Alles over de E90/E92/E93 M3 (part I)
- romo
- Berichten: 27061
- Lid geworden op: 04 jun 2006, 17:43
- Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back
Dat weet ik zo net nog niet, recent heeft BMW toch wel concurerende prijzen t.ov. Audi laten zien, laten we het afwachten. Dat is ook niet zo de discussie.
Het gaat mij meer om het technische aspect, m.a.w. wat zetten ze bij BMW tegenover deze toch niet misselijke RS4?
Ze hebben natuurlijk wel wat te verdedigen lijkt me zo. Zou 110PK/l te hoog gegrepen zijn? Voor een 4.0 liter dan.
Het gaat mij meer om het technische aspect, m.a.w. wat zetten ze bij BMW tegenover deze toch niet misselijke RS4?
Ze hebben natuurlijk wel wat te verdedigen lijkt me zo. Zou 110PK/l te hoog gegrepen zijn? Voor een 4.0 liter dan.
- romo
- Berichten: 27061
- Lid geworden op: 04 jun 2006, 17:43
- Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back
Wat ik mij ook afvraag; hoe groot wil men het PK gat tussen enerzijds M3 en anderzijds M5 / M6 laten worden. Te veel PK verschillen passen niet geheel in de M traditie lijkt me.
Voorgaande M5 400 PK, 4.0 liter, de M3 343 PK, 3.2 liter, hoe zou de verhouding nu liggen? Je kan je ook afvragen hoeveel winst men uit de oude/nieuwe V 8 kan halen, ik ben erg benieuwd.
Even voor de duidelijkheid, ik zit hier niet te fappen op PK`s, ik benader het veel meer technisch, dus wat kan men nu meer dan zeg eens een jaar of 6 geleden!
Voorgaande M5 400 PK, 4.0 liter, de M3 343 PK, 3.2 liter, hoe zou de verhouding nu liggen? Je kan je ook afvragen hoeveel winst men uit de oude/nieuwe V 8 kan halen, ik ben erg benieuwd.
Even voor de duidelijkheid, ik zit hier niet te fappen op PK`s, ik benader het veel meer technisch, dus wat kan men nu meer dan zeg eens een jaar of 6 geleden!
- RVV
- Berichten: 32209
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 11:44
- Locatie: Rudi Rolex@Basel
Romo de vorige E39 M5 motor was een 5 liter. Nieuwe M3 motor word een 4 liter.
Niet echt met elkaar te vergelijken.
Maar het sommetje is vrij simpel, bij een V8/V10 100pk per liter als norm.
dus minimaal 400pk voor de nieuwe M3. Ik geloof niet zo dat BMW ingaat op de RS4 met 420pk. En beslist die auto moet overbieden met een paar pk's.
Bij de e46 M3 heeft BMW zich ook niet laten leiden door de modellen politiek van Audi.
De voorgaande RS4 die ongeveer gelijktijdig uitkwam met de M3 had al 380pk, daar heeft BMW zich in de loop der jaren nooit echt druk om gemaakt. Anders hadden ze wel veel eerder een PK passend antwoord gegeven. Ook de huidige S4 heeft 1 pk meer dan een M3 en de huidige RS4 is niet zozeer een handschoen naar BMW maar eerder een technologische vaandeldrager van Audi.
Hier overigens een filmpje van een 450pk RS6 tegen een 343pk M3. dik honderd pk verschil en toch is de M3 sneller. Ik bedoel de papieren peekaas zeggen eigenlijk niet zoveel.
Niet echt met elkaar te vergelijken.
Maar het sommetje is vrij simpel, bij een V8/V10 100pk per liter als norm.
dus minimaal 400pk voor de nieuwe M3. Ik geloof niet zo dat BMW ingaat op de RS4 met 420pk. En beslist die auto moet overbieden met een paar pk's.
Bij de e46 M3 heeft BMW zich ook niet laten leiden door de modellen politiek van Audi.
De voorgaande RS4 die ongeveer gelijktijdig uitkwam met de M3 had al 380pk, daar heeft BMW zich in de loop der jaren nooit echt druk om gemaakt. Anders hadden ze wel veel eerder een PK passend antwoord gegeven. Ook de huidige S4 heeft 1 pk meer dan een M3 en de huidige RS4 is niet zozeer een handschoen naar BMW maar eerder een technologische vaandeldrager van Audi.
Hier overigens een filmpje van een 450pk RS6 tegen een 343pk M3. dik honderd pk verschil en toch is de M3 sneller. Ik bedoel de papieren peekaas zeggen eigenlijk niet zoveel.
- romo
- Berichten: 27061
- Lid geworden op: 04 jun 2006, 17:43
- Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back
Ik vind die vergelijking niet helemaal opgaan, immers de vorige Audi motoren hadden turbo`s. Dat Audi nu overggegaan is op een ongeblazen versie, maakt dat de vergelijking uiteraard passend. Dus helemaal ongevoelig kunnen ze daar in Munchen niet zijn, mn ook om dat het ongeblazen concept toch ook altijd de strategie van BMW is geweest, zou dus wel een beetje ongeloofwaardig overkomen. Daarbij komt dat de RS4 en de E92 M3 toch als echte concurent beschouwd mogen en moeten worden.
- RVV
- Berichten: 32209
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 11:44
- Locatie: Rudi Rolex@Basel
De RS4 zit toch een beetje aan het einde van zijn levenscyclus. De hudige A4 waarop die is gebasseerd loopt ook al weer sinds 2001 mee. hooguit nog 2 jaar en dan is er weer een opvolger. De huidige 3 serie is nog maar een jaar op de markt. Dat maakt het altijd wat lastiger te vergelijken er zit gewoon 4 jaar verschil in leeftijd tussen deze auto's.
Reken er natuurlijk wel op dat de RS4 qau prestaties de bench is voor de nieuwe M3.
Reken er natuurlijk wel op dat de RS4 qau prestaties de bench is voor de nieuwe M3.
- romo
- Berichten: 27061
- Lid geworden op: 04 jun 2006, 17:43
- Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back
- romo
- Berichten: 27061
- Lid geworden op: 04 jun 2006, 17:43
- Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back
http://www.m3post.com/forums/showthread.php?t=13084
M3 met waarschijnlijk originele standaard velgen.
M3 met waarschijnlijk originele standaard velgen.
-
- Berichten: 787
- Lid geworden op: 02 feb 2006, 12:59
Hallo zeg, het zijn 2 totaal verschillende auto's, dus je KUNT ze niet vergelijken en dan concluderen dat die 107 pk meer niks uitmaakt. (er is nogal een gewichtsverschil en er zal zeker ook verschil in Cw-waarde zijn)Rico v Velzen schreef: Hier overigens een filmpje van een 450pk RS6 tegen een 343pk M3. dik honderd pk verschil en toch is de M3 sneller. Ik bedoel de papieren peekaas zeggen eigenlijk niet zoveel.
Beetje kulverhaal dus.
-
- Berichten: 6859
- Lid geworden op: 10 feb 2006, 14:33
- Locatie: Black Hole
De auto zijn op nog wel meer punten verschillend maar waar het IMO om gaat is dat als je elkaar tegenkomt op de AB,daar zal je in de praktijk elkaar het meeste tegenkomen.
Dat je dan met je dikke RS6 op je flikker krijgt van een M3 zal je niet plezierig stemmen....
Wat dat betreft vind ik dat Audi de plank misslaat maar aan de andere kant is het wel weer zo dat ze met quattro komen wat gewoon als nadeel heeft dat het vermogen wegsnoept.
Tja....in de winter of met regenachtige omstandigheden is Quattro wel weer een veilig gevoel..(altijd trouwens).
Dat je dan met je dikke RS6 op je flikker krijgt van een M3 zal je niet plezierig stemmen....
Wat dat betreft vind ik dat Audi de plank misslaat maar aan de andere kant is het wel weer zo dat ze met quattro komen wat gewoon als nadeel heeft dat het vermogen wegsnoept.
Tja....in de winter of met regenachtige omstandigheden is Quattro wel weer een veilig gevoel..(altijd trouwens).
- romo
- Berichten: 27061
- Lid geworden op: 04 jun 2006, 17:43
- Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back
- romo
- Berichten: 27061
- Lid geworden op: 04 jun 2006, 17:43
- Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back
-
- Berichten: 1600
- Lid geworden op: 01 mar 2006, 13:16
Dan hangt het er helemaal vanaf of er iemand achter het stuur van één van beide auto's zit die een beetje behoorlijk kan rijden.Hammer schreef:Het gaat hem erom dat ALS je met een RS6 rijdt en je komt een M3 tegen zeg maar...
Of andersom natuurlijk...
Want een dikke portemonnee maakt je niet automatisch een goede chauffeur.
Heb met mijn Golf Tdi (140 PK) wel eens een E46M3 laten zien hoe je de bochten bij Nettetal moet nemen....plankgas dus. :twisted:
Hij vond dat 190 km/h daar al snel genoeg was en gaf me bij het passeren op het rechte stuk daarna een thumbs up.
Overigens was hij me even daarvoor op het rechte stuk ook al gepasseerd met een aanzienlijk hogere snelheid dan ik daar reed. (ik had 200 op de teller staan)
En na de afgelopen Cannonball Run weet ik het helemaal zeker: PK's zeggen lang niet alles!

