Fotografie
- MartijnGizmo
Re: Fotografie
Flare gefixt... 8)
- MartijnGizmo
Nog eentje extra dan maar:

- Mack
Tis jammer van dat blauwe verkeersbord achter de auto (rechts). Kun je dat niet weg-shoppen?
Maar wat een superfoto zeg... Mooie kleur ook. Jammer dat het een BMW is
Maar wat een superfoto zeg... Mooie kleur ook. Jammer dat het een BMW is

- JohanH
Foto 1 en 4 zijn mij wat te merkbaar overbewerkt ivm. de achtergrond (met name het blauw op de bootjes, verkeersbord) Martijn.
Belichting is zoals Mark al aangeeft top, mocht je in de regio op pad gaan om dingen uit te leggen dan heb ik daar ook interesse in (indien jij/Mark daar geen bezwaar tegen hebben uiteraard 8))
Belichting is zoals Mark al aangeeft top, mocht je in de regio op pad gaan om dingen uit te leggen dan heb ik daar ook interesse in (indien jij/Mark daar geen bezwaar tegen hebben uiteraard 8))
- MartijnGizmo
Kijk er nog eens beter naar...Mack schreef:Tis jammer van dat blauwe verkeersbord achter de auto (rechts). Kun je dat niet weg-shoppen?

- JohanH
Re:
Als je Ken Rockwell als bron neemt welMark Nauta schreef:Haha, nou, dat mag ik wel aannemen dat die scherper is ja. Die 55-200 schijnt echt een fijn lensje te zijn. Heb ik veel mooie werk van gezien en ook positieve geluiden over gehoord. De 18-55 die jij hebt is, met alle respect, één van de slechste lenzen van Nikon, hij is er nu echter als 18-55 VR II, die is vele malen beter. Bij mij in de kit van de D70 zat destijds de 18-70mm. Dat is een veel betere lens. Ik gebruik hem ook op mijn D300 en je ziet het resultaat ermee.Johan Hutting schreef:Klopt mark, 18-55 3.5-5.6 zo uit mijn hoofd. Op zich geen slechte lens voor de prijsMijn 55-200 VR is alleen scherper voor mijn gevoel.

Ik heb het tweede type, die schijnt al iets beter te zijn. Voor het geld verwacht ik ook niet al teveel, mijn kitlensje is bijvoorbeeld al te koop voor 88 euro los, die van jou voor 268. De foto's zijn natuurlijk ook niet echt te vergelijken als je mijn beide lenzen op 55/5.6 met 55/4 en VR vergelijkt, bovendien lees ik op diverse plekken dat lenzen op hun grensbereik minder scherp zijn. Op de wat langere termijn vervang ik de lens overigens wel, misschien zelfs binnenkort al als de D90 met 18-105 VR betaalbaar is en qua beeldkwaliteit goed meekomt. Mocht de D90 qua kwaliteit toch tegenvallen tov. een D300 dan is het sowieso niet relevant, ik zit echt te wachten op de reviews 8)
- JohanH
Ik ben trouwens bezig wat foto's van een paar weken terug bij te werken, alleen bij sommige foto's met water met mijn 50/1.8 icm. een polarisatie filter zie ik een paarse gloed (viel me eerder op bij foto's van Zolder net na de regen).
Komt dit door het polarisatie filter, de F/1.8 of combinatie hiervan met weerkaatsing van licht in het water?
Voorbeeldje (waterval bij Nohn/Eifel):

uitvergroot:

Bovenin/midden zijn de druppels prima, onderin dus vernaggelt.
edit: Foto kort erna (met aangepaste sluitertijd), zonder aan het filter en de focusring te friemelen:

