Mijn E28 project en ik (update 06-04-09)

Net een nieuwe auto gekocht? Of druk bezig met de restauratie van je klassieker of opbouw van je racer? Hier kun je ons op de hoogte houden.
Plaats reactie
Jelte Jongsma

Mijn E28 project en ik (update 06-04-09)

Bericht door Jelte Jongsma » 01 aug 2008, 12:00

Zoals waarschijnlijk bekend ben ik een (m)535 aan het bouwen. Ik zal in de beginpost steeds een update doen zodat er uiteindelijk een compleet overzicht is.
Doel:
Afbeelding
Basis is een witte ETA van 1983.
Zo zag de auto er na een paar uur in bezit te hebben er uit:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
17” wielen die er onder komen:
Afbeelding
Afbeelding
Doel van het interieur verwijderen was om te kijken hoe de koets echt was. Viel mee op het eerste gezicht. Alleen een gat bij het gaspedaal en vocht onder de mat. Kwestie van stukje lassen en ergens een lek in de auto kitten, of rubber vervangen.
Er zat een tik in de motor waardoor ik het vermoeden kreeg dat de kleppen gesteld moesten worden. Zo gezegd zo gedaan. Na het stellen was het echter nog dramatischer dan het was… Onder het kleppendeksel zag het er ook niet echt fris uit. Het bleek dat de tuimelaars vervangen moesten worden en misschien zelfs de nokkenas.
Toen begon het hele verhaal, want tuimelaars en een nokkenas zijn niet goedkoop. Na wat internetten kom je er achter dat een 2.7i motor bouwen met een ETA motor als basis een leuk vermogen geeft. Dit kun je zo gek doen en maken als je zelf wilt. Aangezien vrienden van me met 210+ pk rijden met een audi 2.8 30V en bmw 525 en zelf een met 260+ pk met een audi 2.2 turbo. Kon ik niet achterblijven vind ik. Dat moest ik ook hebben, en op de achterwielen . Na researsch bleek dat de lak nog duurder werd dan de brief om een 2.7i te bouwen wanneer je het goed wil doen. Toen ben ik naar groter boers gaan de m30B35’s gaan kijken. Standaard 218pk een loads of koppel :-D dat sprak me wel aan. Ik had de M20b27 goed verkocht met bak, en later voor bijna het zelfde geld een complete M30 met bak en radiateur gekocht.

M20b27 eruit plus aanverwante dingen als diff cardanas:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Motortakel gekocht:
Afbeelding
Leeg:
Afbeelding

De M30:
Afbeelding
Afbeelding
Bak:
Afbeelding
Afbeelding

Ondertussen kocht ik een beige interieur omdat ik blauw (het originele) afschuwelijk vind, hier heb ik geen foto van helaas. Liever koop ik een leren interieur maar dat is toekomstmuziek. Eerst het technische deel maar eens af.
De wensen zijn:
- Elektrische ramen
- Cruise controll
- CV
- Airco
- Leren interieur
- M-pakket
- Grotere remmen

Zoeken naar onderdelen vind ik een leuke bezigheid, houd je veel contacten aan over. En een netwerk is altijd handig.
Zo kwam ik op een Belgische verkoopsite. Daar kwam ik een Amerikaanse E28 tegen voor zeer weinig centjes.
Afbeelding
Afbeelding
Met alle opties die te bedenken zijn (zie mijn verlanglijstje :-p). Na contact gehad te hebben met de verkoper kwam ik er achter dat de motor en bak al verkocht waren (ETA). Hij wou voor de auto nog 350 euro hebben. Dat betekent cruise controll, elektrische ramen, airco, elektrisch dak en CV voor 350 euro + kosten om de auto te halen. Ook blijkt de cardanas tussen een m30 en groothuis diff te passen. Niet gek. Een week later stond de Amerikaan op de oprit en kon het slopen beginnen:
Lichten eruit
Afbeelding
Paneel eraf, was verkocht
Afbeelding
Veel onderdelen
Afbeelding
Interieur eruit, auto was hard. Had alleen had erge schade aan bestuurderskant
Afbeelding
Draadboom eruit halen voor de el.ramen moest ook secuur gedaan worden met labels
Afbeelding
Draadboom eruit met motors etc van de ramen
Afbeelding
De witte bmw is wat roestig links voor, daarom is er een donorstukje gesneden
Afbeelding
Troosteloos aanzicht
Afbeelding

