minimeet e46 m3 vs z4 3.0 + compressor

Alles over Duitse auto's, van Beierse fapmobielen via VAG klonen tot achteruit de strontbult in Porkers.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
markk
Berichten: 3893
Lid geworden op: 01 feb 2006, 20:23

minimeet e46 m3 vs z4 3.0 + compressor

Bericht door markk » 25 jul 2008, 22:09

Vanavond even lekker gaan rijden met de M3. Bij Hoofddorp in de buurt bedacht ik me dat m'n collega een tijdje geleden z'n z3M coupe de deur uit had gedaan voor een z4 3.0 + compressor.

Kortom, ideale excuus om even langs te gaan :-)

Martijn was direct enthousiast, pakte de sleutels en zijn heerlijk open naar Zandvoort gereden. Wat me direct opviel was het koppel onderin, de plofjes in de uitlaat bij gas los, de zware brom in de uitlaat en het lichte janken/blazen van de compressor bovenin de toeren. Het standaard (erg mooie) z4 3.0 uitlaat geluid wat ik me van de proefrit enkele jaren geleden kan herinneren leek echter wat meer gedempt.

In Zandvoort even gewisseld en mocht ik rijden. Uiteraard rustig begonnen. Direct valt op dat ik dit soort auto's (klein, licht, tweezitter, open, kortom gewoon een roadster) echt super vind. Stuurt goed / direct, wind door je haren (in mijn geval langs m'n hoofd), mooier wordt het leven niet...

Paar keer echt gas geven. Tsja was wel snel maar niet super qua beleving. Maar ben natuurlijk beetje verneukt met EVO en ///M blokken. Auto ging gewoon netjes naar z'n toerenbegrenser die er voor mij gevoel veel te snel (net boven de 6) in komt. Twijfelde eerlijk gezegd ook een beetje aan het opgeven vermogen van 324pk.

Maar...

Teruggekomen bij m'n M3 om naar huis te gaan reed Martijn nog even achter me aan. En wat blijkt dat ding is gewoon net zo snel als m'n e46 M3... Paar keer voluit acceleren vanuit (bovenin) 2 naar vol in 4 en beide auto's geven elkaar helemaal niets. Bleef gewoon gelijk tot circa 100 km per half uur en ik mergelde de M3 echt helemaal uit tot 8000rpm. Hij voor / ik voor maakte verder ook niets uit.

Had ik niet verwacht. M3 voelt sneller aan. Beleving doet derhalve toch wel weer veel. M3 snerpt en jank, z4 3.0 compressor doet gewoon z'n ding. Maar dus wel snel, erg SNEL...


Mark.

Gebruikersavatar
Michel P
Berichten: 12572
Lid geworden op: 01 feb 2006, 13:37

Bericht door Michel P » 25 jul 2008, 22:13

Gaaf verslag! Meer specs van de Z4 graag.

Michel

Gebruikersavatar
Fernando
Berichten: 5076
Lid geworden op: 19 mar 2006, 03:27

Bericht door Fernando » 25 jul 2008, 22:13

leuk stuk mark, toch afgaande op jou beschrijving zou ik voor de snerpende m3 gaan...

Gebruikersavatar
markk
Berichten: 3893
Lid geworden op: 01 feb 2006, 20:23

Bericht door markk » 25 jul 2008, 22:41

* * Z4 3.0 Roadster
* * Infinitas SK-I Compressor & Intercooler: 324PK, 420NM koppel
* * Titan silver metallic
* * Maart 2003
* * 64k km's
* * Interieurkleur rood
* * 19" velgen BMW Styling 101's, voor 215/35/19 op 8J ET20, achter 265/30/10 op 9,5J ET32
* * Veerpootbrug
* * DSC, PDC, DSP, airco etc etc

[img:640:480]http://img141.imageshack.us/img141/587/cimg1850oa9.jpg[/img]

[img:800:683]http://img508.imageshack.us/img508/4333 ... as1ik2.jpg[/img]

[img:800:528]http://img508.imageshack.us/img508/6809 ... as2oz5.jpg[/img]

Gebruikersavatar
frank de jonge
Berichten: 9950
Lid geworden op: 04 aug 2006, 13:31
Locatie: Erica

Bericht door frank de jonge » 25 jul 2008, 22:49

Die setup past ook op mn 328 :twisted:

Gebruikersavatar
Knot
Berichten: 40160
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Bericht door Knot » 25 jul 2008, 22:58

Gaaf setje die compressor.. 6500 euro was t toch voor die 328 van Vlasblom?? Denk dat dit ook zoiets gekost heeft...