-
- Berichten: 55104
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
- Auto: Fun Damn Mentally
- Locatie: Where the neons turn to wood
PK's zeggen lang niet alles, en daarom rijden ze in de F1 ook met 2 takt brommermotoren
(Geintje Dex
)
Misschien is in 't begin een E46 M3 wel 'angstaanjagend' om 'hard' een bocht mee door te gaan, 't aggressieve van die motor voor 't merendeel van de bestuurders etc. En dan is-met alle respect- een TDI natuurlijk veel 'beheersbaarder en tammer' ofzo, voor veel automobilisten. Vandaar misschien?
D'r zit hier in 'n snelweg voor m'n woonplaats een heuvel zegmaar + bocht in de weg. Met 120 is daar niks aan de hand, doh, mwt 160 ook niet 170 ook niet, maar vanaf 200 zegmaar ofzo voor velen wel.
Een paar jaar geleden had een kerel een 330CD gechipped en die ging er altijd met 220 ofzo doorheen. DE MAX. vertelde hij ook bij m'n dealer.
Ik passeerde hem daarvoor die heuvel eens met de M3 toen en ging er met 250+ door en dat viel nog mee ook. Wel wat gestuiter.
De man vertelde dat ook zeer enthousiast positief bij m'n dealer dat ik 'm daar inhaalde LOL. Zo vertekenend is 't beeld van bochten bij verschillende bestuurders.

