Stomstom

Dit is ons algemene autoforum.
Plaats reactie
RVV

Stomstom

Bericht door RVV » 08 aug 2008, 11:57

Denken mensen nou helemaal niet meer na, als ze op de Tomtom rijden ?

Vorige week reed ik zelf ook met de Tomtom aan (gatver je word er lui van).. ik draai met de bocht mee de snelweg op.. voor me zit een een camper die met een een slakkegang van 50 km de opritbocht pakt. Op hetzelfde moment hoor ik op mijn Tomtom, ga de snelweg op en hou links aan.. volkomen onlogisch want het is een doorgaande snelweg en je kunt natuurlijk niet links afslaan van de snelweg als er geen fly over is.

Dus ik blijf op de rechterstrook rijden achter die met nog steeds een slakkegang rijdende camper aan.. en wat doet die mongool :shock: gaat ie met 60 km/h de snelweg op en rijd direct door naar de linker rij strook.. wat een prutser zeg ik tegen mijn vrouw, die luistert wel heel letterlijk naar zijn Tomtom. Ik bleef rechts rijden en gaf flink gas om die mongool in de camper rechts in te halen, toen zag ik ook de Tomtom op de voorruit geplakt :? .. Achterop zag ik met hoge snelheid een auto naderen die ternauwernood die camper kon ontwijken die met 60 km/h op de linkerrrij strook zat. Hij stak er rechts achter voorbij op mijn rijstrook en gelukkig had ik op dat moment de gang er ook al flink in.

Gelukkig zat ik niet te slapen,, gek genoeg zag ik het al een beetje aankomen..

Tomtom.. stomstom, maakt domdom .. :twisted:

Thommy

Bericht door Thommy » 08 aug 2008, 12:00

Wordt geen slaap rijder...

Gooi uw TomTom weg...

Roy

Bericht door Roy » 08 aug 2008, 12:02

Vind een TomTom zeker wel handig, echter vergeten veel mensen om dan de borden alsnog te bekijken. Dan zie je bijv borden staan "Amsterdam Centrum" rechtsaf. Als de TomTom dan linksaf zegt, ga ik toch echt rechtsaf.

Merijn

Bericht door Merijn » 08 aug 2008, 12:02

Die dingen zouden ze echt moeten verbieden... Kaart lezen is ook niet alles, zeker niet als je het een vrouw laat doen ;) , maar er zijn veel teveel mensen die niet meer nadenken en klakkeloos doen wat die mevrouw/meneer naar je roept vanuit dat kastje... :evil:

Tom V

Bericht door Tom V » 08 aug 2008, 12:17

Het feit dat mensen TomTom niet kunnen begrijpen zegt meer iets over dat figuurtje achter het stuur dan aan de navi. Ik vind het een ideaal apparaat.

Casper

Bericht door Casper » 08 aug 2008, 12:18

Belg rijdt dankzij TomTom van trappen af

Een Belgische automobilist die zelfs op Sicilië nog op zijn navigatiesysteem vertrouwde, is van een koude kermis thuisgekomen. De Belg reed namelijk met zijn auto enkele trappen af in het dorpje Raffadali. Zijn TomTom gaf het steegje aan als de kortste weg.

"Een gps is een handig hulpmiddel, maar géén volwaardige gids. Een landkaart is, zeker bij lange trajecten, nog steeds aan te raden", luidde de reactie van het Belgisch Instituut voor de Verkeersveiligheid. Enkele behulpzame Italianen moesten eraan te pas komen om de zware Mitsubishi weer naar boven te krijgen.

http://frontpage.fok.nl/nieuws/96767/-B ... en-af.html
Tja.... :lol:

allen

Bericht door allen » 08 aug 2008, 12:22

Ligt meer aan de nationaliteit van de bestuurder dan tomtom...

Jelmer850i

Bericht door Jelmer850i » 08 aug 2008, 12:26

:lol:

RutgerK

Bericht door RutgerK » 08 aug 2008, 12:29

Mijn eerste navi was een Becker met pijlen. Dat was afentoe wel een drama met aanwijzingen.

Als ik jouw verhaal lees Rico dan zou de verkeerssituatie moeten zijn dat de oprit tevens afrit is. Navi s hebben de onhebbelijkheid om afritten als gelijkwaardige wegen te zien net als een splitsing van wegen. De aanwijzing om "deze weg aan te houden" zou veiliger zijn denk ik.

RVV

Bericht door RVV » 08 aug 2008, 12:30

RutgerK schreef:Mijn eerste navi was een Becker met pijlen. Dat was afentoe wel een drama met aanwijzingen.

Als ik jouw verhaal lees Rico dan zou de verkeerssituatie moeten zijn dat de oprit tevens afrit is. Navi s hebben de onhebbelijkheid om afritten als gelijkwaardige wegen te zien net als een splitsing van wegen. De aanwijzing om "deze weg aan te houden" zou veiliger zijn denk ik.
Innderdaad, was een klaverblad. Bocht linksonder..

http://maps.google.nl/maps?f=q&hl=nl&ge ... 3&t=h&z=16

Erik K.

Bericht door Erik K. » 08 aug 2008, 12:40

Vraag me af wat dat soort lui doen als TOMTOM zegt: "keer om" of "probeer om te draaien" :lol:

Casper

Bericht door Casper » 08 aug 2008, 12:43

RutgerK schreef: Navi s hebben de onhebbelijkheid om afritten als gelijkwaardige wegen te zien net als een splitsing van wegen. De aanwijzing om "deze weg aan te houden" zou veiliger zijn denk ik.
Bij de eerste versie's van TomTom werd je inderdaad regelmatig naar de uitvoegstrook verwezen om vervolgens via dezeflde strook weer in te voegen. Beetje zo'n file-omzeil actie...
Bij versie6.0 zit die fout er nog steeds in bij de splitsing van de A4 met de A44...

