordat hij tegen een viaduct was gereden;
- Verdachte heeft tegen monteur (naam 18) van (autobedrijf) verteld dat de schade was ontstaan doordat hij met een aanhanger had gereden en doordat het toen bij het remmen fout was gegaan;
Bij geen van deze verhalen vertelt verdachte erover dat een ander met zijn auto schade heeft gereden.

4.10. De rechtbank hecht geen geloof aan de verklaring van verdachte, maar acht - met name door de verklaring van getuige (naam 12), dat verdachte op de bewuste avond omstreeks 22.30 uur bij diens café-restaurant is weggereden in zijn Nissan Patrol – bewezen dat het verdachte zelf is geweest die op 25 november 2008 aan de (straat) in Nieuwleusen een verkeersongeval heeft veroorzaakt en daar toen vervolgens de plaats van het ongeval heeft verlaten. Uit de aard van de schade aan zowel de auto van verdachte als de auto van (slachtoffer 2) volgt zonder meer dat verdachte heeft geweten dat hij aan een ander schade had toegebracht.

BEWEZENVERKLARING

De rechtbank acht derhalve wettig en overtuigend bewezen hetgeen de verdachte onder 1 primair, 2 en 4 primair ten laste is gelegd.

DE STRAFBAARHEID

Er zijn geen feiten of omstandigheden die de strafbaarheid van het bewezenverklaarde uitsluiten. Dit levert de genoemde strafbare feiten op.

Er zijn ook geen feiten of omstandigheden die de strafbaarheid van de verdachte uitsluiten. De verdachte is derhalve strafbaar.

OPLEGGING VAN STRAF EN/OF MAATREGEL

Het standpunt van het openbaar ministerie
De officier van justitie heeft op grond van hetgeen zij bewezen heeft geacht gevorderd:
Gevangenisstraf voor de duur van 6 jaren en een ontzegging van de bevoegdheid om een motorrijtuig te besturen voor de duur van 10 jaren, alsmede verbeurdverklaring van de inbeslaggenomen Nissan Patrol en ten aanzien van het onder 3 ten laste gelegde de onttrekking aan het verkeer van de inbeslaggenomen bankbiljetten.

Het standpunt van de verdediging
De raadsman heeft een minder hoge straf bepleit. Daarbij heeft de raadsman ook bepleit om de inbeslaggenomen auto van verdachte niet verbeurd te verklaren, omdat hierdoor schuldeisers van verdachte gedupeerd zouden worden.

Het oordeel van de rechtbank
Gelet op de aard en de ernst van het bewezen en strafbaar verklaarde, op de omstandigheden
waaronder verdachte zich daaraan heeft schuldig gemaakt en op de persoon van verdachte,
zoals van een en ander uit het onderzoek ter terechtzitting is gebleken, acht de rechtbank de
na te noemen beslissing passend.

De rechtbank houdt bij het bepalen van de straf niet alleen rekening met de hiervoor bewezen verklaarde feiten, maar betrekt daarbij ook de twee ad informandum gevoegd feiten. Dit betreft het op 24 mei 2009 besturen van een motorrijtuig, terwijl het rijbewijs was ingevorderd (ten onrechte staat in de dagvaarding vermeld dat verdachte toen de bevoegdheid om motorrijtuigen te besturen was ontzegd) en dit rijbewijs bovendien ongeldig was verklaard. Verdachte heeft deze feiten erkend. Van de zijde van de verdediging is er geen bezwaar tegen gemaakt dat met deze feiten rekening wordt gehouden bij het bepalen van de strafmaat.
Met betrekking tot de op te leggen straf, overweegt de rechtbank in het bijzonder nog het volgende.

Bij het bepalen van de strafmaat legt uiteraard het onder 1 bewezen verklaarde feit verreweg het meeste gewicht in de schaal. Dit betreft het dodelijke verkeersongeval, waardoor (slachtoffer1) is overleden.