Heb het interieur te koop gezet op MP maar er waren geen gegadigden. Dus de auto is vrij compleet naar de schroot gegaan. Er zat nog veel op om te bewaren, maar ik had geen ruimte en de auto moest weg… Dus de stoelen en bank zijn mee gegaan de schredder in.
De airco is ook uitgebouwd, echter ga ik het niet meer inbouwen. Het is dan ook te koop:
Afbeelding

Ondertussen een motortestsetje gescoort
Afbeelding
Een spax onderstel, hardheid instelbaar. Voor -45mm achter -35mm
Afbeelding
Afbeelding
Een 25% sperdiff 3.25 ratio
Afbeelding
Andere cockpit
Afbeelding
E34 M5 remklauwen rondom.

Ondertussen ben ik met het kleppendeksel bezig geweest om te proberen en heb ik de koplampen opgeknapt (van 4, 2 gemaakt)
Afbeelding
Afbeelding
Voor
Afbeelding
Na
Afbeelding
Afbeelding
De streepjes over het deksel zullen nog opgeschuurd worden tot blank aluminium.

30-01
De pakjespiet is weer langs geweest:
Afbeelding
Afbeelding

Paar foto's die ik snel gemaakt heb:
Veerpootjes weer netjes
Afbeelding
Oude rommel
Afbeelding
Onderdeeltjes
Afbeelding
Afbeelding

Tot zover zijn de vorderingen.
Laatst gewijzigd door Jelte Jongsma op 06 apr 2009, 16:45, 4 keer totaal gewijzigd.

Mark Nauta
Auto: 996 Carrera '02 | E36 M3 '94

Bericht door Mark Nauta » 01 aug 2008, 12:06

He Jelte!!

Leuk je hier ook te zien. Je broertje loopt hier ook al rond ;).
Blijft een leuk ding he, die E28. Ik zie dat ie bij moeders op de oprit staat, staat ie daar nu nog??
Veel succes en plezier met het project, zoals je weet kan ik je technisch gezien nergens mee helpen :P.

Was een mooi feestje woensdagavond of niet?? ;).

Veel plezier op het forum!!!

Groetjes,

Mark Nauta

Jelte Jongsma

Bericht door Jelte Jongsma » 01 aug 2008, 12:17

Markie!
Ja was zeker een leuk dagje Woensdag! De auto staat er nog precies zo bij helaas. Moet eerst met de audi bezig... Spreek je wel weer!

Paul

Bericht door Paul » 01 aug 2008, 12:36

M30 is een koppelmotor... moet het absoluut niet van toeren hebben.. dus hoe je uitgaat komen met je diff en overbrenging weet ik niet precies..

In ieder geval suc6 met het project...

Niels
Auto: Prius+

Bericht door Niels » 01 aug 2008, 12:44

Welkom Groningse fietsenbouwer. Hanzehogeschool :?: Drama instelling is dat weet ik uitervaring :? Ik heb nog wel een lijstje leraren waar je absoluut de groeten niet aan hoeft te doen :twisted:

Jelmer850i

Bericht door Jelmer850i » 01 aug 2008, 13:49

Welkom!
Van oorsprong fries aan je naam te horen ?

Jelte Jongsma

Bericht door Jelte Jongsma » 01 aug 2008, 15:11

Van oorsprong niet fries, ben 22 jaar en woon al wel 21 jaar in Friesland. Dat wel haha. Ik zit me nog een jaartje op de Hanze hogeschool te ergeren inderdaad!

