Ok, eindelijk even tijd om hier fatsoenlijk op te reageren, komt-ie gaat-ie.
Dieseltourist schreef:1. stond de auto voor het aanremmen alweer in rechte lijn na de
rechts-2 voor Breidscheid ? (als je daar hard genoeg doorkomt heb je niet veel baanlengte om de auto in rechte lijn te krijgen en te stabiliseren.)
Ja (wat meteen de conclusie rechtvaardigt dat ik daar niet hard genoeg doorheen kwam

).
Ik rij overigens nog (lang) niet op de limiet over de Ring, als het op 90% is is het veel. Ken de verloop van het circuit wel, maar moet nog vriendjes worden met alle hobbels en bobbels en curbs waar je wel over kunt en waar je niet over kunt etc.
Dieseltourist schreef:2 je geeft aan dat bij voluit remmen de vooras eerder blokkeert als de achteras........normalerwijs is dit voor straat- en ringrijden de gewenste set-up, voor driften wil je een overberemde achteras
Klopt, dus voor mij ideaal (ik wil alles met die auto doen, van heuvelklims, via trackdays tot Ringen en af en toe ook nog eens driftdagen, maar ga niet voor iedere dag aan de rembalans klooien).
Dieseltourist schreef:3. je vindt meer remstof achter........vanwege de gewijzigde remconfiguratie die is opgebouwd kunnen er volgende dingen gebeuren
3a. je hebt misschien tamelijk zachte remblokken achter welke relatief meer remmen als de standaard remmen en daardoor meer stof afgeven
3b. door hun samenstelling meer stof afgeven als standaard blokken
3.c de standaard remdrukbegrenzingsklep, welke de remdruk naar achter bij hard remmen begrensd (omwille van de gewichtsontlasting van de achteras) door de ombouw van de remmen niet meer de juiste karakteristiek heeft en in sommige situaties de achterremmen toch teveel remkracht toelaat ( bijvoorbeeld als de remmen wat warmer zijn kan de wrijvingskracht van de remblokken wat toenemen)
Als je het zo stelt zou ik gokken b, vooral omdat ik nog nooit een achterwiel geblokkeerd heb met remmen.
Maar goed, dat was ook meer iets opvallends dan echt een probleem, zie bijv. deze foto voor een idee dat het echt wel iets scheelt:
[img:1024:768]
http://www.gummen.org/images/album/Lely ... 127036.JPG[/img]
Dieseltourist schreef:4. Additionele handbediende remdrukregelaar zoals door Tom "hoek"-Haex wordt aanbevolen is een zeer nuttig onderdeel. Echter mijn ervaring in mijn helaas ter ziele gegane rally-escort (mk 1) leerde mij dat je beter af bent met een regelklep met hendel / en enkel vaste instelposities dan een regelklep met draaiknop (en in theorie oneindige instelposities). Het voordeel is dat je als je voor de verschillende situaties ( weersomstandigheden, baangrip, banden, belading) de instellingen kent dat je zeer snel de vereiste instelling kunt selecteren. Nadeel is dat als er per ongeluk tegen de hendel wordt gestoten dat de remdrukverdeling niet meer optimaal is ( is natuurlijk sterk afhankelijk van de positionering van de klep)
nog een opmerking: op droog wil je een vooras die iets eerder blokkeert als de vooras en dat wil je op nat ook maar omdat er op nat minder grip is (je wrijvingscoëfficiënt is afhankelijk van de gemonteerde rubber nog ca 0,6 t.o.v. 0,95 tot 1,00 op droog) kun je minder remkracht overbrengen en bijgevolg is de gewichtsverplaatsing naar de vooras minder en kun je dus relatief meer remkracht op de achteras toelaten m.a.w. kan je meer remdruk voor de achteras instellen.
Bij bovengenoemd theoretisch voorbeeld kan dat wel zo'n 150 kg aslastverplaatsing schelen.
Nuttige info, thnx!
Zo'n ding staat inderdaad al een tijdje op de wishlist, maar goed, daar staat zo veel op. Eerst de auto maar eens fatsoenlijk rijdend maken en dan de luxe opties erop gaan schroeven.
Dieseltourist schreef:5. Wagenhoogte: een wagenverlaging van 4 tot 6 cm zal niet de door Dennis gesuggereerde grote asdrukverhoging teweeg brengen, echter door de verlaging ontstaan wel twee andere voor de wegligging positieve effecten namelijk door de verlaging van zeg maar 40 mm zal het zwaartepunt van de totale auto (bij ongewijzigde voorasvering) ongeveer 20 mm lager worden, waardoor de dynamische gewichtsverplaatsing van binnen- naar buitenzijde minder wordt en de binnenste wielen meer kunnen bijdragen aan de grip. Op een vlak circuitwegdek heeft dit een wat grotere invloed als op de hobbelige ring ( op Zandvoort bijvoorbeeld kan het toch wel ruim een halve sekonde tijdwinst betekenen). Een groter positief effect van de verlaging wordt verkregen doordat door de wielgeometrie bij de e30 bij verlaging meer statisch negatief camber wordt verkregen waardoor de band meer grip opbouwt in de bocht. Dat statische negatieve camber kun je trouwens ook instellen op de onderste dwarsarm (in ieder geval bij de e36, bij de e30 weet ik het niet) en heb je de verlaging in principe niet nodig. Belangrijk op de ring is dat de vering de oneffenheden kan verwerken zonder diep in zijn bumpstops te gaan want dat komt de grip over het algemeen niet ten goede, dus heb je voldoende veerweg en voldoende, liefst progressieve, veerstijfheid nodig.
Verlaging van de achterkant is inderdaad een punt waar ik nog mee wil gaan experimenteren, niet eens zozeer voor de remmen, maar wel omdat er straks een spoilergedoe op komt te hangen dat volgens mijnheer BMW heel goed zou moeten werken, maar waarvan ik twijfels heb of dat met een 'keil'-setup nog wel doet wat het moet doen?
Van de andere kant ben ik er ook wat huiverig voor. De auto heeft nu vooral nog iets tractie heb ik het idee doordat hij bij vol gas achterover in zijn veren kan gaan leunen. Gaat daar bij verlaging niet te veel van verloren? Als die auto echt snappy wordt, is dat een probleem, want hij heeft nu al wheelspin tot in IV op droog. Dat is nog net te doen omdat het allemaal redelijk goedmoedig gaat, maar met een hardere achterkant wordt dat volgens mij moeilijker op te vangen?
En met een zachtere achterkant komt-ie inderdaad in de bumpstops en dat is al helemaal niet ideaal.[/quote]
Dieseltourist schreef:6. Banden.........het zwarte goud, door velen onvoldoende op hun waarde geschat. Helaas een grote kostenpost en daardoor voor velen een wankele balanceeract met de portmonnee, zo ook voor mij en behelp ik me ook met te smalle (205) en te kleine (15") gebruikte banden voor de 1400 kg roetfabriek, maar al mis je daardoor wat tijdwinst de driving - fun is er meestal niet minder om want uiteindelijk gaat het bij circuitrijden om het rijden op de limiet en met wat mindere banden ligt die limiet gewoon wat lager. Maar als je het kunt veroorloven bespaar dan niet op banden maar houdt ook in je achterhoofd dat die goede banden maar zo goed kunnen presteren als je wielophanging (en carrosserie) in staat is om die rubbertjes zo goed mogelijk op het wegdek te houden.
Tsja, banden.
Ik rij meestal op wat ik net heb liggen, van Wanli tot Pilot Sport en alles wat er tussenin zit.
Leek me ook ideaal om om te beginnen eens op vier banden van hetzelfde merk & type te rijden alvorens verder te experimenteren. Alleen dachten wat andere lieden daar blijkbaar anders over, want vanmorgen waren mijn set reserve banden en velgen weggereden (alweer ja, derde keer in een maand tijd....

