Remmen E30

Technische problemen? Of gewoon een algemene technische vraag? Dan ben je hier aan het juiste adres.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Peter Tunissen
Berichten: 8386
Lid geworden op: 01 feb 2006, 14:47
Locatie: Weert

Remmen E30

Bericht door Peter Tunissen » 04 feb 2006, 23:45

Die remmen als een gek (E36 M3 spul voor, E30 M3 Evo achter), maar zijn toch niet helemaal naar tevredenheid.

Als ik bergaf rem (bijvoorbeeld naar Breidscheid toe) komt de achterkant me voorbij. Nu hoort dat er daar een beetje bij, maar niet zo extreem.
Bovendien worden de velgen achter veel viezer met remstof dan voor, is ook vreemd.

Dat waren de symptomen, nu de diagnose graag. Heb ik achter dan te veel op juist te weinig remwerking?
Ik zou zelf zeggen te veel, maar ik ben niet al te technisch en andere mensen zeggen 'je remt voor te hard, voorkant vertraagt, de achterkant kan dit niet bijhouden en komt dus de voorkant voorbij. Hoeveelheid remstof zegt verder niks omdat je andere typen blokken gebruikt.'
Ok, dat klinkt ook weer logisch.

En toch voelt het onder het rijden gewoon alsof de rembalans wat teveel naar achteren staat (zijn die sims toch nog ergens goed voor ;)).

Iemand die me zo op basis van het bovenstaande verder kan helpen, want zo bieden ze op sommige plaatsen niet al te veel vertrouwen, terwijl je ze juist bergaf het hardst nodig hebt.

Gerhard
Berichten: 111
Lid geworden op: 04 feb 2006, 07:41
Locatie: Gelderland

Bericht door Gerhard » 04 feb 2006, 23:52

Peter, volgens mij moet je ff langs een garagebedrijf waar ze een remmentestbank hebben, kun je zo zien wat je achterremmen tov van je voorremmen doen.

Een andere optie zou kunnen zijn, abs afkoppelen, rechte weg opzoeken en heeeeel hard remmen, misschien blokkeert de achterkant wel eerder dan de voorkant.

Gerhard

Tomaz
Berichten: 1303
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:02

Bericht door Tomaz » 04 feb 2006, 23:53

Bandengrip? Het zou best eens kunnen zijn dat je achterbanden meer grip hebben en daardoor relatief beter remmen t.o.v. de voorremmen. Je zou ook een remdruk verdeler kunnen (laten) inbouwen. Biesheuvel en Sandtler vragen er niet de hoofdprijs voor.

Gebruikersavatar
Peter Tunissen
Berichten: 8386
Lid geworden op: 01 feb 2006, 14:47
Locatie: Weert

Bericht door Peter Tunissen » 04 feb 2006, 23:55

ABS, wasda? :lol:

Voorkant blokkeert voor de achterkant in ieder geval (al heb ik nog steeds nooit met dezelfde banden voor en achter gereden, maar ook met meukbanden achter blokkeerde hij eerst voor).

Op de remmenbank heb ik hem wel gehad (9.5m/s^2, viel me eerlijk gezegd nog een beetje tegen, maar goed, het is geen nieuwe auto uiteraard), maar die konden niet voor en achter onafhankelijk van elkaar meten.

Tomaz
Berichten: 1303
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:02

Bericht door Tomaz » 04 feb 2006, 23:57

Ik zou eerst eens met een homogene setup gaan rijden om te zien wat dat doet. Je kan anders nooit echt goed meten wat ie doet als het niet mooi gelijk is.

Mijn Legacy remt achter ook wat beter tov de voorkant en dat is op droog erg fijn maar op nat heb je dat liever niet. Daarvoor wil ik nog graag een remdruk verdeler hebben.

Gebruikersavatar
Peter Tunissen
Berichten: 8386
Lid geworden op: 01 feb 2006, 14:47
Locatie: Weert

Bericht door Peter Tunissen » 04 feb 2006, 23:57

Tom Haex schreef:Bandengrip? Het zou best eens kunnen zijn dat je achterbanden meer grip hebben en daardoor relatief beter remmen t.o.v. de voorremmen. Je zou ook een remdruk verdeler kunnen (laten) inbouwen. Biesheuvel en Sandtler vragen er niet de hoofdprijs voor.
Ok, ook een goeie tip, thnx!
Nu je het zegt, was het inderdaad met mindere voorbanden, dus meer grip achter, beter remmen achter verhaal klinkt wel logisch, maar dan zou het dus weer in de banden zitten en niet in de remmen.

Moet toch eerst maar eens vier dezelfde banden proberen dus?

Gebruikersavatar
Peter Tunissen
Berichten: 8386
Lid geworden op: 01 feb 2006, 14:47
Locatie: Weert

Bericht door Peter Tunissen » 04 feb 2006, 23:59

Tom Haex schreef:Daarvoor wil ik nog graag een remdruk verdeler hebben.
Voel ik nu een inkoopactie aankomen? :lol:

Tomaz
Berichten: 1303
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:02

Bericht door Tomaz » 05 feb 2006, 00:05

Afbeelding

129€ @ Sandtler. Als er meer mensen zijn die ze willen hebben wil ik weleens bellen. Zou ook super zijn als iemand van hier ze kan monteren.

