Zandwegen

Dit is ons algemene autoforum.
Plaats reactie
Gerhard

Zandwegen

Bericht door Gerhard » 26 jul 2008, 13:04

Gelezen in de Gelderlander.

Er zit ook nog wel eens iets goed aan te komen!

Het zandpad: van achterlijk tot attractie

Een auto op de Driemarkweg, een zandweg in Winterswijk. Als het aan de plaatselijke PvdA ligt, wordt het doorgaand verkeer van de zandpaden geweerd.

De oude zandwegen op het platteland staan ineens weer volop in de belangstelling. Het achterlijke zandpad van weleer is de toeristische trekpleister van de toekomst. „Je valt veel zachter op een zandweg.”

Zie ook:
Plattelandswegen overal in trek
Het is nog maar even geleden dat een boer die aan een zandweg woonde, een halve achterlijke was, opgesloten op zijn erf. In de herfst en winter was de weg een modderpoel, in de zomer stoof het zand in het rond. Wie aan een zandweg woonde, was vergeten door de vooruitgang.

Tegenwoordig staat het zo in een verkoopadvertentie: 'In een oase van groen aan een doodlopend zandpad ligt deze in 1903 gebouwde rietgedekte woonboerderij met diverse opstallen op ruim 1 hectare.'

Of zo: 'In het buitengebied, op korte afstand van Keijenborg, in fraai landschappelijke omgeving aan zandweg gelegen, goed onderhouden woonboerderij met knechtenwoning.'

De zandweg is een verkoopargument van de eerste orde geworden. In de Achterhoek, met zijn vele kerkenpaden, kronkelige boerenpaden en hessenwegen. Maar ook op de Veluwe, met zijn brede, rechte zandwegen, die niet alleen voor het verkeer gebruikt worden, maar ook als brandgang dienen.

Niet toevalligerwijs zijn Ede, Bronckhorst en Winterswijk tezelfdertijd bezig met de toekomst van hun zandwegen. En één ding is zeker: de asfaltmachines blijven thuis. "Asfalteren?", reageert Fred Eggink van de gemeente Bronckhorst vol afschuw.

"De belangstelling voor plattelandswegen gaat verder dan de Achterhoek", zegt Frank Strolenberg van het cultuurhistorisch Bureau Belvedere uit Utrecht. "Overal in Nederland is daar aandacht voor. Er zijn projecten in Friesland, Brabant en Zeeland. In Friesland bekijken ze of ze verdwenen paden opnieuw kunnen aanleggen. De Achterhoek heeft een fenomeen in handen, met al die paden die daar nu nog liggen."

In Winterswijk wordt in oktober een rondetafelconferentie gehouden over de vraag of de zandwegen afgesloten moeten worden voor het doorgaand verkeer. Bernhard Harfsterkamp, natuurbeschermer en PvdA-fractieleider in Winterswijk, is de aanjager van de discussie. Zelf heeft hij zijn positie al bepaald: hij is voor. "In onze beleving worden de wegen voor fietsers en wandelaars interessanter. Het gaat wat ons betreft om meer dan alleen een verbodsbord plaatsen. Er moet ook een fysieke barrière komen, zoals een slagboom. Aanwonenden en landbouwverkeer dat ter plaatse moet zijn, moeten daar wel kunnen komen."

Het is een onderwerp dat er wel toe doet in Winterswijk. De gemeente, met zijn uitgestrekte buitengebied en afwisselende coulissenlandschap, telt honderd kilometer onverharde weg. Toeristen rijden er graag rondjes en voor sluipverkeer zijn ze ook interessant. "Ik wil dat doorgaande verkeer eraf hebben", zegt Harfsterkamp, die ook in het verleden al pogingen deed de zandwegen afgesloten te krijgen. "Maar toen kregen we geen meerderheid in de raad. Nu hebben we afgesproken dat we er in ieder geval over praten."

