Zandwegen
-
- Berichten: 111
- Lid geworden op: 04 feb 2006, 07:41
- Locatie: Gelderland
Zandwegen
Gelezen in de Gelderlander.
Er zit ook nog wel eens iets goed aan te komen!
Het zandpad: van achterlijk tot attractie
Een auto op de Driemarkweg, een zandweg in Winterswijk. Als het aan de plaatselijke PvdA ligt, wordt het doorgaand verkeer van de zandpaden geweerd.
De oude zandwegen op het platteland staan ineens weer volop in de belangstelling. Het achterlijke zandpad van weleer is de toeristische trekpleister van de toekomst. „Je valt veel zachter op een zandweg.”
Zie ook:
Plattelandswegen overal in trek
Het is nog maar even geleden dat een boer die aan een zandweg woonde, een halve achterlijke was, opgesloten op zijn erf. In de herfst en winter was de weg een modderpoel, in de zomer stoof het zand in het rond. Wie aan een zandweg woonde, was vergeten door de vooruitgang.
Tegenwoordig staat het zo in een verkoopadvertentie: 'In een oase van groen aan een doodlopend zandpad ligt deze in 1903 gebouwde rietgedekte woonboerderij met diverse opstallen op ruim 1 hectare.'
Of zo: 'In het buitengebied, op korte afstand van Keijenborg, in fraai landschappelijke omgeving aan zandweg gelegen, goed onderhouden woonboerderij met knechtenwoning.'
De zandweg is een verkoopargument van de eerste orde geworden. In de Achterhoek, met zijn vele kerkenpaden, kronkelige boerenpaden en hessenwegen. Maar ook op de Veluwe, met zijn brede, rechte zandwegen, die niet alleen voor het verkeer gebruikt worden, maar ook als brandgang dienen.
Niet toevalligerwijs zijn Ede, Bronckhorst en Winterswijk tezelfdertijd bezig met de toekomst van hun zandwegen. En één ding is zeker: de asfaltmachines blijven thuis. "Asfalteren?", reageert Fred Eggink van de gemeente Bronckhorst vol afschuw.
"De belangstelling voor plattelandswegen gaat verder dan de Achterhoek", zegt Frank Strolenberg van het cultuurhistorisch Bureau Belvedere uit Utrecht. "Overal in Nederland is daar aandacht voor. Er zijn projecten in Friesland, Brabant en Zeeland. In Friesland bekijken ze of ze verdwenen paden opnieuw kunnen aanleggen. De Achterhoek heeft een fenomeen in handen, met al die paden die daar nu nog liggen."
In Winterswijk wordt in oktober een rondetafelconferentie gehouden over de vraag of de zandwegen afgesloten moeten worden voor het doorgaand verkeer. Bernhard Harfsterkamp, natuurbeschermer en PvdA-fractieleider in Winterswijk, is de aanjager van de discussie. Zelf heeft hij zijn positie al bepaald: hij is voor. "In onze beleving worden de wegen voor fietsers en wandelaars interessanter. Het gaat wat ons betreft om meer dan alleen een verbodsbord plaatsen. Er moet ook een fysieke barrière komen, zoals een slagboom. Aanwonenden en landbouwverkeer dat ter plaatse moet zijn, moeten daar wel kunnen komen."
Het is een onderwerp dat er wel toe doet in Winterswijk. De gemeente, met zijn uitgestrekte buitengebied en afwisselende coulissenlandschap, telt honderd kilometer onverharde weg. Toeristen rijden er graag rondjes en voor sluipverkeer zijn ze ook interessant. "Ik wil dat doorgaande verkeer eraf hebben", zegt Harfsterkamp, die ook in het verleden al pogingen deed de zandwegen afgesloten te krijgen. "Maar toen kregen we geen meerderheid in de raad. Nu hebben we afgesproken dat we er in ieder geval over praten."
In Bronckhorst, ook in de Achterhoek, met 200 kilometer zandweg, vinden ze dat een te beperkte kijk op de zandweg. De gemeente die zelf ook tien wegen afsluit, doet mee aan Kroel'n in het Zand, met drie buurgemeenten. "De kern daarvan is dat we gaan onderzoeken wat de functie van een zandweg is. Verkeer, recreatie, natuur? Een combinatie? Het kan best zo zijn dat we de afsluiting van die wegen na het onderzoek ongedaan maken. Je kunt ook denken aan een zonering: daar de fietsers en wandelaars, daar de paden. Voor de natuur is afsluiting trouwens niet altijd goed. Er zijn diersoorten die erbij gebaat zijn dat een pad juist veel gebruikt wordt."
Robert Moens van grootgrondbezitter Natuurmonumenten zegt dat zijn organisatie wegen alleen wil afsluiten als dat zorgt voor meer rust in natuurgebieden. "Als een weg om een natuurgebied heen loopt, hoeft het van ons niet. Maar als je een gebied veel stiller en rustiger kunt maken door een weg af te sluiten, zijn wij voor."
In de Achterhoek denken ze dat de zandwegen soms beter wel door het verkeer gebruikt kunnen worden. Eggink: "Als je een keer op de fiets van de kermis naar huis gaat en je valt op je snufferd, val je op zo'n zandweg een stuk zachter dan op een asfaltweg."
Er zit ook nog wel eens iets goed aan te komen!
Het zandpad: van achterlijk tot attractie
Een auto op de Driemarkweg, een zandweg in Winterswijk. Als het aan de plaatselijke PvdA ligt, wordt het doorgaand verkeer van de zandpaden geweerd.
De oude zandwegen op het platteland staan ineens weer volop in de belangstelling. Het achterlijke zandpad van weleer is de toeristische trekpleister van de toekomst. „Je valt veel zachter op een zandweg.”
Zie ook:
Plattelandswegen overal in trek
Het is nog maar even geleden dat een boer die aan een zandweg woonde, een halve achterlijke was, opgesloten op zijn erf. In de herfst en winter was de weg een modderpoel, in de zomer stoof het zand in het rond. Wie aan een zandweg woonde, was vergeten door de vooruitgang.