De beleving zie je maar weer he Mark.. dat snerpen naar de 8000 toeren geeft je het gevoel dat t allemaal veel sneller gaat ;)

Gebruikersavatar
markk
Berichten: 3893
Lid geworden op: 01 feb 2006, 20:23

Bericht door markk » 25 jul 2008, 23:12

Weet niet wat het gekost heeft. Martijn heeft de auto zo gekocht.

Door koppel onderin voelt ie bovenin wat "minder" aan, c.q. door het koppel onderin verwacht je meer bovenin. Hebben veel turbo's / compressors last van.

Volgens Martijn staat de kit afgesteld op 0,6 bar. Zit mogelijk met hogere druk nog wel meer vermogen in. Maar ja, dat is het probleem met compressors / turbo's. Je moet de druk blijven opdraaien totdat ie ploft zegt, en dan 1 streepje terugdraaien ;-)

Mark.

Gebruikersavatar
stefan740
Berichten: 1419
Lid geworden op: 28 jan 2008, 12:48
Locatie: Nijmegen

Bericht door stefan740 » 25 jul 2008, 23:12

Is die beleving niet een kwestie van een Gruppe M carbon airbox en een leuk uitlaatsysteem erop gooien?

Gebruikersavatar
markk
Berichten: 3893
Lid geworden op: 01 feb 2006, 20:23

Bericht door markk » 26 jul 2008, 08:43

Zal ongetwijfeld helpen :-)

Mark.

Gebruikersavatar
Michel P
Berichten: 12572
Lid geworden op: 01 feb 2006, 13:37

Bericht door Michel P » 26 jul 2008, 09:18

Het is de 231pk 3.0 neem ik aan, die heeft een andere loopcultuur dan de de huidige, de nieuwe motor loopt denk ik van zichzelf beter, als ik aan de rit in de 130i van Rico denk.

Wel gave setup, Z4 kan veel vermogen hebben dus. Nu die config in een Z4 coupe en je hebt geen Z4M nodig, als je niet zo nodig een atmo wil hebben.

Michel

Paul

Bericht door Paul » 26 jul 2008, 10:54

Knot schreef:Gaaf setje die compressor.. 6500 euro was t toch voor die 328 van Vlasblom?? Denk dat dit ook zoiets gekost heeft...

De beleving zie je maar weer he Mark.. dat snerpen naar de 8000 toeren geeft je het gevoel dat t allemaal veel sneller gaat ;)

3500 compleet voor een 328!


12.500 voor een E36 ///M3 8)

Gebruikersavatar
RVV
Berichten: 32209
Lid geworden op: 01 feb 2006, 11:44
Locatie: Rudi Rolex@Basel

Bericht door RVV » 26 jul 2008, 10:55

Waarom zo'n verschil Paul :shock: :?:

Gebruikersavatar
Femme
Berichten: 1595
Lid geworden op: 02 aug 2006, 21:27
Locatie: Ruurlo

Bericht door Femme » 26 jul 2008, 14:16

Ik kan me inderdaad voorstellen dat een toerenbegrenzer net boven 6K een afknapper is. Ik ben erg gesteld op de max 7200 toeren en het bijna constante vermogen boven 6300 toeren van m'n Alpina Roadster S. Het is niet M-like maar veel beter wordt het niet in de categorie niet-superhoogtoerige motoren. Als er een compressor op komt wil ik deze karakteristiek er absoluut in houden.

De N52B30 maakt graag toeren en heeft zijn redline op 7000. Ik ben er erg tevreden over (ik heb de eerste versie met 258pk in de E90).

tom caubo
Berichten: 341
Lid geworden op: 28 feb 2007, 01:16
Locatie: schimmert(limburg)

Bericht door tom caubo » 26 jul 2008, 21:29

precies dezelfde kit wat ik ook heb aangezien G-power nu onderdeel is van Infinitas

met een beetje spelen met het motormangment en wat slechte onderdelen omwisselen voor Bosch-Motorsport onderdelen ga je al snel naar 354pk op de wielen :wink:

Gebruikersavatar
Knot
Berichten: 40160
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Bericht door Knot » 27 jul 2008, 00:33

Het kan dus nog veel gekker als je inderdaad de 3.0si Z4 Coupe pakt en daar die compressor op zet, standaard 265pk en met compressor naar exact 343pk :)

