Waar merk je een te lage oliedruk aan?
-
Waar merk je een te lage oliedruk aan?
Hoi,
Even een vraagje:
Waar merk je een te lage oliedruk aan, NAAST een brandend lampje/oliedrukmeter???
Is het kapot gaan van krukaslagers & drijfstanglagers een direct gevolg van een te lage oliedruk?
En kan een poulie met wat speling een licht bonkend geluid maken? (Alleen bij stationair...)
Alvast bedankt
Joep
Even een vraagje:
Waar merk je een te lage oliedruk aan, NAAST een brandend lampje/oliedrukmeter???
Is het kapot gaan van krukaslagers & drijfstanglagers een direct gevolg van een te lage oliedruk?
En kan een poulie met wat speling een licht bonkend geluid maken? (Alleen bij stationair...)
Alvast bedankt
Joep
-
Dat bonkende pully heb ik met mijn Supra gehad. De krukas was hierdoor onherstelbaar beschadigd. Ik hoop voor je dat het niet de krukaspully is. Ik heb het toen op de volgende manier gerepareerd:
Kan nu even niet bij de foto's.
Te weinig oliedruk heeft altijd gevolgen voor de lagers van de drijfstangen, krukas en nokkenas(sen). Een oliedrukmeter is geen overbodige luxe trouwens.
Kan nu even niet bij de foto's.
Te weinig oliedruk heeft altijd gevolgen voor de lagers van de drijfstangen, krukas en nokkenas(sen). Een oliedrukmeter is geen overbodige luxe trouwens.
-
@Joost, bedankt!
@Knot, bij een goede oliepomp heb je gewoon genoeg oliedruk. Te weinig oliedruk hoeft niet perse aan de oliepomp te liggen, slecht lagerwerk kan bijvoorbeeld ook een oorzaak zijn.
Maar die speling komt doordat een airco op die poulie heeft gezeten...
Welke poulie is het aannemelijst om een airco op te plaatsen? Wat s gangbaar?
Alvast bedankt
Joep
@Knot, bij een goede oliepomp heb je gewoon genoeg oliedruk. Te weinig oliedruk hoeft niet perse aan de oliepomp te liggen, slecht lagerwerk kan bijvoorbeeld ook een oorzaak zijn.
Maar die speling komt doordat een airco op die poulie heeft gezeten...
Welke poulie is het aannemelijst om een airco op te plaatsen? Wat s gangbaar?
Alvast bedankt
Joep
- Jan Visser
- Jan Visser
-
Nou bij mij merk ik dat altijd aan mijn bankrekening
....
Gelukkig rijdt ik el cheapo ouwe meuk dus is het nog te doen....maar toevallig bij een Senator die ik heb gekocht,vorige week ook het blok vervangen,vorige eigenaar was ook te laat met peilen,lampje ging branden en meneer is gewoon naar huis gereden "ja maar ik reed rustig aan binnendoor" was het antwoord
....ach je dat blok had ook al 277000 gedraaid,nu fijn blok er in met nog maar 90000 er op,big fun weer
...
Maar nu ff on topic,eigenlijk is een fatsoenlijke oliedrukmeter onmisbaar,olietemp meter zou ook wel fijn zijn..maar net wat er al geschreven is,versleten lagers zijn ook grote boosdoeners wat je oliedruk betreft,en natuurlijk op tijd een schoon oliefilter *loopt de deur uit om nieuw filter te scoren*
......

Gelukkig rijdt ik el cheapo ouwe meuk dus is het nog te doen....maar toevallig bij een Senator die ik heb gekocht,vorige week ook het blok vervangen,vorige eigenaar was ook te laat met peilen,lampje ging branden en meneer is gewoon naar huis gereden "ja maar ik reed rustig aan binnendoor" was het antwoord

Maar nu ff on topic,eigenlijk is een fatsoenlijke oliedrukmeter onmisbaar,olietemp meter zou ook wel fijn zijn..maar net wat er al geschreven is,versleten lagers zijn ook grote boosdoeners wat je oliedruk betreft,en natuurlijk op tijd een schoon oliefilter *loopt de deur uit om nieuw filter te scoren*

- Jan Visser
Wat mij vaak verbaasd is dat mensen niet eens weten wat het oliedruklampje betekend.
Vaak denken ze als het oliedruklampje brand of knippert dat het oliepeil te laag is.Ze rijden dan toch nog door naar de pomp of garage in de hoop daar het oliepeil op niveau te brengen.Terwijl een rood lampje altijd beteken,direct stoppen.Gevolg,vaak veel onnodige schade.
Zonde denk ik dan.
Leest er dan niemand een instructieboekje meer?

Vaak denken ze als het oliedruklampje brand of knippert dat het oliepeil te laag is.Ze rijden dan toch nog door naar de pomp of garage in de hoop daar het oliepeil op niveau te brengen.Terwijl een rood lampje altijd beteken,direct stoppen.Gevolg,vaak veel onnodige schade.
Zonde denk ik dan.
Leest er dan niemand een instructieboekje meer?

-
Nou Jan dat dacht ik ook altijd,maar bij de huidige generatie auto's (bv de laatste Golf) is dat dus niet zo,als daar het olielampje gaat branden is het een indicatie dat je oliepeil te laag wordt en niet is,daar kan je dan nog even mee doorrrijden....Dat is wat er bij de dealer elke keer tegen mijn zusje wordt gezegd als ze daar weer voor de deur staat om te vragen om even te checken....dan komt zij met het verhaal "mijn broer zegt altijd meteen stoppen als lampje aangaat" waarop de dealer dan anders verteld..
- Mari Oh Oh!
- Fabian
het lampje brand dan oranje, niet rood.Toes schreef:Nou Jan dat dacht ik ook altijd,maar bij de huidige generatie auto's (bv de laatste Golf) is dat dus niet zo,als daar het olielampje gaat branden is het een indicatie dat je oliepeil te laag wordt en niet is,daar kan je dan nog even mee doorrrijden....Dat is wat er bij de dealer elke keer tegen mijn zusje wordt gezegd als ze daar weer voor de deur staat om te vragen om even te checken....dan komt zij met het verhaal "mijn broer zegt altijd meteen stoppen als lampje aangaat" waarop de dealer dan anders verteld..
Als hij rood brandt, ben je te laat....
had vandaag weer een klant die met zn Espace 2.2 DCI met een tikkend geluidje door was gereden

- Jan Visser
- Fabian
Klopt, maar Toes doelde op een Golf, en daar is dat namelijk wel zoJan Visser schreef:Niet bij alle merken word t lampje eerst oranje.Bij de meeste auto's is rood gewoon geen of een te lage oliedruk.
Fabian,laat die kerel maar lekker dokken.Eigen schuld dikke bult.In elk instructieboekje staat nog steeds dat je om de zoveel kilometer je olie moet peilen.Doe je dat niet.........$$$$$

maar idd, het is vervelend voor hem. EN niet leuk om te moeten mededelen. Maja.....shit happens, had ie er maar normaal mee moeten omgaan!
-
Meestal is het niet de pomp die het veroozaakt, maar hetgeen wat de pomp aandrijft. Kan een tandwiel zijn op de krukas of een pully. Als je te veel slijtage op de lagers hebt (zoals Jos) verlies je ook de druk. Je kunt dus overal in het systeem druk verliezen.Knot schreef:Is het dan zo dat de pomp niet genoeg olie naar boven (nokkenassen) kan pompen?