Doel:
Basis is een witte ETA van 1983.
Zo zag de auto er na een paar uur in bezit te hebben er uit:
17” wielen die er onder komen:
Doel van het interieur verwijderen was om te kijken hoe de koets echt was. Viel mee op het eerste gezicht. Alleen een gat bij het gaspedaal en vocht onder de mat. Kwestie van stukje lassen en ergens een lek in de auto kitten, of rubber vervangen.
Er zat een tik in de motor waardoor ik het vermoeden kreeg dat de kleppen gesteld moesten worden. Zo gezegd zo gedaan. Na het stellen was het echter nog dramatischer dan het was… Onder het kleppendeksel zag het er ook niet echt fris uit. Het bleek dat de tuimelaars vervangen moesten worden en misschien zelfs de nokkenas.
Toen begon het hele verhaal, want tuimelaars en een nokkenas zijn niet goedkoop. Na wat internetten kom je er achter dat een 2.7i motor bouwen met een ETA motor als basis een leuk vermogen geeft. Dit kun je zo gek doen en maken als je zelf wilt. Aangezien vrienden van me met 210+ pk rijden met een audi 2.8 30V en bmw 525 en zelf een met 260+ pk met een audi 2.2 turbo. Kon ik niet achterblijven vind ik. Dat moest ik ook hebben, en op de achterwielen . Na researsch bleek dat de lak nog duurder werd dan de brief om een 2.7i te bouwen wanneer je het goed wil doen. Toen ben ik naar groter boers gaan de m30B35’s gaan kijken. Standaard 218pk een loads of koppel

M20b27 eruit plus aanverwante dingen als diff cardanas:
Motortakel gekocht:
Leeg:
De M30:
Bak:
Ondertussen kocht ik een beige interieur omdat ik blauw (het originele) afschuwelijk vind, hier heb ik geen foto van helaas. Liever koop ik een leren interieur maar dat is toekomstmuziek. Eerst het technische deel maar eens af.
De wensen zijn:
- Elektrische ramen
- Cruise controll
- CV
- Airco
- Leren interieur
- M-pakket
- Grotere remmen
Zoeken naar onderdelen vind ik een leuke bezigheid, houd je veel contacten aan over. En een netwerk is altijd handig.
Zo kwam ik op een Belgische verkoopsite. Daar kwam ik een Amerikaanse E28 tegen voor zeer weinig centjes.
Met alle opties die te bedenken zijn (zie mijn verlanglijstje :-p). Na contact gehad te hebben met de verkoper kwam ik er achter dat de motor en bak al verkocht waren (ETA). Hij wou voor de auto nog 350 euro hebben. Dat betekent cruise controll, elektrische ramen, airco, elektrisch dak en CV voor 350 euro + kosten om de auto te halen. Ook blijkt de cardanas tussen een m30 en groothuis diff te passen. Niet gek. Een week later stond de Amerikaan op de oprit en kon het slopen beginnen:
Lichten eruit
Paneel eraf, was verkocht
Veel onderdelen
Interieur eruit, auto was hard. Had alleen had erge schade aan bestuurderskant
Draadboom eruit halen voor de el.ramen moest ook secuur gedaan worden met labels
Draadboom eruit met motors etc van de ramen
De witte bmw is wat roestig links voor, daarom is er een donorstukje gesneden
Troosteloos aanzicht
Heb het interieur te koop gezet op MP maar er waren geen gegadigden. Dus de auto is vrij compleet naar de schroot gegaan. Er zat nog veel op om te bewaren, maar ik had geen ruimte en de auto moest weg… Dus de stoelen en bank zijn mee gegaan de schredder in.
De airco is ook uitgebouwd, echter ga ik het niet meer inbouwen. Het is dan ook te koop:
Ondertussen een motortestsetje gescoort
Een spax onderstel, hardheid instelbaar. Voor -45mm achter -35mm
Een 25% sperdiff 3.25 ratio
Andere cockpit
E34 M5 remklauwen rondom.
Ondertussen ben ik met het kleppendeksel bezig geweest om te proberen en heb ik de koplampen opgeknapt (van 4, 2 gemaakt)
Voor
Na
De streepjes over het deksel zullen nog opgeschuurd worden tot blank aluminium.
30-01
De pakjespiet is weer langs geweest:
Paar foto's die ik snel gemaakt heb:
Veerpootjes weer netjes
Oude rommel
Onderdeeltjes
Tot zover zijn de vorderingen.