Ten einde te komen tot een consistent landelijk straftoemetingsbeleid gelden voor dit delict (dood door schuld in het verkeer) oriëntatiepunten, te weten 3 jaar gevangenisstraf en 4 jaar ontzegging van de rijbevoegdheid indien er sprake is van een ademalcoholgehalte van minder dan 570 microgram en een gevangenisstraf van 4 jaar en 5 jaar ontzegging van de rijbevoegdheid als er sprake is van een ademalcoholgehalte van meer dan 570 microgram. In dit geval is niet exact bekend hoe hoog het ademalcoholgehalte van verdachte is geweest, doordat verdachte zich aanvankelijk voor de politie verborgen heeft gehouden. De rechtbank zal dit niet in het voordeel van verdachte laten uitvallen en een gevangenisstraf van 4 jaar met een rijontzegging van 5 jaar als uitgangspunt hanteren.
Er zijn echter omstandigheden die meebrengen dat de op te leggen straf hoger moet uitvallen dan dit algemene uitgangspunt.
a) Daarbij staat voorop dat dit verkeersongeval wel bijzonder heftige gevolgen heeft gehad met het overlijden van (slachtoffer1), een volstrekt onschuldig slachtoffer, nog maar 9 jaren jong, die zelf niet eens verkeersdeelnemer was, maar zich voor zijn huis stond te vergapen aan een luchtballon en daar plotsklaps uit het leven werd gereden. Hoe onmetelijk en eindeloos het leed is, dat daarmee aan ouders en andere familieleden is berokkend, blijkt uit de voorgelezen slachtofferverklaring en is ook alleszins voorstelbaar. Waar een straf toch in de allereerste plaats dient als vergelding, moet de ernst van de gevolgen in die straf tot uitdrukking worden gebracht.
b) In de tweede plaats is het dodelijke ongeval niet het enige feit waarvoor verdachte straf verdient. Bijzonder wrang is het te moeten constateren dat het verdachte op de dag van de aanrijding als gevolg van eerdere verkeersdelicten niet eens was toegestaan om als bestuurder van een motorrijtuig aan het verkeer deel te nemen. Verdachte is al eerder, in 2006 en in 2007, veroordeeld wegens het rijden in een motorrijtuig, terwijl hem de bevoegdheid daartoe was ontzegd. Het valt verdachte uiteraard zeer kwalijk te nemen dat hij niettemin volhardt in het aan zijn laars lappen van beslissingen die van overheidswege worden genomen en die betrekking hebben op zijn deelname aan het wegverkeer. In relatie tot het dodelijke verkeersongeval wordt dit alles ook des te ernstiger.
c) Ook is verdachte na het dodelijke verkeersongeval doorgereden, zonder dat zijn identiteit kon worden vastgesteld. Daarbij is hij niet slechts doorgereden, maar heeft hij van alles in het werk gesteld om verborgen te houden dat hij de veroorzaker van het verkeersongeval was. Ook dit feit dient verdachte, gelet op de dodelijke afloop van het ongeval, zwaar aangerekend te worden. Bovendien is verdachte ook na de aanrijding op 25 november 2008 (feit 4 op de tenlastelegging) al eens doorgereden, zonder zijn identiteit kenbaar te maken.
d) Bij dit alles komt, dat verdachte vanaf 2004 al zeven maal is veroordeeld wegens verkeersmisdrijven, waarvan viermaal ook wegens het rijden onder invloed.
Al met al doemt van verdachte het beeld op van een onverbeterlijke man, die geen lering trekt uit eerdere strafrechtelijke veroordelingen, die zich weinig tot niets gelegen laat liggen aan overheidsmaatregelen om hem uit het verkeer te weren en die geen verantwoordelijkheid neemt voor de gevolgen van zijn weggedrag. De rechtbank zal deze mate van recidive thans zwaar in de straf laten meewegen, opdat daar thans een voldoende preventieve werking vanuit zal gaan.