In Bronckhorst, ook in de Achterhoek, met 200 kilometer zandweg, vinden ze dat een te beperkte kijk op de zandweg. De gemeente die zelf ook tien wegen afsluit, doet mee aan Kroel'n in het Zand, met drie buurgemeenten. "De kern daarvan is dat we gaan onderzoeken wat de functie van een zandweg is. Verkeer, recreatie, natuur? Een combinatie? Het kan best zo zijn dat we de afsluiting van die wegen na het onderzoek ongedaan maken. Je kunt ook denken aan een zonering: daar de fietsers en wandelaars, daar de paden. Voor de natuur is afsluiting trouwens niet altijd goed. Er zijn diersoorten die erbij gebaat zijn dat een pad juist veel gebruikt wordt."

Robert Moens van grootgrondbezitter Natuurmonumenten zegt dat zijn organisatie wegen alleen wil afsluiten als dat zorgt voor meer rust in natuurgebieden. "Als een weg om een natuurgebied heen loopt, hoeft het van ons niet. Maar als je een gebied veel stiller en rustiger kunt maken door een weg af te sluiten, zijn wij voor."

In de Achterhoek denken ze dat de zandwegen soms beter wel door het verkeer gebruikt kunnen worden. Eggink: "Als je een keer op de fiets van de kermis naar huis gaat en je valt op je snufferd, val je op zo'n zandweg een stuk zachter dan op een asfaltweg."

Femme

Bericht door Femme » 26 jul 2008, 14:12

Ik weet niet precies waar je met dit topic naartoe wilt, maar als Achterhoeker ben ik ook helemaal voorstander van onze zandwegen.

Afsluiten lijkt me niet echt nodig aangezien de meeste automobilisten er niet voor hun plezier op gaan rijden.

Een tijdje geleden ben ik van mijn nieuwe huis in Wichmond naar het huis van mijn ouders (in mijn huidige woonplaats) gefietst (stukje van 17km) over 95 procent zandwegen en bospaden. Dit was ook nog eens zo'n beetje de meeste rechte lijn naar huis. Een wereld gaat voor je open. Allemaal wegen waar geen hond komt.

RVV

Bericht door RVV » 26 jul 2008, 14:19

Droom voor EVO en STI rijders ?

Niels v D

Bericht door Niels v D » 26 jul 2008, 15:14

Die laatste zin..Dat kan ook alleen maar in de Achterhoek 8)

Alexsti
Auto: Een Soebaroe en Lotus

Bericht door Alexsti » 26 jul 2008, 15:49

@ Droom voor EVO en STI rijders ?

Er zijn wel eens toertochten geweest in de achterhoek met E.M. , en het is idd. leuk rijden daar op de zandpaden en door de bossen ! :D

Nog een paar foto's van een jaar of 2 geleden ergens bij Borculo geloof ik :

[img:768:576]http://img71.imageshack.us/img71/6653/b1sx6.jpg[/img]
[img:1024:768]http://img529.imageshack.us/img529/3060/s3fv4.jpg[/img]
[img:1280:960]http://img71.imageshack.us/img71/8807/pict0859xl1.jpg[/img]

Groet Alex.

RVV

Bericht door RVV » 26 jul 2008, 15:50

GAAF

Dennis Cavallino

Bericht door Dennis Cavallino » 26 jul 2008, 15:59

Wellicht volgend jaar een DF meeting via onverharde paden:
http://www.driving-fun.com/forum/viewtopic.php?t=11102

Stefan R
Auto: Vakantievoertuig

Bericht door Stefan R » 26 jul 2008, 19:15

Ik heb ook regelmatig toertochten met de EVO en de Sub in die hoek gedaan, echt fantastisch die onverharde paden 8)

[img:800:600]http://home.kabelfoon.nl/~sruis/Evotocht%20zijkant.jpg[/img]

Jelmer850i

Bericht door Jelmer850i » 26 jul 2008, 19:33

is altijd wel wat link lijkt mij, voor het zelfde loopt er een vader met een kleuter om de hoek ?

Michel P

Bericht door Michel P » 26 jul 2008, 19:36

Jelmer850i schreef:is altijd wel wat link lijkt mij, voor het zelfde loopt er een vader met een kleuter om de hoek ?
Die had overal dus ook op de 11 stedentocht route kunnen lopen.

Michel

Jelmer850i

Bericht door Jelmer850i » 26 jul 2008, 19:40

waren er ook wel ;) Maar daar werdt wel netjes rekening mee gehouden. Verder heb je hier overzicht, in een bos niet...