Komt dit door het polarisatie filter, de F/1.8 of combinatie hiervan met weerkaatsing van licht in het water?
Voorbeeldje (waterval bij Nohn/Eifel):
uitvergroot:
Bovenin/midden zijn de druppels prima, onderin dus vernaggelt.
edit: Foto kort erna (met aangepaste sluitertijd), zonder aan het filter en de focusring te friemelen:
Laatst gewijzigd door JohanH op 22 aug 2008, 18:30, 1 keer totaal gewijzigd.
- MartijnGizmo
Groot diafragma + fel zonlicht is vaak inderdaad een succesformule voor purple fringing. Goedkoop filter kan een handje helpen, maar abnormaal is dit niet.
- JohanH
Prima verklaarbaar dus, ik zal er voortaan rekening mee houden. In ieder geval wel zonde om foto's weg te moeten gooien of extra te bewerken vanwege de gloed.Martijn Koevoets schreef:Groot diafragma + fel zonlicht is vaak inderdaad een succesformule voor purple fringing. Goedkoop filter kan een handje helpen, maar abnormaal is dit niet.
- Stéphane
OK. Thanks, dan mail ik de foto even door naar vrienden. Die hebben hun boot daar dan mogelijk liggenMartijn Koevoets schreef:Haventje is bij het Paterswoldse Meer hier in Groningen: linkjeStéphane schreef:Mooie foto's weer, Martijn. Belichting op 1e foto is inderdaad mooi. Welke haven is dat trouwens?

- MartijnGizmo
Grappig, kleine wereld! 

Diafragma wat knijpen of gewoon eruit shoppen idd. Ik heb het ook met m'n 5D en 85/1.8...Johan Hutting schreef:Prima verklaarbaar dus, ik zal er voortaan rekening mee houden. In ieder geval wel zonde om foto's weg te moeten gooien of extra te bewerken vanwege de gloed.Martijn Koevoets schreef:Groot diafragma + fel zonlicht is vaak inderdaad een succesformule voor purple fringing. Goedkoop filter kan een handje helpen, maar abnormaal is dit niet.
-
Ja wat wil je met die goedkope troep van je

-
- Auto: Tesla M3 VW UP, Ducati Monster
Oeh ik maak het kleiner, m'n oom en tante wonen in Paterswolde 8)Martijn Koevoets schreef:Grappig, kleine wereld!![]()
- Mark Nauta
- Auto: 996 Carrera '02 | E36 M3 '94
Ze wonen om de hoek en hun boot licht daar zelfs op de achtergrondSteven Nauta schreef:Oeh ik maak het kleiner, m'n oom en tante wonen in Paterswolde 8)Martijn Koevoets schreef:Grappig, kleine wereld!![]()

- RVV
Mark Nauta schreef:Ze wonen om de hoek en hun boot licht daar zelfs op de achtergrondSteven Nauta schreef:Oeh ik maak het kleiner, m'n oom en tante wonen in Paterswolde 8)Martijn Koevoets schreef:Grappig, kleine wereld!![]()
.
Ja Martijn heeft alles goed in de verlichting gezet

- Stéphane
LOL @ Rico :shakeit:
-
Nou dan maak ik 'm nog kleiner 
M'n opa en oma woonden in de appartementenflat aan de DHAC Hammerskjoltstraat. Vaak genoeg in dat haventje geweest. Ze hebben alleen het loodje gelegd. (En niet in het Hoornse Meer)

M'n opa en oma woonden in de appartementenflat aan de DHAC Hammerskjoltstraat. Vaak genoeg in dat haventje geweest. Ze hebben alleen het loodje gelegd. (En niet in het Hoornse Meer)
- MartijnGizmo
Heb zelf met m'n ouders in de Hoornse Park gewoond en m'n zusje woont in de Lutulistraat, met uitzicht op dat haventje. 

Grappig, die van Mark ook.Steven Nauta schreef:Oeh ik maak het kleiner, m'n oom en tante wonen in Paterswolde 8)Martijn Koevoets schreef:Grappig, kleine wereld!![]()

