Wat kost onderhoud bij de dealer nou gemiddeld op df...
- Peter Tunissen
- Berichten: 8474
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 14:47
- Locatie: Weert
- Nutkees
- Berichten: 4293
- Lid geworden op: 19 aug 2006, 12:02
- Auto: Dodge Viper
- Locatie: Middenmeer
- markk
- Berichten: 3897
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 20:23
Standaard onderhoud zoals vloeistoffen, filters, en remmen doen we zelf. Ook remvloeistof, remschijven e.d.
Simpel te doen en je bespaart heftig op zowel uurloon als op onderdeelprijzen.
Onderdelen / vloeistoffen wel altijd origineel of OEM. OEM spullen (als je weet wat origineel is) via de autospeciaalzaak scheelt echt mega $$$. TWS bij de BMW stealert of Mobil-I bij de Porsche stealert tov gewoon het spul via de autospeciaalzaak / ebay e.d. scheelt vaak gewoon 50% of meer.
Complexer werk zoals kleppenstellen, koppeling e.d. laat ik doen. Als m'n huisgarage (Subaru, terwijl ik die niet meer heb
) het aandurft doen zij het. Als ze het niet kunnen/aandurven zeggen ze het gewoon en gaat ie naar de stealert. Komt niet vaak voor / bijna nooit.
Verder zorg ik gewoon dat ik alle stijtage en onderhoud delen "op voorraad" heb. Remschijven voor/achter, blokken voor/achter, luchtfilter, interieurfilter, bougies, olie, oliefilter, bakolie, diffolie, koelvloeistof, banden, remvloeistof, etc.
Als ik iets mis in m'n "voorraad" koop ik elke maand wat ter aanvulling. Dan een partij olie, dan wat setjes bougies, dan een setje bandjes, dan wat filtertjes, etc. Kost ook elke keer / maand paar honderd euro maar spreidt de kosten netjes over het jaar. Doet toch minder "pijn" dan gewoon in 1x iets van 3000+ euro aftikken voor een inspectie-II + banden rondom + remschijven rondom + remblokken rondom ...
Mocht iemand echt geinteresseerd zijn in wat 7,5 jaar / 65kkm Porsche BoxsterS gekost heeft, 8+ jaar / 153kkm Peugeot 206gti, etc. heeft gekost etc. kan ik wel eens een overzichtje maken. Heb alle facturen / rekeningen / onderdelen e.d. bewaart.
Samenvatting:
- BoxsterS niets bijzonders, erg goedkoop zelfs denk ik gezien het type auto en gezien het feit dat ik veel zelf heb gedaan. Vloeistoffen, filters, remmen, banden. Gewoon wat je verwacht na 65kkm.
- 206gti zelfde. Enkel koppeling erbij (laten doen) @ 130kkm. Ook niet vreemd dus.
- e30 M3 -> moneypit. diff revisie, bakrevisie 2x, diverse delen spuiten, oude schades, etc, etc, etc.
- e46 m3 nog niets bijzonders. Vloeistoffen/filters. Komt wel straks kleppenstellen bij. Laat ik doen door m'n huisgarage / Subaru.
- Impreza GT Turbo. Weinig bijzonders (vloeistoffen, filters, remmen, banden). Remschuiven/remmen was wel een drama als je ring/circuit deed. Verder was de de rekening van 10k (guldens) voor een nieuw blok nadat ie geploft was ook vervelend
- EVO 8 MR RS -> nog niets bijzonders. Vloeistoffen/filters.
Wat me opvalt is dat onderdelen, zelfs via speciaalzaak/ebay en met 20-40% korting, steeds prijziger worden. Paar uitschietende voorbeelden:
- Setje bougies e46 m3 -> 110+ euro.
- Luchtfiltertje van m'n 600cc motorscooter -> 50+ euro.
- Twee zielige remschijfjes van m'n FJ1200 motorfiets 440+ euro...
- Interieurfiltertje BoxsterS (koolstof versie) -> 50+ euro
Gelukkig zijn er ook meevallers.
- mobil I 5w50 / Castrol 10w60 -> meestal 10-11 euro per liter
- setje remschijven rondom BoxsterS -> 550 euro
- setje remblokken voor BoxsterS. Origineel Porsche / nieuw. Via MP. 50 euro.
