Stomstom

Dit is ons algemene autoforum.
Plaats reactie
Jeroen van Emmerik
Locatie: Haarlem; auto: toyota supra mk3; Ruska classika 1966/1977; Lexus LS400 UCF10 1992

Bericht door Jeroen van Emmerik » 08 aug 2008, 17:17

het is en blijft een hulpmiddel, ik vind ze wel handig, maar ik kijk eerst wel waar ik heen ga en bepaal een route. dan gebruik ik de navi als add-on, als ik het niet meer weet en in de steden/dorpen om de straat zonder uitstappen te vinden.

btw: als er nog meer suggesties zijn of op- aanmerkingen, roep ze dan hier, richard (rich) werkt bij tomtom als een of andere soort manager en ideeën zijn altijd handig, zeker als zo'n ding er beter van word!

Joop

Bericht door Joop » 08 aug 2008, 18:19

Macboy schreef:
Joop schreef:Er is niets mis met die dingen; zolang je ze maar niet voor de volle 100% vertrouwd. Dat houdt je zelf scherp...
Heb je het over vrouwen ?
...zou maar zo kunnen :D

is meestal wel een vrouwenstem... :wink: :lol:

Thomas
Auto: Bmw 1-serie

Bericht door Thomas » 08 aug 2008, 18:46

steve smith

Bericht door steve smith » 08 aug 2008, 20:56

Stem uitzetten en alleen als visuele hulp gebruiken. Wordt doodziek van een navi waar geluid uitkomt. Alive or otherwise!

Knot

Bericht door Knot » 08 aug 2008, 21:06

Ach, als je ook nog een beetje je verstand erbij gebruikt is er niks aan t handje toch?

Dutch

Bericht door Dutch » 08 aug 2008, 21:51

De vraag is inderdaad of mensen hun verstand uitzetten zodra ze de TomTom aanzetten of dat die hersenpannen sowieso al leeg waren.

Moest laatst weer erg grinniken om het bericht van de ANWB Alarmcentrale in Lyon die in de zomer dagelijks wordt platgebeld door mensen die de weg kwijt zijn vanwege een TomTom-storing. Het vaste advies is nu: 'Rijd naar het dichtstbijzijnde benzinestation en koop een kaart.' *thumbs up*

En ik heb DomDommers hier dagelijks tientallen keren voor de deur. Onze straat is onlangs afgesloten voor doorgaand verkeer en dat staat nog niet in TomTom. Wél met een groot geel bord aan het begin van de straat, maar inderdaad, borden lezen we niet meer.

En dan komen ze uiteindelijk bij ons aan het einde van de straat, waar een groot hek staat. Daarachter de weg die de TomTom ze in wil sturen. Resultaat: ze blijven staan. En staan. En staan. Want dat apparaat zegt natuurlijk niks. Die denkt dat ze in de file staan!

Ik ben er weleens een paar keer langsgelopen, de vuilnismetro (ja, zo heet zo'n ding schijnbaar) staat vlak naast dat hek. Dan staan ze er al twee minuten en dan gaat het raampje open. 'Weet u waarom ik hier niet door kan?' Ik: 'Omdat er een hek staat.' Idioot: 'Maar de TomTom zegt dat hij er niet staat!' Ik: 'Wie gelooft u eerder? De TomTom of uw ogen?' Resultaat: meewarige blik (kan ook een lege blik zijn) en een auto die er een minuut later nog staat. De hulpeloosheid in dat hoofd is bijna niet voor te stellen.

Vaak wordt het dan nóg mooier. Want dan gaat de Dumb&Dumber het toch maar anders proberen. Je kunt namelijk nog naar links en rechts, op zijwegen die weer terug in de wijk brengen, naar het punt waar je de wijk in kwam rijden. (Je moet namelijk nu helemaal buitenom om de wijk heen, zeg maar drie keer rechts i.p.v. één keer links.)

En dan zie je ze even later weer verschijnen. Want dan zijn ze halverwege de omweg toch weer naar de TomTom gaan luisteren, die ze weer terug op de oude route stuurt. Het record is vijf rondjes, voordat de bestuurder het eindelijk opgaf en zelf begon na te denken. Of althans daar een poging toe ging wagen.

(Heb ik geen leven dat ik nog turf ook? Tja, ik werk vaak thuis en zit in mijn creatieve periodes uit het raam te kijken. Dan vallen dat soort dingen je op. :lol: )

Dutch

Bericht door Dutch » 08 aug 2008, 21:52

O ja, hoe vaak verschijnen er eigenlijk TomTom-updates? Want dan weet ik ongeveer hoe lang we die ellende hier nog voor de deur houden... :D

Rambler

Bericht door Rambler » 08 aug 2008, 23:35

Ik doe soms bewust niet wat de GPS dame me vertelt omdat ik soms de borden volg.....Geduldig dat die dame is, windt zich nooit op laat staan dat ze kwaad wordt. Ik verbaas me er iedere keer weer over.
Laatst gewijzigd door Rambler op 08 aug 2008, 23:48, 1 keer totaal gewijzigd.