). Wordt een dure hobby zo.
Dieseltourist schreef:Veerstijfheid achter: ik heb uit een pb van Peter begrepen dat de auto door de vorige eigenaar voor het driftwerk is opgezet en als deze dan stijvere veren heeft gemonteerd en de auto nog eens lichter is gemaakt dan zou het kunnen dat Dennis de vinger op de wonde legt en dat bij het aanremmen van Breidscheid de achterkant onrustig wordt doordat de oneffenheden niet goed genoeg verwerkt kunnen worden door de te hoge veerstijfheid t.o.v. het gewicht
Eigenlijk precies andersom, de voorkant is knetterhard, de achterkant juist redelijk slap, eigenlijk precies zoals het volgens de boekjes zou moeten dus.
Alleen voor de ideaal zou de achterkant net zo slap moeten zijn, maar dan wel wat lager, maar ja, dat kan ook weer niet echt. Misschien dat iets stijver ook nog wel zou kunnen, heb op de Ring wel eens achter een 300pk S14 aan gereden (heel even, toen was hij weg

), maar die was inderdaad ook achter knetterhard gemaakt. Sprong wel behoorlijk wat weg in bochten, maar het zag er niet echt oncontroleerbaar uit.
Dieseltourist schreef:Banden De opmerking over de 4 gelijke banden deel ik (helaas) ook niet want dan zouden BMW, Porsche, Ferrari ed toch iets fout doen (verschillende breedte V /A )
Nou, voor achter gelijke banden kan sowieso niet, want voor past niet breder dan 215 (en dat eigenlijk nog net niet) en straks met M3 schermen 225, achter rij ik nu op 225 en dat moet juist breder worden, want toch wel wat tractiegebrek af en toe.
Denk dat andere mensen meer doelden voor vier dezelfde typen banden, want zelfs dat genoegen heeft deze auto nog niet mogen smaken.
Vond hem tot nog toe met voor 215 Pilot Sports en achter 225 Conti SportContacts het fijnste rijden. 0 onderstuur en heel mooi beheersbaar overstuur de hele bocht door (voor Dennis: de Papenburg setup dus

).
Jammer alleen dat die banden er aan het eind van de dag aan waren, anders had hij op Lelystad ook nooit in de hekken gelegen.