(Geintje Dex

Misschien is in 't begin een E46 M3 wel 'angstaanjagend' om 'hard' een bocht mee door te gaan, 't aggressieve van die motor voor 't merendeel van de bestuurders etc. En dan is-met alle respect- een TDI natuurlijk veel 'beheersbaarder en tammer' ofzo, voor veel automobilisten. Vandaar misschien?
D'r zit hier in 'n snelweg voor m'n woonplaats een heuvel zegmaar + bocht in de weg. Met 120 is daar niks aan de hand, doh, mwt 160 ook niet 170 ook niet, maar vanaf 200 zegmaar ofzo voor velen wel.
Een paar jaar geleden had een kerel een 330CD gechipped en die ging er altijd met 220 ofzo doorheen. DE MAX. vertelde hij ook bij m'n dealer.
Ik passeerde hem daarvoor die heuvel eens met de M3 toen en ging er met 250+ door en dat viel nog mee ook. Wel wat gestuiter.

De man vertelde dat ook zeer enthousiast positief bij m'n dealer dat ik 'm daar inhaalde LOL. Zo vertekenend is 't beeld van bochten bij verschillende bestuurders.

- Bert ///M3
- Berichten: 9415
- Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30
-
- Berichten: 1600
- Lid geworden op: 01 mar 2006, 13:16
LOL@Robin!
Ja, bochtjes nemen op hoge snelheid vergt in het begin grote ballen en koelbloedigheid. Daarna gaat het eigenlijk vanzelf....zeker met FWD! :twisted:
Zo baal ik altijd enorm als ik de linkse bocht op de A58 bij Tilburg niet in mijn eigen tempo kan nemen.
(Dat is de bocht als je van Eindhoven komt en je wilt naar Breda, voor alle duidelijkheid.)
Sinds ik weet dat 200 km/h daar mogelijk is zonder problemen, wil ik er altijd nog wat sneller doorheen.
Wel leuk als er dan een dikke 5-serie achter je zit die het met 160 wel voor gezien houdt.... :twisted:
Minder leuk als er een tuttebol met 140 op de teller denkt dat ie er héél snel doorheen vlamt.
De boze gelaatsuitdrukking als ze dan naar rechts gaan om mij te laten passeren spreekt dan boekdelen, alhoewel de meeste dat pas doen NA de bocht.
Ja, bochtjes nemen op hoge snelheid vergt in het begin grote ballen en koelbloedigheid. Daarna gaat het eigenlijk vanzelf....zeker met FWD! :twisted:
Zo baal ik altijd enorm als ik de linkse bocht op de A58 bij Tilburg niet in mijn eigen tempo kan nemen.
(Dat is de bocht als je van Eindhoven komt en je wilt naar Breda, voor alle duidelijkheid.)
Sinds ik weet dat 200 km/h daar mogelijk is zonder problemen, wil ik er altijd nog wat sneller doorheen.
Wel leuk als er dan een dikke 5-serie achter je zit die het met 160 wel voor gezien houdt.... :twisted:
Minder leuk als er een tuttebol met 140 op de teller denkt dat ie er héél snel doorheen vlamt.
De boze gelaatsuitdrukking als ze dan naar rechts gaan om mij te laten passeren spreekt dan boekdelen, alhoewel de meeste dat pas doen NA de bocht.

Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Ahrefs [Bot], krentenbol, mauritsklein en 10 gasten