Tom

Bericht door Tom » 08 aug 2008, 23:47

Ik gebruik TomTom voornamelijk voor het laatste stukje van locaties waar ik nog nooit ben geweest. Snelwegen zijn vrij makkelijk natuurlijk, maar de weg vinden in een woonwijk of industrieterrein is gewoon kut. In dat geval is TomTom ideaal.

EG

Re: Stomstom

Bericht door EG » 10 aug 2008, 00:05

Rico v Velzen schreef:Denken mensen nou helemaal niet meer na, als ze op de Tomtom rijden ?

Vorige week reed ik zelf ook met de Tomtom aan (gatver je word er lui van).. ik draai met de bocht mee de snelweg op.. voor me zit een een camper die met een een slakkegang van 50 km de opritbocht pakt. Op hetzelfde moment hoor ik op mijn Tomtom, ga de snelweg op en hou links aan.. volkomen onlogisch want het is een doorgaande snelweg en je kunt natuurlijk niet links afslaan van de snelweg als er geen fly over is.

Dus ik blijf op de rechterstrook rijden achter die met nog steeds een slakkegang rijdende camper aan.. en wat doet die mongool :shock: gaat ie met 60 km/h de snelweg op en rijd direct door naar de linker rij strook.. wat een prutser zeg ik tegen mijn vrouw, die luistert wel heel letterlijk naar zijn Tomtom. Ik bleef rechts rijden en gaf flink gas om die mongool in de camper rechts in te halen, toen zag ik ook de Tomtom op de voorruit geplakt :? .. Achterop zag ik met hoge snelheid een auto naderen die ternauwernood die camper kon ontwijken die met 60 km/h op de linkerrrij strook zat. Hij stak er rechts achter voorbij op mijn rijstrook en gelukkig had ik op dat moment de gang er ook al flink in.

Gelukkig zat ik niet te slapen,, gek genoeg zag ik het al een beetje aankomen..

Tomtom.. stomstom, maakt domdom .. :twisted:
Bedoeld Tomtom met links aanhouden niet gewoon dat je je rijbaan moet aanhouden bij snelwegsplitsingen/afritten?

Stel ik rij op een de A10 ofzo, en over 300 meter komt er een afslag, dan zegt Tomtom over 300 meter, links aanhouden (als ik uiteraard de A10 moet volgen).

Vind het soms ook vreemd maar het kan te verklaren zijn, stel je komt vanuit de afslag zelf? Die onderscheid kan Tomtom niet maken (denk ik?).

Je hebt tegenwoordig Tomtom waarbij je de rijbanen kan zien, zal wel beter zijn bij die versies.

Maarten Godschalk

Bericht door Maarten Godschalk » 11 aug 2008, 10:35

Ik heb zelf een paar keer met TomTom gereden en het was me echt een ware verschrikking. Op de A9/A10 heb je soms een paar afslagen tegelijk en dan is het compleet onoverzichtelijk, terwijl je ook gewoon even kan kijken naar het bord boven het wegvak. Veel simpeler. Zegt de TomTom 'Hier afslaan' dan bedoelt hij niet 'hier afslaan' maar 'over een halve kilometer afslaan'. Zal wel een oude versie geweest zijn maar ik hoef nooit meer met zo'n pleurisding te rijden, tenzij ik écht op onbekend terrein ben (wat bijna nooit gebeurt).

Daarbij vind ik dat je het autorijden niet te veel uit handen moet geven aan computers maar dat is een andere discussie. Heb een hekel aan auto's die zelf inparkeren, zelf sturen en weet ik veel wat allemaal doen. Het echte autorijden verdwijnt steeds meer op die manier.

Mack

Bericht door Mack » 11 aug 2008, 10:38

Dutch schreef:En ik heb DomDommers hier dagelijks tientallen keren voor de deur. Onze straat is onlangs afgesloten voor doorgaand verkeer en dat staat nog niet in TomTom. Wél met een groot geel bord aan het begin van de straat, maar inderdaad, borden lezen we niet meer.

En dan komen ze uiteindelijk bij ons aan het einde van de straat, waar een groot hek staat. Daarachter de weg die de TomTom ze in wil sturen. Resultaat: ze blijven staan. En staan. En staan. Want dat apparaat zegt natuurlijk niks. Die denkt dat ze in de file staan!
Ik zou een groot bord op het hek maken. Met een confronterende tekst. :wink:

Voor mij enkel kaarten!

Dutch

Bericht door Dutch » 11 aug 2008, 11:43

Woeha, goed idee! :lol:

Hebben we suggesties? :wink:

EG

Bericht door EG » 11 aug 2008, 12:06

Maarten Godschalk schreef:Ik heb zelf een paar keer met TomTom gereden en het was me echt een ware verschrikking. Op de A9/A10 heb je soms een paar afslagen tegelijk en dan is het compleet onoverzichtelijk, terwijl je ook gewoon even kan kijken naar het bord boven het wegvak. Veel simpeler. Zegt de TomTom 'Hier afslaan' dan bedoelt hij niet 'hier afslaan' maar 'over een halve kilometer afslaan'. Zal wel een oude versie geweest zijn maar ik hoef nooit meer met zo'n pleurisding te rijden, tenzij ik écht op onbekend terrein ben (wat bijna nooit gebeurt).