- JohanH
Eindelijk nieuws van Nikon over de D90, is dat ding belachelijk duur 
Hij staat nu op een tweetal NLD sites voor 999-1050 euro terwijl ik een prijs van 700-800 verwacht had. De D300 voor een 250-300 meer lijkt dan opeens een stuk interesanter.
Mocht iemand nog wat buitenlandse sites voor bv. Duitsland en Belgie kennen die op de tweakers pricewatch lijken dan ben ik daar wel in geintreseerd. In Belgie schijnt de adviesprijs 899 euro te zijn...
Wat meer info over de camera:
http://tweakers.net/nieuws/55339/nikon- ... s-aan.html" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.photofacts.nl/fotografie/rub ... on_d90.asp" onclick="window.open(this.href);return false;
Enige interessante nieuwe feature is eigenlijk de 720p 24 fps video, maar dat is max 5 minuten en in motion-jpg formaat zonder auto-focus. Niet echt praktisch voor wat opnames op het circuit dus

Hij staat nu op een tweetal NLD sites voor 999-1050 euro terwijl ik een prijs van 700-800 verwacht had. De D300 voor een 250-300 meer lijkt dan opeens een stuk interesanter.
Mocht iemand nog wat buitenlandse sites voor bv. Duitsland en Belgie kennen die op de tweakers pricewatch lijken dan ben ik daar wel in geintreseerd. In Belgie schijnt de adviesprijs 899 euro te zijn...

Wat meer info over de camera:
http://tweakers.net/nieuws/55339/nikon- ... s-aan.html" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.photofacts.nl/fotografie/rub ... on_d90.asp" onclick="window.open(this.href);return false;
Enige interessante nieuwe feature is eigenlijk de 720p 24 fps video, maar dat is max 5 minuten en in motion-jpg formaat zonder auto-focus. Niet echt praktisch voor wat opnames op het circuit dus

-
Op de dag van aankondiging gebruiken al die bedrijven gewoon de adviesprijs. Na een paar weken (of dagen) zijn al die prijzen al gezakt (bij de webshops), waarschijnlijk omdat ze dan de inkoopprijs weten en door de kleine marges van webshops daar gewoon iets boven zitten.
Verder ben ik niet into Nikon maar hoor echt hele goede dingen over de D300.., zou mij de meerprijs wel waard zijn denk ik! Dat videogebeuren van de D90 zou ik niet hoeven.
Verder ben ik niet into Nikon maar hoor echt hele goede dingen over de D300.., zou mij de meerprijs wel waard zijn denk ik! Dat videogebeuren van de D90 zou ik niet hoeven.
- Tom V
Ik ben gisteren met Mark naar de ring geweest en heb hier een daar wat tips mogen ontvangen. Vind het leuk om te oefenen allemaal en hier dan weer een reeksje van gister :
1

2

3

4

5

6

7

8

9

10

11

12

13

14

15

Kritiek welkom as always
.
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
Kritiek welkom as always

-
- Auto: Tesla M3 VW UP, Ducati Monster
Die mat zwarte RS
Nice! Een erg leuke dag gehad hoorde ik, foto's zien er opzich prima uit. Het oranje van de parkplatz-GT3 RS komt érg mooi naar voren. De mk1 GT3 in de pitstraat zou je misschien beter in kleur hebben denk ik?

- Koen
Ja zeg die matzwarte RS
Knappe foto's tussen!
Enigste opmerking: je wit zwart conversies meer contrast geven, ze komen nu wat grijzig over en je wit in niet wit genoeg

Knappe foto's tussen!
Enigste opmerking: je wit zwart conversies meer contrast geven, ze komen nu wat grijzig over en je wit in niet wit genoeg

- Maik
Erg mooie platen Tom!
Die satijn (!!! Steven
) zwarte kever inderdaad

Die satijn (!!! Steven

- Maik
Trouwens nog een vraagje voor de kenners (Martijn?
):
Ik ben op zoek naar een polarisatiefilter voor mijn 18-200 Tamron lensje.
Is Hoya daar ook een toppertje voor? En welk subtype is dan oke genoeg voor wat hobbymatig klikken?
Ik ga dan wel een beetje shoppen op ebay zoals je eerder aanraadde...
Thanks alvast!

Ik ben op zoek naar een polarisatiefilter voor mijn 18-200 Tamron lensje.
Is Hoya daar ook een toppertje voor? En welk subtype is dan oke genoeg voor wat hobbymatig klikken?

Ik ga dan wel een beetje shoppen op ebay zoals je eerder aanraadde...
Thanks alvast!