De rechtbank betrekt in haar afwegingen aan de andere kant ook de rapporten van de twee gedragsdeskundigen, de psycholoog Sterk en psychiater Bruijns. De conclusies van deze gedragsdeskundigen komen er op neer, dat er bij verdachte sprake is van een gebrekkige ontwikkeling van de geestvermogens in de vorm van een persoonlijkheidproblematiek met antisociale en narcistische trekken, die bij verdachte wordt gekenmerkt door een egocentrische houding, waarbij sprake is van een lacunaire gewetensfunctie en een afweervorm waarbij hij pijnlijke gevoelens van kwetsbaarheid afweert door te externaliseren en bagatelliseren. Hiermee samen hangt ook een enigszins gestoorde emotieregulatie. Psychiater Bruijns noemt ook verdachtes alcoholmisbruik als ziekelijke stoornis.
Hoewel verdachte volgens de gedragsdeskundigen in staat kan worden geacht om de wederrechtelijkheid van het bewezenverklaarde in te zien, is hij als gevolg van de geconstateerde gebrekkige ontwikkeling van de geestvermogens minder goed in staat om zijn wil dienovereenkomstig in vrijheid te bepalen. Beide gedragsdeskundigen adviseren verdachte enigszins verminderd toerekeningsvatbaar te achten. Om recidive te voorkomen achten de gedragsdeskundigen een behandeling van belang, waarbij zowel aandacht wordt besteed aan verdachtes alcoholgebruik als aan zijn persoonlijkheidsproblematiek, waarbij dan ook aandacht besteed zou moeten worden aan de verstoorde emotieregulatie.
In aansluiting op de twee gedragsdeskundige rapportages heeft de reclassering geadviseerd om bij het opleggen van een gedeeltelijk voorwaardelijke straf als bijzondere voorwaarde een verplicht reclasseringscontact op te leggen, ook als dit een verwijzing in zou houden naar een forensisch psychiatrische polikliniek. De reclassering merkt daarbij op dat de motivatie van verdachte op dit moment nog het nodige te wensen overlaat, zeker ten aanzien van het alcoholmisbruik.

Naar aanleiding van deze rapportages overweegt de rechtbank het volgende.
De gevangenisstraf die de rechtbank in deze zaak passend acht, is zodanig hoog dat het wettelijk niet mogelijk is om te bepalen dat een gedeelte van deze straf “voorwaardelijk” zal zijn. Wel is dit mogelijk met betrekking tot een in aanmerking komende ontzegging van de rijbevoegdheid. Maar de rechtbank hecht meer belang aan de preventieve werking van een langdurige en geheel onvoorwaardelijke rijontzegging. De rechtbank zal dan ook niet toekomen aan het opleggen van een gedeeltelijk voorwaardelijke straf. Daarbij komt dat uit de rapportages blijkt dat verdachte de regels wel kent, maar moeite heeft zich daar ook aan te houden. Naar het oordeel van de rechtbank dient thans een forse straf hem de prikkel te geven om zijn leven te beteren. Mocht hij daarbij hulp nodig hebben, dan zal hij daar zelf – al dan niet met begeleiding door de reclassering of ander maatschappelijk werk – initiatieven toe moeten nemen.

Alles afwegende komt de rechtbank tot het oordeel dat de straf die de officier van justitie heeft geëist weliswaar fors is, maar dat die straf in deze zaak, met deze feiten en met deze verdachte, alleszins passend is. De omstandigheid dat verdachte van het onder 3 tenlastegelegde zal worden vrijgesproken, geeft de rechtbank geen aanleiding om de straf lager te laten uitvallen, omdat de ernst van dit feit bij die van de andere wel bewezen verklaarde feiten in het niet valt.

BESLISSING

De rechtbank veroordeelt de verdachte tot een gevangenisstraf voor de duur van 6 jaren.

De rechtbank ontzegt verdachte de bevoegdheid tot het besturen van motorrijtuigen:
- met betrekking tot het onder 1 primair tenlastegelegde voor de tijd van 8 (acht) jaren;
- met betrekking tot het onder 2 tenlastegelegde voor de tijd van 1 (één) jaar;
- met betrekking tot het onder 4 primair tenlastegelegde voor de tijd van 1 (één) jaar;

Aldus gewezen door mr. F. Koster, voorzitter, mrs. L.J.C. Hangx en F.E.J. Goffin, rechters, in tegenwoordigheid van mr. J.W. Sijnstra - Meijer als griffier en uitgesproken ter openbare terechtzitting van 22 september 2009.
Mr. Goffin voornoemd was buiten staat dit vonnis mede te ondertekenen.