Tegenwoordig staat het zo in een verkoopadvertentie: 'In een oase van groen aan een doodlopend zandpad ligt deze in 1903 gebouwde rietgedekte woonboerderij met diverse opstallen op ruim 1 hectare.'
Of zo: 'In het buitengebied, op korte afstand van Keijenborg, in fraai landschappelijke omgeving aan zandweg gelegen, goed onderhouden woonboerderij met knechtenwoning.'
De zandweg is een verkoopargument van de eerste orde geworden. In de Achterhoek, met zijn vele kerkenpaden, kronkelige boerenpaden en hessenwegen. Maar ook op de Veluwe, met zijn brede, rechte zandwegen, die niet alleen voor het verkeer gebruikt worden, maar ook als brandgang dienen.
Niet toevalligerwijs zijn Ede, Bronckhorst en Winterswijk tezelfdertijd bezig met de toekomst van hun zandwegen. En één ding is zeker: de asfaltmachines blijven thuis. "Asfalteren?", reageert Fred Eggink van de gemeente Bronckhorst vol afschuw.
"De belangstelling voor plattelandswegen gaat verder dan de Achterhoek", zegt Frank Strolenberg van het cultuurhistorisch Bureau Belvedere uit Utrecht. "Overal in Nederland is daar aandacht voor. Er zijn projecten in Friesland, Brabant en Zeeland. In Friesland bekijken ze of ze verdwenen paden opnieuw kunnen aanleggen. De Achterhoek heeft een fenomeen in handen, met al die paden die daar nu nog liggen."
In Winterswijk wordt in oktober een rondetafelconferentie gehouden over de vraag of de zandwegen afgesloten moeten worden voor het doorgaand verkeer. Bernhard Harfsterkamp, natuurbeschermer en PvdA-fractieleider in Winterswijk, is de aanjager van de discussie. Zelf heeft hij zijn positie al bepaald: hij is voor. "In onze beleving worden de wegen voor fietsers en wandelaars interessanter. Het gaat wat ons betreft om meer dan alleen een verbodsbord plaatsen. Er moet ook een fysieke barrière komen, zoals een slagboom. Aanwonenden en landbouwverkeer dat ter plaatse moet zijn, moeten daar wel kunnen komen."
Het is een onderwerp dat er wel toe doet in Winterswijk. De gemeente, met zijn uitgestrekte buitengebied en afwisselende coulissenlandschap, telt honderd kilometer onverharde weg. Toeristen rijden er graag rondjes en voor sluipverkeer zijn ze ook interessant. "Ik wil dat doorgaande verkeer eraf hebben", zegt Harfsterkamp, die ook in het verleden al pogingen deed de zandwegen afgesloten te krijgen. "Maar toen kregen we geen meerderheid in de raad. Nu hebben we afgesproken dat we er in ieder geval over praten."
In Bronckhorst, ook in de Achterhoek, met 200 kilometer zandweg, vinden ze dat een te beperkte kijk op de zandweg. De gemeente die zelf ook tien wegen afsluit, doet mee aan Kroel'n in het Zand, met drie buurgemeenten. "De kern daarvan is dat we gaan onderzoeken wat de functie van een zandweg is. Verkeer, recreatie, natuur? Een combinatie? Het kan best zo zijn dat we de afsluiting van die wegen na het onderzoek ongedaan maken. Je kunt ook denken aan een zonering: daar de fietsers en wandelaars, daar de paden. Voor de natuur is afsluiting trouwens niet altijd goed. Er zijn diersoorten die erbij gebaat zijn dat een pad juist veel gebruikt wordt."
Robert Moens van grootgrondbezitter Natuurmonumenten zegt dat zijn organisatie wegen alleen wil afsluiten als dat zorgt voor meer rust in natuurgebieden. "Als een weg om een natuurgebied heen loopt, hoeft het van ons niet. Maar als je een gebied veel stiller en rustiger kunt maken door een weg af te sluiten, zijn wij voor."
In de Achterhoek denken ze dat de zandwegen soms beter wel door het verkeer gebruikt kunnen worden. Eggink: "Als je een keer op de fiets van de kermis naar huis gaat en je valt op je snufferd, val je op zo'n zandweg een stuk zachter dan op een asfaltweg."
- Femme
- Berichten: 1595
- Lid geworden op: 02 aug 2006, 21:27
- Locatie: Ruurlo
Ik weet niet precies waar je met dit topic naartoe wilt, maar als Achterhoeker ben ik ook helemaal voorstander van onze zandwegen.
Afsluiten lijkt me niet echt nodig aangezien de meeste automobilisten er niet voor hun plezier op gaan rijden.
Een tijdje geleden ben ik van mijn nieuwe huis in Wichmond naar het huis van mijn ouders (in mijn huidige woonplaats) gefietst (stukje van 17km) over 95 procent zandwegen en bospaden. Dit was ook nog eens zo'n beetje de meeste rechte lijn naar huis. Een wereld gaat voor je open. Allemaal wegen waar geen hond komt.
Afsluiten lijkt me niet echt nodig aangezien de meeste automobilisten er niet voor hun plezier op gaan rijden.
Een tijdje geleden ben ik van mijn nieuwe huis in Wichmond naar het huis van mijn ouders (in mijn huidige woonplaats) gefietst (stukje van 17km) over 95 procent zandwegen en bospaden. Dit was ook nog eens zo'n beetje de meeste rechte lijn naar huis. Een wereld gaat voor je open. Allemaal wegen waar geen hond komt.
- Alexsti
- Berichten: 1177
- Lid geworden op: 18 jan 2007, 19:14
- Auto: Een Soebaroe en Lotus
@ Droom voor EVO en STI rijders ?
Er zijn wel eens toertochten geweest in de achterhoek met E.M. , en het is idd. leuk rijden daar op de zandpaden en door de bossen !
Nog een paar foto's van een jaar of 2 geleden ergens bij Borculo geloof ik :
[img:768:576]http://img71.imageshack.us/img71/6653/b1sx6.jpg[/img]
[img:1024:768]http://img529.imageshack.us/img529/3060/s3fv4.jpg[/img]
[img:1280:960]http://img71.imageshack.us/img71/8807/pict0859xl1.jpg[/img]
Groet Alex.
Er zijn wel eens toertochten geweest in de achterhoek met E.M. , en het is idd. leuk rijden daar op de zandpaden en door de bossen !