Gebruikersavatar
Peter Tunissen
Berichten: 8386
Lid geworden op: 01 feb 2006, 14:47
Locatie: Weert

Bericht door Peter Tunissen » 05 feb 2006, 00:22

Ja, mooi spul!
Kan ook nog wel eens mijn adresje opbellen, kijken of ze daar toevallig zoiets hebben en voor welke prijs.
Inbouw zou super zijn, want dat zie ik mezelf nou nog niet zo snel doen.

Handige lijkt me overigens ook dat je rembalans kunt aanpassen tussen droog en nat wegdek, is toch weer een extra hulp om je auto op het grijze gedeelte te houden.

Gebruikersavatar
Dennis Cavallino
Berichten: 15827
Lid geworden op: 02 feb 2006, 13:36
Locatie: Groene Hart

Bericht door Dennis Cavallino » 05 feb 2006, 10:35

Peter, ik heb het al eens eerder gezegd. Je achterkant staat te hoog. Deze zou ik eerst een paar cm verlagen voordat ik ga beginnen aan de rembalans. Je hebt daar gewoon te weinig gewicht en dus te weinig wieldruk en dus geen grip. Je achterremmen zullen altijd functioneren als een soort handrem. Ideaal voor driften, maar niet voor circuitrijden, zeker niet op downhill stukken.

Het geeft tevens meer grip tijdens uitaccelereren.

Je moet het maar net wenselijk willen, maar ik zou het doen.

Gebruikersavatar
MX5T
Berichten: 1237
Lid geworden op: 08 feb 2006, 18:28

Bericht door MX5T » 08 feb 2006, 23:40

Reminstabiliteit bergaf wordt door de relatief geringe hellingshoekvan het wegdek bij Breidscheid nauwelijks beïnvloed, de wegdekoneffenheden zullen een grotere invloed op de remmende auto hebben (bij een hellingshoek van 10 % zal de gewichtsverplaatsing van een 1200 kg wegende auto met een zwaartepunt op 43 cm, wielbasis van 260 cm en een statische gewichtsverdeling over de beide assen van 50/50 ongeveer 10 kg bedragen, bij remmen tegen de slipgrens zal de vooras met 75 tot 80 % belast worden wat een gewichtsverplaatsing van ca 300 kg betekend). Dus Dennis, de auto achter met 4 tot 6 cm lager zetten zal dus omgerekend de achterasbelasting optimistisch gerekend met ca 2 kg verhogen, niet significant genoeg denk ik om grote invloed uit te oefenen.
Bij de omschreven situatie van de remmende e30 van PT zijn dus waarschijnlijk andere factoren in het geding. Volgende punten kunnen dan van invloed zijn

1. stond de auto voor het aanremmen alweer in rechte lijn na de
rechts-2 voor Breidscheid ? (als je daar hard genoeg doorkomt heb je niet veel baanlengte om de auto in rechte lijn te krijgen en te stabiliseren.)

2 je geeft aan dat bij voluit remmen de vooras eerder blokkeert als de achteras........normalerwijs is dit voor straat- en ringrijden de gewenste set-up, voor driften wil je een overberemde achteras

3. je vindt meer remstof achter........vanwege de gewijzigde remconfiguratie die is opgebouwd kunnen er volgende dingen gebeuren

3a. je hebt misschien tamelijk zachte remblokken achter welke relatief meer remmen als de standaard remmen en daardoor meer stof afgeven
3b. door hun samenstelling meer stof afgeven als standaard blokken
3.c de standaard remdrukbegrenzingsklep, welke de remdruk naar achter bij hard remmen begrensd (omwille van de gewichtsontlasting van de achteras) door de ombouw van de remmen niet meer de juiste karakteristiek heeft en in sommige situaties de achterremmen toch teveel remkracht toelaat ( bijvoorbeeld als de remmen wat warmer zijn kan de wrijvingskracht van de remblokken wat toenemen)

4. Additionele handbediende remdrukregelaar zoals door Tom "hoek"-Haex wordt aanbevolen is een zeer nuttig onderdeel. Echter mijn ervaring in mijn helaas ter ziele gegane rally-escort (mk 1) leerde mij dat je beter af bent met een regelklep met hendel / en enkel vaste instelposities dan een regelklep met draaiknop (en in theorie oneindige instelposities). Het voordeel is dat je als je voor de verschillende situaties ( weersomstandigheden, baangrip, banden, belading) de instellingen kent dat je zeer snel de vereiste instelling kunt selecteren. Nadeel is dat als er per ongeluk tegen de hendel wordt gestoten dat de remdrukverdeling niet meer optimaal is ( is natuurlijk sterk afhankelijk van de positionering van de klep)

nog een opmerking: op droog wil je een vooras die iets eerder blokkeert als de vooras en dat wil je op nat ook maar omdat er op nat minder grip is (je wrijvingscoëfficiënt is afhankelijk van de gemonteerde rubber nog ca 0,6 t.o.v. 0,95 tot 1,00 op droog) kun je minder remkracht overbrengen en bijgevolg is de gewichtsverplaatsing naar de vooras minder en kun je dus relatief meer remkracht op de achteras toelaten m.a.w. kan je meer remdruk voor de achteras instellen.
Bij bovengenoemd theoretisch voorbeeld kan dat wel zo'n 150 kg aslastverplaatsing schelen.

