Banden

Dit is ons algemene autoforum.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Jan Visser
Berichten: 1873
Lid geworden op: 09 feb 2006, 21:30
Locatie: Leeuwarden

Banden

Bericht door Jan Visser » 10 aug 2006, 18:32

Ik heb een mooi setje lichtmetaal besteld alleen moeten er natuurlijk ook banden onder.Met welke banden hebben julie hier goede ervaring?

Mijn eisen zijn

1:Moet goede grip hebben op droog wegdek
2:Een goede handling
3:Een beetje levensduur is uiteraard ook niet verkeerd :wink:

Oja,het gaat om een band in de maat 225/40 18inch.

Alvast bedankt

Tom
Berichten: 22255
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:35

Bericht door Tom » 10 aug 2006, 18:49

Op mijn Alfa met 105pk op de voorwielen ligt al het derde setje (voor) Goodyear Eagle F1, maatje 17 inch. Prima band. Grip is okay op zowel droog als nat (dat laatste iets minder). Levensduur vind ik een goed punt, ik doe er zo'n ~35.000km mee wat best netjes is.

Onder de Honda S2000 heb ik gereden met Bridgestone Potenza RE050. Erg goede band, erg veel grip. Vooral droog. Levensduur is vrij kort maar het is ook een sportieve band waarmee ik grootste deel van de tijd sportief reed.

Nu heb ik Michelin Pilot Sport, zaten op m'n 330i. Erg goed, zowel op droog als nat, maar daar is de prijs ook naar :) levensduur moet je niet over beginnen want dat is wel kort, dingen slijten behoorlijk imho.

Gebruikersavatar
Knot
Berichten: 40148
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Bericht door Knot » 10 aug 2006, 20:11

De Goodyear F1 vond ik snel cuppen op de randen als je een beetje ging hoeken, ook met hogere spanning erin.

De RE050 doen t prima als de auto niet te zwaar is (Niet onder een 350Z zetten dus).

Pilot Sport (PS2) doet het altijd wel goed, maar kost wel wat meer.

Ik zou ook de Conti SportContact 3 overwegen.

Rein
Berichten: 1934
Lid geworden op: 18 mar 2006, 17:27

Bericht door Rein » 10 aug 2006, 20:16

Knot schreef:
Ik zou ook de Conti SportContact 3 overwegen.
Continental is over het algemeen niet echt geweldig toch? Teminste ik hoor er niet al te beste verhalen over..

Gebruikersavatar
Joy
Berichten: 10870
Lid geworden op: 03 feb 2006, 00:24

Bericht door Joy » 10 aug 2006, 20:25

Knot schreef:De Goodyear F1 vond ik snel cuppen op de randen als je een beetje ging hoeken, ook met hogere spanning erin.

De RE050 doen t prima als de auto niet te zwaar is (Niet onder een 350Z zetten dus).

Pilot Sport (PS2) doet het altijd wel goed, maar kost wel wat meer.

Ik zou ook de Conti SportContact 3 overwegen.
RE050A heeft mijn voorkeur. Beste band die ik heb gehad. Mijn huidige set is er bijna doorheen en ik ga wederom voor deze banden, alleen niet meer voor de runflats. Die zijn net wat te stug en spoorgevoelig.

Pilot Sport zou ik niet aanraden. Gript op nat niet best en heeft op droog wegdek temperatuur nodig om goed te grippen. Verder behoorlijk duur.

Conti SC3 heeft ook een goede reputatie.

Gebruikersavatar
david
Berichten: 292
Lid geworden op: 08 mei 2006, 08:36

Bericht door david » 10 aug 2006, 20:28

onder mijn auto, zwaar+ awd doen de bridgestone's potenza PP S03 het perfect. kan ze dan ook iedereen aanraden. goed kleefrubber!

Gebruikersavatar
Jelmer850i
Berichten: 5631
Lid geworden op: 21 jun 2006, 19:06
Locatie: Kantoor: www.jumptide.nl of M5

Bericht door Jelmer850i » 10 aug 2006, 20:57

Eagle F1 en Dunlop SP 9000 bevallen redelijk

Gebruikersavatar
René
Berichten: 328
Lid geworden op: 08 feb 2006, 19:13
Locatie: Leeuwarden

Bericht door René » 10 aug 2006, 21:04

Welke velgen heb je besteld?

Henry Hemmes
Berichten: 64
Lid geworden op: 27 jun 2006, 23:09
Locatie: Uihuizermeeden

Bericht door Henry Hemmes » 10 aug 2006, 21:04

Hé Jan

dunlop SP 9000, zeker onder de 9 min op scheife over een week of 3 gaan we weer. :wink:

Gebruikersavatar
Stéphane
Berichten: 6804
Lid geworden op: 02 feb 2006, 21:01
Locatie: 010

Bericht door Stéphane » 10 aug 2006, 21:44

Bandwang van de SP9000 is te zacht. In vergelijking met de Pilot Sport van Michelin in ieder geval meer beweging in de auto. Pilot Sport op droog is trouwens een prettige band. Op nat een heel stuk minder.