Daarbij vind ik dat je het autorijden niet te veel uit handen moet geven aan computers maar dat is een andere discussie. Heb een hekel aan auto's die zelf inparkeren, zelf sturen en weet ik veel wat allemaal doen. Het echte autorijden verdwijnt steeds meer op die manier.
Ik denk dat het de oude versie is.

Trouwens, navigatie is echt niet zo simpel als het lijkt indien je het nooit hebt gebruikt. Je moet het ding echt effe uitproberen voordat je echt alles onder de knie hebt. Sommige aanwijzingen lijken onlogisch maar je moet echt goed opletten wat de navigatie ermee bedoelt.

Mooi voorbeeld: als je bij afslag A1 komt op de A10 dan zegt de navigatie links aanhouden. Daarmee bedoelt hij niet ga links een paar banen opschuiven maar gewoon dat je je rijbaan moet volgen om de ring A10 te volgen.

Ander voorbeeld, als je vanuit Utrecht komt om de Rivierenbuurt in te rijden (afslag Centrum). Dan zegt ie ook links aanhouden maar nu bedoelt ie echt dat je links moet rijden omdat de afslag gewoon links is.

Je moet gewoon effe de moeite doen om effe te begrijpen wat het ding nou bedoelt.

En de grap is ook nog dat veel navigatie systemen op een andere manier aan de gebruiker "vertellen" hoe ze moeten rijden. En ik heb veeeeel soorten navi gebruikt.

Eric H
Auto: Mazda CX-30 SkyActivX

Bericht door Eric H » 11 aug 2008, 12:21

Nou ik zal het maar bekennen, maar voor mij is navigatie een eerste levensbehoefte.
Zonder navigatie kom ik nergens.

Zal opbiechten hoe dit zo gekomen is.
Ik ging ooit met een aantal collega's een hapje eten in Vlaardingen. ( wokrestaurant aan een of andere haven. )
Ik werk zelf in Schiedam ( 's-Gravelandse polder ).
Dit zou dus een ritje moeten zijn van hooguit een kwartiertje, toch ??

Nou ik heb er bijna drie uur over gedaan.......

Dan reed ik een straat in, en dacht "nee verkeerde straat."
Dan ging ik links even een straatje in om me te orienteren, keerde en wist vervolgens niet meer of ik nu van links of rechts was gekomen.
Ging dan naar rechts, dacht na 50 meter, "nee, hier kwam ik niet vandaan."
Keerde om, om er vervolgens achter te komen dat ik weer moest keren, omdat ik in eerste instantie wél goed reed...... :oops:

De volgende dag gelijk zo'n ding gekocht.......ik kan echt niet zonder !!!
Ik heb het topografische vermogen van een pantoffeldiertje :lol:

MAAR !! ik gebruik het als HULP middel.
Dus altijd ook op de borden blijven letten.
Hier heb ik me wel aan moeten leren, maar nu zit het helemaal goed.

Mack

Bericht door Mack » 11 aug 2008, 13:14

Dutch schreef:Woeha, goed idee! :lol:

Hebben we suggesties? :wink:
VOEL JE JE NU OOK ZO DOMDOM?
Tip: lees voortaan de verkeersborden

Tsja, je navigatie had het fout
Had nu maar op verkeersborden vertrouwd
Nu heb je dikke pech
En staat dit hek lelijk in de weg
:wink:

Paul Broere
Auto: Porsche Taycan / BMW Z4M / Mx5

Bericht door Paul Broere » 12 aug 2008, 10:06

op de snelweg kijk ik wat Tomtom bedoeld, maar houdt daarna zelf de borden in de gaten (en de rij-stroken etc. etc.)
vooral voor de woonwijken, binnendoor vind ik Tomtom super!

Maar: je moet ermee om leren gaan! begrijpen wat hij bedoeld en altijd ook zelf de broden blijven volgen.
(ook Tomtom kan het dus fout hebben en je een éénrichtingsverkeer insturen... de verkeerde kant op wel te verstaan!)

nieuwsbericht gelezen dat ze navigatiesystemen scholen wilde laten ontwijken? Goed plan misschien, iedereen staart alleen maar naar zijn beeldschermpje :?

Geelhoed

Bericht door Geelhoed » 12 aug 2008, 13:00

Dutch schreef: Hebben we suggesties? :wink:
Navigatie updates, 50% korting!

InjectTheVenom

Bericht door InjectTheVenom » 12 aug 2008, 13:09

Geelhoed schreef:
Dutch schreef: Hebben we suggesties? :wink:
Navigatie updates, 50% korting!
Laat zulke oerdomme knurften het even lekker zelf uitzoeken :lol: :wink:

Plaats reactie