5. Wagenhoogte: een wagenverlaging van 4 tot 6 cm zal niet de door Dennis gesuggereerde grote asdrukverhoging teweeg brengen, echter door de verlaging ontstaan wel twee andere voor de wegligging positieve effecten namelijk door de verlaging van zeg maar 40 mm zal het zwaartepunt van de totale auto (bij ongewijzigde voorasvering) ongeveer 20 mm lager worden, waardoor de dynamische gewichtsverplaatsing van binnen- naar buitenzijde minder wordt en de binnenste wielen meer kunnen bijdragen aan de grip. Op een vlak circuitwegdek heeft dit een wat grotere invloed als op de hobbelige ring ( op Zandvoort bijvoorbeeld kan het toch wel ruim een halve sekonde tijdwinst betekenen). Een groter positief effect van de verlaging wordt verkregen doordat door de wielgeometrie bij de e30 bij verlaging meer statisch negatief camber wordt verkregen waardoor de band meer grip opbouwt in de bocht. Dat statische negatieve camber kun je trouwens ook instellen op de onderste dwarsarm (in ieder geval bij de e36, bij de e30 weet ik het niet) en heb je de verlaging in principe niet nodig. Belangrijk op de ring is dat de vering de oneffenheden kan verwerken zonder diep in zijn bumpstops te gaan want dat komt de grip over het algemeen niet ten goede, dus heb je voldoende veerweg en voldoende, liefst progressieve, veerstijfheid nodig.

6. Banden.........het zwarte goud, door velen onvoldoende op hun waarde geschat. Helaas een grote kostenpost en daardoor voor velen een wankele balanceeract met de portmonnee, zo ook voor mij en behelp ik me ook met te smalle (205) en te kleine (15") gebruikte banden voor de 1400 kg roetfabriek, maar al mis je daardoor wat tijdwinst de driving - fun is er meestal niet minder om want uiteindelijk gaat het bij circuitrijden om het rijden op de limiet en met wat mindere banden ligt die limiet gewoon wat lager. Maar als je het kunt veroorloven bespaar dan niet op banden maar houdt ook in je achterhoofd dat die goede banden maar zo goed kunnen presteren als je wielophanging (en carrosserie) in staat is om die rubbertjes zo goed mogelijk op het wegdek te houden.

Naar ik begreep van Peter is dit meer een forum voor rijders dan praters, dus ik ben benieuwd of er zaterdagmiddag in Zandvoort nog leden van dit forum hun fun gaan zoeken ( of zijn de rijders te vinden in de rubberwalmen op N'rhein ?)

Gebruikersavatar
Dennis Cavallino
Berichten: 15827
Lid geworden op: 02 feb 2006, 13:36
Locatie: Groene Hart

Bericht door Dennis Cavallino » 10 feb 2006, 11:53

Zo dan, ik dacht dat ik veel tekst produceerde :lol: Helemaal goed deze input!

Waarom ik op die verlaging achter zit te azen: achter staat die auto zo'n 60 mm hoger dan voor. Daarnaast ligt het meeste gewicht voorin door de 3.6 liter. Een 50/50 gewichtsverdeling heeft ie zeker niet, eerder 60/40 (de werkelijke verdeling zal er ergens tussenin liggen). Tijdens het remmen (downhill) wordt dat denk ik 90/10 met een remverdeling van 70/30??

Achter moet ie lager en iets minder stijf, zodat de auto minder in 'duikstand' staat tijdens het remmen. Scheelt volgens mij echt heel veel. Dwars gaat die auto toch wel, dus meer grip achter kan geen kwaad.

Terugschakelen en te vroeg koppeling op laten komen tijdens aanremmen (zonder heel&toe) is natuurlijk ook oorzaak van instabiliteit in 9 van 10 gevallen. Maar ik neem aan dat Peter dat wel onder de knie heeft.


Tip van 4 gelijke banden vind ik wel een goede voordat je uberhaupt verder gaat experimenteren.

Gebruikersavatar
Mathieu
Berichten: 5200
Lid geworden op: 03 feb 2006, 12:43
Locatie: Ergens in brabant

Bericht door Mathieu » 10 feb 2006, 12:20

Tja, wat zal ik hier dan nog op zeggen.
Niets.