RutgerK

Bericht door RutgerK » 08 aug 2008, 12:45

Dan schatte ik de aanwijzing goed in. ;-) Het vervelende is dat navi s zoveel mogelijk worden gestandaardiseerd. Voor Duitse snelwegen is deze aanwijzing vaak prima geschikt omdat afritten vaak worden vooraf gegaan door een opsplitsing van de rijbanen. Daar zal de aanwijzing om de weg aan te houden weer toe verwarring leiden. Misschien is dat nog wel een ontwikkelpunt in de software. Aanwijzingen op basis van het land waar je rijdt.

RVV

Bericht door RVV » 08 aug 2008, 12:59

Klopt Rutger, maar het neemt niet weg dat mensen vergeten zelf na te denken.. die camper had nooit met 70 km/h zonder enige aanleiding voor omstanders naar die linkerrijstrook mogen gaan...afgezien van zijn verwijzing was er geen enkele aanleidig voor, snelweg overzichtelijk, geen wegafzetting oid..

Nu had ik toevallig door, vanwege de aanwijzing op de Tomtom dat dit werd aangegeven. Maar iemand die dat niet weet/door heeft .. :roll: je komt er maar aan met 140/150 km/h en trekt er ineens een slak voor je op :? :? :?

Roman

Bericht door Roman » 08 aug 2008, 12:59

Hier doen ze dat soort dingen zonder tomtom ook.

RutgerK

Bericht door RutgerK » 08 aug 2008, 13:10

Rico, helemaal mee eens. Het ergste is dat ik op sommige punten er al rekening mee houd omdat ik de aanwijzing ken van een navi. Lange afritten zijn een goed voorbeeld. Die afritten zijn soms langer dan een kilometer en dan weet je dat bij het 300m bord auto s soms toch nog de afrit nemen. Gelukkkig is er enig verband tussen de positie van de navi op de voorruit en kans dat dit gebeurt. :-)

RutgerK

Bericht door RutgerK » 08 aug 2008, 13:23

Erik K. schreef:Vraag me af wat dat soort lui doen als TOMTOM zegt: "keer om" of "probeer om te draaien" :lol:
Erik, je bedoelt de automobilisten die keren bij een doorgang van een rijbaanscheiding en drie moeten steken om een u-bocht te maken ipv de rotonde pakken die iets verderop ligt? Te vaak gezien :-)

Macboy

Bericht door Macboy » 08 aug 2008, 13:32

Energy schreef:Vind een TomTom zeker wel handig, echter vergeten veel mensen om dan de borden alsnog te bekijken. Dan zie je bijv borden staan "Amsterdam Centrum" rechtsaf. Als de TomTom dan linksaf zegt, ga ik toch echt rechtsaf.
haha dit is wel beetje dom ! De borden geven NOOIT de snelste route aan en juist in DIE gevallen is een TomTom handig :)

(Tenzij je weet dat ie je verkeerd stuurt, maar iedereen weet dat je in semi-grote steden nooit de borden moet volgen als je ergens wilt komen behalve Energy ;))

Arthur
Auto: Nr.51

Bericht door Arthur » 08 aug 2008, 13:34

:mrgreen:

Roy

Bericht door Roy » 08 aug 2008, 13:37

Was een voorbeeld hahaha. Had ook niet zo een stad als voorbeeld moeten nemen 8)

Soms geeft een navigatie gewoon een fout aan. Heb ik vooral bij adressen in kleine straatjes oid. Dan blijft hij regelmatig de fout in gaan.

RVV

Bericht door RVV » 08 aug 2008, 13:38

Energy schreef:Was een voorbeeld hahaha.

Soms geeft een navigatie gewoon een fout aan. Heb ik vooral bij adressen in kleine straatjes oid. Dan blijft hij regelmatig de fout in gaan.
Je moet ook niet in madurodam rijden met je tomtom :lol:

Geelhoed

Bericht door Geelhoed » 08 aug 2008, 13:40

Dat is toch normaal gedrag? 90% van de bestuurders probeert over het eerste blokje van de invoegstrook al op de hoofdrijbaan te komen.
De overige 10% doet het over het puntstuk.

Dat TomTom dat nu ook al aangeeft is wel nieuw voor me!

Joop

Bericht door Joop » 08 aug 2008, 13:51

Er is niets mis met die dingen; zolang je ze maar niet voor de volle 100% vertrouwd. Dat houdt je zelf scherp...

Macboy

Bericht door Macboy » 08 aug 2008, 14:35

Joop schreef:Er is niets mis met die dingen; zolang je ze maar niet voor de volle 100% vertrouwd. Dat houdt je zelf scherp...
Heb je het over vrouwen ?

InjectTheVenom

Bericht door InjectTheVenom » 08 aug 2008, 14:39

Vent met een Renault MPV stak zo ook een keer 3 rijbanen over om zijn auto vlak voor mijn bakkes neer te rotten terwijl ik al bijna bij de dubbele lijn aangekomen was :evil:
Het apparaat zelf is ontzettend handig, maar als je ziet hoe sommige mensen eerst op hun gevoel af gaan en dan pas op het ding....

Plaats reactie