Nog een paar foto's van een jaar of 2 geleden ergens bij Borculo geloof ik :
[img:768:576]http://img71.imageshack.us/img71/6653/b1sx6.jpg[/img]
[img:1024:768]http://img529.imageshack.us/img529/3060/s3fv4.jpg[/img]
[img:1280:960]http://img71.imageshack.us/img71/8807/pict0859xl1.jpg[/img]
Groet Alex.
- Dennis Cavallino
- Berichten: 15827
- Lid geworden op: 02 feb 2006, 13:36
- Locatie: Groene Hart
Wellicht volgend jaar een DF meeting via onverharde paden:
http://www.driving-fun.com/forum/viewtopic.php?t=11102
http://www.driving-fun.com/forum/viewtopic.php?t=11102
- Stefan R
- Berichten: 2247
- Lid geworden op: 15 feb 2006, 16:51
- Auto: Vakantievoertuig
- Locatie: Grote brand veel water, kleine brand weinig water
Ik heb ook regelmatig toertochten met de EVO en de Sub in die hoek gedaan, echt fantastisch die onverharde paden 8)
[img:800:600]http://home.kabelfoon.nl/~sruis/Evotocht%20zijkant.jpg[/img]
[img:800:600]http://home.kabelfoon.nl/~sruis/Evotocht%20zijkant.jpg[/img]
- Jelmer850i
- Berichten: 5631
- Lid geworden op: 21 jun 2006, 19:06
- Locatie: Kantoor: www.jumptide.nl of M5
- Jelmer850i
- Berichten: 5631
- Lid geworden op: 21 jun 2006, 19:06
- Locatie: Kantoor: www.jumptide.nl of M5
- Alexsti
- Berichten: 1177
- Lid geworden op: 18 jan 2007, 19:14
- Auto: Een Soebaroe en Lotus
Als er fietsers en wandelaars op de route/paden waren gingen we er op een verantwoordelijke manier langs
, en ja je schiet wel eens uit met je gaspedaal maar wel op plaatsen waar 't kon.
In een bos heb je idd. minder overzicht maar daar hou je dan wel rekening mee (ik in ieder geval wel dan ).
Groet Alex.

