Alles over de E90/E92/E93 M3 (part I)

Alles over Duitse auto's, van Beierse fapmobielen via VAG klonen tot achteruit de strontbult in Porkers.
Gesloten

De nieuwe M3 vind ik:

Een fantastische wagen, een waardige M en echte opvolger van de e46 M3
93
62%
Een M maar niet meer mijn M. Styling is overdone, te zwaar en te groot
37
25%
Wat een lelijk rothok
19
13%
 
Totaal aantal stemmen: 149

Gebruikersavatar
romo
Berichten: 27061
Lid geworden op: 04 jun 2006, 17:43
Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back

Bericht door romo » 02 aug 2006, 19:37

Dat weet ik zo net nog niet, recent heeft BMW toch wel concurerende prijzen t.ov. Audi laten zien, laten we het afwachten. Dat is ook niet zo de discussie.
Het gaat mij meer om het technische aspect, m.a.w. wat zetten ze bij BMW tegenover deze toch niet misselijke RS4?
Ze hebben natuurlijk wel wat te verdedigen lijkt me zo. Zou 110PK/l te hoog gegrepen zijn? Voor een 4.0 liter dan.

Gebruikersavatar
romo
Berichten: 27061
Lid geworden op: 04 jun 2006, 17:43
Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back

Bericht door romo » 02 aug 2006, 19:46

Wat ik mij ook afvraag; hoe groot wil men het PK gat tussen enerzijds M3 en anderzijds M5 / M6 laten worden. Te veel PK verschillen passen niet geheel in de M traditie lijkt me.
Voorgaande M5 400 PK, 4.0 liter, de M3 343 PK, 3.2 liter, hoe zou de verhouding nu liggen? Je kan je ook afvragen hoeveel winst men uit de oude/nieuwe V 8 kan halen, ik ben erg benieuwd.

Even voor de duidelijkheid, ik zit hier niet te fappen op PK`s, ik benader het veel meer technisch, dus wat kan men nu meer dan zeg eens een jaar of 6 geleden!

Gebruikersavatar
RVV
Berichten: 32209
Lid geworden op: 01 feb 2006, 11:44
Locatie: Rudi Rolex@Basel

Bericht door RVV » 03 aug 2006, 12:56

Romo de vorige E39 M5 motor was een 5 liter. Nieuwe M3 motor word een 4 liter.

Niet echt met elkaar te vergelijken.

Maar het sommetje is vrij simpel, bij een V8/V10 100pk per liter als norm.

dus minimaal 400pk voor de nieuwe M3. Ik geloof niet zo dat BMW ingaat op de RS4 met 420pk. En beslist die auto moet overbieden met een paar pk's.

Bij de e46 M3 heeft BMW zich ook niet laten leiden door de modellen politiek van Audi.

De voorgaande RS4 die ongeveer gelijktijdig uitkwam met de M3 had al 380pk, daar heeft BMW zich in de loop der jaren nooit echt druk om gemaakt. Anders hadden ze wel veel eerder een PK passend antwoord gegeven. Ook de huidige S4 heeft 1 pk meer dan een M3 en de huidige RS4 is niet zozeer een handschoen naar BMW maar eerder een technologische vaandeldrager van Audi.

Hier overigens een filmpje van een 450pk RS6 tegen een 343pk M3. dik honderd pk verschil en toch is de M3 sneller. Ik bedoel de papieren peekaas zeggen eigenlijk niet zoveel.

Gebruikersavatar
romo
Berichten: 27061
Lid geworden op: 04 jun 2006, 17:43
Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back

Bericht door romo » 03 aug 2006, 13:14

Ik vind die vergelijking niet helemaal opgaan, immers de vorige Audi motoren hadden turbo`s. Dat Audi nu overggegaan is op een ongeblazen versie, maakt dat de vergelijking uiteraard passend. Dus helemaal ongevoelig kunnen ze daar in Munchen niet zijn, mn ook om dat het ongeblazen concept toch ook altijd de strategie van BMW is geweest, zou dus wel een beetje ongeloofwaardig overkomen. Daarbij komt dat de RS4 en de E92 M3 toch als echte concurent beschouwd mogen en moeten worden.

Gebruikersavatar
RVV
Berichten: 32209
Lid geworden op: 01 feb 2006, 11:44
Locatie: Rudi Rolex@Basel

Bericht door RVV » 03 aug 2006, 13:29

De RS4 zit toch een beetje aan het einde van zijn levenscyclus. De hudige A4 waarop die is gebasseerd loopt ook al weer sinds 2001 mee. hooguit nog 2 jaar en dan is er weer een opvolger. De huidige 3 serie is nog maar een jaar op de markt. Dat maakt het altijd wat lastiger te vergelijken er zit gewoon 4 jaar verschil in leeftijd tussen deze auto's.

Reken er natuurlijk wel op dat de RS4 qau prestaties de bench is voor de nieuwe M3.