Gebruikersavatar
Peter Tunissen
Berichten: 8386
Lid geworden op: 01 feb 2006, 14:47
Locatie: Weert

Bericht door Peter Tunissen » 10 feb 2006, 13:46

Ja, dit wordt een mooi draadje zo, ik ga er a.s.a.p. op terug komen, want dat wordt dan ook weer een lang verhaal en nu even geen tijd voor helaas. :)

Gebruikersavatar
MX5T
Berichten: 1237
Lid geworden op: 08 feb 2006, 18:28

Bericht door MX5T » 10 feb 2006, 15:25

Veerstijfheid achter: ik heb uit een pb van Peter begrepen dat de auto door de vorige eigenaar voor het driftwerk is opgezet en als deze dan stijvere veren heeft gemonteerd en de auto nog eens lichter is gemaakt dan zou het kunnen dat Dennis de vinger op de wonde legt en dat bij het aanremmen van Breidscheid de achterkant onrustig wordt doordat de oneffenheden niet goed genoeg verwerkt kunnen worden door de te hoge veerstijfheid t.o.v. het gewicht

Met de 90/10 gewichtsverdeling downhill remmend (met vraagteken weliswaar) gaat Dennis wat mij betreft dan uit de bocht. Met wat eenvoudig rekenwerk (stelling Pythagoras) is eenvoudig te bepalen dat je zwaartepunt bij een helling van 10 % (veel meer zal het daar bij Breidscheid niet zijn) bij de E30 / M5 het zwaartepunt op zo'n 11 meter (!) zou liggen ipv de gebruikelijke 45 tot 50 centimeter.

Aangenomen dat deze E30 / M5 uitgekleed leeg 1100 kg weegt (1060 voor de 320 + 40 kg voor de M5 motor waarvan ik 35kg op de vooras reken en 5 kg op de achteras) Een uitgeklede 320 zal zonder benzine een 55 / 45 verdeling kunnen hebben ( ik denk dat dit te pessimistisch gesteld is) met het M5 blok , een rijder van 80 kg ongeveer in het midden van de wielbasis en een benzinetank met 40 liter = 32 kg even achter de achteras betekent bij een wielbasis van 2700 (= E36, ik weet niet of E30 korter is) een gewichtsverdeling V / A van 655 / 557 = 1212 kg = 55 /45
Bij een zwaartepunt van 45 cm en een maximale remvertraging van 1 g
zal de dynamische aslastverplaatsing dan het gewicht minus het onafgeveerde gewicht van de wielen /remmen en een stukje van de wielophanging (geschat ca 100 kg) 366 kg zijn dwz de V / A = 838 / 374 = 70 / 30 Om nu 90 /10 te krijgen zou er dus nog 20 % = 242 kg op de vooras bij moeten komen enkel door de hellingsgraad van 10 %. Met mijn simpele rekenwerk lukt dat alleen als het zwaartepunt opschuift naar boven en dan heb je heeeeele lange veren nodig ( 10,80 m).
De juiste veren / dempers en lengte ervan voor het specifieke gebruik en gewicht zullen de stabiliteit van je auto bij het aanremmen aanmerkelijk verbeteren

Banden De opmerking over de 4 gelijke banden deel ik (helaas) ook niet want dan zouden BMW, Porsche, Ferrari ed toch iets fout doen (verschillende breedte V /A ), je kunt met vele soorten en maten banden werken zolang je banden je bedoelde remkarakteristiek van eerst voor en dan achter blokkeren niet verstoren en bijdragen aan de gewenste balans ( neutraal, tikje overstuurd, tikje onderstuurd en bij driften is dat "tikje"" dan "veel" = wanli met 4 bar)
Omdat ikzelf nagenoeg altijd met gebruikte meuk rijd heb ik zelden dezelfde banden, zolang je zorgt dat op één as dezelfde band ligt is het meestal !!! goed te doen mits je ook jezelf even de tijd geeft om te wennen aan de nieuwe rijeigenschappen.
Bandbreedte is altijd een interessant thema, je wilt uiteindelijk zoveel mogelijk rubber op de weg en dat werkt natuurlijk beter met breed rubber mits dat goed op de weg gehouden wordt. Bij een niet perfect afgestelde auto is meestal het nadeel dat de auto veel giftiger en dus listiger wordt, je hebt meer grip maar meestal is het grensbereik (veel)smaller geworden en wordt je dus minder snel gewaarschuwd wanneer je de grens van gripverlies (welk gripverlies meestal ook nog eens heftiger is bij een gering slippercentage) en kun je de auto plots echt kwijt zijn. Met een goede afstelling van de auto is hier wel veel aan te doen maar dat is over het algemeen tijdrovend.

hmm de tijd vliegt........maar eens even de auto klaarmaken voor wat zandvoortkilometers morgen

Tomaz
Berichten: 1303
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:02

Bericht door Tomaz » 10 feb 2006, 16:14

Yo Ton, leerzame post weer! Toppie :!:

Wat ik met de opmerking van 4 gelijke banden bedoelde is niet dat je exact dezelfde banden rondom moet monteren. Dat zou op een oude 911 bijna suïcidaal zijn denk ik.
Wat ik wel bedoelde is dat Peter eens kan experimenteren met bandenmaten en dimensies om vervolgens bij 4 banden van hetzelfde model uit te komen die dus een goede en gelijke grip geven. Vanaf dat punt kan je dan weer verder werken aan de remsetup.