Xave30

Bericht door Xave30 » 01 aug 2008, 16:01

Welkom hier Jelte

René130i

Bericht door René130i » 01 aug 2008, 16:19

Welkom!

raymondw

Bericht door raymondw » 01 aug 2008, 18:47

Welkom,

Je bent goed bezig zie ik. E28's zijn en blijven geweldige auto's, maar negeer het chassis en de carroserie niet.

Tom V

Bericht door Tom V » 01 aug 2008, 20:41

Welkom, mooi project :).

Arthur
Auto: Nr.51

Bericht door Arthur » 02 aug 2008, 06:11

Welkom.

Jelte Jongsma

Bericht door Jelte Jongsma » 07 aug 2008, 18:46

Zo heb de sloop amerikaan achter huis. Was geen fijn ritje, 160 km op weg (bij Apeldoorn) kar gaat slingeren en wij, hop de vangrail in. Auto total loss, kar krom. Was 'gelukkig' een Audi 80 avant, geen duurdere auto. Gaat geld kosten dus.
Maar goed. De opties doen het allemaal, dus straks elektrische ramen, cruise controll, cv, el. schuif/kanteldak. De airco en alarm bouw ik niet in, te veel werk. En een airco systeem aanpassen op de huidige normen is een duur grapje.

Steven N.
Auto: Tesla M3 VW UP, Ducati Monster

Bericht door Steven N. » 07 aug 2008, 19:39

Balen van de rit inderdaad, maar gelukkig de BMW wel heel thuis gekregen. Zal nog wel aardig wat werk inzitten om alles over te bouwen, maar dan heb je straks ook wel wat natuurlijk.
E28 blijven echt geweldig mooie auto's! Binnenkort maar weer eens vorderingen bekijken 8)

G Kolkman
Auto: Miata (2x..) /E30 rally /S2000

Bericht door G Kolkman » 07 aug 2008, 19:44

Dus alles is kaduuk behalve de E28 :shock: ? Jouw mazzel maar wel zuur voor de eigenaar van de sleur-auto.

Persoonlijk verwacht ik dat een eindoverbrenging van 1.93 wel HEEL apart lang is. Ik ken(de) de verhouding niet eens. Maar volgens mij zit onder een E28 toch 'gewoon' hetzelfde diff.huis als onder de zwaardere E30-jes? Dan heb je namelijk voor 100-150 euro een aanzienlijk prettiger differentieel (weet pok nog wel een 2.76 van een diesel te liggen voor 75E). Als je een foto maakt van je originele onderdeel en de steekdiameter even op meet zal ik dit weekend mijn grote diff. even opmeten (heb zelf een 3.73 klaar liggen voor montage). Kun je e.e.a. gaan inschatten.

Leuke kar, zo'n E28. Zag er van de week weer 1 te koop staan en zou er zo 1 kopen als ik niet al een hobby-auto had. Snap niet dat ik het model in m'n zoektocht over het hoofd gezien heb :lol: !

Jelte Jongsma

Bericht door Jelte Jongsma » 07 aug 2008, 19:48

Ik zal eerst eens kijken hoe het zit met de ratio's van de diffs die ik nu heb. Zal ook de flensen even meten. De 2.93 in spuur uit de theorie, omdat het een Eta betrof.
Laatst gewijzigd door Jelte Jongsma op 07 aug 2008, 20:12, 1 keer totaal gewijzigd.

G Kolkman

Bericht door G Kolkman » 07 aug 2008, 19:51

OK. Mag aannemen dat je weet dat de verhouding op een labeltje aan de achterste bouten staat?

Jelte Jongsma

Bericht door Jelte Jongsma » 07 aug 2008, 19:56

Ik heb een 2.93 (bedoel ik dus! i.p.v. 1.93 :idea: ) van de amerikaan met een cardanas die een grote flens heeft aan de bakzijde (past op de m30bak), zou leuk zijn als de lengte goed is dan. De andere cardanas heeft een kleinere flens aan de bakzijde.
Van de amerikaanse cardanas mis ik wel 'de balanceerschijf' (zo noem ik het maar) die bij het rubber tussen bak en as gemonteerd hoort. Dat betekent dus dat ik de as moet laten balanceren mocht het passen?