Gebruikersavatar
romo
Berichten: 27061
Lid geworden op: 04 jun 2006, 17:43
Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back

Bericht door romo » 03 aug 2006, 16:28

Precies, das dus wat ik bedoel. Bij de komende testen in de bladen, topgear enz enz, worden ze toch met elkaar vergeleken. Dus BMW......................demo or die :P :P

Gebruikersavatar
romo
Berichten: 27061
Lid geworden op: 04 jun 2006, 17:43
Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back

Bericht door romo » 12 aug 2006, 21:00

http://www.m3post.com/forums/showthread.php?t=13084

M3 met waarschijnlijk originele standaard velgen.

Martijn
Berichten: 787
Lid geworden op: 02 feb 2006, 12:59

Bericht door Martijn » 12 aug 2006, 21:20

Rico v Velzen schreef: Hier overigens een filmpje van een 450pk RS6 tegen een 343pk M3. dik honderd pk verschil en toch is de M3 sneller. Ik bedoel de papieren peekaas zeggen eigenlijk niet zoveel.
Hallo zeg, het zijn 2 totaal verschillende auto's, dus je KUNT ze niet vergelijken en dan concluderen dat die 107 pk meer niks uitmaakt. (er is nogal een gewichtsverschil en er zal zeker ook verschil in Cw-waarde zijn)

Beetje kulverhaal dus.

Marc R
Berichten: 6859
Lid geworden op: 10 feb 2006, 14:33
Locatie: Black Hole

Bericht door Marc R » 12 aug 2006, 21:41

De auto zijn op nog wel meer punten verschillend maar waar het IMO om gaat is dat als je elkaar tegenkomt op de AB,daar zal je in de praktijk elkaar het meeste tegenkomen.

Dat je dan met je dikke RS6 op je flikker krijgt van een M3 zal je niet plezierig stemmen....

Wat dat betreft vind ik dat Audi de plank misslaat maar aan de andere kant is het wel weer zo dat ze met quattro komen wat gewoon als nadeel heeft dat het vermogen wegsnoept.
Tja....in de winter of met regenachtige omstandigheden is Quattro wel weer een veilig gevoel..(altijd trouwens).

Gebruikersavatar
romo
Berichten: 27061
Lid geworden op: 04 jun 2006, 17:43
Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back

Bericht door romo » 12 aug 2006, 21:46

Ach, met die Audi krijg je niet snel op je flikker, trouwens met een M3 ook niet :P :P

Vergeet niet; er is altijd baas boven baas...........maakt toch ook geen ruk uit als je de auto van je dromen rijdt, wie maakt je wat :P :P

Marc R
Berichten: 6859
Lid geworden op: 10 feb 2006, 14:33
Locatie: Black Hole

Bericht door Marc R » 12 aug 2006, 22:00

Het gaat hem erom dat ALS je met een RS6 rijdt en je komt een M3 tegen zeg maar...

Of andersom natuurlijk... :wink:

Gebruikersavatar
romo
Berichten: 27061
Lid geworden op: 04 jun 2006, 17:43
Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back

Bericht door romo » 12 aug 2006, 22:45

Zal mekaar niet veel doen lijkt me, ach de een fapt op een Audi en de ander op een BMW................................. meestal wint de BMW eghmm( gooit wat olie op het vuur) :wink: :wink:

Marcelvv
Berichten: 593
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:05

Bericht door Marcelvv » 12 aug 2006, 23:32

Als je die nieuwe M3 zo van de achterkant ziet is hij toch wel super DIK :shock:

De eerste pics van de nieuwe coupe vond ik 3x niets, maar moet nu toch zeggen dat ik hem steeds mooier ga vinden.

:oops:

Gebruikersavatar
romo
Berichten: 27061
Lid geworden op: 04 jun 2006, 17:43
Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back

Bericht door romo » 12 aug 2006, 23:38

Moet eerlijk toegeven dat ik dat ook een beetje heb, over een week of 6 irl bekijken, heb er wel zin in moet ik zeggen.

Robin
Berichten: 55104
Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
Auto: Fun Damn Mentally
Locatie: Where the neons turn to wood

Bericht door Robin » 13 aug 2006, 11:54

prachtding wordt dat. en profil valt me de lengte mee, meer 'dikheid' dan de gewone coupe E92 denk ik. Prima.

Gebruikersavatar
romo
Berichten: 27061
Lid geworden op: 04 jun 2006, 17:43
Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back

Bericht door romo » 13 aug 2006, 12:00

En als ze daar in Munchen de prijs ook nog onder die van een RS4 kunnen houden............................dan is het klaar natuurlijk :P

Dexter
Berichten: 1600
Lid geworden op: 01 mar 2006, 13:16

Bericht door Dexter » 13 aug 2006, 12:43

Hammer schreef:Het gaat hem erom dat ALS je met een RS6 rijdt en je komt een M3 tegen zeg maar...