Alexsti
Auto: Een Soebaroe en Lotus

Bericht door Alexsti » 27 jul 2008, 00:40

Als er fietsers en wandelaars op de route/paden waren gingen we er op een verantwoordelijke manier langs :wink: , en ja je schiet wel eens uit met je gaspedaal maar wel op plaatsen waar 't kon.
In een bos heb je idd. minder overzicht maar daar hou je dan wel rekening mee (ik in ieder geval wel dan ). :wink:

Groet Alex.

Roy

Bericht door Roy » 27 jul 2008, 08:07

Jelmer850i schreef:is altijd wel wat link lijkt mij, voor het zelfde loopt er een vader met een kleuter om de hoek ?
Dan moeten ze maar oppassen:

http://www.youtube.com/watch?v=hgyZHYRGpTY

:wink: :wink:

G Kolkman
Auto: Miata (2x..) /E30 rally /S2000

Bericht door G Kolkman » 27 jul 2008, 10:54

Zandwegen, couldn't live without them. Zoek ze altijd op als ik moet ontspannen. Niets werkt zo ontspannend als een propere haakse schuiver op het onverhard 8) . Net zo entertaining is gas-los de bocht door vegen :) . EM-toerritten ben ik ook 2 keer bij geweest. Probleem is een klein beetje dat de toestand van veel wegen die daar (in mijn geval de ritten in Twente) in zaten niet echt beter geworden is. Donderdagavond ging er nog een bijzonder ongezonde klap door de hele auto heen omdat ik een gat over het hoofd/te laat zag (nu is het ook wat moeilijk te zien om 2 uur 's nachts maar dat terzijde).

SteV6

Bericht door SteV6 » 27 jul 2008, 11:30

G Kolkman schreef:Probleem is een klein beetje dat de toestand van veel wegen die daar (in mijn geval de ritten in Twente) in zaten niet echt beter geworden is.
En dat komt weer omdat er al jaren geen onderhoud meer aan gepleegd wordt ... Ik kan me herinneren dat vroeger (zeker 20 jaar geleden) 1x in de zoveel tijd een trekker het zandpad, dat bij mij achterlangs loopt, glad trok om de kuilen en sporen weg te ruimen. Nu is het een Zwitserse gatenkaas die bijna aan het dichtgroeien is vanaf de zijkanten. (Of zou dat zijn omdat ik geen Sierra meer heb die regelmatig de boel omploegde :roll: ?)

SteV6

G Kolkman
Auto: Miata (2x..) /E30 rally /S2000

Bericht door G Kolkman » 27 jul 2008, 11:37

Hangt van de gemeente's af. Hier in Twenterand wordt alles 1x per jaar glad getrokken, maar als het dan veel regent of er gaat extreem zwaar landbouwverkeer over (30-40 kuub giertanks met een 200 pk trekker er voor bv.) dan is het zo weer pulp.

Trouwens, Leon -> ik zag vrijdagavond bij Holten nog een zwarte Seat Leon de zandweg induiken waar ik net uit kwam. Dat was jij toch niet of wel :twisted: ?

Erik
Auto: BMW ///M

Bericht door Erik » 27 jul 2008, 20:59

Ach op de Utregse heuvelrug ligt ook genoeg zandweg :twisted:

SteV6

Bericht door SteV6 » 03 aug 2008, 18:52

G Kolkman schreef:Hangt van de gemeente's af. Hier in Twenterand wordt alles 1x per jaar glad getrokken, maar als het dan veel regent of er gaat extreem zwaar landbouwverkeer over (30-40 kuub giertanks met een 200 pk trekker er voor bv.) dan is het zo weer pulp.

Trouwens, Leon -> ik zag vrijdagavond bij Holten nog een zwarte Seat Leon de zandweg induiken waar ik net uit kwam. Dat was jij toch niet of wel :twisted: ?
Nee, dat kan ik niet geweest zijn ... en helaas is de Leon eigenlijk te laag om echt over zandpaden te raggen. Je hebt niets aan 4wd als je de voorspoiler eraf jast door te diepe sporen :evil:

SteV6

Plaats reactie