Dick schreef:Kan ik niet helemaal volgen Rico. Auto zakelijk geeft bijtelling van ongeveer € 17.000. Als de afschrijving en kosten maar hoger zijn is het al gunstig, zeker in een BV. Zo'n BMW schrijft als een raket af dus dat moet wel lukken,Rico v Velzen schreef:Ik heb geen moeite met draadjes als deze hoor. Deze auto is privé gekocht want de bijtelling is ook voor mij niet op te brengen. Maar ik kan en ga ook geen 15k afschrijving per jaar privé sparen. Dus daarom zeker 5 jaar rijden en emotioneel genieten. En ik zal er zuinig op zijn.Je laat de auto na een aantal jaren taxeren en deze gaat alsnog over naar privé.
Dick het is voor mij heel simpel, ik heb nu 1 keer die auto betaald en ik voel hem niet meer. Oke je hebt wat vaste kosten zoals onderhoud en brandstof maar gezien de beperkte aantal kilomters die ik er op jaarbasis mee rij valt dat allemaal wel mee (max 10K per jaar). Elke maand die dikke bijtelling voel ik wel. En ik moet toch alles zelf opbrengen, lees voor inkomen zorgen, (BV of niet)
Daarbij speelt dat ALS ik zakelijk in de M3 ga rijden (sowiso onverstandig want het is een marge auto) ik ook kilomters moet gaan rijden, zeker 30000 kilometer per jaar, nou hou je dan maar vast wat betreft de auto kosten. Een zakelijke auto in de garage laten staan omdat je niet teveel kilometers wilt maken omdat je er jaren nog in wilt rijden is altijd onverstandig. Dan heb je gewoon de verkeerde auto gekocht. Ik heb ook goed gelet op signalen op de forums , (lees andere ex M3 rijders) Die mensen liepen uiteindelijk allemaal vast op de fucking bijtelling elke maand. En dat was voor mij altijd de reden geweest om zakelijk geen duurdere auto dan 50K te willen rijden. De M3 heeft een nieuwwaarde van 95K euro

Nu is de M3 een prive auto DUS een hobby auto, oke een hele dure hobby, maar hobby;s mogen wat kosten, zo zijn er ook mensen die jaarlijks 10000 euro steken in een treintjeshobby op zolder, of 10000 euro per jaar aan audio uitgeven. Dan praat je ook niet over termen als afschrijving. En zo zie ik het ook een beetje met de M3.
Een zakelijke auto kun je imho nooit als hobby auto zien, en ook in mijn persoonlijke beleving is dat een belangrijk punt, want een hobby is emotie, maar zaken en emotie gaan weer niet samen.
Kortom voor mij is dit de beste keuze, en is het ook voor mijm gevoel te rechtvaardigen. Zakelijk had ik een M3 van 95K euro nooit kunnen rechtvaardigen.