Mark.
Simpel te doen en je bespaart heftig op zowel uurloon als op onderdeelprijzen.
Onderdelen / vloeistoffen wel altijd origineel of OEM. OEM spullen (als je weet wat origineel is) via de autospeciaalzaak scheelt echt mega $$$. TWS bij de BMW stealert of Mobil-I bij de Porsche stealert tov gewoon het spul via de autospeciaalzaak / ebay e.d. scheelt vaak gewoon 50% of meer.
Complexer werk zoals kleppenstellen, koppeling e.d. laat ik doen. Als m'n huisgarage (Subaru, terwijl ik die niet meer heb
Verder zorg ik gewoon dat ik alle stijtage en onderhoud delen "op voorraad" heb. Remschijven voor/achter, blokken voor/achter, luchtfilter, interieurfilter, bougies, olie, oliefilter, bakolie, diffolie, koelvloeistof, banden, remvloeistof, etc.
Als ik iets mis in m'n "voorraad" koop ik elke maand wat ter aanvulling. Dan een partij olie, dan wat setjes bougies, dan een setje bandjes, dan wat filtertjes, etc. Kost ook elke keer / maand paar honderd euro maar spreidt de kosten netjes over het jaar. Doet toch minder "pijn" dan gewoon in 1x iets van 3000+ euro aftikken voor een inspectie-II + banden rondom + remschijven rondom + remblokken rondom ...
Mocht iemand echt geinteresseerd zijn in wat 7,5 jaar / 65kkm Porsche BoxsterS gekost heeft, 8+ jaar / 153kkm Peugeot 206gti, etc. heeft gekost etc. kan ik wel eens een overzichtje maken. Heb alle facturen / rekeningen / onderdelen e.d. bewaart.
Samenvatting:
- BoxsterS niets bijzonders, erg goedkoop zelfs denk ik gezien het type auto en gezien het feit dat ik veel zelf heb gedaan. Vloeistoffen, filters, remmen, banden. Gewoon wat je verwacht na 65kkm.
- 206gti zelfde. Enkel koppeling erbij (laten doen) @ 130kkm. Ook niet vreemd dus.
- e30 M3 -> moneypit. diff revisie, bakrevisie 2x, diverse delen spuiten, oude schades, etc, etc, etc.
- e46 m3 nog niets bijzonders. Vloeistoffen/filters. Komt wel straks kleppenstellen bij. Laat ik doen door m'n huisgarage / Subaru.
- Impreza GT Turbo. Weinig bijzonders (vloeistoffen, filters, remmen, banden). Remschuiven/remmen was wel een drama als je ring/circuit deed. Verder was de de rekening van 10k (guldens) voor een nieuw blok nadat ie geploft was ook vervelend
- EVO 8 MR RS -> nog niets bijzonders. Vloeistoffen/filters.
Wat me opvalt is dat onderdelen, zelfs via speciaalzaak/ebay en met 20-40% korting, steeds prijziger worden. Paar uitschietende voorbeelden:
- Setje bougies e46 m3 -> 110+ euro.
- Luchtfiltertje van m'n 600cc motorscooter -> 50+ euro.
- Twee zielige remschijfjes van m'n FJ1200 motorfiets 440+ euro...
- Interieurfiltertje BoxsterS (koolstof versie) -> 50+ euro
Gelukkig zijn er ook meevallers.
- mobil I 5w50 / Castrol 10w60 -> meestal 10-11 euro per liter
- setje remschijven rondom BoxsterS -> 550 euro
- setje remblokken voor BoxsterS. Origineel Porsche / nieuw. Via MP. 50 euro.
Mark.
Laatst gewijzigd door markk op 24 jul 2008, 21:22, 1 keer totaal gewijzigd.
- Niels
- Berichten: 22556
- Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
- Auto: Prius+
- Locatie: Grunn...
@Mark: die remschijven van de FJ kunnen echt goedkoper hoor
De Z3 is onlangs naar de dealer geweest en de kosten voor het onderhoud waren zoals afgesproken. Ging allemaal naar wens en netjes. Volgende keer weer, duur maar aangezien de Qpe toch een liefhebbers wagen is wil ik het onderhoudsboekje gewoon verder afgestempeld hebben. Verder doe ik er niets extra's dan regulier onderhoud. Uitlaten, remmerij, schokdempers en banden vind ik er gewoon te duur.