Mijn opmerking over de 4 banden was inderdaad wel wat kort maar ik waardeer je posts iig wel. Corrigeer me daarom ook als ik het mis heb over bovenstaande, moet nog veel leren.

Gebruikersavatar
Dennis Cavallino
Berichten: 15827
Lid geworden op: 02 feb 2006, 13:36
Locatie: Groene Hart

Bericht door Dennis Cavallino » 10 feb 2006, 18:35

En ik vond het idee van geen Wanli meer op de voorkant wel een goed idee :D

Zelf rijd ik ook altijd, naar alle tevredenheid, met 2 verschillende merk/type banden voor en achter.

Gebruikersavatar
MX5T
Berichten: 1237
Lid geworden op: 08 feb 2006, 18:28

Re: Remmen E30

Bericht door MX5T » 10 feb 2006, 22:03

quote " maar ik ben niet al te technisch en andere mensen zeggen 'je remt voor te hard, voorkant vertraagt, de achterkant kan dit niet bijhouden en komt dus de voorkant voorbij."

leuke andere mensen; de ene keer komt de achterkant links voorbij dan weer rechts en als het aan Dennis ligt en de helling steil genoeg dan komt die achterkant over je heen ......en wat als die achterkant het bij het accelereren niet kan bijhouden ?(ligt toch een M5-blokje in ).... nou ja zoveel verstand heb ik nou van computers

@ mr Haex (prima driftnick)
de grap is dat de eerste 911's naar ik meen wel dezelfde bandenmaat V / A hadden en dat pas vanaf de 911S de achterbanden breder werden.
Met de toenmalige banden (hadden een tikje minder grip dan de hedendaagse) waren die auto's best goed te rijden maar hadden wel een rijder nodig die wist wat ie wou.
Porsches zijn vanwege hun gewichtsverdeling wel de auto's waarvan de achteras bij remmen een aanzienlijke rembijdrage kan leveren en vandaar dat je met zo'n ding ook echt laat in de ankers kan

Bandenkeuze baseer je in eerste instantie op de benodigde hoeveelheid bochtgrip en gewenste balans. Bij echte powerbakken op de benodigde acceleratiegrip ( op een circuit zonder lange rechte einden ben je grofweg zo'n 60 % van de tijd aan het accelereren, 33 % hang je in de bocht en 7 % gooi je de ankers uit). Bij het remmen is de rubbersoort en wangstijfheid belangrijker dan de pure bandbreedte omdat deze breedte meestal door het cambereffect niet ten volle benut wordt, vandaar dat bij de oudere Formule 1 auto's relatief kleine en smalle banden gebruikt konden worden.

Zo en nu een........

Gebruikersavatar
Peter Tunissen
Berichten: 8386
Lid geworden op: 01 feb 2006, 14:47
Locatie: Weert

Bericht door Peter Tunissen » 13 feb 2006, 19:26

Ok, eindelijk even tijd om hier fatsoenlijk op te reageren, komt-ie gaat-ie.
Dieseltourist schreef:1. stond de auto voor het aanremmen alweer in rechte lijn na de
rechts-2 voor Breidscheid ? (als je daar hard genoeg doorkomt heb je niet veel baanlengte om de auto in rechte lijn te krijgen en te stabiliseren.)
Ja (wat meteen de conclusie rechtvaardigt dat ik daar niet hard genoeg doorheen kwam :wink:).
Ik rij overigens nog (lang) niet op de limiet over de Ring, als het op 90% is is het veel. Ken de verloop van het circuit wel, maar moet nog vriendjes worden met alle hobbels en bobbels en curbs waar je wel over kunt en waar je niet over kunt etc.
Dieseltourist schreef:2 je geeft aan dat bij voluit remmen de vooras eerder blokkeert als de achteras........normalerwijs is dit voor straat- en ringrijden de gewenste set-up, voor driften wil je een overberemde achteras
Klopt, dus voor mij ideaal (ik wil alles met die auto doen, van heuvelklims, via trackdays tot Ringen en af en toe ook nog eens driftdagen, maar ga niet voor iedere dag aan de rembalans klooien).

Dieseltourist schreef:3. je vindt meer remstof achter........vanwege de gewijzigde remconfiguratie die is opgebouwd kunnen er volgende dingen gebeuren