SP9000 is meer evenwichtig tussen nat en droog, dus dat is wel weer prettig. Dat zijn althans mijn recente ervaringen op de Brabus.

Blijft altijd de vraag hoe de ene band het op de ene auto en een andere doet.

Gebruikersavatar
Bert ///M3
Berichten: 9415
Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30

Bericht door Bert ///M3 » 10 aug 2006, 21:50

SP9000 is een rukband als je een relatief zware wagen hebt of 1 het een behoorlijk stijf chassis. Hebben een te slappe zijwang dus de auto stabiliseert heel slecht. Ze gaan smeren als een idioot als ze warm worden.

Voordeel is dat de eigenschappen die hem geen goede sportband maken hem wel een rustig rijgedrag geven bij gewone snelwegkilometers. Plus dat de samenstelling naar mijn idee minder gevoelig is voor temperatuur in de wintermaanden.

Ik heb uiteindelijk wel een setting weten te vinden waarmee ik redelijk uit de voeten kan maar ben niet blij met die dingen.

SP MAXX is op een hoop punten beter maar mist naar mijn gevoel eejn deel pure grip die andere zomerbanden wel hebben. Hebben minder last van smeren als SP9000 en doen het nat erg goed.

GY F1 heeft een iets hardere wang naar mijn idee ik ik vind ze daardoor beter rijden als de dunlops. Hebben wel last van smeren als ze erg warm worden maar over het algemeen vond ik de absolute grip van die band beter als de dunlops. Doen het goed op nat wegdek alleen als het erg koud is hebben ze weinig grip. Kunnen wel lawaaig zin door het profiel.

Gebruikersavatar
Bert ///M3
Berichten: 9415
Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30

Bericht door Bert ///M3 » 10 aug 2006, 23:06

Iets anders is Bridgestone RE-01R al verkrijgbaar in NL? Die schijnen waanzinnig goed te zijn, bijna tegen semislicks aan.

Gebruikersavatar
Dutch
Berichten: 2837
Lid geworden op: 08 feb 2006, 22:29

Bericht door Dutch » 10 aug 2006, 23:51

david schreef:onder mijn auto, zwaar+ awd doen de bridgestone's potenza PP S03 het perfect. kan ze dan ook iedereen aanraden. goed kleefrubber!
Da's zeker waar, maar je moet geluk hebben dat je net nog een partijtje treft. Ze zijn namelijk uit de handel (vervangen door RE050A). De S03's heb ik nog vóór, maar achter zitten nu RE050A's. Op de Skoda wel te verstaan. Gek genoeg slijten de achterbanden daar harder op... :D

Grootste pluspunt van de Potenza's ten opzichte van Pilot Sport vind ik de grip op nat. Die is echt opvallend goed (en de 050's lijken daar zelfs nog iets beter in). Toch wel handig in NL.

Op de ST zitten af-fabriek P-Zero Nero's - die lijken wel voor die kar gemaakt. En ondanks alle berichten houden die van mij het behoorlijk goed. Dus voor licht + FWD zijn ze prima!

Shakes
Berichten: 8315
Lid geworden op: 02 feb 2006, 13:02
Locatie: 036

Bericht door Shakes » 11 aug 2006, 10:27

kijk ook hier even:

http://www.driving-fun.com/forum/viewtopic.php?t=1345

Ik ben tevreden over de RE050A

Gr,

Nandor

Gebruikersavatar
Marc
Berichten: 179
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:05

Bericht door Marc » 11 aug 2006, 10:58

In tegenstelling tot sommigen hier in dit draadje heb ik geen goede ervaringen met de RE050A. Onder mijn 330d (2004) heb ik ook 225/40-18 rondom. Als eerste set banden had ik michelin PS2. Heel tevreden over. Daarna toch maar iets anders geprobeerd, de RE050A. Die zijn er geloof ik 2000 km onder gebleven. Toen hield ik het niet meer vol en heb weer PS2 laten monteren. Mijn auto stuurde er zo vaag mee en had zo weinig grip in vergelijking met de michelins! In het begin dacht ik nog dat het kwam omdat ze helemaal nieuw waren, maar het bleef zo. De wang van de RE050A is zéér stijf, maar desondanks ging mijn auto er vaag van sturen. Net alsof het loopvlak veel meer vervormt. Heel vreemd. De michelins hebben weer relatief zachte wangen, maar de stuurprecisie is op mijn wagen veel groter....

Hoe verschillend kunnen ervaringen zijn?

Gebruikersavatar
Knot
Berichten: 40148
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Bericht door Knot » 11 aug 2006, 11:42

Op deze reactie zat ik dus te wachten... RE050's doen t niet goed op zware auto's !?

Gebruikersavatar
mrbbs
Berichten: 1491
Lid geworden op: 21 mei 2006, 13:50
Locatie: belgie

Bericht door mrbbs » 11 aug 2006, 11:51

RE-050A liggen ook op een EVO 8-9. Het zijn geen slechte banden maar ik hoopte eigenlijk dat ze wat beter zouden zijn.
Mijn laatste setje banden zijn de Yokohama Advan Sport, en deze zijn net iets beter volgens mij.
Maar aangezien ik alles wel eens wil proberen zou ik de Bridgestone RE-070 eens willen proberen, de buitenkant ziet er alvast stoer uit à la semi-slick.
Bridgestone RE-01R zit ik ook op te wachten maar niemand kan mij vertellen wanneer die beschikbaar komen in België/Nederland..

