Standaard onderhoud zoals vloeistoffen, filters, en remmen doen we zelf. Ook remvloeistof, remschijven e.d.
Simpel te doen en je bespaart heftig op zowel uurloon als op onderdeelprijzen.
Onderdelen / vloeistoffen wel altijd origineel of OEM. OEM spullen (als je weet wat origineel is) via de autospeciaalzaak scheelt echt mega $$$. TWS bij de BMW stealert of Mobil-I bij de Porsche stealert tov gewoon het spul via de autospeciaalzaak / ebay e.d. scheelt vaak gewoon 50% of meer.
Complexer werk zoals kleppenstellen, koppeling e.d. laat ik doen. Als m'n huisgarage (Subaru, terwijl ik die niet meer heb

) het aandurft doen zij het. Als ze het niet kunnen/aandurven zeggen ze het gewoon en gaat ie naar de stealert. Komt niet vaak voor / bijna nooit.
Verder zorg ik gewoon dat ik alle stijtage en onderhoud delen "op voorraad" heb. Remschijven voor/achter, blokken voor/achter, luchtfilter, interieurfilter, bougies, olie, oliefilter, bakolie, diffolie, koelvloeistof, banden, remvloeistof, etc.
Als ik iets mis in m'n "voorraad" koop ik elke maand wat ter aanvulling. Dan een partij olie, dan wat setjes bougies, dan een setje bandjes, dan wat filtertjes, etc. Kost ook elke keer / maand paar honderd euro maar spreidt de kosten netjes over het jaar. Doet toch minder "pijn" dan gewoon in 1x iets van 3000+ euro aftikken voor een inspectie-II + banden rondom + remschijven rondom + remblokken rondom ...
Mocht iemand echt geinteresseerd zijn in wat 7,5 jaar / 65kkm Porsche BoxsterS gekost heeft, 8+ jaar / 153kkm Peugeot 206gti, etc. heeft gekost etc. kan ik wel eens een overzichtje maken. Heb alle facturen / rekeningen / onderdelen e.d. bewaart.
Samenvatting:
- BoxsterS niets bijzonders, erg goedkoop zelfs denk ik gezien het type auto en gezien het feit dat ik veel zelf heb gedaan. Vloeistoffen, filters, remmen, banden. Gewoon wat je verwacht na 65kkm.
- 206gti zelfde. Enkel koppeling erbij (laten doen) @ 130kkm. Ook niet vreemd dus.
- e30 M3 -> moneypit. diff revisie, bakrevisie 2x, diverse delen spuiten, oude schades, etc, etc, etc.
- e46 m3 nog niets bijzonders. Vloeistoffen/filters. Komt wel straks kleppenstellen bij. Laat ik doen door m'n huisgarage / Subaru.
- Impreza GT Turbo. Weinig bijzonders (vloeistoffen, filters, remmen, banden). Remschuiven/remmen was wel een drama als je ring/circuit deed. Verder was de de rekening van 10k (guldens) voor een nieuw blok nadat ie geploft was ook vervelend

- EVO 8 MR RS -> nog niets bijzonders. Vloeistoffen/filters.
Wat me opvalt is dat onderdelen, zelfs via speciaalzaak/ebay en met 20-40% korting, steeds prijziger worden. Paar uitschietende voorbeelden:
- Setje bougies e46 m3 -> 110+ euro.
- Luchtfiltertje van m'n 600cc motorscooter -> 50+ euro.
- Twee zielige remschijfjes van m'n FJ1200 motorfiets 440+ euro...
- Interieurfiltertje BoxsterS (koolstof versie) -> 50+ euro
Gelukkig zijn er ook meevallers.
- mobil I 5w50 / Castrol 10w60 -> meestal 10-11 euro per liter
- setje remschijven rondom BoxsterS -> 550 euro
- setje remblokken voor BoxsterS. Origineel Porsche / nieuw. Via MP. 50 euro.
Mark.