Gebruikersavatar
RVV
Berichten: 32209
Lid geworden op: 01 feb 2006, 11:44
Locatie: Rudi Rolex@Basel

Re: Gevangenisstraf voor veroorzaken dodelijk ongeval op de A29

Bericht door RVV » 24 sep 2009, 13:10

Heb het gevolgd in de media.. wat een verhaal..

Gebruikersavatar
Mack
Berichten: 553
Lid geworden op: 09 feb 2008, 15:24
Locatie: Rotterdam ~ Mustang!

Re: Gevangenisstraf voor veroorzaken dodelijk ongeval op de A29

Bericht door Mack » 24 sep 2009, 13:54

Keurig. Helemaal mee eens.

Luco

Re: Gevangenisstraf voor veroorzaken dodelijk ongeval op de A29

Bericht door Luco » 24 sep 2009, 14:33

Mack schreef:Keurig. Helemaal mee eens.
c) Ook is verdachte na het dodelijke verkeersongeval doorgereden, zonder dat zijn identiteit kon worden vastgesteld. Daarbij is hij niet slechts doorgereden, maar heeft hij van alles in het werk gesteld om verborgen te houden dat hij de veroorzaker van het verkeersongeval was. Ook dit feit dient verdachte, gelet op de dodelijke afloop van het ongeval, zwaar aangerekend te worden. Bovendien is verdachte ook na de aanrijding op 25 november 2008 (feit 4 op de tenlastelegging) al eens doorgereden, zonder zijn identiteit kenbaar te maken.
d) Bij dit alles komt, dat verdachte vanaf 2004 al zeven maal is veroordeeld wegens verkeersmisdrijven, waarvan viermaal ook wegens het rijden onder invloed.
Keurig :please:
Levenslang rijbewijs afpakken en minimaal 30 jaar cel, wat een idioot.
Trouwens ook idioot dat het de vijfde keer is met teveel drank op achter het stuur en dat die er vier keer mee weggekomen is, die man had al jaren geleden zijn rijbewijs kwijt moeten zijn.

Slappe hap die rechtbanken

Gebruikersavatar
RVV
Berichten: 32209
Lid geworden op: 01 feb 2006, 11:44
Locatie: Rudi Rolex@Basel

Re: Gevangenisstraf voor veroorzaken dodelijk ongeval op de A29

Bericht door RVV » 24 sep 2009, 14:58

Luco meestal rijden dit soort mensen ook gewoon zonder rijbewijs. Voor dit soort drankrijders is het roze papiertje van nul en generlei waarde. Met 30 jaar opsluiten ben ik het dan wel weer mee eens :twisted:

Gebruikersavatar
Mack
Berichten: 553
Lid geworden op: 09 feb 2008, 15:24
Locatie: Rotterdam ~ Mustang!

Re: Gevangenisstraf voor veroorzaken dodelijk ongeval op de A29

Bericht door Mack » 24 sep 2009, 15:24

Wel realistisch blijven. Voor je gevoel is 30 jaar niet genoeg, maar binnen de huidige wet, gezien de gebruikelijke slappe-hap-straffen, is dit wel okay. Vooral omdat hier eigenlijk een lagere straf voor staat.

Gebruikersavatar
Macboy
Berichten: 26187
Lid geworden op: 02 feb 2006, 11:49
Locatie: www.petkovski.nl

Re: Gevangenisstraf voor veroorzaken dodelijk ongeval op de A29

Bericht door Macboy » 24 sep 2009, 16:32

Zoals Mack al zegt: binnen het huidige kader is dit gewoon een forse straf. En terecht. Rijbewijs 10 jaar vind ik nog weinig. Nooit meer mogen rijden zou logischer geweest zijn.