Op dit moment ben ik benieuwd naar de Bridgestone RE-070 en de Michelin PS2, maar men verteld mij dat Michelin geen sportieve banden maakt en dat je voor een zachte band zoals Yokohama/Bridgestone moet gaan als je echt een goed gevoel wil hebben...

Gebruikersavatar
Bert ///M3
Berichten: 9415
Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30

Bericht door Bert ///M3 » 11 aug 2006, 12:05

lancerevoclub.org schreef: Bridgestone RE-01R zit ik ook op te wachten maar niemand kan mij vertellen wanneer die beschikbaar komen in België/Nederland..
Ik kreeg van Bridgestone NL een mailtje terug dat ze nooit van de RE-01R gehoord hebben. Heb ze maar vrolijk een mailtje terug gestuurd met een link naar de amerikaanse site :(

Gebruikersavatar
mrbbs
Berichten: 1491
Lid geworden op: 21 mei 2006, 13:50
Locatie: belgie

Bericht door mrbbs » 11 aug 2006, 12:40

is al van eind vorig jaar beschikbaar in Japan als ik me niet vergis, ook maar eens een mailtje gestuurd naar Bridgestone Belgie ;)

Henry Hemmes
Berichten: 64
Lid geworden op: 27 jun 2006, 23:09
Locatie: Uihuizermeeden

Bericht door Henry Hemmes » 11 aug 2006, 17:18

Heb je al een keuze kunnen maken meneer visser, tussen jou honda en mijn spaanse fiat zit niet veel verschil fwd daarom moet je maar even een blokje om bij de Vries . :mrgreen:

Gebruikersavatar
Jan Visser
Berichten: 1873
Lid geworden op: 09 feb 2006, 21:30
Locatie: Leeuwarden

Bericht door Jan Visser » 11 aug 2006, 17:41

Henry Hemmes schreef:Heb je al een keuze kunnen maken meneer visser, tussen jou honda en mijn spaanse fiat zit niet veel verschil fwd daarom moet je maar even een blokje om bij de Vries . :mrgreen:
Spaanse Fiat?Seat is toch van Vw henry.Moet jij wel weten haha.Wat zit er standaard onder de Cupra Henry,en hoe bevalt dat?

Een hoop verschillende meningen over soms dezelfde band.Maakt de keus niet makkelijker.Maarja,tijd zat want ik kreeg net te horen dat de velgen niet doorgaan :( .Uit productie genomen.Kan ik weer verder zoeken naar wat leuks :(

Soms denk ik,had ik de Civic nog maar want daar had je tenminste keus zat in velgen.

Gebruikersavatar
Dutch
Berichten: 2837
Lid geworden op: 08 feb 2006, 22:29

Bericht door Dutch » 11 aug 2006, 17:56

Marc schreef:De wang van de RE050A is zéér stijf, maar desondanks ging mijn auto er vaag van sturen. Net alsof het loopvlak veel meer vervormt. Heel vreemd. De michelins hebben weer relatief zachte wangen, maar de stuurprecisie is op mijn wagen veel groter....
Daar had je op Lelydorp zo'n mooie verklaring voor.

Eh, hoe ging die ook alweer? :lol:

Gebruikersavatar
Dutch
Berichten: 2837
Lid geworden op: 08 feb 2006, 22:29

Bericht door Dutch » 11 aug 2006, 17:58

Knot schreef:Op deze reactie zat ik dus te wachten... RE050's doen t niet goed op zware auto's !?
Waar begint voor jou zwaar?

Misschien maakt AWD of RWD nog verschil?

Gebruikersavatar
Jan Visser
Berichten: 1873
Lid geworden op: 09 feb 2006, 21:30
Locatie: Leeuwarden

Bericht door Jan Visser » 11 aug 2006, 18:11

Ja,wat is eigenlijks zwaar?

Mijn Prelude heeft een kenteken gewicht van 1255kg en ik vind dat zwaar.Kan mij voorstellen dat sommigen van julie dat licht vinden maar ik ben auto's gewend van 1000/1100 kg.En die extra kilo's die ik nu heb merk ik toch behoorlijk.

Is 1255kg FWD te zwaar voor de RE-050A?

Henry Hemmes
Berichten: 64
Lid geworden op: 27 jun 2006, 23:09
Locatie: Uihuizermeeden

Bericht door Henry Hemmes » 11 aug 2006, 18:26

Er zit nu dunlop SP 9000 onder, nieuw zat er pirelli p zero ? onder.
Na aanleiding van die civic op 8200 rpm was ik onder de indruk van de bocht snelheid van de Honda en las over de Dunlop sp 9000.
Als het regend vind ik de band nog beter, dus Jan je mag ook wel een rondje op Pirelli ? maar die zitten onder de evo, ik hoor het wel. 8)

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Semrush [Bot] en 7 gasten