Gebruikersavatar
RVV
Berichten: 32209
Lid geworden op: 01 feb 2006, 11:44
Locatie: Rudi Rolex@Basel

Bericht door RVV » 27 jul 2008, 00:38

Knot schreef:Het kan dus nog veel gekker als je inderdaad de 3.0si Z4 Coupe pakt en daar die compressor op zet, standaard 265pk en met compressor naar exact 343pk :)
Dan ga je toch niet knoeien, haal dan gelijk een Z4 M coupe op.. http://www.debeier.nl/asp/pagina.asp?su ... olgnr=1291

Gebruikersavatar
Knot
Berichten: 40160
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Bericht door Knot » 27 jul 2008, 00:39

Tsja.. als je naar de nieuwprijzen kijkt Rico.. 60k vs 80k... voor 5k die compressor erop ofzo.... 15k in je zak en een mooie jank in het blok.

Gebruikersavatar
RVV
Berichten: 32209
Lid geworden op: 01 feb 2006, 11:44
Locatie: Rudi Rolex@Basel

Bericht door RVV » 27 jul 2008, 00:42

Denk niet dat er veel mensen zijn die op een gloednieuwe Z4 3 liter coupe een compressor schroeven.


Verder Z4 M coupe van 2 jaar oud met 2200 km op de klok of een nieuwe Z4 3 liter coupe.. is voor mij een no brainer.. altijd de M.

Gebruikersavatar
Knot
Berichten: 40160
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Bericht door Knot » 27 jul 2008, 00:56

Naja, 2200km lijkt mij dan weer een demowagen die koud getrapt is door jan en alleman.. maargoed..... de M is ook niet verkeerd hoor.

Gebruikersavatar
markk
Berichten: 3893
Lid geworden op: 01 feb 2006, 20:23

Bericht door markk » 27 jul 2008, 11:10

Mooie Z4M coupe voor jouw Rico ;-)
Mark.

Gebruikersavatar
Femme
Berichten: 1595
Lid geworden op: 02 aug 2006, 21:27
Locatie: Ruurlo

Bericht door Femme » 27 jul 2008, 11:14

Rico v Velzen schreef:Denk niet dat er veel mensen zijn die op een gloednieuwe Z4 3 liter coupe een compressor schroeven.

Verder Z4 M coupe van 2 jaar oud met 2200 km op de klok of een nieuwe Z4 3 liter coupe.. is voor mij een no brainer.. altijd de M.
Zijn er uberhaupt al compressorkists voor de N52-motoren met directe benzineinspuiting?

De Z4 3.0i (M54) met Infinitas-compressor is van voor 2006, toen de Z4M nog niet verkrijgbaar was. Het enige snellere fabrieksklare alternatief dat toen beschikbaar was, was de Alpina Roadster S met 300pk. Anders was je aangewezen op de aftermarket tuners waarbij een compressorombouw de goedkoopste weg is om veel vermogen erbij te krijgen.

Gebruikersavatar
Tommy
Berichten: 2136
Lid geworden op: 01 feb 2006, 18:09

Re: minimeet e46 m3 vs z4 3.0 + compressor

Bericht door Tommy » 20 jul 2012, 10:31

Arma in taiwan maakt een supercharger setup voor de n52.. Op internet zegt men wel dat Het blok er minder goed tegen kan dan een m54.
Voor de m54 zijn wel veel sets beschikbaar. Ess haalt leuke getallen eruit.

Gebruikersavatar
Arthur
Berichten: 43049
Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
Auto: Nr.51
Locatie: Boven Barcelona

Re: minimeet e46 m3 vs z4 3.0 + compressor

Bericht door Arthur » 23 jul 2012, 17:42

:bag:
4 jaar oud topic... gelukkig niet erg lang :devil:

Online
Gebruikersavatar
Erik dB
Berichten: 2489
Lid geworden op: 06 mei 2006, 04:16
Locatie: Amsterdam

Re: minimeet e46 m3 vs z4 3.0 + compressor

Bericht door Erik dB » 23 jul 2012, 18:07

Tommy de draadjes-necrofiel :-)

Gebruikersavatar
Tommy
Berichten: 2136
Lid geworden op: 01 feb 2006, 18:09

Re: minimeet e46 m3 vs z4 3.0 + compressor

Bericht door Tommy » 23 jul 2012, 18:54

Sommige dingen zijn tijdloos, ;-)

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot], mauritsklein, MParallel, Zed240 en 10 gasten