Het ging mij erom dat de uitspraak zeer goed is gemotiveerd door de rechtbank.

Luco

Re: Gevangenisstraf voor veroorzaken dodelijk ongeval op de A29

Bericht door Luco » 24 sep 2009, 16:38

Mack schreef:Wel realistisch blijven. Voor je gevoel is 30 jaar niet genoeg, maar binnen de huidige wet, gezien de gebruikelijke slappe-hap-straffen, is dit wel okay. Vooral omdat hier eigenlijk een lagere straf voor staat.

Niet persoonlijk, maar vraag me af hoe je op deze straf reageerd als het je eigen kind is, ik vind het te laag en justitie heeft in het voortraject wat mij betreft ook gefaald.
Al was het mijn kind geweest had ik hem als een dolle hond kapotgeschoten.

Gebruikersavatar
Mark Nauta
Berichten: 10755
Lid geworden op: 26 aug 2006, 18:19
Auto: 996 Carrera '02 | E36 M3 '94
Locatie: Zevenbergen

Re: Gevangenisstraf voor veroorzaken dodelijk ongeval op de A29

Bericht door Mark Nauta » 24 sep 2009, 16:41

luco hornsveld schreef:
Mack schreef:Wel realistisch blijven. Voor je gevoel is 30 jaar niet genoeg, maar binnen de huidige wet, gezien de gebruikelijke slappe-hap-straffen, is dit wel okay. Vooral omdat hier eigenlijk een lagere straf voor staat.

Niet persoonlijk, maar vraag me af hoe je op deze straf reageerd als het je eigen kind is, ik vind het te laag en justitie heeft in het voortraject wat mij betreft ook gefaald.
Al was het mijn kind geweest had ik hem als een dolle hond kapotgeschoten.
Daar gaat het niet op Luco. Mack zegt duidelijk, gezien de huidige wet. Waar hij dus doelt op het feit dat 30 jaar niet eens gegeven wordt voor moord
met voorbedachte rade etc. Dus dan is dit toch wel een redelijk forse straf. In mijn ogen ook te weinig, dat wel, maar helaas is het NL rechtsysteem
eenmaal zo.


Dank voor het plaatsen van het hele vonnis Ilija. Mooi om eens te lezen hoe zoiets uitéén wordt gezet.

Gebruikersavatar
Macboy
Berichten: 26187
Lid geworden op: 02 feb 2006, 11:49
Locatie: www.petkovski.nl

Re: Gevangenisstraf voor veroorzaken dodelijk ongeval op de A29

Bericht door Macboy » 24 sep 2009, 16:46

Mark Nauta schreef:Daar gaat het niet op Luco. Mack zegt duidelijk, gezien de huidige wet. Waar hij dus doelt op het feit dat 30 jaar niet eens gegeven wordt voor moord
met voorbedachte rade etc. Dus dan is dit toch wel een redelijk forse straf. In mijn ogen ook te weinig, dat wel, maar helaas is het NL rechtsysteem
eenmaal zo.
Helemaal juist Mark en mee eens :thumbup:

Overigens is moord met voorbedachte rade een contaminatie: moord = doodslag + voorbedachte rade :)

Gebruikersavatar
Mark Nauta
Berichten: 10755
Lid geworden op: 26 aug 2006, 18:19
Auto: 996 Carrera '02 | E36 M3 '94
Locatie: Zevenbergen

Re: Gevangenisstraf voor veroorzaken dodelijk ongeval op de A29

Bericht door Mark Nauta » 24 sep 2009, 16:56

Er is in NL toch een verschil tussen moord en doodslag, of heb ik het nu mis?


Edit: Ik snap nu het verschil.....zoals jij zegt dus inderdaad:
http://www.om.nl/vast_menu_blok/contact ... _verschil/" onclick="window.open(this.href);return false;

Luco

Re: Gevangenisstraf voor veroorzaken dodelijk ongeval op de A29

Bericht door Luco » 24 sep 2009, 17:44

Ik snap ook wel dat het voor nederlandse begrippen fors is, maar ik vind het nog steeds te weinig.
Dronken achter het stuur en een ongeluk veroorzaken met dodelijke afloop zou in de wet veranderd moeten worden naar Moord.