3a. je hebt misschien tamelijk zachte remblokken achter welke relatief meer remmen als de standaard remmen en daardoor meer stof afgeven
3b. door hun samenstelling meer stof afgeven als standaard blokken
3.c de standaard remdrukbegrenzingsklep, welke de remdruk naar achter bij hard remmen begrensd (omwille van de gewichtsontlasting van de achteras) door de ombouw van de remmen niet meer de juiste karakteristiek heeft en in sommige situaties de achterremmen toch teveel remkracht toelaat ( bijvoorbeeld als de remmen wat warmer zijn kan de wrijvingskracht van de remblokken wat toenemen)
Als je het zo stelt zou ik gokken b, vooral omdat ik nog nooit een achterwiel geblokkeerd heb met remmen.
Maar goed, dat was ook meer iets opvallends dan echt een probleem, zie bijv. deze foto voor een idee dat het echt wel iets scheelt:
[img:1024:768]http://www.gummen.org/images/album/Lely ... 127036.JPG[/img]
Dieseltourist schreef:4. Additionele handbediende remdrukregelaar zoals door Tom "hoek"-Haex wordt aanbevolen is een zeer nuttig onderdeel. Echter mijn ervaring in mijn helaas ter ziele gegane rally-escort (mk 1) leerde mij dat je beter af bent met een regelklep met hendel / en enkel vaste instelposities dan een regelklep met draaiknop (en in theorie oneindige instelposities). Het voordeel is dat je als je voor de verschillende situaties ( weersomstandigheden, baangrip, banden, belading) de instellingen kent dat je zeer snel de vereiste instelling kunt selecteren. Nadeel is dat als er per ongeluk tegen de hendel wordt gestoten dat de remdrukverdeling niet meer optimaal is ( is natuurlijk sterk afhankelijk van de positionering van de klep)

nog een opmerking: op droog wil je een vooras die iets eerder blokkeert als de vooras en dat wil je op nat ook maar omdat er op nat minder grip is (je wrijvingscoëfficiënt is afhankelijk van de gemonteerde rubber nog ca 0,6 t.o.v. 0,95 tot 1,00 op droog) kun je minder remkracht overbrengen en bijgevolg is de gewichtsverplaatsing naar de vooras minder en kun je dus relatief meer remkracht op de achteras toelaten m.a.w. kan je meer remdruk voor de achteras instellen.
Bij bovengenoemd theoretisch voorbeeld kan dat wel zo'n 150 kg aslastverplaatsing schelen.
Nuttige info, thnx!
Zo'n ding staat inderdaad al een tijdje op de wishlist, maar goed, daar staat zo veel op. Eerst de auto maar eens fatsoenlijk rijdend maken en dan de luxe opties erop gaan schroeven. :D
Dieseltourist schreef:5. Wagenhoogte: een wagenverlaging van 4 tot 6 cm zal niet de door Dennis gesuggereerde grote asdrukverhoging teweeg brengen, echter door de verlaging ontstaan wel twee andere voor de wegligging positieve effecten namelijk door de verlaging van zeg maar 40 mm zal het zwaartepunt van de totale auto (bij ongewijzigde voorasvering) ongeveer 20 mm lager worden, waardoor de dynamische gewichtsverplaatsing van binnen- naar buitenzijde minder wordt en de binnenste wielen meer kunnen bijdragen aan de grip. Op een vlak circuitwegdek heeft dit een wat grotere invloed als op de hobbelige ring ( op Zandvoort bijvoorbeeld kan het toch wel ruim een halve sekonde tijdwinst betekenen). Een groter positief effect van de verlaging wordt verkregen doordat door de wielgeometrie bij de e30 bij verlaging meer statisch negatief camber wordt verkregen waardoor de band meer grip opbouwt in de bocht. Dat statische negatieve camber kun je trouwens ook instellen op de onderste dwarsarm (in ieder geval bij de e36, bij de e30 weet ik het niet) en heb je de verlaging in principe niet nodig. Belangrijk op de ring is dat de vering de oneffenheden kan verwerken zonder diep in zijn bumpstops te gaan want dat komt de grip over het algemeen niet ten goede, dus heb je voldoende veerweg en voldoende, liefst progressieve, veerstijfheid nodig.
Verlaging van de achterkant is inderdaad een punt waar ik nog mee wil gaan experimenteren, niet eens zozeer voor de remmen, maar wel omdat er straks een spoilergedoe op komt te hangen dat volgens mijnheer BMW heel goed zou moeten werken, maar waarvan ik twijfels heb of dat met een 'keil'-setup nog wel doet wat het moet doen?
Van de andere kant ben ik er ook wat huiverig voor. De auto heeft nu vooral nog iets tractie heb ik het idee doordat hij bij vol gas achterover in zijn veren kan gaan leunen. Gaat daar bij verlaging niet te veel van verloren? Als die auto echt snappy wordt, is dat een probleem, want hij heeft nu al wheelspin tot in IV op droog. Dat is nog net te doen omdat het allemaal redelijk goedmoedig gaat, maar met een hardere achterkant wordt dat volgens mij moeilijker op te vangen?
En met een zachtere achterkant komt-ie inderdaad in de bumpstops en dat is al helemaal niet ideaal.[/quote]
Dieseltourist schreef:6. Banden.........het zwarte goud, door velen onvoldoende op hun waarde geschat. Helaas een grote kostenpost en daardoor voor velen een wankele balanceeract met de portmonnee, zo ook voor mij en behelp ik me ook met te smalle (205) en te kleine (15") gebruikte banden voor de 1400 kg roetfabriek, maar al mis je daardoor wat tijdwinst de driving - fun is er meestal niet minder om want uiteindelijk gaat het bij circuitrijden om het rijden op de limiet en met wat mindere banden ligt die limiet gewoon wat lager. Maar als je het kunt veroorloven bespaar dan niet op banden maar houdt ook in je achterhoofd dat die goede banden maar zo goed kunnen presteren als je wielophanging (en carrosserie) in staat is om die rubbertjes zo goed mogelijk op het wegdek te houden.
Tsja, banden.
Ik rij meestal op wat ik net heb liggen, van Wanli tot Pilot Sport en alles wat er tussenin zit.
Leek me ook ideaal om om te beginnen eens op vier banden van hetzelfde merk & type te rijden alvorens verder te experimenteren. Alleen dachten wat andere lieden daar blijkbaar anders over, want vanmorgen waren mijn set reserve banden en velgen weggereden (alweer ja, derde keer in een maand tijd.... :?). Wordt een dure hobby zo. :(
Dieseltourist schreef:Veerstijfheid achter: ik heb uit een pb van Peter begrepen dat de auto door de vorige eigenaar voor het driftwerk is opgezet en als deze dan stijvere veren heeft gemonteerd en de auto nog eens lichter is gemaakt dan zou het kunnen dat Dennis de vinger op de wonde legt en dat bij het aanremmen van Breidscheid de achterkant onrustig wordt doordat de oneffenheden niet goed genoeg verwerkt kunnen worden door de te hoge veerstijfheid t.o.v. het gewicht
Eigenlijk precies andersom, de voorkant is knetterhard, de achterkant juist redelijk slap, eigenlijk precies zoals het volgens de boekjes zou moeten dus.
Alleen voor de ideaal zou de achterkant net zo slap moeten zijn, maar dan wel wat lager, maar ja, dat kan ook weer niet echt. Misschien dat iets stijver ook nog wel zou kunnen, heb op de Ring wel eens achter een 300pk S14 aan gereden (heel even, toen was hij weg :wink:), maar die was inderdaad ook achter knetterhard gemaakt. Sprong wel behoorlijk wat weg in bochten, maar het zag er niet echt oncontroleerbaar uit.