Verder kocht ik afgelopen week olie in Frankrijk wat echt onvoorstelbaar goedkoop was
Castrol Magnatec 5W40 was in de aanbieding voor 38,- en dan kreeg je 7 liter
Ik heb voor 35,- 5W40 5l Shell gekocht en 7 liter 10W40 van Shell voor 28,-
Op m'n werk (=inkoop+belastingen) is het nog duurder, echt onvoorstelbaar 
De Z3 is onlangs naar de dealer geweest en de kosten voor het onderhoud waren zoals afgesproken. Ging allemaal naar wens en netjes. Volgende keer weer, duur maar aangezien de Qpe toch een liefhebbers wagen is wil ik het onderhoudsboekje gewoon verder afgestempeld hebben. Verder doe ik er niets extra's dan regulier onderhoud. Uitlaten, remmerij, schokdempers en banden vind ik er gewoon te duur.
Verder kocht ik afgelopen week olie in Frankrijk wat echt onvoorstelbaar goedkoop was
- Desmond Prins
- Berichten: 362
- Lid geworden op: 14 jun 2006, 20:40
- Locatie: Vaassen
Overigens. Inhakend op de trend die markk signaleerd over het feit dat onderdlen steeds duurder worden.
Het valt mij op dat tegenwoordig de onderdeelprijzen bij de dealer nagenoeg niet meer verschillen tov de automaterialenhandel.
10 jaar terug was het al zo dat een uitlaatje voor een Nissan Vanette bij de Nissan dealer goedkoper was. Ook bij Saab onderdelen zie ik dat ze bij de dealer goedkoper zijn als bij de onderdelenboer op de hoek.... En nee dan reken ik niet mijn personeelskorting mee.
Het valt mij op dat tegenwoordig de onderdeelprijzen bij de dealer nagenoeg niet meer verschillen tov de automaterialenhandel.
10 jaar terug was het al zo dat een uitlaatje voor een Nissan Vanette bij de Nissan dealer goedkoper was. Ook bij Saab onderdelen zie ik dat ze bij de dealer goedkoper zijn als bij de onderdelenboer op de hoek.... En nee dan reken ik niet mijn personeelskorting mee.
- Niels
- Berichten: 22556
- Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
- Auto: Prius+
- Locatie: Grunn...
- Eric H
- Berichten: 3641
- Lid geworden op: 15 feb 2008, 10:09
- Auto: Mazda CX-30 SkyActivX
- Locatie: Zoetermeer
- RVV
- Berichten: 32209
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 11:44
- Locatie: Rudi Rolex@Basel
Het kan altijd weer gekker:
De Standaard Online
Sjeik laat Lamborghini naar Londen vliegen voor onderhoudje
LONDEN - Een sjeikh uit Qatar heeft de olie van zijn Lamborghini laten verversen. Niets bijzonders, ware het niet dat de auto daarvoor op een vliegtuig richting Londen en terug gezet werd, samen goed voor ongeveer 20.000 kilometer.
De trip kostte de man in totaal 30.000 euro, onderhoud inbegrepen, meldt The Sun.
De stunt kwam de man op grote kritiek van milieuactivisten te staan. 'Het is al erg genoeg dat hij met een Lamborghini rijdt, maar die dan ook nog duizenden kilometers laten vliegen voor een onderhoud, dat drijft klimaatbeschadigend gedrag tot nieuwe hoogten', aldus Tony Bosworth van Friends of the Earth.
De Lamborghini Murcielago landde afgelopen vrijdag met Qatar Airways in de Britse hoofdstad en werd maandag teruggevlogen.
Lamborghini-vrienden steunen de beslissing van de sjeikh: 'Als hij zijn auto op die manier de beste zorgen wil geven, dan is dat zijn beslissing', aldus David Price van de Lamborghini Club Great Britain.
Een woordvoerster van Lamborghini Groot-Brittannië liet weten dat het in het Verre Oosten als een eer aanzien wordt om je wagen in Londen te laten onderhouden.
Pikant detail: de wagen kreeg het onderhoud niet in een Lamborghini-garage.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Ahrefs [Bot], ED35, HJ2, Marc Sierra, Semrush [Bot] en 3 gasten