Gebruikersavatar
Macboy
Berichten: 26187
Lid geworden op: 02 feb 2006, 11:49
Locatie: www.petkovski.nl

Re: Gevangenisstraf voor veroorzaken dodelijk ongeval op de A29

Bericht door Macboy » 24 sep 2009, 20:46

Ga nu niet bij de hand lopen doen Luco :)

Zeg gewoon wat je bedoelt zonder intelligent over te komen, namelijk dat je vindt dat de straffen veel hoger moeten worden ! Als je gaat roepen dat een ongeluk verankerd moet worden als moord dan kom je niet serieus over.

Het is dood door schuld. Het hoeft niet anders te heten. De straffen kunnen dan omhoog. Met de huidige terminologie is niets mis.

Luco

Re: Gevangenisstraf voor veroorzaken dodelijk ongeval op de A29

Bericht door Luco » 24 sep 2009, 21:40

Dronken achter het stuur zitten en iemand doodrijden is geen ongeluk in mijn ogen.

Verschil in moord en doodslag is toch dat moord met voorbedachte rade is en dood door schuld niet.
Dronken achter het stuur stappen is in mijn ogen voorbedachte rade, je stapt bewust achter het stuur.

Gebruikersavatar
wjn
Berichten: 3105
Lid geworden op: 12 sep 2006, 22:24

Re: Gevangenisstraf voor veroorzaken dodelijk ongeval op de A29

Bericht door wjn » 28 sep 2009, 13:25

luco hornsveld schreef:
Mack schreef:Keurig. Helemaal mee eens.
c) Ook is verdachte na het dodelijke verkeersongeval doorgereden, zonder dat zijn identiteit kon worden vastgesteld. Daarbij is hij niet slechts doorgereden, maar heeft hij van alles in het werk gesteld om verborgen te houden dat hij de veroorzaker van het verkeersongeval was. Ook dit feit dient verdachte, gelet op de dodelijke afloop van het ongeval, zwaar aangerekend te worden. Bovendien is verdachte ook na de aanrijding op 25 november 2008 (feit 4 op de tenlastelegging) al eens doorgereden, zonder zijn identiteit kenbaar te maken.
d) Bij dit alles komt, dat verdachte vanaf 2004 al zeven maal is veroordeeld wegens verkeersmisdrijven, waarvan viermaal ook wegens het rijden onder invloed.
Keurig :please:
Levenslang rijbewijs afpakken en minimaal 30 jaar cel, wat een idioot.
Trouwens ook idioot dat het de vijfde keer is met teveel drank op achter het stuur en dat die er vier keer mee weggekomen is, die man had al jaren geleden zijn rijbewijs kwijt moeten zijn.

Slappe hap die rechtbanken
Idd al 4x betrapt (gezien de pakkans zal het dus vele malen meer gewezen zijn) en veroordeeld voor rijden onder invloed, en dan nog steeds een rijbewijs hebben????

Begint op dood door schuld van de nederlandse staat te lijken.

Gebruikersavatar
G Kolkman
Berichten: 2636
Lid geworden op: 25 feb 2007, 11:40
Auto: Miata (2x..) /E30 rally /S2000
Locatie: Eindhoven

Re: Gevangenisstraf voor veroorzaken dodelijk ongeval op de A29

Bericht door G Kolkman » 29 sep 2009, 13:39

Hier zijn nog wat nieuwsberichten van het verschrikkelijke gebeuren na te lezen (onderste helft)

http://www.kilroynews.net/arch2009/mei2009-04.htm" onclick="window.open(this.href);return false;


Is nog best vlug gegaan eigenlijk. Helaas is het hier in het oosten in bepaalde kringen nog steeds niet ongebruikelijk dronken achter het stuur te gaan zitten :evil: .

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Amazon [Bot], Bing [Bot], RJK, Semrush [Bot] en 10 gasten