Dieseltourist schreef:Banden De opmerking over de 4 gelijke banden deel ik (helaas) ook niet want dan zouden BMW, Porsche, Ferrari ed toch iets fout doen (verschillende breedte V /A )
Nou, voor achter gelijke banden kan sowieso niet, want voor past niet breder dan 215 (en dat eigenlijk nog net niet) en straks met M3 schermen 225, achter rij ik nu op 225 en dat moet juist breder worden, want toch wel wat tractiegebrek af en toe.
Denk dat andere mensen meer doelden voor vier dezelfde typen banden, want zelfs dat genoegen heeft deze auto nog niet mogen smaken.
Vond hem tot nog toe met voor 215 Pilot Sports en achter 225 Conti SportContacts het fijnste rijden. 0 onderstuur en heel mooi beheersbaar overstuur de hele bocht door (voor Dennis: de Papenburg setup dus :)).
Jammer alleen dat die banden er aan het eind van de dag aan waren, anders had hij op Lelystad ook nooit in de hekken gelegen. :(

Gebruikersavatar
MX5T
Berichten: 1237
Lid geworden op: 08 feb 2006, 18:28

remmen e30

Bericht door MX5T » 13 feb 2006, 23:54

Peter

Draadje openen over remproblemen e30 en dan remdrukverdeelhendel als "luxe optie" omschrijven...........??????

Jouw auto is min of meer de anorexia-uitvoering van de dikke blauwe dame die zo rond de 200 kg zwaarder zal zijn dan de e30 /m5.
De snelste manier om je auto een goede setup te geven is met de auto naar het containerpark of een andere plaats met een weegbrug te gaan en de vooras en achteras wegen met 2/3 tankvulling en bestuurder, dan contact opnemen met Dick en dempersetting, veerstijfheid en wagenhoogte kopiëren (met uiteraard de verdiscontering van jouw mindergewicht)

De veerstijfheid is bij een motor voorin meestal een stukje hoger dan achter. Echter als de veerstijfheid van de vooras voor de omstandigheden veel te hoog is dan worden de oneffenheden door deze as niet optimaal verwerkt en kan dat de hele auto onrustig maken met uitbreken bij remmen als mogelijk gevolg. En de achterasveerstijfheid laag houden om maximale tractie te behouden is m.i. niet nodig want die aslastverplaatsing bij acceleren is er ook bij stijvere veren alleen zie je dat dan minder. Bij minder stijve veren heb je uiteraard meer travel nodig om te voorkomen dat de vering / schokdemper in of te ver in zijn bump komt

Ook met een keiharde auto is op de ring te rijden, stuitert wat meer maar als je dat lang genoeg doet went dat ook wel, zal op nat wel een stuk moeilijker te rijden zijn.