In een bos heb je idd. minder overzicht maar daar hou je dan wel rekening mee (ik in ieder geval wel dan ).

Groet Alex.
-
- Berichten: 4242
- Lid geworden op: 18 dec 2006, 16:02
Dan moeten ze maar oppassen:Jelmer850i schreef:is altijd wel wat link lijkt mij, voor het zelfde loopt er een vader met een kleuter om de hoek ?
http://www.youtube.com/watch?v=hgyZHYRGpTY


- G Kolkman
- Berichten: 2636
- Lid geworden op: 25 feb 2007, 11:40
- Auto: Miata (2x..) /E30 rally /S2000
- Locatie: Eindhoven
Zandwegen, couldn't live without them. Zoek ze altijd op als ik moet ontspannen. Niets werkt zo ontspannend als een propere haakse schuiver op het onverhard 8) . Net zo entertaining is gas-los de bocht door vegen
. EM-toerritten ben ik ook 2 keer bij geweest. Probleem is een klein beetje dat de toestand van veel wegen die daar (in mijn geval de ritten in Twente) in zaten niet echt beter geworden is. Donderdagavond ging er nog een bijzonder ongezonde klap door de hele auto heen omdat ik een gat over het hoofd/te laat zag (nu is het ook wat moeilijk te zien om 2 uur 's nachts maar dat terzijde).

- SteV6
- Berichten: 3184
- Lid geworden op: 06 aug 2006, 19:26
- Locatie: S4 Avant, S5 cabrio, Leon V6, Speedster, Twente
En dat komt weer omdat er al jaren geen onderhoud meer aan gepleegd wordt ... Ik kan me herinneren dat vroeger (zeker 20 jaar geleden) 1x in de zoveel tijd een trekker het zandpad, dat bij mij achterlangs loopt, glad trok om de kuilen en sporen weg te ruimen. Nu is het een Zwitserse gatenkaas die bijna aan het dichtgroeien is vanaf de zijkanten. (Of zou dat zijn omdat ik geen Sierra meer heb die regelmatig de boel omploegdeG Kolkman schreef:Probleem is een klein beetje dat de toestand van veel wegen die daar (in mijn geval de ritten in Twente) in zaten niet echt beter geworden is.

SteV6
- G Kolkman
- Berichten: 2636
- Lid geworden op: 25 feb 2007, 11:40
- Auto: Miata (2x..) /E30 rally /S2000
- Locatie: Eindhoven
Hangt van de gemeente's af. Hier in Twenterand wordt alles 1x per jaar glad getrokken, maar als het dan veel regent of er gaat extreem zwaar landbouwverkeer over (30-40 kuub giertanks met een 200 pk trekker er voor bv.) dan is het zo weer pulp.
Trouwens, Leon -> ik zag vrijdagavond bij Holten nog een zwarte Seat Leon de zandweg induiken waar ik net uit kwam. Dat was jij toch niet of wel :twisted: ?
Trouwens, Leon -> ik zag vrijdagavond bij Holten nog een zwarte Seat Leon de zandweg induiken waar ik net uit kwam. Dat was jij toch niet of wel :twisted: ?
- SteV6
- Berichten: 3184
- Lid geworden op: 06 aug 2006, 19:26
- Locatie: S4 Avant, S5 cabrio, Leon V6, Speedster, Twente
Nee, dat kan ik niet geweest zijn ... en helaas is de Leon eigenlijk te laag om echt over zandpaden te raggen. Je hebt niets aan 4wd als je de voorspoiler eraf jast door te diepe sporenG Kolkman schreef:Hangt van de gemeente's af. Hier in Twenterand wordt alles 1x per jaar glad getrokken, maar als het dan veel regent of er gaat extreem zwaar landbouwverkeer over (30-40 kuub giertanks met een 200 pk trekker er voor bv.) dan is het zo weer pulp.
Trouwens, Leon -> ik zag vrijdagavond bij Holten nog een zwarte Seat Leon de zandweg induiken waar ik net uit kwam. Dat was jij toch niet of wel :twisted: ?

SteV6
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 13 gasten