Of andersom natuurlijk... :wink:
Dan hangt het er helemaal vanaf of er iemand achter het stuur van één van beide auto's zit die een beetje behoorlijk kan rijden.
Want een dikke portemonnee maakt je niet automatisch een goede chauffeur.
Heb met mijn Golf Tdi (140 PK) wel eens een E46M3 laten zien hoe je de bochten bij Nettetal moet nemen....plankgas dus. :twisted:
Hij vond dat 190 km/h daar al snel genoeg was en gaf me bij het passeren op het rechte stuk daarna een thumbs up.
Overigens was hij me even daarvoor op het rechte stuk ook al gepasseerd met een aanzienlijk hogere snelheid dan ik daar reed. (ik had 200 op de teller staan)
En na de afgelopen Cannonball Run weet ik het helemaal zeker: PK's zeggen lang niet alles! :lol:

Robin
Berichten: 55104
Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
Auto: Fun Damn Mentally
Locatie: Where the neons turn to wood

Bericht door Robin » 14 aug 2006, 11:22

PK's zeggen lang niet alles, en daarom rijden ze in de F1 ook met 2 takt brommermotoren :P

(Geintje Dex :D )

Misschien is in 't begin een E46 M3 wel 'angstaanjagend' om 'hard' een bocht mee door te gaan, 't aggressieve van die motor voor 't merendeel van de bestuurders etc. En dan is-met alle respect- een TDI natuurlijk veel 'beheersbaarder en tammer' ofzo, voor veel automobilisten. Vandaar misschien?

D'r zit hier in 'n snelweg voor m'n woonplaats een heuvel zegmaar + bocht in de weg. Met 120 is daar niks aan de hand, doh, mwt 160 ook niet 170 ook niet, maar vanaf 200 zegmaar ofzo voor velen wel.

Een paar jaar geleden had een kerel een 330CD gechipped en die ging er altijd met 220 ofzo doorheen. DE MAX. vertelde hij ook bij m'n dealer.

Ik passeerde hem daarvoor die heuvel eens met de M3 toen en ging er met 250+ door en dat viel nog mee ook. Wel wat gestuiter. :P

De man vertelde dat ook zeer enthousiast positief bij m'n dealer dat ik 'm daar inhaalde LOL. Zo vertekenend is 't beeld van bochten bij verschillende bestuurders. :D

k33z
Berichten: 2885
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:45
Locatie: Leidschendam

Bericht door k33z » 14 aug 2006, 11:39

Jij bent flink lenig Robin om die veer zo diep in je eigen anus te stoppen ;)
Laatst gewijzigd door k33z op 14 aug 2006, 11:40, 1 keer totaal gewijzigd.

k33z
Berichten: 2885
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:45
Locatie: Leidschendam

Bericht door k33z » 14 aug 2006, 11:39

Kan verwijderd worden, verkeerde knop gedrukt om spelfout weg te werken.

Robin
Berichten: 55104
Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
Auto: Fun Damn Mentally
Locatie: Where the neons turn to wood

Bericht door Robin » 14 aug 2006, 11:42

ik haalde 'm in met 250+ en hij vond 220 daar de max Kees.

Meer zeg ik niet. Lezen. :P


Senna kon daar obviously 300 misschien...

k33z
Berichten: 2885
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:45
Locatie: Leidschendam

Bericht door k33z » 14 aug 2006, 11:45

Geintje joh, mooi je weer is wat meer online te zien.

Gefeliciteerd met je nieuwe auto trouwens, schitterend apparaat natuurlijk.

Gebruikersavatar
Bert ///M3
Berichten: 9415
Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30

Bericht door Bert ///M3 » 14 aug 2006, 11:48

Kan allerlei oorzaken hebben he :) Bij Middenmeer op de A7 is het wegdek zo slecht dat ik er zo goed als afstuiter met 220+ terwijl een 330i met meer veerweg me daar waarschijnlijk ook wel met 250 voorbij zou kunnen :)

Robin
Berichten: 55104
Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
Auto: Fun Damn Mentally
Locatie: Where the neons turn to wood

Bericht door Robin » 14 aug 2006, 11:49

Thanx Kees. :D

Dat kan Bert.

Dexter
Berichten: 1600
Lid geworden op: 01 mar 2006, 13:16

Bericht door Dexter » 14 aug 2006, 11:52

LOL@Robin!
Ja, bochtjes nemen op hoge snelheid vergt in het begin grote ballen en koelbloedigheid. Daarna gaat het eigenlijk vanzelf....zeker met FWD! :twisted:
Zo baal ik altijd enorm als ik de linkse bocht op de A58 bij Tilburg niet in mijn eigen tempo kan nemen.
(Dat is de bocht als je van Eindhoven komt en je wilt naar Breda, voor alle duidelijkheid.)
Sinds ik weet dat 200 km/h daar mogelijk is zonder problemen, wil ik er altijd nog wat sneller doorheen.
Wel leuk als er dan een dikke 5-serie achter je zit die het met 160 wel voor gezien houdt.... :twisted:
Minder leuk als er een tuttebol met 140 op de teller denkt dat ie er héél snel doorheen vlamt.
De boze gelaatsuitdrukking als ze dan naar rechts gaan om mij te laten passeren spreekt dan boekdelen, alhoewel de meeste dat pas doen NA de bocht. :x

Gesloten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: EvdP, krentenbol, mauritsklein en 14 gasten