Gebruikersavatar
Peter Tunissen
Berichten: 8386
Lid geworden op: 01 feb 2006, 14:47
Locatie: Weert

Bericht door Peter Tunissen » 14 feb 2006, 18:16

Ja, luxe-optie, maar dan zou je moeten zien hoe de auto er nu bij staat.
Er stak een bandenstapel over zonder uit te kijken zeg maar. :wink:
En er moet echt een rolkooi in, snelheden zijn gewoon te hoog om zonder te rijden, maar dan moeten er ook meteen kuipjes met meerpuntsgordels in en ik kan niet overweg met het (standaard M3) vrachtwagenstuur dat er nu in zit, dat moet dus ook vervangen worden, dus dat is allemaal wat op de must-do lijst staat en daarna komen we hopelijk ook nog eens toe aan haar (als het dan toch een zusje van Dick's dame is :wink:) wat fijner laten rijden.

De set-up van Dick overnemen is een goeie, maar die heeft er wel even een ander kaliber onderstel onder zitten, ben bang dat dat behoorlijk boven mijn budget is.

Gewichtsverschil zal nog wel iets groter zijn, Dick zit zo rond de 1400kg dacht ik (:?:), de E30 zit nu op +/- 1125kg (met bijna lege tank, maar verder rijklaar), na ombouw van de buitenkant en met andere velgen maar ook met rolkooi hoop ik rond de 1000kg uit te komen, maar als het nou 50kg meer of minder wordt boeit dat ook niet heel veel.

Die weegbrug gaat hij sowieso op, wil graag weten wat er nou precies met die ombouw gewonnen wordt, anders heb ik helemaal het idee dat ik net zo goed de open haard aan had kunnen maken met 100 euro briefjes. :wink:

Gebruikersavatar
MX5T
Berichten: 1237
Lid geworden op: 08 feb 2006, 18:28

Bericht door MX5T » 14 feb 2006, 21:42

In jouw plaats zou ik de remdrukregelaar van de wish-list naar de must-list verplaatsen want als die auto zo snel wordt dat je een rolkooi nodig vindt (passieve veiligheid) dan lijkt me een stabiel remmende auto nog nuttiger (aktieve veiligheid) tenzij je de rolkooi op zijn deugdelijkheid wil testen.

De dikke dame heeft zoals ik eens ergens gelezen heb inderdaad een soortement handtailored onderstel en zou wat ik van Dick gehoord heb 1370 kg wegen maar of dat rijklaar is of leeg weet ik niet. Een onderstel bestaat uit meerder componenten waar met onderdelen van bekende en gerenomeerde merken over het algemeen 90 tot 95 % van het maximaal mogelijke haalbaar is tegen een aanvaardbare prijs. Met een Intrax, Proflex, AST, Moton, Reiger, Öhlins kun je de laatste verfijning toepassen mits je van de vele afstelmogelijkheden de juiste (laat) vindt(en) met testen.
In jouw geval zou mijn keuze zijn Bilstein-dempers met Eibach of H&R veren (eventueel hoogteinstelbaar), H&R stabi's, hier en daar wat PU-ophangingsbussen en een beetje spelen met de instellingen van camber, caster, sporing.

Zou mooi zijn als het gewicht leeg met rolkooi onder de 1100 kg komt, ook al zou je auto rijklaar met mannetje en peut 1200 wegen dan heb je met een 300+ blok erin nog een serieus bommetje op de wielen staan, succes met de afwerking van de lijst

Gebruikersavatar
Peter Tunissen
Berichten: 8386
Lid geworden op: 01 feb 2006, 14:47
Locatie: Weert

Bericht door Peter Tunissen » 14 feb 2006, 22:23

Nou, stabiel remmen heb je natuurlijk ook zelf in de hand, als je 50cm eerder remt is er niks aan de hand, maar dat moet je dan niet een keer vergeten.
En het is meer wachten op de keer dat je echt in de problemen komt, dus die verdeler komt er ook zeker op, maar het is niet iets dat absoluut nodig is voordat er gereden kan worden.

Onderstel is trouwens ook niet standaard meer, rij nu nog met Bilstein groep N dempers (erg tevreden over) en groene Koni veren (iets minder).
Wilde eigenlijk beginnen met een veerpootbrug voor voor iets meer stijfheid voor (en onderstuur, ik weet het), maar die past dan weer niet onder een standaard motorkap i.v.m. de hoogte van het blok.
X-brace van een E36 cabrio zou misschien wel kunnen (zitten voor ook E36 veerpoten onder), maar dat moet ik nog uitzoeken.
En een rolkooi helpt natuurlijk ook qua stijfheid.

Maar het is een beetje een puzzel zo'n auto, wel leuk, maar je kunt niet zomaar standaard dingen erop schroeven want dat past vaker niet dan wel.

Gebruikersavatar
MX5T
Berichten: 1237
Lid geworden op: 08 feb 2006, 18:28

Bericht door MX5T » 15 feb 2006, 00:20

De X-brace moet wel kunnen want deze staat los van de veerpoten omdat de bevestiging aan de voorasbalk zit en de langsliggers.

Gebruikersavatar
Dennis Cavallino
Berichten: 15827
Lid geworden op: 02 feb 2006, 13:36
Locatie: Groene Hart

Bericht door Dennis Cavallino » 15 feb 2006, 09:24

Veerpootbrug heb je met rolkooi van Peter niet meer nodig...

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: JdvPolo, maurizio en 3 gasten