Afmetingen:

Afbeelding

PeterB

Bericht door PeterB » 07 aug 2008, 22:34

Jelte Jongsma schreef: En een airco systeem aanpassen op de huidige normen is een duur grapje.

Onzin, kost een kleine 250 Euro max.... ( en dan laat je het doen :D )
Setje O-ringen ( alleen als de oude verdroogd zijn..), nieuw droogfilter, aansluitnippels en afvullen met R 134A inclusief olie-toevoeging.

Jelte Jongsma

Bericht door Jelte Jongsma » 07 aug 2008, 23:03

G Kolkman schreef:Dus alles is kaduuk behalve de E28 :shock: ? Jouw mazzel maar wel zuur voor de eigenaar van de sleur-auto.
De e28 was al niet zo veel waard, had het liever anders om gezien. De eigenaar van de 80 avant heeft al een nieuwe gekregen van me :( kar is ook krom, moet ook vervangen worden.

G Kolkman

Bericht door G Kolkman » 07 aug 2008, 23:45

Ah, dat los je dan wel sjiek op (of heb je 'm zelf plat gereden en reed hij niet? dan nog sjiek, er zijn ook mensen die dan zeggen ' bekijk het maar').

Anyhow, ik herken veel van je flens-verhaal aan de bakzijde e.d.. Ben zelf bezig met een conversie van m'n E30 naar 2.5 en daar zit dan ook een grotere getrag bak bij (260), en inderdaad, de uitgaande flens daarvan heeft een andere steekdiameter dan die van de oorspronkelijke bak. Wel irritant want nu moet ik weer op zoek naar een andere cardan-as (die ik gevonden lijk te hebben :) !). Die balanceerschijf herken ik ook, heb er nog los 1 tje liggen afkomstig van een E34. Is mij een beetje onduidelijk waarom ze er soms wel en soms niet onder zitten :? .

2.93 is logischer als overbrenging :) .

Jelte Jongsma

Bericht door Jelte Jongsma » 08 aug 2008, 10:55

Waarschijnlijk moeten oudere assen gebalanceerd worden op een gegeven moment. Bij die van de witte BMW zat wel een schijf. Bij die van de amerikaan dus niet. Je merkt het direct natuurlijk wanneer de as niet in balans is... Dat zie ik wel wanneer alles ingebouwd is, en ik deze as kan gebruiken natuurlijk.

MartijnGizmo

Bericht door MartijnGizmo » 12 aug 2008, 10:30

Welkom! Heb zelf ook nog een blauwe maandag WTB gedaan in Groningen.

G Kolkman

Bericht door G Kolkman » 12 aug 2008, 17:10

Jelte Jongsma schreef:Waarschijnlijk moeten oudere assen gebalanceerd worden op een gegeven moment. Bij die van de witte BMW zat wel een schijf. Bij die van de amerikaan dus niet. Je merkt het direct natuurlijk wanneer de as niet in balans is... Dat zie ik wel wanneer alles ingebouwd is, en ik deze as kan gebruiken natuurlijk.

Als je www.realoem.com bekijkt zul je zien dat sommige van die assen af-fabriek met die schijven zijn uitgerust! Dus dat heeft niets met leeftijd te maken volgens mij :) .

Remko

Bericht door Remko » 12 aug 2008, 22:22

Welkom, een prachtkar, de E28.

Je hebt een half jaar geleden nog een setje 17inch radiaalstyling wielen van mij overgenomen. Aan je verhaal te lezen liggen die nog te wachten tot je de auto rijdend hebt. Radiaalstylings doen het goed op een E28, ik ben benieuwd.

Wat betreft de overbrengingsverhouding van je diff; die zou ik zo dicht mogelijk bij de originele diff.verhouding van de M30B35 motor zoeken. Voor de kat versie met 185pk is dat 3.25. Voor de 218pk zou het iets langer kunnen zijn.

Plaats reactie